Söndagsmatiné: En krönika om metaversum

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: En krönika om metaversum

Verktygen på hårdvaru- och mjukvarusidan blir allt mer tilltalande. I veckans matiné talar MKBHD om sina tankar kring framtidens digitala verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tror dröjer länge innan det kommer användas seriöst för någon större skara. Problemen är många från att de är väldigt dyra (om man ska ha något bra), de är klumpiga, det kommer snabbt något bättre och utbudet av mjukvaror är dåligt.
Jag själv avvaktar på det ska bli bättre, men tänker snart köpa ett sätt.

Jag ser det som mobiltelefoner. Många inklusive jag hade smartphones slutet på 90 talet, folk kallade våra behov att kunna surfa på mobilen som idiotiska och vi bara trollar, likaså när mobilen fick kamera.
Sedan idag så pratar folk om att före iPhone fanns det ej smartphones och de ser funktionerna som de eller deras föräldrar hånskrattade åt som så "livsnödvändiga".

Så ge AR och VR 20år till och folk lär se det som självklart. Och folk kommer säga saker som att före Apples iVR fanns inga VR sätt.

*edit*
Det är mycket jag vill ha i livet. Fred på jorden etc.
Smartglasögon med AR hade varit underbart på alla sätt och vis. Jag tänker tänker man från glasögon kan få hjälpinformation om det man sysslar med, när man grejar med bilen etc. Man kan även zooma in och läsa små text, förstärka ljuset i mörker etc.
Men jag tror detta Fred på jorden kommer före dessa smartglasögon som jag vill ha. Ett megaproblem är att det går åt en hel del datakraft och batteriutvecklingen går sakta fram. Blir smartglasögonen tunga, så är det inget vanligt folk vill ha.

Permalänk
Medlem

Står inte ut med MKBHD. Han recenserar telefoner utan att avslöja att han bokstavligen arbetar för företagen som vinner.

Hans "phone of the year" 2019 råkade bara vara One Plus när han får betalt av OPPO för reklam.

Givetvis avslöjar han inget om hans samarbeten i hans otroligt populära videos.

https://www.youtube.com/watch?v=4OnwUz-I2GI

Påverkar kanske inte direkt denna videon, men han är ett korrupt svin.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Den största flaskhalsen är tekniken. Om VR kunde ges i liknande formformat som glasögon så har Meta en vinst. Frågan är om Meta kan lyckas med hårdvaran och mjukvaran innan pengarna rinner ut. Kanske, men det känns som dom har alldeles för många utmaningar och grejer som behöver klaffa för att det här ska gå.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte släppa att Metaversum känns som Second Life 2.0...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Känns som Zuckerberg har sett Ready Player One. Den tekniken är nog väldigt långt bort än så länge. O vill vi ens ha det?
Med tanke på hur folk är på internet jämför med IRL så njaa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag kan inte släppa att Metaversum känns som Second Life 2.0...

Ett betydligt fulare och sämre Second Life. Linden Labs provade VR med Sansar och det misslyckades totalt. Second Life har jämfört med Metas Horizon Worlds idag totalt överlägsen grafik och fysik:

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Känns som Zuckerberg har sett Ready Player One. Den tekniken är nog väldigt långt bort än så länge. O vill vi ens ha det?
Med tanke på hur folk är på internet jämför med IRL så njaa.

Jag ser det precis samma som med smartphones. För att tilltala en stor skara måste det bli så bra så att en stor skara vill ha det. Många produkter har också en hype så att de under en kort tid säljer bra tills folk tröttnar på dem.
Drönare, 3D-skrivare etc är lite åt det håller idag.

Problemen med dagens lösningar av AR/VR är att det har så många brister, där högt pris och snabbt värdesjunkning gör att få vill satsa.

Det jag tycker är intressant är att folk också kan ändra sig om saker tillför nya saker. Alla som sa att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som väger mer än 100gram, större än en nokia 3310, minst en veckas batteritid, ska tålas att tappas i backen etc.
Tillslut inte hade samma krav, men det var när de nya mobiltelefonerna tillförde så mycket.

Och jag ser detsamma med VR/AR. Folk lär acceptera högre vikt på smartglösögon än vanliga om de tillför extremt många nya bra funktioner. Idag är det för många nästan tvärtom, vanliga glasögon fixar ens synfel. Smartglasögonen fixar inte synfelen, men istället kommer med funktioner som ej fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett megaproblem är att det går åt en hel del datakraft och batteriutvecklingen går sakta fram. Blir smartglasögonen tunga, så är det inget vanligt folk vill ha.

Hmm, batterihalsband kanske?
(har inte sett videon)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Står inte ut med MKBHD. Han recenserar telefoner utan att avslöja att han bokstavligen arbetar för företagen som vinner.

Hans "phone of the year" 2019 råkade bara vara One Plus när han får betalt av OPPO för reklam.

Givetvis avslöjar han inget om hans samarbeten i hans otroligt populära videos.

https://www.youtube.com/watch?v=4OnwUz-I2GI

<Uppladdad bildlänk>

Påverkar kanske inte direkt denna videon, men han är ett korrupt svin.

Jösses...
Så om man någonsin gör reklam för ett företag så är man för evigt "korrupt"? Har du några bevis alls för att de betalar honom för sina recensioner utöver att de betalar honom för att göra reklam? För då anklagar du ju honom för illegala saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Jösses...
Så om man någonsin gör reklam för ett företag så är man för evigt "korrupt"? Har du några bevis alls för att de betalar honom för sina recensioner utöver att de betalar honom för att göra reklam? För då anklagar du ju honom för illegala saker.

Hur skulle någon någonsin kunna ha bevis för det? Att utnämna One plus 7+ var direkt något absurt som många poängterade ut när han gjorde det valet, och att det senare visade sig att han jobbade för företaget leder naturligtvis till rimliga antaganden om jäv.

Han skulle ha nämnt att han jobbade för företaget direkt innan han precenterade "vinnaren" om han skulle gjort rätt för sig. "My phone of the year is produced by the subsidiary of a company which I am currently working for and it's the One plus 7+".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag trodde det handlade om metaverse, "idéerna". Här är klipp med Roger Penrose och Sabine Hossenfelder som försöker diskutera den typen av tankar rationellt.

Should we abandon the multiverse theory?

Dold text

The Multiverse: Science, Religion, or Pseudoscience?

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt skoföretag gör virtuella skor till avatars som inte har ben.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Tycker det var en av de bättre videos jag sett den här veckan. Tycker Marques är väldigt bra på att förmedla teknik på ett sätt som inte många lyckas med. Han är också hyfsat neutralt inställd jämfört med många andra reviews på Meta-Quest som jag sett.

Det är egentligen en grymt häftig teknik, som antagligen kostat många miljarder att ta fram. Att det nu blir tillgängligt för ett antal tech-nerds redan under 2022 är imponerande. Problemet är varken tekniken, mjukvaran eller vi är 100% mogna för detta ännu. Det kan ta några år ytterligare men all heder till Zuckerberg som vågar satsa så mycket på detta.

Elon Musk har ju däremot förmodligen spolat bort över $50 miljarder på Twitter. Bättre han hade satsat dessa pengar på hans mars-vision enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Ett betydligt fulare och sämre Second Life. Linden Labs provade VR med Sansar och det misslyckades totalt. Second Life har jämfört med Metas Horizon Worlds idag totalt överlägsen grafik och fysik:<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Alla som inte sysslar med VR gör second life jämförelsen.
Det är inte det som menas med Metaverse.
Ni tänker på Metas Horizon Worlds, som skulle kunna vara en kopia av second life. Men det är en dålig kopia på vrchat.

Problemet med Meta är att dom börjat i fel ende.
Ingen efterfrågade en dålig vrchat kopia.
Dom skulle börja med Quest home.
Tex, varför kan jag inte ha vänner i mitt Quest home.
Varför kan jah inte ha tillgång tll min dator/smartphone/whatever i Quest home.

Dom skulle börjat i "hemmet" man har när man drar på sig ett Quest headset och arbeta sig ut därifrån.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla som inte sysslar med VR gör second life jämförelsen.
Det är inte det som menas med Metaverse.
Ni tänker på Metas Horizon Worlds, som skulle kunna vara en kopia av second life. Men det är en dålig kopia på vrchat.

Problemet med Meta är att dom börjat i fel ende.
Ingen efterfrågade en dålig vrchat kopia.
Dom skulle börja med Quest home.
Tex, varför kan jag inte ha vänner i mitt Quest home.
Varför kan jah inte ha tillgång tll min dator/smartphone/whatever i Quest home.

Dom skulle börjat i "hemmet" man har när man drar på sig ett Quest headset och arbeta sig ut därifrån.

Metaverse innebär inte nödvändigtvis VR därför är Second Life jämförelsen relevant:
https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/08/11/the...

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Metaverse innebär inte nödvändigtvis VR därför är Second Life jämförelsen relevant: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/08/11/the...

ja men jag menar att folk som inte sysslar med VR drar second life jämförelsen för man verkar inte "veta nå annat".
Jag som använder VR nästan dagligen ser det mer som en VRChat / recroom kopia och en dålig sådan.
Är Second Life ens "en grej" fortfarande ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ja men jag menar att folk som inte sysslar med VR drar second life jämförelsen för man verkar inte "veta nå annat".
Jag som använder VR nästan dagligen ser det mer som en VRChat / recroom kopia och en dålig sådan.
Är Second Life ens "en grej" fortfarande ?

Ja det håller jag med om och ja Second Life är fortfarande alive and kicking och genererar en hel del pengar:

https://webtribunal.net/blog/second-life-facts/

Second Life ser även helt annorlunda ut idag mot vad det gjorde 2003:

https://www.youtube.com/watch?v=I1_PXlru6H8

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]