Byte av fungerade hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Byte av fungerade hårddiskar?

Jag har en Synology 918+ där jag har har 4 WD Red diskar (2x 3TB, 2x 6TB). Diskarna har snurrat 60.000 - 80.000h enligt Synologys programvara. Ingen av diskarna meddelar några problem.

Borde jag börja byta ut diskarna proaktivt?

Permalänk
Medlem

Svar ja, det sliter mycket om dom sitter i RAID, när du bygger upp raiden igen. 60-80K är många timmar.
Köp en 16TB extern och backupa nasen innan du börjar byta diskar

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har en Synology 918+ där jag har har 4 WD Red diskar (2x 3TB, 2x 6TB). Diskarna har snurrat 60.000 - 80.000h enligt Synologys programvara. Ingen av diskarna meddelar några problem.

Borde jag börja byta ut diskarna proaktivt?

Det beror på vad du har för data där. Kritisk data som inte går att ersätta eller bara en stor filyta som inte har något ekonomiskt/sentimentalt värde.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

En ny disk kan ha något tillverkningsfel som visar sig tidigt genom en krasch. En gammal disk som snurrat länge har visat sig vara felfri i tillverkningen. Det kallas badkarskurva. Så jag tror inte risken är mindre för fel om man byter disken i förebyggande syfte mot en ny, obeprövad.

Jag skulle kört vidare, men självklart sett till att det finns backup. RAID är inte backup.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Backup finns på all data i nästan löjligt många exemplar (5 olika HDD på 3 fysiska ställen och utöver det 1 i molnet).

EDIT: Jag får se om jag hittar några bra deals under Black Friday, så får det lite avgöra om jag kör på eller byter. Tack för alla svar.

Lägger till lite info och tack
Permalänk
Medlem

Du kan ju göra så att ev nya diskar får provas innan du stoppar in dem, kör de några dar i en vanlig PC och låt de läsa och skriva hårt dygnet runt över hela diskytan, kör självtester osv.

Då minskar du iaf risken att du får en som är mer eller mindre DOA och som kommer rasa väldigt snart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

en del diskar lever norr om 100000 timmar och att byta 'redan' är nästan som att skrota en bil vid 20000 mil fast den har potential för 15000 mil till innan felen blir för många och dyra.

kör du någon 'scrub' på diskarna? och den vägen få lite förvarning på latenta fel som annars inte syns för att man aldrig läser på just dom delarna av diskytan.

det är normalt något man bör göra schemalagt redan från början när diskarna är nya - att nu plötsligt köra något sådant med diskar som är +60000 timmar gamla så kan det lätt bli överraskningar - försäkra att synka upp mot backupperna innan denna körning första gången om det var länge sedan det gjordes förra gången... sedan efter körningen (eller under tiden) öppnar du en terminal och sedan tittar i listan som skrivs efter att skrivit kommandot 'dmesg' (eller "sudo dmesg" om du inte är 'root') - där brukar alla läsproblem på SATA och annat synas även om det inte rapporteras 'högre upp' av programmen som skall berätta om disksstatus och inte sällan att allvarliga problem inte ens upptäcks av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

en del diskar lever norr om 100000 timmar och att byta 'redan' är nästan som att skrota en bil vid 20000 mil fast den har potential för 15000 mil till innan felen blir för många och dyra.

kör du någon 'scrub' på diskarna? och den vägen få lite förvarning på latenta fel som annars inte syns för att man aldrig läser på just dom delarna av diskytan.

det är normalt något man bör göra schemalagt redan från början när diskarna är nya - att nu plötsligt köra något sådant med diskar som är +60000 timmar gamla så kan det lätt bli överraskningar - försäkra att synka upp mot backupperna innan denna körning första gången om det var länge sedan det gjordes förra gången... sedan efter körningen (eller under tiden) öppnar du en terminal och sedan tittar i listan som skrivs efter att skrivit kommandot 'dmesg' (eller "sudo dmesg" om du inte är 'root') - där brukar alla läsproblem på SATA och annat synas även om det inte rapporteras 'högre upp' av programmen som skall berätta om disksstatus och inte sällan att allvarliga problem inte ens upptäcks av dessa.

Har en maskin med två stycken Seagate IronWolf 4TB ( ST4000VN008 ) som nu snurrat knappt 35k h.

Har tänkt att de gjord en bra bit mer än sina garanterade 3*8760 eller vad det nu va och att jag skulle byta en i min ZFS mirror för att säkra upp lite..

Kanske helt onödigt ?

Det är ju alltid svårt att veta vart man ska sätta gränsen, tanken är ju lite att de fortfarande ska vara fräscha när jag börjar spegla / flytta data, beroende på hur jag gör med min ZFS pool, har inte bestämt helt än.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tänk i banorna liknade att om det blir problem och besvärligt om disken havererar, så bör man säkra upp situationen med ytterligare backupper eller extra (paritets) disk i RAID:en - är det inte ett problem så kör man vidare tills första disken havererar - vilket kan ge lika lång drifttid till.

på RAID har man bekymmer att man kan få kedjefel för att diskarna är från samma set och ålder, samma modell/fabrikat och ungefär samma slitage-nivå och dessa kan börja uppvisa fel med korta mellanrum eller vid ökad last som tex. resynkning av RAID.

en mer robust RAID är när man petar in en ny disk per år och vartannat år, av olika fabrikat och framförallt olika antal körtimmar på var disk. Nu utesluter det inte att en nyare disk kan haverera i förtid ändå, men man har inte läget att alla diskar i setet är lika skröpliga och genererar kedjefel vid större aktivitet som resynkning av en RAID.

att köra veckovis 'scrub' (som dessvärre bara läser, och möjligen kan trigga en omskrivning av sektorn som inte kan läsa data av RAID-systemet) eller liknande som med BTRFS med 'balance' utan argument i princip flytta all data och metadata till nya platser på diskytan så ger det disklast liknande som resynkning av en RAID, så får man indikation tidigare om diskar som kanske inte håller måttet men samtidigt inte drar med alla diskar i RAID:en samtidigt.

det är så med alla 'säkerhetsgrejor' - det som inte används 'dagligen', kommer inte att fungera den dagen när det verkligen behövs - med andra ord 'simulera' daglig bruk eller i alla fall veckovis bruk så att veka grejor sorteras ut tidigt och mindre risk för kedjefel.

---

kör man med S3-kompatibel 'molnlagring' med tex. minio så bygger man på koncept med mellan 4 - 12 diskar och sätter redundansen/pariteten till 50% (är Reed-Solomo-baserad paritet) och sedan kör man tills det är för få paritetsdiskar kvar enligt sin satta gräns (1 paritetsdisk kvar som lägst typ) och utan att man byter ut trasiga diskar under driften (för att de ofta monteras i tråg och att man inte kan byta en disk i taget på enkelt sätt)

På en 12-disk set lär man få betydligt längre körtid innan pariteten är otillfredsställande som vid 6 diskar + 1 paritet kvar än att att köra en RAID1 eller RAID10 där det räcker med att 1 disk går ned för att anse att RAID:en är oskyddad och man måste ta ställning om det var en tidigt fel och det räcker med att peta in en ny disk eller att man måste byta hela RAID1/10 alla diskar.

med minio och 5 diskar av 12 diskar har havererat så är beslutet lättare att ta att de resterande 7 diskarna nog också är rätt risiga och bör bytas och till skillnaden mot en RAID1/10 där man måste göra beslutet vid första diskhaveriet kanske redan efter 45000 timmar, så är man kanske på > 90000 timmar med minio innan man behöver ta den ställningen och kostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt de 2 diskar som hade mellan 80000-90000 timmars drifttid. Vad ska jag göra med dessa utbytta diskar nu? De har inga fel (vad jag kan läsa mig till) och är på 3TB styck. Några idéer?

Permalänk
Medlem

Bytte 8*3TB förrförra året när jag uppade lagringen.
Dom hade snurrat sen 2012 och dom som inte gnällde över fel sålde jag av för typ 250:- st.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har nu bytt de 2 diskar som hade mellan 80000-90000 timmars drifttid. Vad ska jag göra med dessa utbytta diskar nu? De har inga fel (vad jag kan läsa mig till) och är på 3TB styck. Några idéer?

Om datan finns kvar på dom så förvara dom på ett säkert ställe tills datan dom innehåller är helt orelevant, dom kommer ju alltid förbli en extra back-up och så länge som dom inte är i drift har jag svårt att se att dom går sönder, se dom som en extra försäkring helt enkelt.
Att aktivt använda dom till något annat som involverar data du bryr dig om skulle jag personligen inte rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har nu bytt de 2 diskar som hade mellan 80000-90000 timmars drifttid. Vad ska jag göra med dessa utbytta diskar nu? De har inga fel (vad jag kan läsa mig till) och är på 3TB styck. Några idéer?

Använd för cold storage.

Lägg kopior av data du vill spara på diskarna och lägg på ett bra ställe. Typ i antistatpåse i ett skåp på jobbet eller hos släkting.

Aldrig fel att sprida ut viktig data.

Ja menar diskarna är ju "gratis" för du har dem redan så nyttja för fler kopior.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.