Permalänk
Medlem

Hard Reboot enbart när PUBG spelas.

Hej,

Som rubriken lyder lider min dator av att den hard rebootar när PUBG är igång. Ibland kan man spela ett långt tag, ibland smäller det direkt i menyn. Spelar ingen roll om jag aktivt spelar, idlar eller har det nedtabbat i bakgrunden.

Har testat att köra andra spel som är rätt påfrestande som Cyberpunk och Elden Ring men inga reboots där.

Har även testat att köra Prime95 och Furmark (samtidigt) i drygt en timme utan reboot. Har gått igenom åtskilliga guides på nätet med alla möjliga trix och fix utan att lyckas. Windows Event Viewer ger ett Critical error varje gång det händer:

Hade tänkt att det var PSUn som börjar tröttna, men eftersom jag kan köra Prime95 och Furmark samtidigt utan problem så börjar jag få lite slut på ideer.

Någon som kan komma på något?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios vad du har för värden på dom olika "ledningarna".

Hade ett nätaggregat med en svajig 3.3 volts ledning som gjorde så att datorn kunde krascha lite när som helst.

Byte nätaggregatet och problemet försvann...

Permalänk

Jag vet att några, märkligt nog, har lyckats genom att stänga av XMP, gjort som i videon eller bara dragit ner hastigheten på RAM-minnena något. Hoppas det kan hjälpa även om det låter osannolikt.

https://www.youtube.com/watch?v=Bc1MKZmK9y8

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem

Man blir ju gråhårig för mindre alltså.. Har helt slut på ideér att testa just nu.

  • Stresstestat datorn med och utan överklockning.

  • Spelat andra spel med och utan överklockning.

  • Renderat 3D / Texturer med och utan överklockning.

Inga BSODs, inga reboots.

Testat alla möjliga tricks som youtube och google erbjuder, till och med PUBGs egna guide till att undvika crashes. Installerat om Steam. Installerat om PUBG. Men likförbannat hard rebootar datorn garanterat efter en stund i PUBG.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Man blir ju gråhårig för mindre alltså.. Har helt slut på ideér att testa just nu.

  • Stresstestat datorn med och utan överklockning.

  • Spelat andra spel med och utan överklockning.

  • Renderat 3D / Texturer med och utan överklockning.

Inga BSODs, inga reboots.

Testat alla möjliga tricks som youtube och google erbjuder, till och med PUBGs egna guide till att undvika crashes. Installerat om Steam. Installerat om PUBG. Men likförbannat hard rebootar datorn garanterat efter en stund i PUBG.

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat så vore det bra,
då kan du i alla fall utesluta det om problemet kvarstår.
Men det låter ju i mina öron som att det skulle vara nätaggregatet.

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Man blir ju gråhårig för mindre alltså.. Har helt slut på ideér att testa just nu.

  • Stresstestat datorn med och utan överklockning.

  • Spelat andra spel med och utan överklockning.

  • Renderat 3D / Texturer med och utan överklockning.

Inga BSODs, inga reboots.

Testat alla möjliga tricks som youtube och google erbjuder, till och med PUBGs egna guide till att undvika crashes. Installerat om Steam. Installerat om PUBG. Men likförbannat hard rebootar datorn garanterat efter en stund i PUBG.

Vad har du för grafikkort? Låter mer eller mindre som samma problem jag hade i tarkov med varannan release av Nvidias drivrutiner förra året.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar ju inte bättre. Märkligt bara att enbart PUBG kan få nätagget att balla ur. Ett Corsair 1000W, visserligen några år på nacken.. Men det har ju knappast fått svettas under de åren jag haft det. Nåväl.. Får försöka hitta nått gammalt nätagg och testa.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Hej,

Som rubriken lyder lider min dator av att den hard rebootar när PUBG är igång. Ibland kan man spela ett långt tag, ibland smäller det direkt i menyn. Spelar ingen roll om jag aktivt spelar, idlar eller har det nedtabbat i bakgrunden.

Har testat att köra andra spel som är rätt påfrestande som Cyberpunk och Elden Ring men inga reboots där.

Har även testat att köra Prime95 och Furmark (samtidigt) i drygt en timme utan reboot. Har gått igenom åtskilliga guides på nätet med alla möjliga trix och fix utan att lyckas. Windows Event Viewer ger ett Critical error varje gång det händer:
<Uppladdad bildlänk>

Hade tänkt att det var PSUn som börjar tröttna, men eftersom jag kan köra Prime95 och Furmark samtidigt utan problem så börjar jag få lite slut på ideer.

Någon som kan komma på något?

Mvh,
WW

Det var väl av alla krascher som Chocotaco avinstallerade PUBG eftersom han blev tokig. Han hade dock inte likadana fel som du hade. Kan vara något hårdvarurelaterat som han trodde.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på grafikkort. Hade en liknade problem att det bara var ett spel som fick min dator att reboota. Har för mig att det var ett riktigt b-spel också the forrest eller nått. Men det visade sig att min grafikkort throttla mycket. Fick ett helt nytt av komplett gick på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Ja, det verkar ju inte bättre. Märkligt bara att enbart PUBG kan få nätagget att balla ur. Ett Corsair 1000W, visserligen några år på nacken.. Men det har ju knappast fått svettas under de åren jag haft det. Nåväl.. Får försöka hitta nått gammalt nätagg och testa.

På ett sätt är det ju ganska bra om det skulle vara just nätaggregatet.
Med tanke på att Corsair kör väll 10års garanti på sina agg ?
Då lär du ju få ett nytt på garantin

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

På ett sätt är det ju ganska bra om det skulle vara just nätaggregatet.
Med tanke på att Corsair kör väll 10års garanti på sina agg ?
Då lär du ju få ett nytt på garantin

Där sa du fan något.. Hmm..

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Skrivet av griid:

Det var väl av alla krascher som Chocotaco avinstallerade PUBG eftersom han blev tokig. Han hade dock inte likadana fel som du hade. Kan vara något hårdvarurelaterat som han trodde.

Kul att se chocoTaco nämnas i en tråd på Sweclockers! Jag kollade runt lite i chocos YT-vod från när han fixade sina krasher. Jag tycker nog att problemen verkar likartade. Han sänkte hastigheten på sina DDR4 från 3600 till 3200 (utan XMP). Klart värt att testa för dig tycker jag.

https://youtu.be/_Gd0yu15oMo?t=1995

Här är streamen då han fixar det.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trikkster:

Kul att se chocoTaco nämnas i en tråd på Sweclockers! Jag kollade runt lite i chocos YT-vod från när han fixade sina krasher. Jag tycker nog att problemen verkar likartade. Han sänkte hastigheten på sina DDR4 från 3600 till 3200 (utan XMP). Klart värt att testa för dig tycker jag.

https://youtu.be/_Gd0yu15oMo?t=1995

Här är streamen då han fixar det.

Nu var det inte jag som hade problemen.. Utan jag svarade till en annan.

@WhakkaWhack
Något att testa?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu har jag även (bl.a) testat att ändra / inte köra med XMP profil på minnena. Ingen skillnad. Återigen, kan köra stressa datorn med allt jag kan komma på utan problem. Varken errors eller temperatur-problem. Men 10-20min i PUBG ger garanterat en hard reboot utan BSOD. Så frustrerande att jag sliter mig flintskallig.

Har en annan PSU på ingång att testa med som någon form av last resort.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Försök stänga av all som ligger och surrar i bakgrunden, t.ex fläktstyrnignsprogram, gpu tweak, afterburner o liknande. Avinstallera sånt som du kanske inte behöver. Stänga av 3:de parts antivirus mm. Kika under Advanced system settings > Startup and Recovery så att det inte är avstängt att den ska skapa en dump fil.
Personligen så är det extremt sällan jag ominstallerar windows, men i detta fallet om andra inga vägar leder till en lösning så hade jag nog gjort det.

Permalänk
Medlem

I en last hail mary för att slippa börja gräva i datorn och byta PSU har jag märkligt nog nästan garanterat kommit fram till att det är iCUE från Corsair som spökar. Genom att avsluta alla processer som angår iCUE kunde jag ha spelet igång i nästan 4h utan krasch igår. Extremt märkligt problem hur som haver..

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk

Härligt! Undrar om inte jag fick betydligt färre krascher när jag bytte tangentbord från Corsair till Steelseries för något år sedan? Intressant. Hoppas du får lite flyt nu så kanske vi ses ute på slagfältet.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem

Yes, nu har jag kört några timmar igår och några timmar idag helt utan crash / reboot. Drog igång iCUE och vips, 20 minuter in i game:t så vart det en hard reboot precis som vanligt. Men skönt att ha löst problemet. Måste erkänna att det blev nog några nya permanenta gråa hårstrån i den här proceduren..

=== SKULLE NÅGON ANNAN HA SAMMA PROBLEM ===

I mitt fall var det alltså Corsair's iCUE som spökar.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||