Köpa Chromecast med Google TV (4K) eller HD?

Permalänk
Medlem

Köpa Chromecast med Google TV (4K) eller HD?

Hej! Ska man köpa Chromecast med Google TV (4K) eller HD om man kan få dem för samma pris?

Tänkte skaffa för att kolla typ serier, filmer, SVT Play och liknande.

Jag har en gammal LCD-tv, ingen 4K och dylikt så båda två räcker ju gott och väl åt den. Man vet ju inte vad man har för TV i framtiden dock om Chromecasten skulle hålla ett tag eller LCD-tvn slutar funka ordentligt.

Chromecast 4K har 0,5 GB mer i RAM (2 GB), vet inte hur stor skillnad detta gör, om det gör att kolla på serier/film flyter på bättre eller inte?

Kan inte Chromecast HD (1,5 GB ram) klara Android 13 då eftersom den har 2 GB ram som krav? Samtidigt har väl Android (12) 6 GB som krav och HD har väl Android 12 så det kravet kanske inte gäller Chromecasts.

En fördel HD har är dock stöd för AV1. Hur stor fördel är detta egentligen? Gör det stor skillnad? Viktigt för framtiden?

Permalänk
Medlem

Är det samma pris så ska du såklart gå på 4K-versionen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det samma pris så ska du såklart gå på 4K-versionen.

Även fast den ej har AV1? Är det inte ett stort avbräck eller?

Permalänk
Medlem

Bara lägger in det här utifall du missat det, vanliga kostar just nu 358kr inkl. frakt.
https://store.google.com/product/chromecast_google_tv?gclsrc=...

Hittar du 4K för samma så hojta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Bara lägger in det här utifall du missat det, vanliga kostar just nu 358kr inkl. frakt.
https://store.google.com/product/chromecast_google_tv?gclsrc=...

Hittar du 4K för samma så hojta till

Bra pris! Fundersam dock hur stor fördel AV1 hos HD-versionen är VS. lite mer ram och bättre cpu/processor hos 4K-versionen? Verkar inte vara någon som kan svara på det på detta forum.

Hört allt från att det inte är viktigt idag till att det visst ger stor fördel redan idag när man kollar på grejer.

Permalänk
Medlem

Hade gått på tv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur funkar vanliga (HD versionen som är billigare) ChromecasTV'n för er som har den?

Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter på både Gen 2 & 3 av de gamla Chromecastarna och många av 60fps videos på tuben är helt ospelbara, dvs laggar eller t.o.m fryser ibland.

När de var nya funkade allt som de skulle, men efter ett tag med uppdateringar osv så vart det gradvis värre.
Trodde först att det berodde på överhettning, så jag slet upp luckan på Gen3 varianten och blåste på ordentligt med en fläkt bara för att testa, men fortf samma resultat...

Googlade lite snabbt på "Chromecast TV HD stuttering" och visst... det existerar även på dessa tydligen.

Men hur fungerar denna för er?
Ska man satsa på den dyrare 4K varianten ändå?

Permalänk

Har precis bytt från gen 3 hd till gen 4 4k. Det är en jäkla skillnad. Hade problem med nästan allt material på 1080 på min gen 3. Fick köra det mesta 720. Google tv är rätt trevligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Hur funkar vanliga (HD versionen som är billigare) ChromecasTV'n för er som har den?

Anledningen till att jag frågar är för att jag sitter på både Gen 2 & 3 av de gamla Chromecastarna och många av 60fps videos på tuben är helt ospelbara, dvs laggar eller t.o.m fryser ibland.

När de var nya funkade allt som de skulle, men efter ett tag med uppdateringar osv så vart det gradvis värre.
Trodde först att det berodde på överhettning, så jag slet upp luckan på Gen3 varianten och blåste på ordentligt med en fläkt bara för att testa, men fortf samma resultat...

Googlade lite snabbt på "Chromecast TV HD stuttering" och visst... det existerar även på dessa tydligen.

Men hur fungerar denna för er?
Ska man satsa på den dyrare 4K varianten ändå?

Jag har en 4K Chromecast Google TV å den funkar rätt så bra, förutom att det är HDMI 2.0 (har en hemmabio 7.2 recvier med HDMI 2.1). Kör Dolby Vision, Netflix 4K abb på Chromecasten. Tycker du får mer för pengarna med 4K casten (om du har en 4K TV).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag har en 4K Chromecast Google TV å den funkar rätt så bra, förutom att det är HDMI 2.0 (har en hemmabio 7.2 recvier med HDMI 2.1). Kör Dolby Vision, Netflix 4K abb på Chromecasten. Tycker du får mer för pengarna med 4K casten (om du har en 4K TV).

Har ingen 4K tv, men jag tänkte att ja skulle vilja slippa problem med 60fps som microlaggar, så kanske 4K-varianten är ett säkrare val eftersom den lär vara mer kraftfull om ja förstått det rätt.
Om man använder den på en 1080p tv, så byter den till just 1080p-läge antar jag (eller downsamplar den från 4k!?).

Blir dock jäkligt skeptisk till köp, när båda mina CC's innan är som e-waste mer eller mindre när de beckar ihop och toklaggar på specifika videos, trots att det utlovats att de ska klara att åtminstone titta på YouTube's innehåll liksom.
Hade det gått att sätta igång ett 30fps läge hade det inte vart några problem, men nu så får man avstå att titta på visst innehåll då det helt enkelt inte rullar på som det ska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har ingen 4K tv, men jag tänkte att ja skulle vilja slippa problem med 60fps som microlaggar, så kanske 4K-varianten är ett säkrare val eftersom den lär vara mer kraftfull om ja förstått det rätt.
Om man använder den på en 1080p tv, så byter den till just 1080p-läge antar jag (eller downsamplar den från 4k!?).

Blir dock jäkligt skeptisk till köp, när båda mina CC's innan är som e-waste mer eller mindre när de beckar ihop och toklaggar på specifika videos, trots att det utlovats att de ska klara att åtminstone titta på YouTube's innehåll liksom.
Hade det gått att sätta igång ett 30fps läge hade det inte vart några problem, men nu så får man avstå att titta på visst innehåll då det helt enkelt inte rullar på som det ska...

Kan köra 1080p (50/60Hz), 1080p (24Hz) . Annars finns det Apple TV HD (32GB), något dyrare dock å hade lite Apple klabb innan jag fick igång den. Har själv en 4K 32GB. Medföljer inte HDMI kabel. Köpte en certifierad Nördic Ultra High Speed kabel på 1m.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razken:

Har ingen 4K tv, men jag tänkte att ja skulle vilja slippa problem med 60fps som microlaggar, så kanske 4K-varianten är ett säkrare val eftersom den lär vara mer kraftfull om ja förstått det rätt.
Om man använder den på en 1080p tv, så byter den till just 1080p-läge antar jag (eller downsamplar den från 4k!?).

Blir dock jäkligt skeptisk till köp, när båda mina CC's innan är som e-waste mer eller mindre när de beckar ihop och toklaggar på specifika videos, trots att det utlovats att de ska klara att åtminstone titta på YouTube's innehåll liksom.
Hade det gått att sätta igång ett 30fps läge hade det inte vart några problem, men nu så får man avstå att titta på visst innehåll då det helt enkelt inte rullar på som det ska...

Nya CC är en helt annan typ av enhet då den har Android och ett gränssnitt med inställningar och så. Så du kan ställa in upplösning, bildfrekvens och annat. Hur länge den kommer att fungera bra eller få uppdateringar vet jag inte, men det finns ju inget som säger att den skulle vara sämre ur den aspekten än någon annan liknande enhet. Möjligtvis att Apple TV håller längre, men den kostar ju rätt mycket mer också och är ganska begränsad om man inte har andra Apple-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nya CC är en helt annan typ av enhet då den har Android och ett gränssnitt med inställningar och så. Så du kan ställa in upplösning, bildfrekvens och annat. Hur länge den kommer att fungera bra eller få uppdateringar vet jag inte, men det finns ju inget som säger att den skulle vara sämre ur den aspekten än någon annan liknande enhet. Möjligtvis att Apple TV håller längre, men den kostar ju rätt mycket mer också och är ganska begränsad om man inte har andra Apple-enheter.

Ok!
Ja, det blir defenitivt inte en Apple produkt då jag får rysningar av deras ekosystem och jag äger ingen iPhone eller dyl.
Sneglar vidare på CCTV. Blir förmodligen en 4K variant.

Permalänk
Medlem

Finns ju t ex de två varianterna av Nvidia Shield om man är beredd att betala i stil med Apple TV också.

Märkligt det här med hackandet. Nollade och körde min gen 2 för inte länge sedan och upplevde inte att den hackade och hade sig särskilt. Däremot är den väldigt seg ibland när man hoppar i någon material och enstaka gånger fastnar den så att man för göra ett nytt försök (dvs spola lite igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har ingen 4K tv, men jag tänkte att ja skulle vilja slippa problem med 60fps som microlaggar, så kanske 4K-varianten är ett säkrare val eftersom den lär vara mer kraftfull om ja förstått det rätt.
Om man använder den på en 1080p tv, så byter den till just 1080p-läge antar jag (eller downsamplar den från 4k!?).

Blir dock jäkligt skeptisk till köp, när båda mina CC's innan är som e-waste mer eller mindre när de beckar ihop och toklaggar på specifika videos, trots att det utlovats att de ska klara att åtminstone titta på YouTube's innehåll liksom.
Hade det gått att sätta igång ett 30fps läge hade det inte vart några problem, men nu så får man avstå att titta på visst innehåll då det helt enkelt inte rullar på som det ska...

Har du testat att byta strömkälla/laddare till chomrecasten ?

Permalänk

4K version always even if the tv is FHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har du testat att byta strömkälla/laddare till chomrecasten ?

Jupp. Provat bytt olika laddare och sladdar. Även testat att köra via TVn's USB.
Lustigt nog så swappar jag nu mellan de två olika CC jag har. För 2nd Gen verkar av någon j-vla anledning funka bättre med YT, men sämre med andra tjänster såsom Disney+ tex.
Skulle titta på en film på D+ igår och filmen vägrar gå igång på 2nd Gen, men med 3rd Gen så funkade det - tills efter 1h in, då Chromecasten tvärdog och startade om sig själv. Den var inte ens varm, så jag fattar verkligen inte vad som försigår.

Båda är kopplade på 5ghz nät med 100/100 bredband ca 2,5m ifrån routern.
När ekonomin tillåter så skaffar jag nog en ny 4K-CC och kommer sätta mina gamla i skruvstädet.
Men såhär efter jul är man inte direkt tät, så kommer vänta ett litet tag tills dess, sen ska dom få smaka på. 😁

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår att du köper 4K HD i stället för Google Chromecast och i jul har jag tagit en ny till ett mycket rimligt pris med officiell garanti. Låt mig kontrollera webbplatsens namn vad var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Jupp. Provat bytt olika laddare och sladdar. Även testat att köra via TVn's USB.
Lustigt nog så swappar jag nu mellan de två olika CC jag har. För 2nd Gen verkar av någon j-vla anledning funka bättre med YT, men sämre med andra tjänster såsom Disney+ tex.
Skulle titta på en film på D+ igår och filmen vägrar gå igång på 2nd Gen, men med 3rd Gen så funkade det - tills efter 1h in, då Chromecasten tvärdog och startade om sig själv. Den var inte ens varm, så jag fattar verkligen inte vad som försigår.

Du borde kunna gå tillbaka till butiken och be om att få en ny Chromecast 3nd på garantin?
Överlag är Chromecast lite vilda västen när jag, skulle se på OS så fungerade Discovery inte med Chromecast 1 vilket inte framgick utan det blev bara svart i rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Du borde kunna gå tillbaka till butiken och be om att få en ny Chromecast 3nd på garantin?
Överlag är Chromecast lite vilda västen när jag, skulle se på OS så fungerade Discovery inte med Chromecast 1 vilket inte framgick utan det blev bara svart i rutan.

Det är säkert över tre år sedan jag köpte den. Har faktiskt ingen koll på vart det var och har inget kvitto. 😛

Såg nu att 4KCCTV fanns för 600 på diverse nätbutiker. För bara några dagar sen var den uppe i typ 800+ så kanske ska passa på trots allt. 🙂

Edit:
Drog hem 4KCC'n från FelGiganten.
Snacka om rörig sida... och så skickar dom med skojarna Bring.