SirMackes Retrohörna 2.0, upplägg, och vilket os för 486:a 33Mhz?

Permalänk
Medlem

SirMackes Retrohörna 2.0, upplägg, och vilket os för 486:a 33Mhz?

Flyttade för snart 2 månader sedan.
Idag fick jag äntligen tummarna loss och letade upp sladdar och adaptrar till retrohörnan.

Det jag har idag är:

Victor bärbar 386a (ej med på bilden)
Victor Stationär 386a
iCL Stationär 486a
Amiga 500
Nintendo64

Det skrivbord med prylarna på är det jag har att gå på.
Hur hade ni lagt upp det rent fysiskt på skrivbordet?
Jag hade gärna haft en CRT, men kan nog bara ha en skärm, och är då i behov av VGA, composit och scart till samma, lösning förutom att köra vidare på husvagns-tv? Kanske kan hitta en bättre 4:3 istället.

Fundering nummer 2:
iCL, den stationära som är av liggande modell.
486a 33Mhz, 8MB RAM, 12GB HDD, nätverkskort och ljudkort.
Har installerat DOS 6.22 på den idag, men sedan stoppade jag.
Windows 3.11 eller Windows 95?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle kunna köra os/2 på 486an?

Linux finns i en mängd olika varianter och några går fortfarande att köra på en 486a idag.

Msdos är en klassiker sen finns freedos och dr dos som intressanta alternativ.

Windows 95 skulle knapphändigt funka. Lite långsam cpu och lite ram.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Flyttade för snart 2 månader sedan.
Idag fick jag äntligen tummarna loss och letade upp sladdar och adaptrar till retrohörnan.

Det jag har idag är:
<Uppladdad bildlänk>

Victor bärbar 386a (ej med på bilden)
Victor Stationär 386a
iCL Stationär 486a
Amiga 500
Nintendo64

Det skrivbord med prylarna på är det jag har att gå på.
Hur hade ni lagt upp det rent fysiskt på skrivbordet?
Jag hade gärna haft en CRT, men kan nog bara ha en skärm, och är då i behov av VGA, composit och scart till samma, lösning förutom att köra vidare på husvagns-tv? Kanske kan hitta en bättre 4:3 istället.

Fundering nummer 2:
iCL, den stationära som är av liggande modell.
486a 33Mhz, 8MB RAM, 12GB HDD, nätverkskort och ljudkort.
Har installerat DOS 6.22 på den idag, men sedan stoppade jag.
Windows 3.11 eller Windows 95?

95 är som nämnt kanske lite väl tungt. Jag hade stoppat på DOS plus kanske 3.11 men det är nästan overkill att installera ett GUI på den datorn om du inte måste köra Office-programvara.

En lite kul grej kan ju vara att slänga in OS/2 Warp (3, alltså). Bra DOS och Windows 3.x-kompatibilitet plus fungerande multitasking. Annars är nog en Slackware eller Debian från rätt epok det som kanske har mest chans att fortfarande vara användbart till något på daglig bas, men moderna TLS-krav gör nog den möjligheten ganska minimal. Med en proxyserver framför bör den dock kunna ta sig ut på nätet och med en reverse proxy framför kan den serva åtminstone statiska webbsidor.

Permalänk
Medlem

Dos+, vad är det? DR-DOS light?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Glöm inte köpa en burk Retro Bright!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle ha svarat på detta för några dagar sedan men glömde såklart bort det.

Personligen är det enda rätta Dos 6.22 och Windows 3.11, det är vad som kördes ungefär när den datorn var aktuell. Egentligen skulle det gå att hoppa bak till Dos 6.0 och Windows 3.1 men det är till väldigt liten nytta.

Windows 95 fungerar men det vill gärna ha mera minne för att vara en bra upplevelse. Linux skulle jag undvika för annat än experiment med tveksam användbarhetsgrad

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Skulle ha svarat på detta för några dagar sedan men glömde såklart bort det.

Personligen är det enda rätta Dos 6.22 och Windows 3.11, det är vad som kördes ungefär när den datorn var aktuell. Egentligen skulle det gå att hoppa bak till Dos 6.0 och Windows 3.1 men det är till väldigt liten nytta.

Windows 95 fungerar men det vill gärna ha mera minne för att vara en bra upplevelse. Linux skulle jag undvika för annat än experiment med tveksam användbarhetsgrad

Instämmer. MS-DOS 6.22 för det man faktiskt gör på en 486, och Windows 3.11 som bekvämlighetspryl när man ska överföra filer osv. Total Commander finns i 16-bitsversion. Är man gubbe som oss kan det också vara kul att köra Freecell, Winmine, och den övriga handfull trivsam förströelse som finns för 16-bits Windows.

Att hålla på och försöka få ett datorfossil användbart till sådant man kan göra bättre på sin moderna dator, typ surfning, ordbehandling, etc, är rätt meningslöst om man inte ser en poäng i att göra det för att man kan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Slackware känns väl rimligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Instämmer. MS-DOS 6.22 för det man faktiskt gör på en 486, och Windows 3.11 som bekvämlighetspryl när man ska överföra filer osv. Total Commander finns i 16-bitsversion. Är man gubbe som oss kan det också vara kul att köra Freecell, Winmine, och den övriga handfull trivsam förströelse som finns för 16-bits Windows.

Att hålla på och försöka få ett datorfossil användbart till sådant man kan göra bättre på sin moderna dator, typ surfning, ordbehandling, etc, är rätt meningslöst om man inte ser en poäng i att göra det för att man kan.

Samtidigt är det väldigt kul att installera och utforska dåtida produktivitetsmjukvara. Installera Windows, Works, Office, bildbehandlingsprogram och CAD för att se hur långt man kan dra det även på begränsad hårdvara.

Jag är positivt överraskad över hur mycket som gick att göra på en ganska klen 30 år gammal dator. Visst går det lite långsamt men det gick att göra ganska mycket även då... men som jag inte hade en aning om som 10-åring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OS/2 warp 3 skulle troligen gå fint på den maskinen eller NT 3.51

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Debian 2.0 skulle funka fint

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören:
DOS 6.22 och W 3.11 eller OS/2

OS/2 var väl det OS som hade "äkta" multitasking på den tiden, men jag upprepar bara en sak som jag hörde i mina unga dagar när jag fick det som present på en praktik.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Instämmer i kören:
DOS 6.22 och W 3.11 eller OS/2

OS/2 var väl det OS som hade "äkta" multitasking på den tiden, men jag upprepar bara en sak som jag hörde i mina unga dagar när jag fick det som present på en praktik.

I samma veva kunde du också köra 386BSD, FreeBSD samt tidiga versioner av Slackware, Debian, RedHat och SuSE, vilka alla hade ”riktig” multitasking. Runt 1993-1994 var det väl mer eller mindre ”bara” Windows och Mac OS som använde cooperative multitasking: en stor del av marknaden naturligtvis, men en liten mängd operativsystem jämfört med vad som fanns där ute.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha kört FreeDOS och Volkov Commander (made in Ukraine) som grafisk filhanterare, det är vad jag installerade på en gammal träsvarvsdator för inte så länge sedan. FreeDOS inkluderar dessutom lite gratis spel och alla basdrivrutiner för cdrom och muspekare.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Du kanske skulle kunna köra os/2 på 486an?

Linux finns i en mängd olika varianter och några går fortfarande att köra på en 486a idag.

Msdos är en klassiker sen finns freedos och dr dos som intressanta alternativ.

Windows 95 skulle knapphändigt funka. Lite långsam cpu och lite ram.

Här har du en linux distro för 486a

https://ftpmirror.infania.net/mirror/porteus/

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Har du något Linux för en trött 386 16 MHz oxå? 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.