Hyperkin återupplivar Xbox 360-kontrollen

Permalänk
Melding Plague

Hyperkin återupplivar Xbox 360-kontrollen

Tillbehörsmakarna ska lansera en uppgraderad variant av Microsofts klassiska handkontroll som blir kompatibel med både PC och nya konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har fortfarande en Xbox 360-kontroller som huvudsaklig sådan till datorn, den trådlösa med dongel och allt Ser fortfarande i princip ny ut.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar mina två till att spela Emulatorspel typ FFX /Zelda 3 och diverse på Steam som Child of Light, Ori and the Blind Forest, Brothers - A Tale of Two Sons och liknande.

Funkar kanon efter alla år och är väldigt sköna och responsiva

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Neeej, remake/retrotrenden mördar innovation och framsteg. Alla spel och nu även hårdvara.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att 360-kontrollern var ganska medioker? Slappt och imprecist styrkors, hala spakar som nöttes fort, svampiga bumpers. Xbox One-varianten (särskilt v2 och elite) är en förbättring på alla sätt och vis, tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande en Xbox 360-kontroller som huvudsaklig sådan till datorn, den trådlösa med dongel och allt Ser fortfarande i princip ny ut.

Samma här, men jag köpte precis en ny dator med Windows 11, som inte tycker att den har rätt drivers till dongeln. Ska bråka med den i helgen och se om jag får det att funka.

Permalänk
Sjusovarn

360-kontrollen var verkligen den perfekta kontrollen. Hoppas att de uppdaterar joysticksen bara så de får den där skarpa kanten i "skålen".

Permalänk
Medlem

Lite synd att den är trådad... Har inget Xbox Series så inget intressant för mig, har min trådlösa 360 kontroll här bredvid mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande en Xbox 360-kontroller som huvudsaklig sådan till datorn, den trådlösa med dongel och allt Ser fortfarande i princip ny ut.

Samma här ;).

Såg lite läskigt ut i artikeln att det var 17 år sedan de kom.
Jag har inte reflekterat över att kontrollerna ju är lastgamla vi det här laget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt den rosa om den var trådlös, den var ju helfräck. Använder fortfarande Xbox 360-kontroller till datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Samma här, men jag köpte precis en ny dator med Windows 11, som inte tycker att den har rätt drivers till dongeln. Ska bråka med den i helgen och se om jag får det att funka.

Här inaktivera/aktivera lös mitt problem.

Uppdaterar:
Ett annat problem som jag hade tidigare var att datorn hade flygplans läge var aktiverat.
Då fungerar inte Xbox Gamepad inte alls.

Mer info om flygplans läge
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag det riktiga originalet: The Duke
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_controller

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Samma här ;).

Såg lite läskigt ut i artikeln att det var 17 år sedan de kom.
Jag har inte reflekterat över att kontrollerna ju är lastgamla vi det här laget.

Hahaha det var det första jag sa när jag korrade. HUR är Xbox 360 nästan myndig?! Nu börjar ju till och med jag känna mig gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Bara jag som tyckte att 360-kontrollern var ganska medioker? Slappt och imprecist styrkors, hala spakar som nöttes fort, svampiga bumpers. Xbox One-varianten (särskilt v2 och elite) är en förbättring på alla sätt och vis, tycker jag!

Jag håller med dig om nackdelarna, men du missar fördelarna:
- Den gick ofta att få tag på billigt, speciellt den trådade. Oavsett modell var de oftast mycket billigare än PS3-kontrollerna.
- Den håller extremt mycket bättre än PS3-kontrollerna. Har inte haft en 360-kontroler som gett upp i en enda knapp.
- Batterierna var lika dåliga efter några år som PS3-kontrollern, men till skillnad mot den kunde man driva 360-versionen med vanliga laddningsbara R6-batterier (+ att den finns i trådad version utan batteriproblem.)
- Det var länge den enda kontrollern med någorlunda vettigt PC-stöd.
- Den är bekväm och har de knappar som behövs.

Som helhet tycker jag det är en av de mest lyckade kontrollerna som lanserats och var utmärkt för sin tid. Numera finns dock flera bättre val för de flesta, men har fortfarande en trådad 360-kontroller som huvudsaklig PC-kontroller just för att den aldrig strular, varken i hårdvara eller mjukvarustöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

Tacka vet jag det riktiga originalet: The Duke
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_controller

Tänkte precis säga detta. Fattar inte varför man väljer 360 kontrollen (som imo är närmast likadant som de nya) istället för The Duke som många längtar tillbaka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Neeej, remake/retrotrenden mördar innovation och framsteg. Alla spel och nu även hårdvara.

Ser du inte fram emot att det släpps klassiska processorer och grafikkort igen? Q6600 och Geforce 8800GT med samma klassiska prestanda som förr!

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör en svart trådad 360 kontroller till datorn, men det är ändå något med den vita trådlösa varianten som ger en mysig nostalgikänsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Jag håller med dig om nackdelarna, men du missar fördelarna:
- Den gick ofta att få tag på billigt, speciellt den trådade. Oavsett modell var de oftast mycket billigare än PS3-kontrollerna.
- Den håller extremt mycket bättre än PS3-kontrollerna. Har inte haft en 360-kontroler som gett upp i en enda knapp.
- Batterierna var lika dåliga efter några år som PS3-kontrollern, men till skillnad mot den kunde man driva 360-versionen med vanliga laddningsbara R6-batterier (+ att den finns i trådad version utan batteriproblem.)
- Det var länge den enda kontrollern med någorlunda vettigt PC-stöd.
- Den är bekväm och har de knappar som behövs.

Som helhet tycker jag det är en av de mest lyckade kontrollerna som lanserats och var utmärkt för sin tid. Numera finns dock flera bättre val för de flesta, men har fortfarande en trådad 360-kontroller som huvudsaklig PC-kontroller just för att den aldrig strular, varken i hårdvara eller mjukvarustöd.

Jag hade nog sju 360-kontroller "i drift" vid något tillfälle utspritt på konsol och datorer och de var ju grymma. Samtidigt när XBone kom och jag skaffade en sådan kontroll så kändes de gamla plötsligt inte så bra. Svampiga i triggers och spakarna, och styrkorset var ju riktigt pissigt (XBone var ett steg upp där, men inte ett stort steg tyvärr). En del av svampigheten beror säkert på att de har blivit något utslitna över åren, men det är ingen större skillnad mellan de som använts väldigt mycket och de som knappt använts alls så jag lutar åt att svampigheten finns där oavsett. En annan nackdel var ju att det var en proprietär kontakt på dem. De fungerade utan batterier men kabeln var konstig och jag hade bara en. De nyare har ju gått till micro-USB och nu USB C.

Skillnaden mellan XBone och Series-kontrollerna däremot är mer av ett sidosteg. Greppet är bättre på grund av den skrovligare ytan, men samtidigt är den lite för skrovlig så det blir lite obekvämt efter en längre session. Annars känns Series-kontrollen aningen plastigare, eller som att plasten i skalet är av sämre kvalitet. Knappar och spakar känns typ samma i alla fall, men jag misstänker att åtminstone spakarna är lite sämre för jag har fått problem med en Series-kontroll redan och en annan börjar visa tendenser till drift ibland, vilket inte har hänt på någon av One-kontrollerna. Dela-knappen är jag mer tveksam till, det är rätt nice om man råkar göra något riktigt coolt, att bara hålla ner knappen så sparas ett klipp, men samtidigt kommer man ju åt den av misstag ganska ofta och fyller upp XBoxens disk med massa screenshots och videos (som inte är så lätta att rensa bort). USB C väger upp en del för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

Tacka vet jag det riktiga originalet: The Duke
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_controller

Skrivet av s1lvertunga:

Tänkte precis säga detta. Fattar inte varför man väljer 360 kontrollen (som imo är närmast likadant som de nya) istället för The Duke som många längtar tillbaka till.

Vilken tur för er! Som artikeln tydligt nämner så har hyperkin redan gjort en återupplivning av The Duke så ni behöver inte vänta!

In å handla med er:
https://www.amazon.com/Hyperkin-Wired-Controller-Windows-Gree...

Permalänk
Officiell jultomte

Nice! Köpte en kontroll till Xbox One/PC när min 360-kontroll gick sönder då 360 inte var lika lätt att få tag på. Då blir det kanske en 360 nästa gång

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Har två trådlösa 360 kontroller till HTPCn, funkar prima. Förutom att d-pad:en är fruktansvärt dålig för tex 2d plattform spel, eftersom den har 8 riktningar.

Den ena kontrollern jag har har till och med ”transforming d-pad” där man kan poppa ut den. Men det hjälper föga, lite bättre men i svåra 2d spel är tex ds4 kontroller överlägsen på alla sätt

Verkar vara samma problem på denna ”remake”

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har haft XBOX 360 kontroller + dongel till PC i många år, ända sedan Inet sålde dongeln + 360 kontrollern för 99 SEK på en REA för längesedan, den har fungerat perfekt och är riktigt trevlig. Nu på BF slog jag till på Series X kontroller + dongel då 360 kontrollern börjar bli lite sliten. En ny 360 kontroller skulle vara trevligt, men om den kostar lika mycket som en Series X kontroller så tycker jag inte den är värd priset.

Permalänk
Medlem

@Include 99kr?! JACKPOTT!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande en Xbox 360-kontroller som huvudsaklig sådan till datorn, den trådlösa med dongel och allt Ser fortfarande i princip ny ut.

Samma här, fick tag på en helt gratis på norska motsvarigheten till Blocket, funkar alldeles perfekt o ser ut som vilken modern kontroll som helst. Kommer antagligen använda den i flera år framöver.

Permalänk
Medlem

hmm, alltså visst 360 kontrollen är trevlig men för egen del (och jag gissar för många andra) så är den i dagsläget mest relevant som en billig/garderobs pc gamepad av god kvalitet.

Så det borde väl hänga på att den här är minst lika bra och prisvärd för annars finns det två nyare konsol generationer av xbox att välja bland.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@Include 99kr?! JACKPOTT!

Det var Inet weekend festival 2016 då dom hade 360 kontrollern + dongle för 99 SEK. Ja det var ett riktigt bra pris, man fick bara köpa 1st per person dock.

Permalänk
Medlem

Har ett gäng xbox 360 kontroller här hemma som anväbdes till xboxe 360 och nu mer PC.
Men dom går sönder en efter en nu så har behövt köpa en extra så nu spelar jag med en Series x kontroll.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Ureet:

Samma här, men jag köpte precis en ny dator med Windows 11, som inte tycker att den har rätt drivers till dongeln. Ska bråka med den i helgen och se om jag får det att funka.

Kämpa på. Jag fick det att funka på Windows11 på min HTPC i vardagsrummet. I princip samma procedur som till Windows 10 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Synd att den var trådad. Jag kör fortfarande på Xbox 360-kontroll till datorn. Försökte gå över till Xbox one, men föredrog hur joystickarna kändes i 360-kontrollen och ville inte lägga hur många timmar som helst på att vänja om mig. Har till och med en oanvänd 360-kontroll i låda den dagen min nuvarande slits ut.

Jag får hålla med er som säger att styrkorset är kass, det duger till att navigera menyer, men jag skulle aldrig vilja spela ett fightingspel med det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Gillar den bättre än Series X kontrollern. Kör 4st till en dongel hemma som dessutom är plug and play till skillnad från Series X dongle där jag fick leta rätt på någon oskyr drivrutin vilket kändes lite märkligt. Formen är perfekt för mina händer.