Strategi att undvika döda pixlar (vid inköp)

Permalänk
Medlem

Strategi att undvika döda pixlar (vid inköp)

Heej boys

Jag hatar döda pixlar och undrar om det finns några köpråd att undvika detta?

Finns det några rimligt prissatta skärmar (max ca 3000 kr 27" 1440p ips 120hz+, 4k motsvarande 6000 kr) med riktig "noll-döda/dåliga"-pixelgaranti eller är det "köpa och ångra" som gäller?

Vilka butiker har bra returvilkor?

Är inte så orolig att pixlar plötsligt dör, så mest intresserad av att den levereras i bra skick

Tack på förhand xoxo

Permalänk
Medlem

Gå in i butik och hitta demo ex, de kan du testa innan köp.
Ta med en mini dator, typ raspberry pi och kör något skärm test program.
Inte för att jag skulle göra det själv, bara ger dig lite ideer.
Möjligen kan du få testa skärmen innan köp hos tex inet eller Webhallen om du pratar med dem över disk och det inte är så mycket folk i butiken.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för döda pixlar annat än en begagnad TV som jag köpte billigt just pga det för 10 år sedan och fortfarande inga fler döda pixlar på den.

Om du bor i stad med en butik är det väl lättare men annars är det väl skicka tillbaka som gäller. Många butiker har ju ångerrätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Gå in i butik och hitta demo ex, de kan du testa innan köp.
Ta med en mini dator, typ raspberry pi och kör något skärm test program.
Inte för att jag skulle göra det själv, bara ger dig lite ideer.
Möjligen kan du få testa skärmen innan köp hos tex inet eller Webhallen om du pratar med dem över disk och det inte är så mycket folk i butiken.

Jaa, man skulle ju kunna testa demovaror, men dock har jag tyvärr inte sett några demoskärmar som står framme.
Men taack för tips. Kan man ju likaväl prova om man har laptop med sig

Skrivet av dagas:

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för döda pixlar annat än en begagnad TV som jag köpte billigt just pga det för 10 år sedan och fortfarande inga fler döda pixlar på den.

Om du bor i stad med en butik är det väl lättare men annars är det väl skicka tillbaka som gäller. Många butiker har ju ångerrätt.

Åh, kanske inte är lika vanligt med döda pixlar nu för tiden. Kanske bara är att prova på att beställa då.

Tack för alla tips! <3

Någon annan som alls haft problem med döda pixlar eller annat ohärligt på sina senaste skärmköp?

Bye

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att bara köpa skärmar på distans, så att distansköpslagen gäller, vilket innebär att du kan öppna, undersöka (vilket inkluderar att starta den för att se att den är fri från felaktiga pixlar) och ändå ha möjlighet att ångra köpet och få köpesumman återbetald (möjligen minus en mindre avgift om skicket försämrats, och returfrakt om det behövs).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det enklaste är att bara köpa skärmar på distans, så att distansköpslagen gäller, vilket innebär att du kan öppna, undersöka (vilket inkluderar att starta den för att se att den är fri från felaktiga pixlar) och ändå ha möjlighet att ångra köpet och få köpesumman återbetald (möjligen minus en mindre avgift om skicket försämrats, och returfrakt om det behövs).

Åh Tack

Det blir nog såhär jag gör!

Kramz