PCIe 4 på äldre moderkort?

Permalänk
Medlem

PCIe 4 på äldre moderkort?

Hej! En snabb fråga bara,

Tänkte slå till på: https://www.inet.se/produkt/4302202/samsung-980-pro-m-2-nvme-...

Och har en fråga, jag får väl inte ut full hastighet på mitt gamla ASUS PRIME Z390-P som bara har PCIe 3?
Läste att de var backwards compatible men får jag inte ut max köper jag hellre PCIe 3 980in.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nuukeen:

Hej! En snabb fråga bara,

Tänkte slå till på: https://www.inet.se/produkt/4302202/samsung-980-pro-m-2-nvme-...

Och har en fråga, jag får väl inte ut full hastighet på mitt gamla ASUS PRIME Z390-P som bara har PCIe 3?
Läste att de var backwards compatible men får jag inte ut max köper jag hellre PCIe 3 980in.

Tack!

Nej, du kommer inte att få ut max hastighet vad PCIe 4 980 Pro kan leverera om du sätter den i en PCIe 3 M.2-port.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

pci-e 3.0 x4 = upp till 3938MB/s
pci-e 4.0 x4 = upp till 7877MB/s

så visst du tappar lite maxhastighet men du tappar men troligen kommer en pci-e 4 disk teoretiskt skyffla sin data snabbare än en pci-e 3 disk ändå då motsvarande diskar för pci-e 3 bara har bara typ upp till 3500MB/s

så en pci-e 4 disk har lite vinst över en pci-e 3 då den kan teoretiskt kan använd hela bandbrädden i pci-e 3 x4 porten medan 3 diskar max kan använda upp till ca 90% av bandbredden.

men du kommer tappa ca 3000MB/s (ca 45%) mot att köra den i en pci-e 4 x4 port.

är priset tillräckligt bra enligt dig tycker jag inte det är något att tveka på utan se det som en del som kan hänga kvar om du uppgraderar din dator till något nyare. och priset på den du länkade är ju 100:- billigare än motsvarande pci-e 3 variant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

pci-e 3.0 x4 = upp till 3938MB/s
pci-e 4.0 x4 = upp till 7877MB/s

så visst du tappar lite maxhastighet men du tappar men troligen kommer en pci-e 4 disk teoretiskt skyffla sin data snabbare än en pci-e 3 disk ändå då motsvarande diskar för pci-e 3 bara har bara typ upp till 3500MB/s

så en pci-e 4 disk har lite vinst över en pci-e 3 då den kan teoretiskt kan använd hela bandbrädden i pci-e 3 x4 porten medan 3 diskar max kan använda upp till ca 90% av bandbredden.

men du kommer tappa ca 3000MB/s (ca 45%) mot att köra den i en pci-e 4 x4 port.

är priset tillräckligt bra enligt dig tycker jag inte det är något att tveka på utan se det som en del som kan hänga kvar om du uppgraderar din dator till något nyare. och priset på den du länkade är ju 100:- billigare än motsvarande pci-e 3 variant.

Stort tack för svaret det uppskattas! Mycket bättre än förgående svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Stort tack för svaret det uppskattas! Mycket bättre än förgående svar

Och ändå gav den "föregående" ett fullständigt korrekt svar på din fråga(?)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och ändå gav den "föregående" ett fullständigt korrekt svar på din fråga(?)

Kanske ska läsa innan du skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Kanske ska läsa innan du skriver?

Din fråga:
"Och har en fråga, jag får väl inte ut full hastighet på mitt gamla ASUS PRIME Z390-P som bara har PCIe 3?"

Svar:
"Nej, du kommer inte att få ut max hastighet vad PCIe 4 980 Pro kan leverera om du sätter den i en PCIe 3 M.2-port."

Vad är det jag ska läsa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din fråga:
"Och har en fråga, jag får väl inte ut full hastighet på mitt gamla ASUS PRIME Z390-P som bara har PCIe 3?"

Svar:
"Nej, du kommer inte att få ut max hastighet vad PCIe 4 980 Pro kan leverera om du sätter den i en PCIe 3 M.2-port."

Vad är det jag ska läsa?

"Mycket bättre än förgående svar" då han gav mig exakt vad jag ville veta.
Att du mår dåligt i verkligheten behöver du inte ta ut här kompis, du skriver detta från ingenstans när mitt problem är löst.