Nytt bygge + windows 11, små korta frysningar?

Permalänk
Medlem

Nytt bygge + windows 11, små korta frysningar?

Hej, byggde ny dator nyligen (specs finns i signaturen) och installerade en ren windows 11 på en SSD som jag tidigare haft windows 7 på.
Och märkte ganska direkt att musen fastna en sekund eller två titt som tätt och sedan märkte jag att det inte bara är musen som fryser utan även spel fryser helt och videor. Vad kan detta bero på? Jag har kört dessa kommandon i kommandotolken
Sfc /ScanNow
Dism /Online /Cleanup-image /RestoreHealth

Men det har ej hjälpt.
Mycket mycket tacksam för hjälp med detta.

Windows version 22h2 ifall det spelar roll.

Tänkte jag skulle spela in när det händer och Geforce experience som ska spela in de senaste 5 minutrarna men varje gång det händer så har "timern" återställts och sparar bara video SEDAN frysningen inträffade.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Låter som stutter som kan komma från en hög responstid till din SSD, fast med dina specs så gissar jag att du inte var snål när du köpte den. Formaterade du SSDn när du installerade Windows 11?

Visa signatur

Rädd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstelleTheStar:

Låter som stutter som kan komma från en hög responstid till din SSD, fast med dina specs så gissar jag att du inte var snål när du köpte den. Formaterade du SSDn när du installerade Windows 11?

Tack för svaret, ja jag formaterade SSDn så den var helt ren när jag installerade det nya windowset på den.
Blir inte klok på det här faktiskt, körde även windows memory testet och den påvisade inga fel i ram-minnena.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstelleTheStar:

Låter som stutter som kan komma från en hög responstid till din SSD, fast med dina specs så gissar jag att du inte var snål när du köpte den. Formaterade du SSDn när du installerade Windows 11?

Du! Jag hör något ljud i högtalarna när detta händer något slags plingande från windows! Finns det något sätt att veta vad det kan betyda?

EDIT: Det är "device disconnect/connect" ljudet som plingar. Hmm hur får jag fram vad det är för device som spökar är frågan.
Kan det vara en komponent eller bara vara någon usb plug?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av redberg32:

Du! Jag hör något ljud i högtalarna när detta händer något slags plingande från windows! Finns det något sätt att veta vad det kan betyda?

EDIT: Det är "device disconnect/connect" ljudet som plingar. Hmm hur får jag fram vad det är för device som spökar är frågan.
Kan det vara en komponent eller bara vara någon usb plug?

Kolla i Enheter i inställningar och Enhetshanteraren om något dycker upp eller försvinner. Prova också koppla ur USB enheter du inte behöver. Se också till att uppdatera drivrutiner i Windows Update.

Visa signatur

Rädd

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hej, byggde ny dator nyligen (specs finns i signaturen) och installerade en ren windows 11 på en SSD som jag tidigare haft windows 7 på.
Och märkte ganska direkt att musen fastna en sekund eller två titt som tätt och sedan märkte jag att det inte bara är musen som fryser utan även spel fryser helt och videor. Vad kan detta bero på? Jag har kört dessa kommandon i kommandotolken
Sfc /ScanNow
Dism /Online /Cleanup-image /RestoreHealth

Men det har ej hjälpt.
Mycket mycket tacksam för hjälp med detta.

Windows version 22h2 ifall det spelar roll.

Tänkte jag skulle spela in när det händer och Geforce experience som ska spela in de senaste 5 minutrarna men varje gång det händer så har "timern" återställts och sparar bara video SEDAN frysningen inträffade.

Har du uppdaterat BIOS?

Det har varit en del problem med lagg/frysningar och virtuell TPM som krävs för att installera Windows 11 nämligen, de flesta nya BIOS har löst detta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstelleTheStar:

Kolla i Enheter i inställningar och Enhetshanteraren om något dycker upp eller försvinner. Prova också koppla ur USB enheter du inte behöver. Se också till att uppdatera drivrutiner i Windows Update.

Skrivet av Aeig:

Har du uppdaterat BIOS?

Det har varit en del problem med lagg/frysningar och virtuell TPM som krävs för att installera Windows 11 nämligen, de flesta nya BIOS har löst detta.

Mvh

Det visade sig att datorn anslöt och kopplade bort från min TV som var ansluten via HDMI och -avstängd- konstant vilket ledde till dessa frysningar. Tråkigt att jag nu måste koppla ur tvn varjegång jag inte vill ha den på dock!
Tack för er hjälp!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X