Nytt HTPC-bygge, hur löser jag start med fjärr?

Permalänk
Medlem

Nytt HTPC-bygge, hur löser jag start med fjärr?

Har börjat fundera på ett nytt HTPC-bygge i ett Fractal Design Ridge eftersom det verkar vara ett trevligt chassi med PCI-e riser osv.

En fundering som jag har är kring hur jag ska lösa start av datorn med hjälp av min Logitech Harmony fjärr. Idag har jag ett Streacom-chassi med en inbyggd IR-modul som gör att jag kan starta upp datorn genom att skicka en signal till den med fjärren, men någon sån lösning finns mig veterligen inte i Ridge. Jag har även en Flirc, men man kan väl inte använda den till att starta datorn eftersom den är ansluten via USB.

Vad finns det för lösningar för att starta datorn via fjärr? IR eller WiFi tänker jag mig helst, men är intresserad av andra idéer också.
Nyfiken på om nån byggt ihop nåt klurigt för det här

Permalänk
Medlem

WoL från mobilen

Permalänk
Medlem

Kör bara ner den i viloläge när du inte använder den så räcker det med ett tangenttryck för att väcka upp den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har börjat fundera på ett nytt HTPC-bygge i ett Fractal Design Ridge eftersom det verkar vara ett trevligt chassi med PCI-e riser osv.

En fundering som jag har är kring hur jag ska lösa start av datorn med hjälp av min Logitech Harmony fjärr. Idag har jag ett Streacom-chassi med en inbyggd IR-modul som gör att jag kan starta upp datorn genom att skicka en signal till den med fjärren, men någon sån lösning finns mig veterligen inte i Ridge. Jag har även en Flirc, men man kan väl inte använda den till att starta datorn eftersom den är ansluten via USB.

Vad finns det för lösningar för att starta datorn via fjärr? IR eller WiFi tänker jag mig helst, men är intresserad av andra idéer också.
Nyfiken på om nån byggt ihop nåt klurigt för det här

Bara för att nämna det. Men det bör gå att väcka en enhet via FLIRC IR mottagaren just eftersom att den är ansluten via USB
Dock måste ju självklart enheten ha stöd för det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.