Gigabyte M28U "temporär inbränning" - ghost

Permalänk
Medlem

Gigabyte M28U "temporär inbränning" - ghost

Jag köpte en Gigabyte M28U 4k/144hz skärm på inet under mellandagsrean, så den är en dag gammal nu. Jag råkade ut för en lustig inbränning/ghost på den.

Normalt är detta sekundärskärm i min setup så det är lite allt möjligt på den så som youtube, någon websida eller så. Men jag har även en NES mini jag kopplade till den.

Jag körde lite Ice Climber, kanske en halvtimma, sedan lät jag den stå på, jag fick något annat att göra. Efter en halvtimma till slår jag över till datorns input och ser då Popo (Detta är snubben man spelar i Ice Climber) inbränd på nedre delen av skärmen, och bara Popo, inget annat. Jag trodde ju det var firmware på skärmen som strulade så jag stänger av och sätter på igen. Men han står fortfarande där. För det första, mycket underligt att det bara var just den spriten som blev inbränd. Spelet är ganska statiskt. och det finns mycket mer som står still, som hela banan t.ex. Men ännu knepigare att det blev inbränning/ghost över huvudtaget tycker jag.

Jag spelade lite film på monitorn sen och efter någon timma ser det riktigt ut igen, Popo är borta.

Har någon varit med om något liknande på en LCD, det är första gången för mig. Kan det vara för att monitorn är ny?

Gillar den inte 60hz läget kanske? För det har inte hänt på 144hz än..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Jag köpte en Gigabyte M28U 4k/144hz skärm på inet under mellandagsrean, så den är en dag gammal nu. Jag råkade ut för en lustig inbränning/ghost på den.

Normalt är detta sekundärskärm i min setup så det är lite allt möjligt på den så som youtube, någon websida eller så. Men jag har även en NES mini jag kopplade till den.

Jag körde lite Ice Climber, kanske en halvtimma, sedan lät jag den stå på, jag fick något annat att göra. Efter en halvtimma till slår jag över till datorns input och ser då Popo (Detta är snubben man spelar i Ice Climber) inbränd på nedre delen av skärmen, och bara Popo, inget annat. Jag trodde ju det var firmware på skärmen som strulade så jag stänger av och sätter på igen. Men han står fortfarande där. För det första, mycket underligt att det bara var just den spriten som blev inbränd. Spelet är ganska statiskt. och det finns mycket mer som står still, som hela banan t.ex. Men ännu knepigare att det blev inbränning/ghost över huvudtaget tycker jag.

Jag spelade lite film på monitorn sen och efter någon timma ser det riktigt ut igen, Popo är borta.

Har någon varit med om något liknande på en LCD, det är första gången för mig. Kan det vara för att monitorn är ny?

Gillar den inte 60hz läget kanske? För det har inte hänt på 144hz än..

Retention kallas det. Väldigt vanligt. Bara att retention på LCD:er drunknar i förhållande diskussionen runt OLED där samma fenomen är förekommer men klingar av efter någon minut eller sekunder. På en LCD kan det hålla i rätt länge 10–15 minuter och uppemot halvtimmen har jag sett.

Orsaken är dock något helt annorlunda än för en OLED och det handlar om obalans i inversionen av LCD-panelen. För att en LCD inte ska förstöras väldigt snabbt alternerar man polariteten med en viss frekvens, ofta halva panelfrekvensen. Är elektroniken som sköter detta inte helt balanserad kommer en pol att vara lite starkare än den andra och bygga upp en spänning/jonisering mot närliggande skikt i panelen vilket gör att själva kristallen vrider sig för precis lite för mycket och därför släpper igenom mer ljus.

Vad jag märkt är att detta blir känsligare ifall det finns en rörelse i bilden, likt ifall något är animerat så det flimrar. För det verkar kunna bli konstruktiv interferens mot inversionen. Jag ser retention i kanske 30 procent av alla skärmar jag testar från syncen på testufot: https://www.testufo.com/ghosting

Permalänk
Medlem

Man tackar för utförligt svar! Så det kanske har med 60hz att göra då kanske? Om skärmen drivs annorlunda då.

Men du menar att det inte skall vara någon fara egentligen, vågar jag spela mera mini NES på den?

Har kört igenom ett Zelda 1 innan, tar typ två timmar och inga problem. Körde även en hel del Ice Hockey, inga problem då heller. Och jag körde även Ice Climber I omgångar ett bra tag innan Popo beslöt sig för att stanna kvar. Vad jag försöker säga är att Mini NES har gått ett bra tag på den redan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Retention är generellt ett tecken på en obalans i systemet. Det kan i längden utvecklas till permanenta förändringar men det brukar handla om flera tusen timmar.

Kör med någon form av skärmsläckare om du upplever mycket retention. Att det blir då och då är ingen fara.

Permalänk
Medlem

Fan nu ser jag hur det är. När man dör i Ice Climber står Popo och blinkar varannan frame tills man rör kontrollen. Dvs, spriten går av/på väldigt fort. Det måste ju vara så att en halvtimma av det fick han att bränna fast och anledningen till at bara just Spriten brann fast.

Skall se till att inte göra det mer. Men du skall ha supertack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Fan nu ser jag hur det är. När man dör i Ice Climber står Popo och blinkar varannan frame tills man rör kontrollen. Dvs, spriten går av/på väldigt fort. Det måste ju vara så att en halvtimma av det fick han att bränna fast och anledningen till at bara just Spriten brann fast.

Skall se till att inte göra det mer. Men du skall ha supertack!

He-he: jag är gammal nog för Ice Climber i sitt originalutförande men har inte spelat på vad 30+ år? Men mindes det där blinkandet. Troligtvis det som interfererar med inversionen och leder till retention.