Skillnader mellan dom olika varianterna av G-synk/Freesynk

Permalänk
Medlem

Skillnader mellan dom olika varianterna av G-synk/Freesynk

Någon som hittat några nya objektiva tester på om det idag finns några fördelar /nackdelar mellan G-synk/G-synk ultimate vs Freesynk och dess olika varianter.

Anledningen till att jag frågar är att när jag köpte min förra skärm så fanns det ett antal tester som visade på fördelar för nVidia vs AMD´s lösning på skärmsynk.

Så kortfattat, skulle den som har en GPU från nVIDIA missa något på en skärm som är G-synk-compatable, vs en skärm med G-synk modul med annars identiska specs?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har gått igenom det i flera artiklar. Men en snabb slutsats: det är produkten som avgör resultatet, inte nödvändigtvis tekniken i sig själv. Det är viktigare att diskutera detta per skärm, för det är där det skiljer sig hur bra varje individuell produkt fungerar.

Det som talar för Nvidias egna G-syncmoduler är en konsekvens i hur väl det faktiskt fungerar. Du vet vad du får. Det som talar emot G-syncmodul är det lilla utbudet – vilket är en konsekvens av att det är just en konsekvensen när det är Nvidia som bestämmer vilka paneler som matchas med modulen – samt priser, brist på anslutningar och eventuella fläktar till FPGA:n.

Egentligen är det en icke-fråga. 95 procent av alla spelskärmar kör VESA Adaptive oavsett vad det kallas på kartongen och vem som betalar vem för logotyper. Hur bra varenda en av dess 2000–3000 skärmar fungerar måste testas per modell. Resterande 5 procent är den lilla klicken med G-Syncmodul samt några fåtal spelskärmar utan adaptiv synk.

Permalänk
Medlem

Visst det beror i stort sett på allt annat hur bra bild/färger/betraktningsvinklar/osv man får.
Men för/nackdelar med g-sync vs freesync finns det ju några.

En stor nackdel är ju att g-sync helt enkelt bara fungerar på displayport vad jag vet, och då även att HDMI anslutningar inte har några som helst sync tekniker alls.
Heller finns det nån/några få g-sync skärmar numera som har freesync/adaptiv sync/VRR på hdmi?
Min gissning är nej!

En fördel för g-sync är ju att det fungerar bättre med lägre/låg FPS än freesync och har ej sett/läst nåt om att det skulle ha ändrats på 1-2år.
Har dock inte följt skärmar så noga dessa 2år då jag varit nöjd med min skärm och nu när jag börjat titta lite smått igen så blir det en OLED om ca 3mån.

En fördel för freesync är att det verkar fungera med mer udda upplösningar.
Som tex när man har en MiSTer som kan kräva halv skumma upplösningar för olika cores.
Och tittar man på misterfpga forum och reddit så verkar freesync skärmarna klara av det betydligt bättre än gsync skärmarna.
Troligen spelar avsaknaden av sync teknik på HDMI en stor roll här!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En stor nackdel är ju att g-sync helt enkelt bara fungerar på displayport vad jag vet, och då även att HDMI anslutningar inte har några som helst sync tekniker alls.
Heller finns det nån/några få g-sync skärmar numera som har freesync/adaptiv sync/VRR på hdmi?
Min gissning är nej!

Freesync över HDMI är en AMD-exklusiv teknik, så det är inget som Nvidia stödjer oavsett om skärmen har en G-Sync-modul eller ej. Men skärmar med G-Sync-modul brukar som du säger inte stödja någon synk alls via HDMI, och HDMI-porten brukar även vara strypt.

Vill man ha något som fungerar på både Nvidia, AMD och Intel så är det VESA Adaptive Sync (a.k.a. Freesync eller G-Sync Compatible) som gäller för DisplayPort och HDMI VRR för HDMI, då dessa tekniker är standardiserade. Stödet för HDMI VRR kan dock vara lite si och så, särskilt på AMD och Intel, så DisplayPort är det säkrare valet för en datorskärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nautilus011:

Så kortfattat, skulle den som har en GPU från nVIDIA missa något på en skärm som är G-synk-compatable, vs en skärm med G-synk modul med annars identiska specs?

Det beror på vilka produkterna i fråga du vill jämföra. Generellt ger G-Syncmodulen bättre kontroll över eftersläp genom dynamisk overdrive. Det är högre konsekvens för hur väl det fungerar vilket inkluderar att det är väldigt sällan är problem med flimmer och hack/ryck. Eftersom det är Nvidia som programmerat modulen efter hur panelen beter sig.

Det kan vara problemfritt med vanlig G-Sync compatible/Freesync avseende flimmer, extra eftersläp och hack. Men det måste testas per produkt. Nvidias certifierade G-Sync compatible är lite säkrare val, men inte alltid helt problemfritt. AMD Freesync kan vara lite över hela skalan. Ingen certifiering alls och det är verkligen över hela kartan. Återigen: G-sync-modulen står för konsekvens.

Samtidigt kan du vinna andra fördelar genom att skippa modulen. Lägre pris och fler anslutningar där HDMI:n inte är strypt är några exempel. Samt att utbudet är så mycket större och bredare.