Epsons toner tystnar år 2026

Permalänk
Medlem

Som många andra redan påpekat...

Detta är inget annat än ett affärsbeslut då man tjänar multum mer på bläckstråleskrivare då kunder köper mer bläck än de köper toner för sina laserskrivare, vilket är miljövänligt då Epson kan sälja mer toner än skrivare....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Någon som vet ifall man kan "bunkra" lite patroner till sin bläckstråleskrivare?

Jag köpte nyligen nya (5 olika färger behövde bytas) från kina till min canon bläckstråle. Betalade ca 95kr och det fungerade bra, köper gärna 2-3 ytterligare kit så jag har när det behöver bytas nästa gång (lång leveranstid och man vet ju sällan när man behöver använda skrivaren innan).

Alla 5 förpackningarna var individuellt inplastade osv. Men kan dom bli dåliga/torka om jag köper och sedan tänker öppna dom och använda om säg 4år? Eller blir det ett "problem" först efter jag börjat använda dom?

Bläckpatroner brukar ofta ha 1-2 års livstid. Toner i jämförelse har cirka 10 års livstid så länge de är oöppnade. Så så länge du använder dina bläckpatroner inom året du köpt det så borde det gå bra. Bläckpatroner brukar även ha stämplade bäst-före-datum med så kolla på det innan bara för säkerhets skull.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig att köpa en bläckstråleskrivare igen. Har genom åren haft 3 st som samtliga hamnat på återvinningen när jag tröttnat på att mata dessa med svindyra patroner som på sin höjd hållit något år innan de torkar ut och ger ränder i utskrifterna.

Jag gick över till en färglaser från HP för 15 år sen och den fungerar utmärkt än idag med pirattoner köpt på ebay. Visst den gör inga utskrifter i fotokvalitet men i de få fallen jag behöver sådana så finns det gott om tjänster på nätet som löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja alltså det är ju förhållandevis rätt mycket plast och material som går åt de delar som regelbundet måste bytas i en toner, i relation till hur mycket färg det levererar. Å andra sidan kör de väl "pant" och många skickas tillbaka som återvinning. Vet att det gjordes med alla patroner och toners som kunder lämnade in när jag jobbade i butik iaf.

Allt är ju relativt.
Men om man kan skriva ut tusentals sidor på en toner så är det ju inte SÅÅ mycket "plast och material" som går åt. Men så klart är det mer än ingenting.

o O (Plast är inte ett material?)

Skrivet av landmarks:

det känns som att det glöms bort att tryckas på att bläckstråleteknik inte innebär att skrivaren aldrig kräver någon service.

Skrivet av Tellion:

När bläcket är slut då slänger man skrivaren och köper en ny...

Om man kör Tellion's variant och så fort bläcket är slut, eller torkat, eller ...
...så kastar man skrivaren och köper en ny billig bläckstråleskrivare.

Man kanske skulle kunna ha en prenumerationsmodell.
Att man får en ny billig bläckstråleskrivare en gång i månaden.
Då håller förhoppningsvis "den gamla" tills man får en ny.

Då kräver inte bläckstråleskrivare någon service.
Frågan är hur bra miljötänk det är...

Permalänk
Medlem

Har haft en Samsung ML-1665 i säkert 10 år. Men det blir ränder på pappret och nu så har jag precis köpt en HP Smart Tank Plus 559 (motsvarande Epson EcoTank). Hoppas att den inte har något bäst före-datum...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bagarbosse:

Någon som vet ifall man kan "bunkra" lite patroner till sin bläckstråleskrivare?

Jag köpte nyligen nya (5 olika färger behövde bytas) från kina till min canon bläckstråle. Betalade ca 95kr och det fungerade bra, köper gärna 2-3 ytterligare kit så jag har när det behöver bytas nästa gång (lång leveranstid och man vet ju sällan när man behöver använda skrivaren innan).

Alla 5 förpackningarna var individuellt inplastade osv. Men kan dom bli dåliga/torka om jag köper och sedan tänker öppna dom och använda om säg 4år? Eller blir det ett "problem" först efter jag börjat använda dom?

Det beror kanske på sammansättningen på bläcket, du kanske måste skaka eller vrida på dem så att innehållet inte skiktar sig ? Jag gissar lite här men om man jämför med färg så behöver den blandas om den är orörd en längre tid och bläck kanske också skiktar sig och behöver blandas om det står stilla väldigt länge.

Skrivet av landmarks:

Ja alltså det är ju förhållandevis rätt mycket plast och material som går åt de delar som regelbundet måste bytas i en toner, i relation till hur mycket färg det levererar. Å andra sidan kör de väl "pant" och många skickas tillbaka som återvinning. Vet att det gjordes med alla patroner och toners som kunder lämnade in när jag jobbade i butik iaf.

Utöver det menar de även att bläckskrivarna de tillverkar är lättare och mindre och därmed kostar mindre att tillverka och transportera, både i material och miljöpåverkan/utsläpp osv. Det är ju inte orimligt i sig, men det känns som att det glöms bort att tryckas på att bläckstråleteknik inte innebär att skrivaren aldrig kräver någon service.

Men det går ju att bara fylla på toner utan att byta ut behållarna, förr var det den vanligaste metoden men folk klagade på att det kunde damma och så blev det mer slutna kassettsystem men det vore nog inte särskilt svårt att göra nått nytt system som inte förbrukar mycket förpackningsmaterial heller, större kontorsskrivare har ju inga kombikassetter idag utan det är en tonerförpackning så de är ju nått mellanting mellan löstoner och allt i ett kassetter.
Sharp har nått som är rätt principiellt likt en petflaska för toner, några flaskor så är skrivaren laddad.

Och visserligen är de enorma för en hemanvändare men de är inte heller särskilt svåra att fylla på om man skulle göra det från nån förpackning för "pirattoner" som är ännu enklare utformad

Ekotank är i vart fall inte bra nog det heller för de som skriver sällan, sublimering eller laser är nog det enda som tål att stå stilla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tänker direkt på denna då jag hör färgpatroner och blir lika äcklad varje gång.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det här med proprietära påfyllningar för skrivare, är inte de något EU borde ta sig en titt på?
Det är fantasipriser på både bläck- och lasertoner hos alla tillverkare
En "liten" lagändring borde kunna ta bort ocker-nivån och på så vis öka kunkurensen för skrivartillverkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är bättre att köpa en Epson EcoTank skrivare vilka även är bra ekonomiskt.

Du har fortfarande bekymmer med skärpan i text. Jag har ännu inte sett en bläckstråleskrivare som klarar detta lika bra som en tusenkronors laserskrivare om man använder standardpapper.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här med proprietära påfyllningar för skrivare, är inte de något EU borde ta sig en titt på?
Det är fantasipriser på både bläck- och lasertoner hos alla tillverkare
En "liten" lagändring borde kunna ta bort ocker-nivån och på så vis öka kunkurensen för skrivartillverkarna

Vi kan ju absolut tänka oss att krypterad kommunikation mellan skrivare och patroner förbjuds eller att tredjepartspatroner inte får särbehandlas av skrivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du har fortfarande bekymmer med skärpan i text. Jag har ännu inte sett en bläckstråleskrivare som klarar detta lika bra som en tusenkronors laserskrivare om man använder standardpapper.

Vi kan ju absolut tänka oss att krypterad kommunikation mellan skrivare och patroner förbjuds eller att tredjepartspatroner inte får särbehandlas av skrivaren.

Min bläckskrivare ska man tydligen inte uppdatera eftersom den då inte tar piratpatroner, sägs det. Jag tycker nog att skrivaren ska tillåta piratbläck, men jag tycker också att det är ok att voida garantin då. Canon hävdar att piratbläck gör att huvudet överhettar (oklart varför) och böjer sig en smula så det blir suddigt för alltid. Det märkliga är att om man tar höjd för detta och kör endast originalpatroner händer samma sak - men då skylls det på att man kanske skrivit ut för sällan så det torkat. Annars vore billigaste lösningen kanske att köra originalpatroner på text (PGBK) och piratpatroner på färg/bildutskrifter. Det är så jag gör numera, kör billigaste 12-packen från Amazon.de och skriver ut allt som färgbilder (eftersom ren text ju blir katastrofalt suddig pga "trasigt" skrivarhuvud för svart).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror kanske på sammansättningen på bläcket, du kanske måste skaka eller vrida på dem så att innehållet inte skiktar sig ? Jag gissar lite här men om man jämför med färg så behöver den blandas om den är orörd en längre tid och bläck kanske också skiktar sig och behöver blandas om det står stilla väldigt länge.

Men det går ju att bara fylla på toner utan att byta ut behållarna, förr var det den vanligaste metoden men folk klagade på att det kunde damma och så blev det mer slutna kassettsystem men det vore nog inte särskilt svårt att göra nått nytt system som inte förbrukar mycket förpackningsmaterial heller, större kontorsskrivare har ju inga kombikassetter idag utan det är en tonerförpackning så de är ju nått mellanting mellan löstoner och allt i ett kassetter.
Sharp har nått som är rätt principiellt likt en petflaska för toner, några flaskor så är skrivaren laddad.
https://cdnprod.inkclub.com/medias/sys_master/he2/hb5/10158321041438.jpg
Och visserligen är de enorma för en hemanvändare men de är inte heller särskilt svåra att fylla på om man skulle göra det från nån förpackning för "pirattoner" som är ännu enklare utformad
https://4.imimg.com/data4/DE/JD/MY-2644236/sharp-ar-020bt-toner-500x500.jpeg

Ekotank är i vart fall inte bra nog det heller för de som skriver sällan, sublimering eller laser är nog det enda som tål att stå stilla.

Inom kommersiell tryckning så kommer tonern i 25L behållare typ vattentank.
Och visst kunde tillverkarna skala ner det till någon dl för vanliga skrivare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Att denna inte delats ännu förvånar mig. Trodde den var ett måste i en skrivartråd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bläck torkar ut eller blir stopp i slangarna. Inte så kul. Sen är bläck för jäkla dyrt fortfarande av någon anledning.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Man kan förstås undra varför artikeln har en bild på en Samsungskrivare, en CLX-3300 eller någon variant vad jag kan se.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

Allt är ju relativt.
Men om man kan skriva ut tusentals sidor på en toner så är det ju inte SÅÅ mycket "plast och material" som går åt. Men så klart är det mer än ingenting.

o O (Plast är inte ett material?)

Om man kör Tellion's variant och så fort bläcket är slut, eller torkat, eller ...
...så kastar man skrivaren och köper en ny billig bläckstråleskrivare.

Man kanske skulle kunna ha en prenumerationsmodell.
Att man får en ny billig bläckstråleskrivare en gång i månaden.
Då håller förhoppningsvis "den gamla" tills man får en ny.

Då kräver inte bläckstråleskrivare någon service.
Frågan är hur bra miljötänk det är...

Givetvis är plast också ett material, föll bort ett "och andra" där som aldrig tog sig längre än tanken Tror budskapet gick att förstå ändå.

Bara bläck bör ju spontant vara bättre än flera tillbehör, beroende lite på hur det förpackas. Hade varit intressant att veta hur stor andel tonerkassetter som återanvänds, hade det varit helt värdelöst hade de knappast samlats in. Men som du säger, om ett skifte till annan teknik istället gör att man byter maskin oftare blir det ju inte bättre, utan det hänger ju på att det faktiskt bara är nytt bläck som krävs.

Sen känns det väl oavsett rätt tvek att det bara är miljömedvetenhet som ligger bakom beslutet, det är ett vinstdrivande bolag som sannolikt inte bestämt sig för att offra allt för miljön från ena dagen till den andra. Någon form av vinst gör de ju på skiftet, om inte kortsiktigt så långsiktigt. En möjlig besparing skulle kunna vara materialkostnader vid tillverkning, plus möjlighet att skeppa fler enheter till samma pris om de blir mer kompakta och väger mindre.

Skrivet av mrqaffe:

Men det går ju att bara fylla på toner utan att byta ut behållarna, förr var det den vanligaste metoden men folk klagade på att det kunde damma och så blev det mer slutna kassettsystem men det vore nog inte särskilt svårt att göra nått nytt system som inte förbrukar mycket förpackningsmaterial heller, större kontorsskrivare har ju inga kombikassetter idag utan det är en tonerförpackning så de är ju nått mellanting mellan löstoner och allt i ett kassetter.

Jag måste erkänna att jag hade glömt att toners brukade vara påfyllningsbara Får skylla på att man är så ung och fräsch, eller nåt. Håller med om att något mellanting i stil med de större maskinerna hade varit smart även till konsumentinriktade. Att pyssla med löst "pulver" känns lite drygt, men det kanske inte var så jobbigt som det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Man kan förstås undra varför artikeln har en bild på en Samsungskrivare, en CLX-3300 eller någon variant vad jag kan se.

Så att du ska få en chans att flexa dina hökögon

Permalänk
Medlem

Haft Epson fotoskrivare............. Har nu laserskrivare från annan tillverkare.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Man kan förstås undra varför artikeln har en bild på en Samsungskrivare, en CLX-3300 eller någon variant vad jag kan se.

För att de varit så himla bra förstås. 😎
(sett till priset ivf)

Permalänk
Medlem

Min farsa brukade köpa billiga 500kr bläckskrivare... sen när man skulle skriva ut nåt ett halvår senare så var allt igentorkat och det vara bara att köpa ny, printhuvud/bläck kostade ju ändå mer än en ny skrivare. Efter man gått igenom typ 5st bläckskrivare så sa jag till slut fuck it och köpte en laser. Nån gång så tror jag det gått ett år mellan utskrifter och den fungerar ändå helt prima, lol.

Permalänk
Medlem

Att skrivare delas upp i (enbart?) laser och bläckstråle skulle jag nog säga är fel som artikeln verkar påskina. Sitter själv med en s.k. LED-skrivare t.ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Att skrivare delas upp i (enbart?) laser och bläckstråle skulle jag nog säga är fel som artikeln verkar påskina. Sitter själv med en s.k. LED-skrivare t.ex...

Skillnaden mellan LED och laser är vilken sorts ljuskälla du har har.
Men tekniken är fortfarande densamma med en ljuskänslig trumma som kan skifta spänning - xerografik.
LED är både enklare och billigare än laser och är idag på samma nivå kvalitetsmässigt.

*edit*
Mer text

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De har åtminstone Ecotank-serien som inte är riktigt lika hopplös vad gäller bläckpatroner, lite mellan billiga ”engångsskrivare” och segmentet stora och dyra med bra bildutskrifter där det ju i princip bara är dem och Canon.

En del har blivit irriterade på Epson, som i den här gamla godingen :

https://www.youtube.com/watch?v=fn6KTMiwRtY

Själv undrar jag hur många Epson-snittbläckpatroner det går åt för den svarta 6000-sidorstonern jag köpte nyligen? Man ska ju spara in på bytesdelar tydligen…

Mycket vibbar av officespace i det där klippet

Skrivet av Sarato:

Bläckpatroner brukar ofta ha 1-2 års livstid. Toner i jämförelse har cirka 10 års livstid så länge de är oöppnade. Så så länge du använder dina bläckpatroner inom året du köpt det så borde det gå bra. Bläckpatroner brukar även ha stämplade bäst-före-datum med så kolla på det innan bara för säkerhets skull.

Mina laserskrivare/toner har bra mycket mer än 10 år på sina nackar

Skrivet av Perrablerra:

Att denna inte delats ännu förvånar mig. Trodde den var ett måste i en skrivartråd

https://www.youtube.com/watch?v=N9wsjroVlu8

Exakt den jag tänkte på, de dock den svenska ovan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Att skrivare delas upp i (enbart?) laser och bläckstråle skulle jag nog säga är fel som artikeln verkar påskina. Sitter själv med en s.k. LED-skrivare t.ex...

Sublimeringsskrivare är en mer egen princip än skillnaden i arbetsprincip mellan laser och led.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju egentligen inte bläckets kostnad (för mig).
Man kan köpa CISs (continuous inc supply system) för några hundralappar och komma undan billigt.

Problemet är att när man skriver ut sällan så strular det alltid.
Det blir randigt, något saknas osv osv.

Visst man kan rengöra, fixa (typ koka skrivhuvudet, ja det fungerar jättebra ibland) och ha sig men den blir tröttsamt.

Laserskrivarnen bara spottar ur sig en finfin sida på några sekunder öven om den stått still ett halvår.

Det där med miljöaspekt köper jag inte...
600:- skrivarna som är engångsprodukter kontra en laser för 1500-2000 som håller 10år.

Den enda nackdelen med laser som jag ser det är att blommor inte tris nära dem (ozon) och att de inte skriver ut fotografier som bläckskrivarna gör. Samtidigt är det ju nästan billigare att beställa utskrifter på fotografier än att skriva ut dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompet:

Jag kör Epson. Sämsta skit jag någonsin haft. Har någon ett bra tips på Cyber Monday-skrivare så slår jag till direkt. Gör inget om den kostar lite, men den måste gå mot WiFi och fungera med både Mac och Windows.

Edit: Är Epson XP-257 jag har.

Måste du kunna skriva ut i färg? Annars finns det många bra, billiga och små Monolaserskrivare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"mijöskäl" jo tjena, tror inte ett smack på det, skit företag som epson gör det garanterat för att generera mer pengar och inget annat.

Permalänk
Medlem

Beslutet kan omöjligen ha med miljön att göra. Självklart måste en laserskrivare vara mycket bättre för miljön eftersom den håller längre. Bläckskrivare brukar dö efter bara ett par-tre år.

Givetvis handlar det om att att Epson är för dåliga på att konkurrera på marknaden för laserskrivare. Sorterar jag laserskrivare på popularitet på Prisjakt så får jag scrolla igenom 98 HP, Canon, Brother, Xerox, Samsung, OKI, Ricoh, Lexmark, Pantum & Kyocera, innan jag når en Epson. Kan inte ens minnas att jag sett en Epson-laser in the wild...

Dessutom lär Epson få sälja mer när dom säljer bläckstråleskrivare och då får sälja fler skrivare till samma kund eftersom skrivarna dör och tillbehören är dyra. Mindre miljövänligt = Mer profit.

En vanlig enkel laserskrivare borde väl hålla 10-20 år med rätt låg användning hos privatperson. Min är nog runt 10 år. Tar tonern slut kan man köpa en ny för 2500 sidor för 250 kr. Är man för snål för det så kan man nog fylla på tonern själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Bläckskrivare: Används dom inte inom 1 mån, torkar dom ur, och kostar dyr bläck att rensa. Går det ett år - bara att byta skrivhuvuden eller slänga.

Bara om du kopplar ur elen, eller köper en sån där svinbillig skrivare för några hundralappar. I stort sett alla bläckstråleskrivare som kostar 1000kr och uppåt har en funktion där dom spottar ur sig ett par droppar bläck vid regelbundna intervaller. Laser är fortfarande bättre, men bläck är inte som du beskriver dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Bara om du kopplar ur elen, eller köper en sån där svinbillig skrivare för några hundralappar. I stort sett alla bläckstråleskrivare som kostar 1000kr och uppåt har en funktion där dom spottar ur sig ett par droppar bläck vid regelbundna intervaller. Laser är fortfarande bättre, men bläck är inte som du beskriver dom.

Är det då man behöver de där dynorna för att suga upp extra bläck som kan bli så fulla att vissa tillverkare behöver bricka hela skrivaren?

https://gizmodo.com/epson-printer-end-of-service-life-error-n...

Permalänk
Medlem

Min Brother laserskrivare från 2003 är den äldsta kringutrustningen till min dator. Nu skriver jag inte ut extremt mycket, men om man ska se till antal år i bruk så kan jag ha bytt toner 2 eller 3 gånger så måste den nog vara mer hållbar.
Skrivhuvudet till färgpatronerna till bläckstråleskrivare har ju en tendens att torka efter ett tag så man måste hålla på att rengöra tills halva patronen är tom. Tycker också att bläckstråleskrivare har historiskt hållit en undermålig kvalité, sålts till ett lågt pris men förtjänsten för tillverkarna har legat på dyra färgpatroner istället.

Edit:Jag tror inte Epson menar att lasertoner är lika med kärnbränslestavar. Det är ett affärsmässigt beslut utifrån att de tjänar bättre på att sälja bläckstråleskrivare än laserskrivare, troligtvis eftersom laserskrivare är mer hållbara.

Visa signatur

thank you, come again