Brandvarnare med wifi och övervakning

Permalänk
Medlem

Brandvarnare med wifi och övervakning

Har inga smarta brandvarnare hemma. Är ute efter brandvarane som kan varna via wifi eller smart hub till min mobil om brandlarmet går hemma. Skulle då antingen använda en vanlig hdkamera för att remote logga in och se om det brinner eller är falsklarm så jag inte behöver köra hem för detta. Har dessutom barn hemma utan att jag är det då jag är skild så jag vill kunan se vad som händer. Så vad väljer man för något för att kunna få larm om brand och dessutom kunan se remote vad som händer?

Det går såklart att köpa ett pack kameror med inspelning typ dessa Eufy 3-pack och koppla till någon sorts brandvarnare med notifiering till mobilen t.ex. Google Nest Det blir dock dyrt ganska snabbt.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här kopplad till mitt Zigbeenätverk till Home Assistant så jag får en notis i telefonen varje gång det steks pannkakor hemma😁 https://www.m.nu/zigbee/frient-intelligent-smoke-sensor

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag kör en sån här kopplad till mitt Zigbeenätverk till Home Assistant så jag får en notis i telefonen varje gång det steks pannkakor hemma😁 https://www.m.nu/zigbee/frient-intelligent-smoke-sensor

Ok då går det att köra via Zigbee i vart fall. Vad har du för utrustning till home assistant? Jag kan fortfarande inte se via kamera när brandlarmet går men går det att koppla via Home assistant till en enklare kamera så kanske det funkar?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Jag har en raspberrypi med en Zigbee sticka i som kör zigbee2mqtt.
Sen har jag en annan raspberrypi som kör Home Assistant. Kommunikationen emellan dem sker med mqtt.

Kamera går säkert att lösa också men jag har inte gjort det så jag vet inte hur man gör/hur bra det fungerar.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Du kan köra en separat kamera utanför home assistant. Typ TP-link tapo.

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag får läsa på lite om Home Assistant. Tror nog inte jag har tid att hålla på att mecka med det. Men finns det någon sida där det står hur man gör och hur man sätter upp brandvarnare och kamera tillsammans så kanske jag får ihop det.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Det finns ganska bra dokumentation på https://www.home-assistant.io/

Jag satte upp en installation och laborerade med olika integrationer och har lärt mig under resans gång och jag tror det är så dom flesta gjort.

På tal om kamera, utan att jag själv har någon erfarenhet av just dom, men jag skulle utforska dafang hacks med kompatibla kameror https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Verkar som om jag får läsa på lite om Home Assistant. Tror nog inte jag har tid att hålla på att mecka med det. Men finns det någon sida där det står hur man gör och hur man sätter upp brandvarnare och kamera tillsammans så kanske jag får ihop det.

Du kan få ut larmen till Android (vet inte hur det fungerar på Apple) utan att öppna portar i routern eller prenumerera till nabucasa. Inte helt säker på om du också kan få en snapshot från kameran när larmet går. Då är det bättre att förlita sig på kameratillverkarens app för bildström.

Vet inte om det finns någon färdig guide tyvärr. Men du löser nog det. Du behöver ett raspberry pi-kit, en zigbee-dongel typ zonoff och en eller flera zigbee brandvarnare. Du installera Home Assistant på minneskortet och surfar in i den, installerar zha (eller Zigbee2mqtt), parar ihop brandvarnarna och skapar en automation som skickar en pushnotis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Har inga smarta brandvarnare hemma. Är ute efter brandvarane som kan varna via wifi eller smart hub till min mobil om brandlarmet går hemma. Skulle då antingen använda en vanlig hdkamera för att remote logga in och se om det brinner eller är falsklarm så jag inte behöver köra hem för detta. Har dessutom barn hemma utan att jag är det då jag är skild så jag vill kunan se vad som händer. Så vad väljer man för något för att kunna få larm om brand och dessutom kunan se remote vad som händer?

Det går såklart att köpa ett pack kameror med inspelning typ dessa Eufy 3-pack och koppla till någon sorts brandvarnare med notifiering till mobilen t.ex. Google Nest Det blir dock dyrt ganska snabbt.

köp en wyze kamera så skickar den bild och film om ditt vanliga dumma brandlarm utlöser

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

köp en wyze kamera så skickar den bild och film om ditt vanliga dumma brandlarm utlöser

Gillar det här. Vädigt smart att den börjar spela in när brandlarmet löser ut. Verkar som om den kan spara matrial på sdkort också. Enda frågan är var du köper den. Sedan vet jag inte men den verkar behöva strömförsörjning då den inte går på batteri?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Gillar det här. Vädigt smart att den börjar spela in när brandlarmet löser ut. Verkar som om den kan spara matrial på sdkort också. Enda frågan är var du köper den. Sedan vet jag inte men den verkar behöva strömförsörjning då den inte går på batteri?

oj bra fråga, minns knappt hur jag gjorde, jag köpte troligen direkt från dom och använde någon frakttjänst typ borderlinx,
jag tror du kan hitta dom på amazon.se men typ till dubbla priset.
den finns i en europeisk version vid namn Neos som kan vara ide att kolla på om det blir dyrt att få tag i wyze.

du driver dom med usb och det finns lampadapter mm, jag drev mina från Ap som hade usb
minns jag rätt finns det batteriversioner av dom med. (eller om det var ett tillval, för länge sedan jag kollade på dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.