Vilken storlek av SSD bör jag ha mitt OS installerat på?

Permalänk
Medlem

Vilken storlek av SSD bör jag ha mitt OS installerat på?

Det är så här att jag i dagsläget har en dator med en 1 TB SSD med mitt OS installerat, denna disk är i nuläget fylld med spel och program. Detta har i sin tur gjort att datorn har blivit väldigt långsam.
Jag har även en till hårddisk, mekanisk HDD där jag lägger över bilder och dokument m.m.

Jag har även en mindre "tom" SSD liggandes som är på 150 GB.

Frågan jag ställer är om jag installerar om hela OS på en 150 GB SSD istället och använder enbart denna till OS och drivrutiner/program för att OS skall fungera korrekt. Och den stora 1 TB SSD till och lagra program och spel. Kommer detta göra att datorn kanske startar snabbare och flyter på bättre?
Eller är det bara onödig tid att lägga för ingenting?

Permalänk
Medlem

Det kommer nog bli bättre.
O dessutom lättare att sen formatera om o installera om windows om nåt fuckar ur.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Skulle säga att man vill ha den på den snabbaste bara. 150GB räcker garanterat om du bara ska ha OS där.
Se till och lägga allt annat på andra disken bara.
Frågan är hur gammal 150GB disken är? Är det en M2 NVMe? Eller en gammal SATA SSD? För den lär ju vara lika slö som den andra annars. Tror inte SSDs påverkar hur mycket data du har på den heller om man jämför med mekaniska diskar.
Kan ju ifs vara OS installationen som är ned slöad med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det kommer nog bli bättre.
O dessutom lättare att sen formatera om o installera om windows om nåt fuckar ur.

Lite så går min tanke också. Blir mindre jobb då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Skulle säga att man vill ha den på den snabbaste bara. 150GB räcker garanterat om du bara ska ha OS där.
Se till och lägga allt annat på andra disken bara.
Frågan är hur gammal 150GB disken är? Är det en M2 NVMe? Eller en gammal SATA SSD? För den lär ju vara lika slö som den andra annars. Tror inte SSDs påverkar hur mycket data du har på den heller om man jämför med mekaniska diskar.
Kan ju ifs vara OS installationen som är ned slöad med.

Vet inte riktigt hur gammal SSD´n är men det är en SATA SSD i alla fall. Tyvärr stödjer inte min dator M2.

Permalänk
Medlem

Den mindre SSDn är sannolikt långsammare, särskilt om den stora du har är en M.2 NVMe SSD. Med tanke på att den är på 150GB så gissar jag att den är rätt gammal, rätt länge sen jag såg någon modell med den specifika storleken.

Så det är nog bättre att rensa lite på SSDn du har nu och eventuellt lägga över en del på den mindre SSDn om det behövs. Det blir ju inte någon enorm skillnad att lägga till 150 GB när du redan har 1 TB, så du lär behöva rensa en del förr eller senare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den mindre SSDn är sannolikt långsammare, särskilt om den stora du har är en M.2 NVMe SSD. Med tanke på att den är på 150GB så gissar jag att den är rätt gammal, rätt länge sen jag såg någon modell med den specifika storleken.

Så det är nog bättre att rensa lite på SSDn du har nu och eventuellt lägga över en del på den mindre SSDn om det behövs. Det blir ju inte någon enorm skillnad att lägga till 150 GB när du redan har 1 TB, så du lär behöva rensa en del förr eller senare ändå.

Nope, tyvärr har jag ingen port för en M.2 SSD. Så har endast SATA diskar här.