Nas eller cloud? Stora mängder data

Permalänk
Medlem

Nas eller cloud? Stora mängder data

Hej!

En kompis frågade mig om jag kunde rekommendera hur hans lilla bolag ska sköta sina backuper av data. Jag tog en funderare och inser att jag inte känner mig nöjd med det jag kom fram till. Tänkte fråga lite här.

Det är ett litet bolag som producerar rätt stora mängder data. Det är 99,99% videofiler, råmaterial, mestadels stora filer (1GB och uppåt). Snittfilen kanske ligger på runt 5-10 GB. Total datamängd kommer börja på 10TB och fortsätta växa. Det är inget data som ändras utan över tid adderas nytt data som också ska lagras och ibland hämtas tillbaka för redigering.

Deras problem är att dom egentligen inte har någon större teknisk kunskap. Allt dom har idag i form av verktyg ligger i molnet. O365, Dropbox etc. Videofilerna kommer direkt från kameror och är inget som kan lagras på ett vettigt sätt hos deras befintliga tjänster. All efterbearbetning sker hos olika post produktionsbolag.

Detta handlar alltså enbart om att långtidslagra råmaterial för de fall att någon kund hör av sig igen och vill klippa om eller av någon anledning arbeta med det gamla materialet. Materialet ligger då på minneskort, så det finns ingen server eller liknande som man kan backup med traditionell backupmjukvara.

Dom var lite inne på ett NAS, alternativt lösa diskar för varje projekt. Men det är ju på tok för känsligt tänker jag. Fine som en första lösning så man har snabb åtkomst till filerna lokalt. Men någon annan lösning bör ju adderas. Frågan är då vad?

Ett NAS + någon molntjänst? AWS storage av någon typ? Tänk på att över tid kommer dom säkert ha 500-1000 TB iaf.

Visa signatur

13900K - Gaming X Trio 4090 - G.Skill 64 GB RAM - Samsung 990 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på att slutanvändarna har begränsad tekniskt kunnande så skulle åtminstone jag rekommendera en lösning baserad på Synology, just för att dessa ändå är relativt lätta att förstå sig på. Dessutom så går SA-serien att expandera upp till 180/96 SAS/SATA hårddiskar för upp till 1500TB lagring. Därefter bör de kanske skaffa en ny enhet och låta den gamla få vara arkiv-enhet.

Databackup kan enkelt konfigureras mot S3-kompatibel molnlagring såsom Backblace S3 eller storj.io alternativt en speglad enhet i valfri hosting.

https://www.synology.com/en-global/products/SA3400#features

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Med tanke på att slutanvändarna har begränsad tekniskt kunnande så skulle åtminstone jag rekommendera en lösning baserad på Synology, just för att dessa ändå är relativt lätta att förstå sig på. Dessutom så går SA-serien att expandera upp till 180/96 SAS/SATA hårddiskar för upp till 1500TB lagring. Därefter bör de kanske skaffa en ny enhet och låta den gamla få vara arkiv-enhet.

Databackup kan enkelt konfigureras mot S3-kompatibel molnlagring såsom Backblace S3 eller storj.io alternativt en speglad enhet i valfri hosting.

https://www.synology.com/en-global/products/SA3400#features

Ja, jag var lite inne på det. Det jag tycker är läskigt är att om datat på något sätt påverkas så vill man ju inte att det sprider sig till molntjänsten. Så kanske en regelrätt backup av datat på NAS:en då till molnet, helt enkelt.

Visa signatur

13900K - Gaming X Trio 4090 - G.Skill 64 GB RAM - Samsung 990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma situation, blev en Synology DS920+ för mig, och jag är väldigt nöjd överlag! Du kan börja med en eller två diskar och bygga vidare när du behöver mer utrymme. DS920+ verkar för övrigt billigare och bättre än DS923+ (om man ser till CPU) som ska vara efterföljaren.

Det sitter 1x 12TB Seagate Exos X16 och 2x 18TB WDC Ultrastar i den, dessa körs i SHR (en disks feltolerans). Total 30TB användbar lagring.

Jag köpte även en 16GB RAM-sticka för strax under 600kr på Amazon, så att NAS:en har 20GB totalt RAM.

Seagate-disken hade jag sedan tidigare, det är därför den sitter där i, istället för 3x 18TB WDC Ultrastar som verkar prestera mycket bättre och tystare än Seagate-disken.

Det känns mycket skönare att ha min data fysiskt hos mig än i något cloud (även om det har nackdelar om huset brinner ner). Jag har mitt egna cloud istället som lagras och bearbetas så som jag vill, så att säga. Det viktigaste lagrar jag på en extern hårddisk som förvaras i brandsäkert kassaskåp hos en annan familjemedlem, och den uppdaterar jag ett par gånger per kvartal.

Som bonus kan jag göra konton åt familjemedlemmar som kan ha gratis backup av deras telefoner hos mig och samtidigt få tillgång till hela mitt bibliotek av "familjefilmer och semesterfoton". Och det har uppskattats rejält. Nu när jag tänker tillbaka ångrar jag mig att jag inte skaffade en NAS för 3-4 år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | Kingston Renegade 2TB NVMe SSD | PNY XLR8 2x2TB NVMe SSD, Samsung 850 EVO 1TB SSD, Seagate IronWolf 10TB, Seagate Exos X16 12TB
Skärmar: Asus PG349Q 34" 120Hz 3440x1440 IPS G-Sync + Asus PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro