Köpa begagnat eventuellt nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Köpa begagnat eventuellt nytt grafikkort

Hallå! Har precis byggt ihop en ny dator men saknar dessvärre ett grafikkort.
Hopp om att det skulle komma ett 3080 på black friday men så blev det ju inte.

Hur ser begagnat marknaden ut? vad ska man undvika?

Har förstått att många kort har använts för mining.

har kikat på både 3080/3090. Bara för det är LHR betyder det att det inte har minats med?

4080 är på tok för dyrt och jag tycker att 11-12k som ett 3080 ligger på förtillfället är ganska dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy92:

Hallå! Har precis byggt ihop en ny dator men saknar dessvärre ett grafikkort.
Hopp om att det skulle komma ett 3080 på black friday men så blev det ju inte.

Hur ser begagnat marknaden ut? vad ska man undvika?

Har förstått att många kort har använts för mining.

har kikat på både 3080/3090. Bara för det är LHR betyder det att det inte har minats med?

4080 är på tok för dyrt och jag tycker att 11-12k som ett 3080 ligger på förtillfället är ganska dyrt.

LHR betyder ingenting idag då nvidia tagit bort spärren genom drivrutin. Och LHR betyder inte att det inte minats med.
Kan vara värt ändå att köpa ett begagnat 3080, beror på hur gammalt det är och om du får med garanti på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

LHR betyder ingenting idag då nvidia tagit bort spärren genom drivrutin. Och LHR betyder inte att det inte minats med.
Kan vara värt ändå att köpa ett begagnat 3080, beror på hur gammalt det är och om du får med garanti på köpet.

Jaha det visste jag inte men det kan vara bra att veta!

Får väl försöka hitta ett 3080 och gå lite på magkänslan att det endast har använts för gaming

Permalänk
Medlem

@Timmy92: Om det är slitaget på korten du tänker på så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket, mining är egentligen inte alls så slitsamt på korten som många tror. Miningkort körs oftast underklockade för att maximera effektiviteten, och att t.ex. spela är ofta mer slitsamt eftersom temperaturen och fläkthastigheten då varierar hela tiden.

Men oavsett så kommer ett 3080 som mest vara ca 2 år gammalt, så hur det använts lär inte spela någon större roll så länge som säljaren inte använt det för att gräva i trädgården eller nåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

@Timmy92: Om det är slitaget på korten du tänker på så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket, mining är egentligen inte alls så slitsamt på korten som många tror. Miningkort körs oftast underklockade för att maximera effektiviteten, och att t.ex. spela är ofta mer slitsamt eftersom temperaturen och fläkthastigheten då varierar hela tiden.

Men oavsett så kommer ett 3080 som mest vara ca 2 år gammalt, så hur det använts lär inte spela någon större roll så länge som säljaren inte använt det för att gräva i trädgården eller nåt

Fast minnena klockas ju utav satan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast minnena klockas ju utav satan

Det beror väl på vad man sysslar med, och spelare är ofta ännu värre som överklockar allting. Poängen är att det inte finns något som tyder på att just mining skulle vara mer slitsamt än något annat. Jag är inget fan av mining, men jag har svårt att se någon orsak till att undvika såna kort annat än av ideologiska skäl.

Permalänk
Medlem

Har spelat och mineat med både nya och begagnade kort som tidigare mineats med, och än så länge har jag inte haft ett enda kort med problem. Visserligen ingen superlång karriär inom kryptobrytning men tillräckligt för att känna mig hyfsat bekväm med att påstå att det är mycket snack från folk som faktiskt inte vet vad dom talar om. Alla kan googla.. Givetvis är ett icke-mineat kanske att föredra, men hur många talar sanning i sina annonser.. Det var sån hajp på mining så varenda Svensson har provat idag känns det som. Lite som att man kan lita på allt en bilannonsör på Blocket skriver. Sällan allt negativt tas upp i annonserna.

Ett kort fick jag byta en fläkt på så jag slog till på att byta alla 3 samtidigt, men annars har jag inte haft problem. Så det är väl den punkten jag skulle känna mig mest oroad över. Är garantin utgången kanske man ska se över pads och pasta.
Skulle jag ge mig ut i begmarknaden för ett köp kommer jag anta att det mineats med oavsett vad en säljare än säger. Som sagt, lita aldrig blint på någon du ska göra affärer med som du inte känner.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q