Bästa online fotogalleri för normalanvändare.

Permalänk
Medlem

Bästa online fotogalleri för normalanvändare.

Tjo. Har bestämt mig för att byta ut mitt smugmug till något enklare. Tycker det börjar bli lite väl dyrt. När jag skaffade det 2008 kostade en årsplan 40 dollar. Senaste betalningen (Januari 2022) låg på 106 dollar. När jag gick in och kollade vad olika konton kostar ser jag att mitt nuvarande inte finns kvar utan kommer uppgraderas till Power. Den är dock ännu dyrare. 137,5 / år. Tidigare fanns även Basic men det har tagits bort. Detta är för mycket för en simpel användare som mig.

Så min fråga här är då vilket galleri skulle ni rekommendera som inte kostar så mycket. Har googlat runt lite men de flesta ligger runt dessa summor och riktar sig till de mer professionella fotograferna. Själv tar jag mest bilder med mobilen men ibland med "riktig" kamera så alla bilder hamnar inte i Google Photo. Gillar heller inte riktigt upplägget där alla bilder hamnar i ett flöde. Vill ha en mapp för varje galleri. Så på det viset är Smugmug kalas. Men som sagt det börjar kosta lite väl mycket. Och jag använder inte alla funktioner som att sälja bilder etc. Vill bara kunna komma åt dem var jag än är och även låta familj och vänner kunna se bilderna. Är även en bra backup utöver alla hårddiskar här hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sparar alla bilder i mappar på min hårddisk. Google Drive installerat på Windows synkar mappstrukturen och alla bilder till min Google Drive för säkerhetskopiering. Därigenom är det väldigt enkelt att dela mappar till familj o vänner. Jag har även Plex installerat som mediaserver som ger mig åtkomst via webben via ett snyggt UI. Även mycket praktiskt vid tittande från smart-TV m m. Det enda jag betalar är för Google Drives lagring, 99kr / mån för 2 TB. Behöver du inte så mycket så är det billigare.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag sparar alla bilder i mappar på min hårddisk. Google Drive installerat på Windows synkar mappstrukturen och alla bilder till min Google Drive för säkerhetskopiering. Därigenom är det väldigt enkelt att dela mappar till familj o vänner. Jag har även Plex installerat som mediaserver som ger mig åtkomst via webben via ett snyggt UI. Även mycket praktiskt vid tittande från smart-TV m m. Det enda jag betalar är för Google Drives lagring, 99kr / mån för 2 TB. Behöver du inte så mycket så är det billigare.

Hur funkar detta om man vill att andra ska kunna logga in och kolla på vissa gallerier men inte alla? Vill kunna dela vissa gallerier med familjen och andra med vänner och en del som bara jag ska ha tillgång till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hur funkar detta om man vill att andra ska kunna logga in och kolla på vissa gallerier men inte alla? Vill kunna dela vissa gallerier med familjen och andra med vänner och en del som bara jag ska ha tillgång till.

Gällande Google Drive. Du kan välja att dela individuella mappar, antingen bjuda in folk via E-post eller bara skicka länken till mappen. Antingen kan de vara läsbehöriga (enbart titta) eller redigeringsbehöriga (ändra och ta bort filer). Delar du en mapp delas dock alla undermappar i den också, men inte mappar ovanför eller sidledes i mappträdet. Så länge du håller koll på att bilderna läggs i rätt mappar med tanke på delningen så funkar det väldigt smidigt. Skapar du dig ett Googlekonto så är det gratis att använda Google Drive om du vill testa det.

Vill du i stället undvika Googles lösningar, vilket vissa vill pga integritetsskäl kan du använda enbart Plex. Då får du dock ingen säkerhetskopiering via Plex. Även där kan du välja att dela bilder m m, men jag tycker inte det funkar lika bra som Google Drive gör.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag använder OneDrive. Väldigt lätt att integrera med Windows/Apple, smartphones etc.
Går att få så allt du fotograferar automatiskt laddas upp på OneDrive om du vill.

Du har stöd att dela ut vissa kattaloger/bilder med en enkel länk.
Denna länk kan vara lösenordskyddad. Går även att göra bilderna/kattalogen utdelad en viss tid så dom inte går att nås igen efter en viss tid.

Du lägger upp exakt hur du vill på din OneDrive, skapar kataloger sparar bilderna där du vill ha dom.
Vill du så sparar du dina bilder på din dator och alla bilder hamnar då automatiskt på OneDrive. Då blir det en spegling hur som ligger på din hårddisk (under Mina Dokument och tex Mina Bilder på PC) och därför har du full kontroll hur bilderna ska hamna.

Jag betalar ca 80 kr i månaden för Office 365 och får då 1 TB OneDrive med på köpet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Perrablerra beror lite på vilken typ av funktionalitet du är ute efter. De tjänster du redan har eller är inriktade mot fotografier har säkert en del funktioner och fördelar just för fotografier. Du kan dock använda andra tjänster som är billigare men då kanske vissa funktioner saknas.

Förutom utrymme för att lagra saker så kan även trafikmängden vara intressant. Så är det i mitt fall men jag har ändå betydligt mer än vad jag behöver. Nu använder jag min VPS till lite annat också så prioriteten är obegränsad trafik, men jag betalar cirka 700kr per år för 500Gb utrymme. Därav får man nog räkna med 500-1000kr per år oavsett vad du ska göra med din bildtjänst, VPS eller vad du är ute efter. Dock i ditt fall låter priset som du själv säger på tok för högt.

Dedikerad kostar betydligt mer men det är inte många som behöver sådana tjänster idag, det mesta kan man fixa med VPS eller andra specifika tjänster.

Permalänk
Medlem

Hittade Flickr. 6 evro för ett år eller 5,49 om man betalar för två år. Borde ju vara ganska bra ändå. Men visst Googel Drive och OneDrive kan ju även dela andra filer så kan ju vara bra. Får fundera lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra just det, så heter tjänsten. Om jag inte minns fel var den ganska bra och ett bra pris.

Leta själv förut efter något sådant men de flesta tjänsterna var ganska dyra, men den hade ett bra pris. Dessutom gillar jag när man kan betala för långa perioder och får rabatt, det är så drygt när man måste betala varje månad speciellt när det kan vara krångligt att betala beroende på vart tjänsten finns och hur dom vill ha betalt.

Ta en månadsplan för att testa, funkar det inte som du vill får du hitta en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hittade Flickr. 6 evro för ett år eller 5,49 om man betalar för två år. Borde ju vara ganska bra ändå. Men visst Googel Drive och OneDrive kan ju även dela andra filer så kan ju vara bra. Får fundera lite.

Eftersom du redan har en egen domän och hemsida, kan du inte bara skapa en wordpress sajt och lägga upp gallerierna där? Gratis next-gen gallery plug-in räcker. Lösenordsskydda sidorna beroende på vem som ska ha tillträde.

Permalänk
Medlem

I väntan på något bättre skaffade jag ett konto på Jottacloud där allt lagts upp. Får kolla mer senare vad jag ska ha för galleri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjo. Öppnar upp frågan igen. Är fortfarande ute efter ett galleri. Har kört på med Jottacloud men problemet med det är som med så många andra att ska man dela ett galleri måste man skicka ut länkar till folk. Vill att de ska kunna gå in på galleriets sida och få upp alla album. Vissa kommer självklart vara lösenordsskyddade medans andra skulle vara öppna. Exakt så fungerar Smugmug. Och av alla jag testat är de fortfarande bäst bortsett från priset som ökat ännu mer sedan jag slutade för knappt ett år sedan.

Finns det verkligen inget vettigt alternativ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad var det som inte var vettigt med Google Drive eller OneDrive? Eller en WordPress sida på din domän?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad var det som inte var vettigt med Google Drive eller OneDrive? Eller en WordPress sida på din domän?

Där måste man dela en länk för att folk ska kunna se albumet. Jag vill att de ska kunna gå in på galleriets sida och se alla album och välja vad de vill se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Där måste man dela en länk för att folk ska kunna se albumet. Jag vill att de ska kunna gå in på galleriets sida och se alla album och välja vad de vill se.

Ah, då skulle jag personligen bygga eget i WordPress (superenkelt, en youtube tutorial o du e klar).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ah, då skulle jag personligen bygga eget i WordPress (superenkelt, en youtube tutorial o du e klar).

Problemet är lagringen. Nuvarande webbhotell ger mig 100 gig och det räcker inte på långa vägar. Och då har jag ju redan en hel del jox där så kanske finns 60% ledigt. Då behöver jag leta upp ett nytt webbhotell som inte kostar skjortan men som klara typ 1TB så det finns lite marginal. Har du något bra förslag där?

Något säger mig att med allt detta kommer Smugmug framstå som billiga i jämförelse. De kostar med dagens kronvärde ca 1500 per år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att letat ett bra tag tycks det vara Google Photo, Google Drive som ger mest för pengarna. Det kan vara lite knöligare att använda men är prismässigt mycket bra. I alla fall 200Gb alternativet även om det finns en 2Tb variant.

Om den inte duger skulle jag välja Microsoft Teams, det är ganska bra. Man får Office och lite annat i telefonen också. Är man då fler som kan dela på ett abonnemang så blir det ekonomiskt fördelaktigt precis om med Googles alternativ

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-teams/compare-micro...

Båda dessa varianter är bättre om man delar med andra, speciellt om man själv bara behöver online funktioner för att lagra lite foton och videos från sin mobil etc men inte tycker gratis varianterna duger. Även om det är en person som betalar så kan man gå ihop en med andra. Sparar man pengar och får mycket smidig online hantering av dokument och annan information direkt i mobilen.

Googles 2Tb alternativ kostar bara en tusenlapp per år vilket är ganska bra, fördelen om man delar det med andra är att alla delar på den totala mängden utrymme så även om man inte använder så mycket har man ändå tillgång till allt ledigt utrymme som finns när man behöver det. Därav lönar det sig att gå ihop flera och dela på ett abonnemang så att säga. Med Microsoft Teams får varje användare 1Tb (Totalt 6Tb) för man kan vara sex stycken användare. Ser ut som det är lite billigare än Googles 2Tb alternativ.

Allt beror på vad man vill ha, eller vilket alternativ som passar. Flera andra tjänster jag tittade på för bara foto kostade betydligt mer även om man fick en massa mer funktioner etc. För mig kostade det för mycket med tanke på att jag egentligen mest vill ha lagring online för foton, video etc som en form av backup.