stoppa golvvärme när elpriset blir högt HA.

Permalänk
Medlem

stoppa golvvärme när elpriset blir högt HA.

Hejsan jag skulle vilja göra en automasering i ha där den stoppar vår golvvärme när elpriset överstiger en viss summa och sedan slås på när elpriset sjunkit igen.
vet ni om det finns någon video man kan följa eller ni kan själva förklara hur jag gör.

Permalänk
Medlem

Hur är golvvärmen kopplad?
Har du en "smart" termostat?
Har du möjlighet att styra fasen i proppskåpet?
Är den inkopplad med vanlig elkontakt?

Permalänk
Medlem

En fråga bara, har du timpris på elen? Många blandar ihop rörligt pris och timpris

Permalänk
Medlem

Har du inte timpris är det helt oväsentligt för du får ett snittpris över hela månaden.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag skulle vilja göra en automasering i ha där den stoppar vår golvvärme när elpriset överstiger en viss summa och sedan slås på när elpriset sjunkit igen.
vet ni om det finns någon video man kan följa eller ni kan själva förklara hur jag gör.

kolla på qubino, dom har för både vattenburen och eldriven golvvärme, dom har bra guider på sin hemsida.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur är golvvärmen kopplad?
Har du en "smart" termostat?
Har du möjlighet att styra fasen i proppskåpet?
Är den inkopplad med vanlig elkontakt?

Det är en elburen golvvärme som styrs med en zwave termostat
Jag har timpris via Tibber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Det är en elburen golvvärme som styrs med en zwave termostat
Jag har timpris via Tibber

hur styrs den av z wave thermostaten? är z-wave enheten bara en sensor eller kan du styra golvet med den tex är det en qubino thermostat 2 du har redan så är det ju enkelt att skapa en rutin som säger åt den att stänga av vid x grader.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Det är en elburen golvvärme som styrs med en zwave termostat
Jag har timpris via Tibber

Har du lagt in Tibber eller nordpool i HA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har du lagt in Tibber eller nordpool i HA?

Tibber det är en qubino termostat och en heatit

Permalänk
Medlem

Installera node red och kör en automation med https://flows3.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Tibber kan du integrera i home assistant så får du un priset eller installera nordpool via hacs

Permalänk

Vad har du för styrenhet?

Om du kan programmera scenario i Lua så kan du kolla här
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=6999

Permalänk

Jag har i princip exakt samma setup. Tankar hem priset via Nordpool integration. Sen har jag har skapat en helper där jag skriver maxpriset.
Ett script triggas i början på varje timme som jämför spotpriset men helpern, och därmed slår på eller av värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBerg:

Jag har i princip exakt samma setup. Tankar hem priset via Nordpool integration. Sen har jag har skapat en helper där jag skriver maxpriset.
Ett script triggas i början på varje timme som jämför spotpriset men helpern, och därmed slår på eller av värmen.

Skulle du vilja dela med dig av ditt script och helper ?

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Skulle du vilja dela med dig av ditt script och helper ?

Absolut, skickar PM när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Föreslår att du testar och lär dig automationsdelen i HA. Detta är en väldigt basic grej att lösa, speciellt med UI't som finns nu.

Svårare än såhär är det inte att sätta på en switch när Nordpool sensorn går över 5kr/kWh exempelvis:

mode: single
trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_0
above: 5
condition:
- condition: device
type: is_on
entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_11
domain: switch
action:
- type: turn_off
entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_11
domain: switch

Permalänk
Medlem

Golvvärme drar väl i princip inget i el om man har fjärrvärme, så är det verkligen värt besväret?

Säg ett snitt på 20W och 2kr/kWh ger ca 1kr i kostnad per dag.

Permalänk
Medlem

20W är ju inte möjligt, även om golvet är 4m2 så kommer ju slingan rimligtvis dra en 200w när den är på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

20W är ju inte möjligt, även om golvet är 4m2 så kommer ju slingan rimligtvis dra en 200w när den är på...

Man brukar räkna på 50-60w per m² vid full belastning så ja, den borde spika där någonstans om den går från 0-100.

Permalänk
Medlem

Ja, jag missade att det var el och inte fjärrvärme. Då låter det mer rimligt med vad ni nämner