Permalänk

Sälja eller uppgradera

Hejsan!

Då var jag i tankarna på att få en bättre dator. Pengarna växer som bekant inte på träd så tankarna går mellan att sälja nuvarande bygge (som helt paket eller i delar) eller uppgradera det befintliga. Mina specs är som följer:

AMD Ryzen 5 1400

RAM Crucial BLS8G4D26BFSC.16FBD2 2x8GB

Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 

Nvidia GTX 1070 Asus 4 gb

SSD Samsung 860 QVO 1TB

HDD Seagate Barracuda 2TB

EVGA SuperNOVA 750B1 750W

Phanteks Eclipse P400 Win - Satin Black

Corsair Hydro H60 v2

Detta är mitt första bygge som jag fick hjälp av en kollega med 2018. Jag är inte nöjd med hur det blev och har haft dessa tankar länge. Ursprungligen köpte jag ett ASUS Radeon RX560 4GB Strix Gaming som jag sedan bytte till ett GTX 1070. Jag köpte även till en SSD som ni kan se. Då är frågan, ska jag biffa upp nuvarande, antingen genom att plocka isär allt och bygga om eller byta ut någon enskild del. Eller ska jag sälja den helt eller i delar. Oavsett alternativ så får ni gärna komma med specifika förslag antingen på vilka delar jag ska köpa eller hur jag ska sälja den för att få så mycket som möjligt för ett framtida nybygge!

Permalänk
Medlem

Behåll chassit, diskarna, PSU:n och CPU-kylaren.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte personligen kommer att ge så många tips.

Men du kanske kan skriva vad du gör med datorn. Spelar du - vilka spel och vilken skärm kör du med (upplösning)?

Det är ju dumt att föreslå uppgradering till supersuper pestanda om du mest kör casual spel i 60Hz (pga skärmen).

Om det bara är lite casual spel som du pysslar med och inget annat krävande så hade jag rekommenderas att uppgradera CPU och grafikkort efteråt ifall du tycker det går långsamt i dina spel.

Kolla vilken ny CPU ditt morderkort klarar av (manual eller googla).
Detta blir ju den absolut billigaste uppgraderingen där du behåller allt annat.

Men svårt att tycka om vi inte vet vad du pysslar med.
Budget har du ju sagt "så lite som möjligt" - och då blir det nog som jag föreslår att först uppgradera CPU och sedan GPU efter det om det fortfarande går långsamt i dina spel / användnings områden.

Det blir alltså billigast att uppgradera del för del - om du inte redan nu vet att du vill ha en helt ny dator för då blir det "billigare" (det blir inte billigare, men om du först uppgraderar del för del och sedan ändå köper en ny dator med delar som du inte återanvänder så blir det "billigare" att gå på ny dator direkt om du har minsta önskan att göra det) och begränsar inte dig på samma sätt.

Länk och lite text
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Jag kanske inte personligen kommer att ge så många tips.

Men du kanske kan skriva vad du gör med datorn. Spelar du - vilka spel och vilken skärm kör du med (upplösning)?

Det är ju dumt att föreslå uppgradering till supersuper pestanda om du mest kör casual spel i 60Hz (pga skärmen).

Om det bara är lite casual spel som du pysslar med och inget annat krävande så hade jag rekommenderas att uppgradera CPU och grafikkort efteråt ifall du tycker det går långsamt i dina spel.

Kolla vilken ny CPU ditt morderkort klarar av (manual eller googla).
Detta blir ju den absolut billigaste uppgraderingen där du behåller allt annat.

Men svårt att tycka om vi inte vet vad du pysslar med.
Budget har du ju sagt "så lite som möjligt" - och då blir det nog som jag föreslår att först uppgradera CPU och sedan GPU efter det om det fortfarande går långsamt i dina spel / användnings områden.

Det blir alltså billigast att uppgradera del för del - om du inte redan nu vet att du vill ha en helt ny dator för då blir det "billigare" (det blir inte billigare, men om du först uppgraderar del för del och sedan ändå köper en ny dator med delar som du inte återanvänder så blir det "billigare" att gå på ny dator direkt om du har minsta önskan att göra det) och begränsar inte dig på samma sätt.

Tack för din input. Låt mig förtydliga lite utifrån dina frågeställningar.

Användningsområde: Framförallt spela. Jag spelar mest Squad, The Forest, GTA V, Hell Let Loose, Post Scriptum, Empire: Total War, Holdfast: Nations at War, War of Rights, Company of Heroes 2 m.fl. Jag har haft problem med datorn genom åren så att jag får låg fps även på de mindre krävande spelen. Det är en av anledningarna att jag vill uppgradera eller börja om från början. Jag hade dock gärna kunnat spela nyare titlar. En dröm hade varit att kunna få minst 60 fps 4K då jag har en TV jag gillar men annars nöjer jag mig med 60 fps 1080p. Jag måste inte nödvändigtvis ha högsta inställningarna men det hade ju varit kul så högt som möjligt.

Budget och önskan: För att förtydliga beror mycket på vad jag kan sälja och hur mycket pengar jag kan få för det. Det är ju så klart dyrare att bygga en ny dator men jag är inte främmande för att göra det. Det hade känts skönt att börja på nytt, men då hade det ju också varit bra om jag kan få en slant för det jag redan har. Det är därför jag är angelägen att veta om det är "lönt" att uppgradera det jag har eller om man kanske kan få något mycket bättre genom att starta på nytt. Jag ångrar mig nämligen än idag att jag lät min kollega sköta bygget istället för att vända mig till Sweclockers. Om jag hade kunnat få lite genom att sälja datorn hade jag varit intresserad av att veta hur bra dator jag hade kunnat få för en budget på säg runt 12 000 kr.

Jag hoppas det svarar på det du undrade.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Behåll chassit, diskarna, PSU:n och CPU-kylaren.

https://komponentkoll.se/bild/tjeBP.png

Tack för ditt svar. Vilket GPU och CPU föreslår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Tack för ditt svar. Vilket GPU och CPU föreslår du?

CPU var ju med men har uppdaterat listan med GPU nu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

CPU var ju med men har uppdaterat listan med GPU nu.

Ursäkta, är yr i pottan här. Tack för det! Två frågor:

Varför valde du just detta grafikkort?

I många builds ser det ut som att det är AMD Ryzen 5 eller Intel i5 som gäller. Jag förstår att krutet ligger på grafikkortet när det gäller speldatorer, men är det inte ingen idé med säg Intel i7 eller liknande? Det kanske är onödiga pengar när man har snål budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Ursäkta, är yr i pottan här. Tack för det! Två frågor:

Varför valde du just detta grafikkort?

I många builds ser det ut som att det är AMD Ryzen 5 eller Intel i5 som gäller. Jag förstår att krutet ligger på grafikkortet när det gäller speldatorer, men är det inte ingen idé med säg Intel i7 eller liknande? Det kanske är onödiga pengar när man har snål budget?

Jag valde 6700 XT då det har bra prestanda, bra prestanda per krona och 12 GB VRAM.

5600 har klart bäst prestanda per krona just nu (möjligen att 12100F har bättre men känns dumsnålt med fyra kärnor idag). Intel är överlag snabbast i spel nu med sina nya processorer men skillnaderna i högre upplösningar är ofta inte jättestora jämfört med t.ex. 5600 så det är svårt att motivera prisskillnaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Både Hardware Unboxed och GamersNexus har de senaste 3 veckorna lagt upp en hel del bra videor där de diskuterar uppgradering och prestanda per krona.

Kommer inte ihåg vilken, men gissar HU, hade en video där de jämförde prestanda per krona mellan ny Intel både DDR4 och DDR5 samt ny AMD plattform.

https://www.youtube.com/@Hardwareunboxed/videos
https://www.youtube.com/@GamersNexus/videos

Om det är uppgraderingsvägen du väljer att gå, @Scarabeo förslag, så kan du ju ta ett steg i taget.
Köp CPU. Uppgradera ditt bios på ditt moderkort (läs instruktioner även på tidigare BIOS då nyare BIOS tar bort support för vissa äldre CPU).

Gav CPU tillräckligt mycket att du är nöjd med CPU prestandan?
Köp nytt grafikkort - går säkert att få jäkligt bra deals snart på begagnatmarknaden då de som kommer att köpa AMD's nya värsting kort kommer att sälja sina nuvarande.

Du kan sedan överväga om du vill köpa nytt minne och ersätta det du har eller försöka köra det tillsammans.

Detta är uppgraderingsvägen.

Vet inte hur gammal din Windows installation är - men en nyinstallation kanske?
Isf gör så att du kopplar bort den mekaniska hårddisken och kör klart installationen på SSD:n. Koppla sedan in HDD:n.
(Detta görs så att installationsprogrammet inte ska skriva några uppstarts partitioner på HDD:n även när du installerar på SSD:n. Finns andra sätt att säkerställa detta, men att dra ur sladden är det absolut enklaste och något som jag själv gör (orkar inte joxxa med andra sätt))

Jag hade kostat på mig tiden för att installera om ifall jag hade gjort uppgraderingen som du funderar på.

Köp ny kylpasta också när du ändå handlar saker vid en uppdatering. Dumt att använda flera år gammal pasta när du monterar nytt som förmodligen kommer att sitta där många år framöver - pasta blir sämre med åren (förutom några undantag men då ser du det på deras övertydliga marknadsföring).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Hejsan!

Då var jag i tankarna på att få en bättre dator. Pengarna växer som bekant inte på träd så tankarna går mellan att sälja nuvarande bygge (som helt paket eller i delar) eller uppgradera det befintliga. Mina specs är som följer:

AMD Ryzen 5 1400

RAM Crucial BLS8G4D26BFSC.16FBD2 2x8GB

Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 

Nvidia GTX 1070 Asus 4 gb

SSD Samsung 860 QVO 1TB

HDD Seagate Barracuda 2TB

EVGA SuperNOVA 750B1 750W

Phanteks Eclipse P400 Win - Satin Black

Corsair Hydro H60 v2

Detta är mitt första bygge som jag fick hjälp av en kollega med 2018. Jag är inte nöjd med hur det blev och har haft dessa tankar länge. Ursprungligen köpte jag ett ASUS Radeon RX560 4GB Strix Gaming som jag sedan bytte till ett GTX 1070. Jag köpte även till en SSD som ni kan se. Då är frågan, ska jag biffa upp nuvarande, antingen genom att plocka isär allt och bygga om eller byta ut någon enskild del. Eller ska jag sälja den helt eller i delar. Oavsett alternativ så får ni gärna komma med specifika förslag antingen på vilka delar jag ska köpa eller hur jag ska sälja den för att få så mycket som möjligt för ett framtida nybygge!

Uppgradera processorn till en 5600, det gjorde jag från min 1300X, det kräver iofs BIOS uppdatering, kolla GB hemsida

Du kan senare smälla in ett ännu bättre grafikkort typ 6800/3070, då du har ett bra PSU, om du inte får den skjuts du behöver av CPU uppgradering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Det lutar mot att jag följer ovan nämnda råd, dvs. att jag försöker sälja allt förutom chassit, PSU, diskarna och kylaren. Ett undantag dock. Jag behåller mitt grafikkort ett litet tag till, men byter ut resten mot föreslagna komponenter. Jag kommer köpa det nya grafikkortet också men avvaktar alltså lite. Jag vill passa på och tacka för alla goda råd jag fått. Tack!

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande moderkort har släppt bios uppdatering som ger stöd för Ryzen 5000

Så du behöver egentligen endast uppgradera GPU, CPU och RAM i detta fallet om du nyttjar den möjligheten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Köp en Ryzen 5 5600 eller bättre till att börja med, det är en relativt billig uppgradering. Nästa steg är grafikkortet, ett begagnat GTX 1080 Ti eller RTX 2080 skulle ge en bra prestandahöjning utan att kosta skjortan.

Permalänk
Medlem

Om du skulle få för dig att köpa en ny och bygga själv, så är detta en prisvärd budget dator skulle jag säga.
Väljer du att köpa komponenterna från olika återfärsäljare så kan du så klart komma ner ytterligare i pris och kanske trycka in ett rx 6700 xt.

Kolla på Komponenkollen.

https://www.inet.se/datorbygge/b1339378/datorbygge

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)