söker ny 4G router med uttag för extern antenn

Permalänk
Medlem

söker ny 4G router med uttag för extern antenn

Har tröttnat på att min Asus RT-AC66U krånglar med min bryggade Dovado så nu vill jag ha en riktig 4G router med möjlighet att direkt koppla in externa antennen och sim-kort.

Dovadon vägrar låsa sig på 4G (låser sig och vägrar starta igen utan en reset).
Har även problem med dålig wifi-räckvidd runt om i huset med Asusen.

Vad borde man satsa på?

Permalänk
Medlem

Har satt upp ett antal Zyxel NR7101 utomhus router/antenner inom mitt arbete och kan rekommendera dom. Dessvärre är de relativt dyra, och du kommer fortfarande behöva en switch och en accesspunkt.

Har sett att Teltonika har hyfsade grejer, där routern är tänkt att sitta inomhus och att man får ut en antenn utomhus, skulle dock inte vilja använda det inbyggda wifit över något så stort som ett helt hus. Så även där åker man nog på att köpa en switch och accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har satt upp ett antal Zyxel NR7101 utomhus router/antenner inom mitt arbete och kan rekommendera dom. Dessvärre är de relativt dyra, och du kommer fortfarande behöva en switch och en accesspunkt.

Har sett att Teltonika har hyfsade grejer, där routern är tänkt att sitta inomhus och att man får ut en antenn utomhus, skulle dock inte vilja använda det inbyggda wifit över något så stort som ett helt hus. Så även där åker man nog på att köpa en switch och accesspunkt.

Har redan en antenn så det är mest routern jag är ute efter.

Har funderat på AP men har noll koll på hur det funkar och vad man behöver.

huset är 1-plan på 180kvm och routern sitter idag ganska exakt i mitten men har kass täckning i husets kanter.

Permalänk
Medlem

Om det mest wifi-täckningen som är problemet hade det inte bara varit en god idé att stänga av wifi't på din Asus-router och helt enkelt koppla in en accesspunkt i den och montera på lämplig plats?

Ett annat alternativ hade väl varit att slänga ut Asusen helt, och sätta igång in Dovado i router-läge, och att bakom den sedan sätta switch och accesspunkt(er)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Om det mest wifi-täckningen som är problemet hade det inte bara varit en god idé att stänga av wifi't på din Asus-router och helt enkelt koppla in en accesspunkt i den och montera på lämplig plats?

Ett annat alternativ hade väl varit att slänga ut Asusen helt, och sätta igång in Dovado i router-läge, och att bakom den sedan sätta switch och accesspunkt(er)?

Eller skaffa en till Asus router och köra Mesh (helst med ethernetkabel mellan de båda routrarna då för backhaul).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hade samma Asus som du, va bara strul me den…
Dålig täckning, långsamt osv. Krävdes omstart flera ggr i veckan för att fungera skapligt.

Nu kör jag sen 2 år tillbaka med TP-LINK MR600, avstängt wifi. Kör inte med extern antenn, tycker hastigheten duger ändå.
Ethernetkabel till en Deco M5 puck som har mesh med 2 till M5 puckar.
Toppen täckning i 120kmv enplansvilla.

Permalänk
Medlem

Jag vill helst byta ut båda mot något annat.

Dovadon vägrar låsa sig till 4G och till något frekvensband.
Vid omstart vägrar den starta igen och jag får klättra upp på vinden och göra en reset.

Asusen krånglar konstant och har dessutom kass räckvidd.

Jag vill helst koppla antenn och sim direkt till en router som faktiskt funkar.

Med AP måste man dra kabel från routern eller går det att göra trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freggie:

Jag vill helst byta ut båda mot något annat.

Dovadon vägrar låsa sig till 4G och till något frekvensband.
Vid omstart vägrar den starta igen och jag får klättra upp på vinden och göra en reset.

Asusen krånglar konstant och har dessutom kass räckvidd.

Jag vill helst koppla antenn och sim direkt till en router som faktiskt funkar.

Med AP måste man dra kabel från routern eller går det att göra trådlöst?

En accesspunkt behöver ethernet och ström. Matas med fördel av en switch som ger både och.

Teltonika RUT360
Liten PoE Switch
Så många accesspunkter du behöver för att få bra täckning i huset.

Permalänk
Medlem

Tre säljer Zyxel NR5103e 4G/5G inomhus router med 4x4 mimo, 4x TS-9 antenn anslutningar för att förstärka signal. De har även Inseego FX2000 4G/5G inomhus router med 2x TS-9 i 2x2 mimo. Jag är själv sugen på att köpa Inseegon och testa, men tänker vänta till jag har 5g täckning här där jag bor. Zyxeln har jag haft hemma och det är trevlig router fast fick inte den att ansluta trådlöst till min Samsung smart-tv så jag lämnade tillbaks den. Dessutom fick den inte en enda firmware-uppdatering på månader, å Tre slutade sälja den så jag fick kalla fötter...

I nuläget har jag en 4G router, Huawei B535-232, som funkar med smart-tvn. Det jag skulle klaga på den är att den ger något sämre hastighet än Zyxeln gjorde. Cirka 40/20 mbit mot 100/30 mbit, samma positionering på routrarna.

Hoppas något var av tips här, och att det löser sig med krånglet där hemma!

Permalänk
Medlem

Köpråd 4G router

Jag behöver köpa en ny 4G router då jag tröttnat på min Dovado Tiny.

Routern ska bara fungera som modem för min 4G antenn på taket och Wifi ska delas ut med en Unifi 6 LR/Pro.

Hur billig router kan man köpa om den inte ska dela ut Wifi utan bara funka som modem till mina 25/2mbit?

Krav är uttag för extern antenn, och att man kan låsa till 4G och frekvensband. (något som strular idag i min Dovado.)

Kommer få fiber inom 1-2år så lägger hellre pengarna på en AP än på routern som ändå kommer skrotas.

Permalänk

Kolla vilka band routern har, typ 28 tror jag det är som oftast används på landsbygd.
Många gillar ju TP-link Archer MR600

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Kolla vilka band routern har, typ 28 tror jag det är som oftast används på landsbygd.
Många gillar ju TP-link Archer MR600

Min mast ligger på 800Mhz.

Jag vill ha möjlighet att låsa den till det då den idag byter mellan olika med en täckning som hoppar mellan 45% till 85%.

Men vad gör att jag inte klarar mig med MR200 när den bara ska användas som moden och med en hastighet in på 25/2?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trådar sammanfogade.
Ett ämne = en tråd så får alla samma chans att synas och få hjälp i forumet.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha något lite stabilare men inte behöver allra snabbast prestanda är Teltonika ett vettigt val, tex RUT950 eller RUT240.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en TP-Link Archer MR600 och den är både riktigt snabb på att starta upp (fördel när man flyttar runt routern för att hitta bäst täckning inomhus), har 2st externa antenner monterade från fabrik, och dessa tar in signalen ungefär dubbelt så bra som integrerade antenner på liknande produkter (Har tex. jämfört med en ZTE MF297D - samma router som Telia skickar ut till sina mobila bredbandskunder)

ZTE'n tar också ungefär 4-5min att starta och koppla upp till färdigt / öppet wifi finns tillgängligt, medans TP-Link'en tar strax under 1min (!!)

Men fördelen är också att det är RP-SMA hona som kontakt-typ, så det är bara att jacka på en antenn direkt och köra.

Du kan även låsa till 4G endast och helt undanta 3G-nätet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du ha något lite stabilare men inte behöver allra snabbast prestanda är Teltonika ett vettigt val, tex RUT950 eller RUT240.

Nackdelen med RUT240 är att den är långsam. Cat4. Max ca 100 på interna nätet

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en TP-Link Archer MR600 och den är både riktigt snabb på att starta upp (fördel när man flyttar runt routern för att hitta bäst täckning inomhus), har 2st externa antenner monterade från fabrik, och dessa tar in signalen ungefär dubbelt så bra som integrerade antenner på liknande produkter (Har tex. jämfört med en ZTE MF297D - samma router som Telia skickar ut till sina mobila bredbandskunder)

ZTE'n tar också ungefär 4-5min att starta och koppla upp till färdigt / öppet wifi finns tillgängligt, medans TP-Link'en tar strax under 1min (!!)

Men fördelen är också att det är RP-SMA hona som kontakt-typ, så det är bara att jacka på en antenn direkt och köra.

Du kan även låsa till 4G endast och helt undanta 3G-nätet

Märkbar skillnad på hastighet/ms? Sitter på samma och är inne på att köpa mr600.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tobbarn1:

Märkbar skillnad på hastighet/ms? Sitter på samma och är inne på att köpa mr600.

Kollade aldrig latens faktiskt då detta inte är intressant för mig eftersom det jag spelar bara är offline och barnen i huset inte är på den nivån än att det spelar någon roll…

Vet bara att jag hade ~60-65mbit med ZTE’n och mellan 120-140mbit med MR600.
Samma simkort, samma placering. Den andra utrustningen var avstängd under tiden testerna genomfördes.

Skulle gissa att svarstiderna kan vara något bättre förvisso, eftersom att hastigheten är högre så innebär det ju bättre täckning och det borde reflekteras även i svarstider och inte bara hastighet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gothenburg:

Nackdelen med RUT240 är att den är långsam. Cat4. Max ca 100 på interna nätet

Skulle säga det också, RUT950 framför 240 alla dagar i veckan.

Men 240’n finns väl för den där kraven är mindre, typ för någon som bara vill kolla lite e-post, surfa på webben. En light-user med andra ord.

Då är det en bra produkt, än om inte ”billig” i den meningen.

Edit: hade faktiskt inte koll på att även RUT950 var endast 100mbit på Ethernetportarna… de känns ju inte riktigt 2020+ över det eller ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Betänk också skillnaden i latens på en mobil uppkoppling.
Wifi lägger också till latens, så om möjligt, kör med kabel.

Det säker främst latensen, men ger även stabilare och något högre hastigheter

Denna mätning gjorde jag idag 2022-12-06 kl 07:20

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Skulle säga det också, RUT950 framför 240 alla dagar i veckan.

Men 240’n finns väl för den där kraven är mindre, typ för någon som bara vill kolla lite e-post, surfa på webben. En light-user med andra ord.

Då är det en bra produkt, än om inte ”billig” i den meningen.

Edit: hade faktiskt inte koll på att även RUT950 var endast 100mbit på Ethernetportarna… de känns ju inte riktigt 2020+ över det eller ?

Vi kanske inte ska glömma att Teltonikas kundkrets värdesätter pålitlighet före hastighet. De vänder sig till företag i första hand. Sedan är det frågan om Mbit inte mbit.

Permalänk
Medlem

När det gäller hastighet så är det ju bra att titta på förutsättningarna för mottagning där man bor.
TS har ju bara 800 Mhz (Band 20) att tillgå. Max hastighet på detta är 75/25 Mbit/s så för 4G routern räcker det med 100 Mbit/s.

Eftersom det är tillfällig lösning i väntan på fiber så skulle jag köpt den billigaste som uppfyller kraven.

Generellt sätt kan det vara svårt att få nån fart 4G. Extern antenn kan hjälpa men en bra antenn är inte billig.
Det blir inte bättre av att antennen oftast skall upp så högt som möjligt samtidigt som antenn kabeln skall vara så kort som möjligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Huawei B535-333 har uttag för två externa antenner bakom rn lucka på baksidan.