Vart hanterar man sin betalning till OneDrive?

Permalänk
Medlem

Vart hanterar man sin betalning till OneDrive?

Är det nån här som vet hur man byter bankkort på OneDrove? Jag har en prenumerstion men mitt kort har gått ut, och jag kan inte byta. Har varit i kontakt med dupport chat 2 ggr, de bara säger att det är hur enkelt som helst. Nu kan jag inte ens hitta chatten. Min OneDrive är OnHold, föga förvånande eftersom de inte kan dra pengar från ett kort som har upphört.

Imorgon försvinner nog allt jag har på deras löjliga moln.

Om nån vet vore jag jätteglad för tips. Har kämpat med detta så länge.

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem

Ha! Näe jag vet inte. Men jag undrar ju detsamma. Fel kort inlagt och jag tänkte ändra men hittade inte det heller.
Så en till som vill veta

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Görs inte detta via Microsoft kontot?
Är i alla fall där jag ändrat betalningsalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Är det nån här som vet hur man byter bankkort på OneDrove? Jag har en prenumerstion men mitt kort har gått ut, och jag kan inte byta. Har varit i kontakt med dupport chat 2 ggr, de bara säger att det är hur enkelt som helst. Nu kan jag inte ens hitta chatten. Min OneDrive är OnHold, föga förvånande eftersom de inte kan dra pengar från ett kort som har upphört.

Imorgon försvinner nog allt jag har på deras löjliga moln.

Om nån vet vore jag jätteglad för tips. Har kämpat med detta så länge.

Skrivet av Söderbäck:

Ha! Näe jag vet inte. Men jag undrar ju detsamma. Fel kort inlagt och jag tänkte ändra men hittade inte det heller.
Så en till som vill veta

Det är inte inne på https://myaccount.microsoft.com ?
Där inne finns Prenumerationer

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Va? Det gör du i ditt Microsoft-konto?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Va? Det gör du i ditt Microsoft-konto?

Jag köpte tjänsten via Google Play, automatiskt när Samsung Cloud upphörde. Har nu hämtat tjänsten fr Microsoft istället, kan lägga in kortet men ej abonnera på tjänsten. Köpte samma tjänst t kompis, funkar klockrent f hnm. Jsg ska enl överenskommelse kancellera skiten f hnm när jag träffar hnm imorg.

Lite sorgligt att allt försvinner i natt men så länge jag lever ska jag varna folk f denna skittjänst.

Nån som har tips om annan molntjänst som faktiskt är möjlig att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det är inte inne på https://myaccount.microsoft.com ?
Där inne finns Prenumerationer

Länken funkar bara för school-eller professional account.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag uppdaterade titeln på tråden så den speglar innehållet lite bättre

Skrivet av Brigg:

Länken funkar bara för school-eller professional account.

Det stämmer, det ska vara: https://account.microsoft.com

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Jag köpte tjänsten via Google Play, automatiskt när Samsung Cloud upphörde. Har nu hämtat tjänsten fr Microsoft istället, kan lägga in kortet men ej abonnera på tjänsten. Köpte samma tjänst t kompis, funkar klockrent f hnm. Jsg ska enl överenskommelse kancellera skiten f hnm när jag träffar hnm imorg.

Lite sorgligt att allt försvinner i natt men så länge jag lever ska jag varna folk f denna skittjänst.

Nån som har tips om annan molntjänst som faktiskt är möjlig att använda?

Om du köpte den via Google Play är det väl där du ska ändra kortuppgifter?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Jag köpte tjänsten via Google Play, automatiskt när Samsung Cloud upphörde. Har nu hämtat tjänsten fr Microsoft istället, kan lägga in kortet men ej abonnera på tjänsten. Köpte samma tjänst t kompis, funkar klockrent f hnm. Jsg ska enl överenskommelse kancellera skiten f hnm när jag träffar hnm imorg.

Lite sorgligt att allt försvinner i natt men så länge jag lever ska jag varna folk f denna skittjänst.

Nån som har tips om annan molntjänst som faktiskt är möjlig att använda?

Om du köpt via Google Play Store så är det också där du ska ändrar kortinformationen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du köpt via Google Play Store så är det också där du ska ändrar kortinformationen

Fast det går inte m Google Play heller. Har accepterat nu att ha förlorat alla bilder o dokument. Så om nån har tips på alternativ molntjänst vore jag glad. Klart bättre backa upp till hårddisk men har ingen dator.

Permalänk
Medlem

Jag provade att logga in på en Onedrive som inte har någon betalningsinformation inlagd, på sidan
https://account.microsoft.com/billing/payments
kan jag lägga till betalningsmetoder. Men det är ju inte köpt via Google Play. Men oavsett var man köpt borde man ju kunna ändra betalning utan att tappa allt på kontot?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag uppdaterade titeln på tråden så den speglar innehållet lite bättre

Det stämmer, det ska vara: https://account.microsoft.com

Hjälper inte. Går ej uppdatera prenumerationen. Fortf On Hold. Har lagt in mitt kort, funkar ej. Nån som har tips om molntjönst som fungerar i verkligheten?

Permalänk
Medlem

Tjänster brukar försöka dra pengar en gång på förmiddagen varje dag, så vänta tills imorgon så kanske dom drar pengar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Tjänster brukar försöka dra pengar en gång på förmiddagen varje dag, så vänta tills imorgon så kanske dom drar pengar då?

Det vore underbart om de gör det imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag uppdaterade titeln på tråden så den speglar innehållet lite bättre

Det stämmer, det ska vara: https://account.microsoft.com

Tack för att du förbättrade titeln!

Permalänk
Medlem

Du kan kontakta OneDrive/Microsoft-supporten över e-post via deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på Onedrive som molntjänst.

Om du beskriver lite tydligare vad ditt problem är så kanske vi kan hjälpa dig. Alltså inte bara att det inte går att lägga in kort utan mer specifikt på vilken sida och vilka felmeddelanden eller liknande du får.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Brigg det är alltid viktigt att kontrollera betalningsmetoder etc innan man skaffar tjänster på Internet. Det kan strula ordentligt och det kvittar om man använder kreditkort eller inte. Det är så illa att inte ens paypal fungerar för vissa saker även om du har innestående pengar på kontot utan systemet vill att du ska ha ett kreditkort kopplat till paypal kontot.

Sedan kan man också drabbas av att tjänsten du köper byter hantering av betalningsmetoder eller företag vilket också kan skapa problem. För de billigare tjänsterna föredrar jag ofta årsbetalning just för att slippa återkommande strul. Det är mer risk för man får inte tillbaka pengar om tjänsten upphör, dock får man ofta rabatt om man väljer dessa alternativ.

Glöm inte att du själv måste göra backup då och då, eller med ett program. Lite inte på tjänsten du köper gör backup åt dig.

Permalänk
Medlem

Enklast tycker jag det är att ange Paypal som betalningsmetod om det går. Då har man allt samlat på ett ställe och där kan man enkelt uppdatera kortet. Svag tröst så här i efterhand förvisso. Hoppas Brigg får igång sin betalning!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Att lägga sin data på en molntjänst är att lägga sin data på någon annans dator - du har ingen koll på vad de gör med denna - hemliga kopior, analys eller vid betalningsstrul som i det här fallet, gör att data försvinner plötsligt och för alltid.

Om man har dator för att lägga upp sin material på moln så har man förmodligen en dator som också kan anslutas till en portabel USB-(snurr/NVMe)disk och lägga en kopia på allt material man har på molnet som en kopia/backup på denna disk.

Det är ofta en 'efterklokhetens kranka blekhet' efter en incident som man kanske förstår på riktigt varför man gör sig besvär med regelbunden backup, men många måste ha adrenalin, oro, kallsvettning och förstörd natt en period över risken/faktumet att för alltid förlora alla sina data innan man förstår det ända in på skinnet...

Permalänk
Medlem

@BlackBird precis.

Oavsett vad man tycker om PayPal så fungerar det ganska bra och har fungerat sedan länge, dom var ju långt före många andra med att hantera pengar och betalningar. Jag själv skaffade Google Pay (för jag har Android telefon) och det fungerar att betala i butik med. Det är min erfarenhet av att köpa tjänster, betalningsmetoder etc så man vet att det fungerar. Men man ska ändå inte lite på tjänsterna på nätet. Dom kan försvinna, saker kan hända. Det är upp till dig att säkra din egen information och hålla koll på vilken information man sprider själv.

@xxargs inte behöver man kanske vara paranoid men precis som du säger man måste tänka sig för vad man gör på Internet, vad man skriver och vilken information man lämnar ut. Sunt förnuft räcker långt brukar jag säga.

Det är ju så pass tokigt att även betalningar till företag där man köper fysiska prylar inte alltid fungerar, speciellt i Europa. I en del länder är det fortfarande vanligt att man använder check-book. Vilket känns helt absurt jämfört med i Sverige.

Permalänk
Medlem

Angående molntjänster så kan de ju alltid köpas upp med radikala förändringar som följd, gå i konkurs, eller så kan man själv bli bannad. Jag betalar just nu för miniabben på Google och Apple och delar med familjen, får väl gå upp i storlek på Google snart. Onedrive, Dropbox, etc, har jag just nu bara gratisvarianter.

Jag hoppas det löser sig för TS, och att Microsoft inte raderar saker på kontot för snabbt efter utebliven betalning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag köper ju alltid en kod på typ Elgiganten och löser in. Fungerar kalas. Man kan köpa typ fem år på hög

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

Paypals stora nackdel är väl att man inte har några garantier. Jag har flera polare som blivit av med pengar eller där de har fastnat i ett låst konto många månader på grund av "suspekt aktivitet" eller liknande, vilket inte behöver handla om faktiskt suspekt aktivitet som konstiga köp eller så utan bara att man får in många småtransaktioner eller liknande.

En workaround, som kanske inte alls fungerar, är ju att någon annan med ett familjeabonnemang delar det med dig så får du 1TB och så utan betalning. Ofta kan man köpa familje-årskort rätt billigt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag valde OneDrive eftersom Samsung Cloud upphörde, och de länkade t OneDrive på Google Play. Det var dumt av mig, men tyckte molnlagring var smidigt pga bara 64 GB på min mobil. Har f n ingen dator.
Man överlever utan sina bilder. Många av de vackraste har jag lagt på Insta, så de finns iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Tack för alla svar!
Jag valde OneDrive eftersom Samsung Cloud upphörde, och de länkade t OneDrive på Google Play. Det var dumt av mig, men tyckte molnlagring var smidigt pga bara 64 GB på min mobil. Har f n ingen dator.
Man överlever utan sina bilder. Många av de vackraste har jag lagt på Insta, så de finns iaf.

Har du skickat e-post till Microsoft än? Du kan komma i kontakt med OneDrive supporten och förklara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du skickat e-post till Microsoft än? Du kan komma i kontakt med OneDrive supporten och förklara problemet.

Jag har chattat m dem 2 ggr. De säger bara att jag ska köpa tjänsten fr Microsoft o att det är jättenkelt. Först sade de att man ksn förnya m en gång, även om kortet inte har expirerat än. Sen gick kortet ut, då sade de att det bara var att beställa tjänsten igen. Men inget av vad de sade funkar. Kanske ska försöka igen imorgon. Blir helt uppgiven.