Tips på router - var ska jag lägga fokus?

Permalänk

Tips på router - var ska jag lägga fokus?

Hej!

Bor i en 80 m2 lägenhet. Har en D-Link DIR-2660 i hallen. Uppkopplingen (för streaming, lätt nedladdning, zoom-möten) fungerar toppen i de närmaste rummen, men i de bortre rummen är den mycket svag - svårt att streama, ha möten eller ibland ens slå upp en hemsida. Lägenheten har tjocka betongväggar till de bortre rummen.

Har ni tips på hur jag ska fixa denna situation? Är det en bättre router som krävs, eller någon typ av mesh-system? Att dra mer kabel är inte ett förstahandsalternativ. Pengar är även det lite av ett problem - lägger helst max 1500-2000 kr.

Tack för hjälpen! ☺️

Permalänk
Medlem

Lösningarna som jag ser, med bäst först:

  1. Kablar och flera accesspunkter

  2. Mesh-system

  3. Router/AP placerad mer centralt i lägenheten

Permalänk
Medlem

Har 5 stycken Apple airport extreme (A1521 modellen) utplacerade i mitt hus på ca 100kvm. Funkar väldigt bra och smidigt att koppla upp och utöka befintligt nätverk med. Kanske inte den senaste tekniken i dom, men dom gör det dom ska och är väldigt stabila.
Finns beggade för 200-500 kr st.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutteman:

Hej!

Bor i en 80 m2 lägenhet. Har en D-Link DIR-2660 i hallen. Uppkopplingen (för streaming, lätt nedladdning, zoom-möten) fungerar toppen i de närmaste rummen, men i de bortre rummen är den mycket svag - svårt att streama, ha möten eller ibland ens slå upp en hemsida. Lägenheten har tjocka betongväggar till de bortre rummen.

Har ni tips på hur jag ska fixa denna situation? Är det en bättre router som krävs, eller någon typ av mesh-system? Att dra mer kabel är inte ett förstahandsalternativ. Pengar är även det lite av ett problem - lägger helst max 1500-2000 kr.

Tack för hjälpen! ☺️

Jag sitter i ungefär samma situation med lika stor lägenhet och betongväggar. Det funkar OK med min nuvarande router som är 10 år gammal.
Men idag ska jag hämta ut denna https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-tuf-gaming-ax3000-...

Verkade vara bäst pengarna. Det bör ju bli mycket bättre tycker jag.

Kikade även på ett mesh system men sket i det. Kör du mest trådlös är det kanske bättre. Finns ju paket med 2st enheter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är det tjocka betongväggar som du skriver så tror jag du kommer få det svårt, oavsett vilken wifi-router du väljer. I den bästa av världar så kan det räcka med att placera en accesspunkt i en mer central del av lägenheten. Svårigheten i lägenheter brukar ju vara att få fram kablaget dit.

Sitter det några nätverksuttag ute i rummen eller är det bara där er internetanslutning kommer in? Det bästa i sådant fall hade ju varit att köpa en accesspunkt och placera där för att få bättre täckning.

Permalänk
Medlem

Utgår från att nätverkskablar inte finns dragna och du inte kan flytta routern nämnvärt. Om du inte kan/vill dra nätverkskablar(det är den bästa lösningen) så tror jag en Mesh-lösning skulle förbättra situationen

Verkar finns att köpa för runt 2000kr och uppåt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Om du inte vet vilket frekvensband din enhet kör på, se till att du kopplar upp mot 2,4 GHz när du är långt bort från routern, så får du troligen ytterligare några meter stabil uppkoppling. Bandbredden kommer inte vara något att skryta med, men med lite tur kommer det att åtminstone fungera. I övrigt finns rätt svar i andra inlägget i tråden.

Permalänk

Tack för alla svar, har gett mig lite riktlinjer att utgå ifrån!

Skrivet av fiskebulle:

Sitter det några nätverksuttag ute i rummen eller är det bara där er internetanslutning kommer in? Det bästa i sådant fall hade ju varit att köpa en accesspunkt och placera där för att få bättre täckning.

Det finns bara ett uttag, där internetanslutningen kommer in i hallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutteman:

Tack för alla svar, har gett mig lite riktlinjer att utgå ifrån!

Det finns bara ett uttag, där internetanslutningen kommer in i hallen.

Okej, och om kabeldrag inte är ett alternativ så är det ju ett trådlöst mesh-system som gäller. Typ som denna från Kjell.

Permalänk
Medlem

Modellen är gammal nu, men har aldrig haft en router med bättre räckvidd än Netgear R7800. Om den skulle fixa ditt case är ju omöjligt att säga. Jag har "uppgraderat" till en nyare Asus AX-5400 som faktiskt har påtagligt sämre räckvidd, även om den anses vara en bra modell. Poängen är alltså att det kan skilja mycket i räckvidd mellan olika routrar så det kan vara värt att testa innan du ger dig på mer omfattande lösningar.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag kabeldragning som den enda ultimata lösningen. Visst det är jobbigt men man blir sjukt nöjd i slutänden. Har dragit kablage i hela kåken härhemma.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Om kabeldragning inte är ett alternativ är det nog mesh eller fler AP som gäller. Nu har jag inte stött på exakt den modell av router du har, men mina tidigare D-link har varit ganska svaga jämfört med sina konkurrenter. Vad du kan göra är att prova en funktionell WiFi 6-router (AX), då de oftast har stabilare signal även över 2,4 GHz. Exempelvis Asus RT-AX58U. Skulle det absolut inte fungera med bara en router gör Asus AI mesh-funktion det ganska lätt att köpa en till och få dem att fungera som mesh-routrar.

Glömde router-modell
Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Nu har jag inte stött på exakt den modell av router du har, men mina tidigare D-link har varit ganska svaga jämfört med sina konkurrenter. Vad du kan göra är att prova en funktionell WiFi 6-router (AX), då de oftast har stabilare signal även över 2,4 GHz. Exempelvis Asus RT-AX58U. Skulle det absolut inte fungera med bara en router gör Asus AI mesh-funktion det ganska lätt att köpa en till och få dem att fungera som mesh-routrar.

Kan meddela att jag köpte en ASUS TUF-AX5400 för 1390, fick hem den idag - det löste problemet! Nu har jag full täckning i hela hemmet. Är faktiskt lite förvånad, men tekniken har väl gått framåt - och D-link kanske inte är starkaste aktören.

Tack alla återigen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knutteman:

Kan meddela att jag köpte en ASUS TUF-AX5400 för 1390, fick hem den idag - det löste problemet! Nu har jag full täckning i hela hemmet. Är faktiskt lite förvånad, men tekniken har väl gått framåt - och D-link kanske inte är starkaste aktören.

Tack alla återigen!

Kul att höra!

Tekniken har definitivt gått framåt, och en bra WiFi 6-router (AX) är oftast en klar förbättring från både WiFi 5 och WiFi 4. Jag tror du kommer bli nöjd med routern och skulle du behöva större täckningsgrad så har även den AiMesh-funktionen för att ansluta ytterligare en ASUS-router som mesh-enhet.