Hur är amds 6000 serie jämfört med nvidias 3000 serie?

Permalänk
Medlem

Hur är amds 6000 serie jämfört med nvidias 3000 serie?

Hej!

Tänkte höra mig för med er underbara personer hur amds 6000 serie presterar jämfört med nvidias 3000 serie?

Hur är drivrutinerna? Bra/dåliga o massa strul?
Hur är skärpan i spel?
Färgåtergivningen?

Ha det bäst med er

Med vänlig hälsning, Jocke

Permalänk
Medlem

Har både ett 3080 och ett 6800xt så kan berätta om mina personliga erfarenheter:

Drivrutiner har jag de senaste 2 åren haft betydligt mer bekymmer med mitt 3080 än mitt 6800xt, om detta beror på just min hårdvara (skärmar, möss, cpu, kontroller osv.) inte lirar riktigt bra med Nvidia's drivrutiner eller om det rent generellt har varit bekymmer kan jag dock inte uttala mig om. Har sett rapporter om problem med drivrutiner på både AMD och Nvidia.
I DX11-spel och äldre titlar så är Nvidia ofta snäppet vassare, dock så brukar låst 60/90/120 fps inte vara något stort problem med något av korten i 4k, AMD kan dock ha något mer problem med stutters i vissa titlar.
I DX12/Vulkan så har jag faktiskt haft mer problem med krascher med mitt 3080 än mitt 6800xt, dock så har detta varit några få titlar (främst Borderlands 3 och Dirt5). Även AC: Valhalla har haft mer problem på mitt 3080.
Gällande RT-prestanda är ingen tvekan om att 3080 är i en helt annan liga, dock så är inte ens det kortet tillräckligt snabbt i RT för att många gånger vara värt prestandatappet. Har enbart lirat ett spel i nästan sin helhet med RT på, CP2077, och det var innan jag gick upp till 4k, efter det har jag inte spelat något spel med RT igång alls.
DLSS2/FSR2, dvs uppskalning, så vinner Nvidia och detta är faktiskt den funktion jag saknar mest på mitt 6800xt när jag spelar i 4k. FSR2 är faktiskt tillräckligt bra i 4k för att göra DLSS till en mindre fördel vid nästa köp av GPU, men i 1440p och lägre är DLSS bättre och framför allt så finns DLSS i fler titlar än FSR2.
Gällande skärpa och färgåtergivning så har jag inte märkt några skillnader mellan dem och har inte haft några problem med detta på något av korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Hej!

Tänkte höra mig för med er underbara personer hur amds 6000 serie presterar jämfört med nvidias 3000 serie?

Hur är drivrutinerna? Bra/dåliga o massa strul?
Hur är skärpan i spel?
Färgåtergivningen?

Ha det bäst med er

Med vänlig hälsning, Jocke

Kolla recensioner, skiljer mellan spel och vilket kort du kollar på, detta är väl Swecs senaste: https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Gällande drivrutiner, båda har sina problem till och från med vissa releaser, blir speciellt jobbigt med spel som inte går starta utan att ha en viss version av drivrutinen.

Skillnader på färgåtergivning och skärpa kommer du inte se om du inte aktiverar något som förvränger bilden, kan tänka mig att DLSS/FSR kan påverka det en hel del men out of the box, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har både ett 3080 och ett 6800xt så kan berätta om mina personliga erfarenheter:

Drivrutiner har jag de senaste 2 åren haft betydligt mer bekymmer med mitt 3080 än mitt 6800xt, om detta beror på just min hårdvara (skärmar, möss, cpu, kontroller osv.) inte lirar riktigt bra med Nvidia's drivrutiner eller om det rent generellt har varit bekymmer kan jag dock inte uttala mig om. Har sett rapporter om problem med drivrutiner på både AMD och Nvidia.
I DX11-spel och äldre titlar så är Nvidia ofta snäppet vassare, dock så brukar låst 60/90/120 fps inte vara något stort problem med något av korten i 4k, AMD kan dock ha något mer problem med stutters i vissa titlar.
I DX12/Vulkan så har jag faktiskt haft mer problem med krascher med mitt 3080 än mitt 6800xt, dock så har detta varit några få titlar (främst Borderlands 3 och Dirt5). Även AC: Valhalla har haft mer problem på mitt 3080.
Gällande RT-prestanda är ingen tvekan om att 3080 är i en helt annan liga, dock så är inte ens det kortet tillräckligt snabbt i RT för att många gånger vara värt prestandatappet. Har enbart lirat ett spel i nästan sin helhet med RT på, CP2077, och det var innan jag gick upp till 4k, efter det har jag inte spelat något spel med RT igång alls.
DLSS2/FSR2, dvs uppskalning, så vinner Nvidia och detta är faktiskt den funktion jag saknar mest på mitt 6800xt när jag spelar i 4k. FSR2 är faktiskt tillräckligt bra i 4k för att göra DLSS till en mindre fördel vid nästa köp av GPU, men i 1440p och lägre är DLSS bättre och framför allt så finns DLSS i fler titlar än FSR2.
Gällande skärpa och färgåtergivning så har jag inte märkt några skillnader mellan dem och har inte haft några problem med detta på något av korten.

Tack för ett otroligt bra svar ja har ett 1660 super nu och gråbo tankarna i att skaffa ett kraftigare kort. Och vet inte vilket man ska gå på om man skall gå för md eller nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

och framför allt så finns DLSS i fler titlar än FSR2.

Detta går dock att fixa med en mod:

https://www.nexusmods.com/kenabridgeofspirits/mods/18

Visa signatur

5900X | Vega 56

Permalänk
Medlem

Har haft 3070 och 6700XT. Har nu idag fått 6900XT men bara provat några minuter med det än så länge.

Både 3070 och 6700XT är bra kort. 3070 bättre på RTX men annars ganska likvärdiga. Skillnaden är inte märkbar om man inte mäter FPS. Men AMD är inte bra på RTX. Provade lite med Tomb Raider nu med 6900XT och RTX halverade FPS. Fortfarande bra FPS men visar ändå hur ineffektiva AMD är på det.

Inte haft problem med drivrutiner på något av dem.

Problemet med Nvidia är priserna. Om du för tag på billigt så skulle jag välja det men generellt får man mer för pengarna med AMD och mer VRAM förutom 3090 då med sina 24GB och 3060 med 12 men då är 6700XT betydligt mer kraftfullt än 3060.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.