Har både ett 3080 och ett 6800xt så kan berätta om mina personliga erfarenheter:
Drivrutiner har jag de senaste 2 åren haft betydligt mer bekymmer med mitt 3080 än mitt 6800xt, om detta beror på just min hårdvara (skärmar, möss, cpu, kontroller osv.) inte lirar riktigt bra med Nvidia's drivrutiner eller om det rent generellt har varit bekymmer kan jag dock inte uttala mig om. Har sett rapporter om problem med drivrutiner på både AMD och Nvidia.
I DX11-spel och äldre titlar så är Nvidia ofta snäppet vassare, dock så brukar låst 60/90/120 fps inte vara något stort problem med något av korten i 4k, AMD kan dock ha något mer problem med stutters i vissa titlar.
I DX12/Vulkan så har jag faktiskt haft mer problem med krascher med mitt 3080 än mitt 6800xt, dock så har detta varit några få titlar (främst Borderlands 3 och Dirt5). Även AC: Valhalla har haft mer problem på mitt 3080.
Gällande RT-prestanda är ingen tvekan om att 3080 är i en helt annan liga, dock så är inte ens det kortet tillräckligt snabbt i RT för att många gånger vara värt prestandatappet. Har enbart lirat ett spel i nästan sin helhet med RT på, CP2077, och det var innan jag gick upp till 4k, efter det har jag inte spelat något spel med RT igång alls.
DLSS2/FSR2, dvs uppskalning, så vinner Nvidia och detta är faktiskt den funktion jag saknar mest på mitt 6800xt när jag spelar i 4k. FSR2 är faktiskt tillräckligt bra i 4k för att göra DLSS till en mindre fördel vid nästa köp av GPU, men i 1440p och lägre är DLSS bättre och framför allt så finns DLSS i fler titlar än FSR2.
Gällande skärpa och färgåtergivning så har jag inte märkt några skillnader mellan dem och har inte haft några problem med detta på något av korten.