Permalänk
Medlem

Är detta pixel fel ?

Hej , tyckte jag såg en prick på skärmen idag fick för mig att det var en trasig pixel , så tog lite bilder
Men ser inte ut som att pixel är trasig dock är fälten där jag ser en lite prick lite lila om man kollar på bilderna . Sen på 1 av bilderna kan man se att färgerna är lite utsmetad , där jag upplever pricken .

Någon som är kunnig inom detta område ?
Tacksam för hjälp 🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kezzo:

Hej , tyckte jag såg en prick på skärmen idag fick för mig att det var en trasig pixel , så tog lite bilder
Men ser inte ut som att pixel är trasig dock är fälten där jag ser en lite prick lite lila om man kollar på bilderna . Sen på 1 av bilderna kan man se att färgerna är lite utsmetad , där jag upplever pricken .

Någon som är kunnig inom detta område ?
Tacksam för hjälp 🙂

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ja nått är fel där, kanske skräp men pixeln är i vart fall inte som den borde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mikrospricka? Har likadant på min laptop.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mer ut som en fysisk skada på skärmen. Alltså något litet som har tryck emot den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Mikrospricka? Har likadant på min laptop.

Jadu ingen aning köpte skärmen i somras så inte så gammal

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tycker det ser mer ut som en fysisk skada på skärmen. Alltså något litet som har tryck emot den.

Jadu jag ska forska vidare och se

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det inte ser ut som något pixelfel. Utan det ser mer ut som att det är någon annan intern skada, repa/rynkling.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Måste hålla med om att det inte ser ut som något pixelfel. Utan det ser mer ut som att en skada på defusern eller insidan av främre skyddet.

Det är konstigt inte lagt märke på det förens idag , har inte stött till den vad jag vet . Kan ju varit så sen den var ny svårt att veta .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra bilder! De säger rätt mycket. Pixlarna och subpixlarna är intakta. Det betyder att det som syns är ovanför/utanpå LCD-panelen. Det kan vara skavanker från tillverkningen och det kan vara skador från en smäll/stöt som tillkommit senare. Det skulle också kunna vara något som stänkt och stelnat mot reflexfiltret. Då brukar man kunna få bort det med mikrofiberduk avsedd för exempelvis glasögon.

Är det en skada snarare än något kladd lär det bli svårt att reklamera när skärmen har varit i bruk så länge. Annat om man upptäcker liknande dagarna efter man fått skärmen för då är det rimligen så att skärmen hade en skada från början eller från transport.

Permalänk

skulle säga att det ser ut som att något har varit emot och skadat något lager över pixeln.

på den sista bilden ser det ju även ut som att något varit emot strax nord nordväst om ringen du ritat också är ju som ett skavmärke där som att man råkat dra emot med något mot skärmen som skapat en repa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bra bilder! De säger rätt mycket. Pixlarna och subpixlarna är intakta. Det betyder att det som syns är ovanför/utanpå LCD-panelen. Det kan vara skavanker från tillverkningen och det kan vara skador från en smäll/stöt som tillkommit senare. Det skulle också kunna vara något som stänkt och stelnat mot reflexfiltret. Då brukar man kunna få bort det med mikrofiberduk avsedd för exempelvis glasögon.

Är det en skada snarare än något kladd lär det bli svårt att reklamera när skärmen har varit i bruk så länge. Annat om man upptäcker liknande dagarna efter man fått skärmen för då är det rimligen så att skärmen hade en skada från början eller från transport.

Bra bilder vet jag inte dom blev lite suddiga haha , aja det är ju inte så störande det syns bara i vit bakgrunds bild . I övrigt fungerar skärmen bra . Ska köpa en till snart så den får väl agera Spotify skärm 😛

Har bara packat upp den sedan har den stått på skrivbordet har inte stött till den vad jag vet 😬

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North