Instabil nybyggd Ryzen 5600G med MSi B550 Gaming Carbon WiFi

Permalänk
Medlem

Tja, mot alla odds och i synnerhet min egen förvåning SÅ FUNGERAR skiten med det andra nätagget. Kan någon vara vänlig och berätta hur nätagg egentligen fungerar? Jag har ju hela tiden haft ström till allt, alla värden har sett bra ut under stresstest. Hur kan det vara nätagget? Finns det någon kommunicering mellan nätagget och moderkort som kan ställa till det? Kan det vara för gammalt så det inte kan kommunicera med dagens nya prylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Tja, mot alla odds och i synnerhet min egen förvåning SÅ FUNGERAR skiten med det andra nätagget. Kan någon vara vänlig och berätta hur nätagg egentligen fungerar? Jag har ju hela tiden haft ström till allt, alla värden har sett bra ut under stresstest. Hur kan det vara nätagget? Finns det någon kommunicering mellan nätagget och moderkort som kan ställa till det? Kan det vara för gammalt så det inte kan kommunicera med dagens nya prylar?

Grattis att du uppdagat felet!

Det bekräftar också den gamla tesen,
att felsökning ska göras systematiskt och förutsättningslöst...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nytt Corsair RM750x är nu beställt! Det bör väl räcka till den här setupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Tja, mot alla odds och i synnerhet min egen förvåning SÅ FUNGERAR skiten med det andra nätagget. Kan någon vara vänlig och berätta hur nätagg egentligen fungerar? Jag har ju hela tiden haft ström till allt, alla värden har sett bra ut under stresstest. Hur kan det vara nätagget? Finns det någon kommunicering mellan nätagget och moderkort som kan ställa till det? Kan det vara för gammalt så det inte kan kommunicera med dagens nya prylar?

Äldre psuer kan tappa lite volt på railen
Sämre kondensatorer etc
Summan är att de inte orkar driva allt perfekt längre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Nytt Corsair RM750x är nu beställt! Det bör väl räcka till den här setupen?

Gratulerar! Hjälper som tusan ha andra delar att utesluta fel med. Var nästan hundra på CPU:n för din gamla PSU ska vara bra sliten för att inte orka med en 6-kärnig APU.

Hade du bara tänkt använda 5600G är till och med 200 Watt overkill, viktigare med kvalitén, som jag ser är RMx 2015 och framåt Tier A, bra grejer, omän långt overkill men det hjälper ju på livslängden

Min gamla Corsair HX 1050 är tio år gammal med 75 000 timmar i ryggen, den fungerar fint ännu med en 5800x3d och 3080ti, kör folding+krypto 24/7 eller VR så det är inga små laster, bra kvalitét + överdimensionering = goda tider.

Kommer också på nu att det finns krångliga inställningar i BIOS som c-states och annat blaha som inte alltid fungerar med gamla nätagg även om det inte är något egentligt fel med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Gratulerar! Hjälper som tusan ha andra delar att utesluta fel med. Var nästan hundra på CPU:n för din gamla PSU ska vara bra sliten för att inte orka med en 6-kärnig APU.

Hade du bara tänkt använda 5600G är till och med 200 Watt overkill, viktigare med kvalitén, som jag ser är RMx 2015 och framåt Tier A, bra grejer, omän långt overkill men det hjälper ju på livslängden

Min gamla Corsair HX 1050 är tio år gammal med 75 000 timmar i ryggen, den fungerar fint ännu med en 5800x3d och 3080ti, kör folding+krypto 24/7 eller VR så det är inga små laster, bra kvalitét + överdimensionering = goda tider.

Kommer också på nu att det finns krångliga inställningar i BIOS som c-states och annat blaha som inte alltid fungerar med gamla nätagg även om det inte är något egentligt fel med dem.

Jag förstår att det är overkill. Men komplett hade utförsäljning för 999:- Så då passade jag på att nypa ett. Dessutom är jag betydligt bättre framtidssäkrad mot ev. uppgraderingar eller längre livslängd.

Men det som börjar störa mig mest, är hur min gamla intel setup uppförde sig. Jag var övertygad att moderkortet hade rasat på den, därav köpte jag alla dessa grejor och byggde nytt. Men i slutändan kanske det bara var nätagget.
Men jag har alla grejorna kvar, och skall banne mig pröva att koppla upp löst mot det här nätagget för att se om det hoppar igång. Då kan jag bygga ihop den till dottern.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all hjälp och input i tråden. Ingen nämnd, ingen glömd! Återigen, TACK! (Skall försöka komma ihåg att återkoppla när burken är färdigbyggd och hittat sin rätta plats vid TV'n)