Höga priser och konsekvensen för spelbranschen (och köpråd till mig!)

Permalänk
Medlem

Höga priser och konsekvensen för spelbranschen (och köpråd till mig!)

Hej på er! Är sugen på en ny spel-PC efter 8 år, men priserna avskräcker. Som de flesta andra i medelklassen är jag inte gjord av pengar och en konsoll för 6k är en betydligt mindre investering än 20k för en dator. Får jag välja vill jag hellre ha en PC, men min smärtgräns är nådd. Så lite frågor för diskussion:
- Tror ni priserna kommer att gå ner?
- Finns det andra argument för att ändå investera i en PC nu?
- Vad betyder de höga priserna på komponenter för PC-spelande som kulturform? Måste ju finnas fler som jag, som inte köper en dator vilket leder till minskad försäljning av spel.

/Olof

Förtydligade rubrik
Permalänk
Medlem

En PC har fler användningsområden än underhållning i ett hushåll. Det är mellanskillnaden mellan en ny "office" dator och en speldator som bör diskuteras för att få en rättvis hämförelse.
Vi har många som är duktiga på att sätta ihop datorpaket, vore intressant att se priset för en idag vettig officedator och en speldator med 6k högre budget som motsvarar ditt prisexempel på konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Det är mellanskillnaden mellan en ny "office" dator och en speldator som bör diskuteras för att få en rättvis hämförelse.

Bara om man har behov av en "office"-dator och inte redan har en. Det är många som inte bryr sig om det. Men annars så ja absolut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte priserna är så extrema idag. Grafikkorten är definitivt mycket dyrare överlag än tidigare men annars tycker jag man finner rätt bra priser på övriga delar. Här har du ett vettigt bygge för 10 000 t.ex.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Priserna är höga för high-end vilket de alltid varit om än inte så extremt som nu.
Du kan fortfarande få tag i en bra speldator som fixar i princip allt vad spelande gäller på höga inställningar under flera år framöver för ~15k såvida du nu inte absolut känner att du måste spela allt i 4k 60fps.

Visst, det är bra mycket mer än kostnaden för ett PS5 men när du räknar med att du behöver en TV/skärm som fixar 4k (vad är meningen annars?) osv så blir skillnaden inte så enorm ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

En PC har fler användningsområden än underhållning i ett hushåll. Det är mellanskillnaden mellan en ny "office" dator och en speldator som bör diskuteras för att få en rättvis hämförelse.
Vi har många som är duktiga på att sätta ihop datorpaket, vore intressant att se priset för en idag vettig officedator och en speldator med 6k högre budget som motsvarar ditt prisexempel på konsoll.

Office dator:

Speldator:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det uppskattas! Det som sticker ut nu jämfört med tidigare är väl ändå att man får betala sådana premiumpriser för flera år gammal teknik. "Medelgrafikkorten" som 3070 är ju fortfarande svindyra, och de flesta färdigbyggda speldatorer med 5600 och 5800-processorer går för över 20k. Min tanke är att om man ändå köper en ny dator så vill man kunna spela med relativt höga grafiksettings i 1440p, med fps 60>. Att bygga en dator får 1080p 2023 känns typ.... fel. Kanske är helt felresonerat av mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

Tack för svaren, det uppskattas! Det som sticker ut nu jämfört med tidigare är väl ändå att man får betala sådana premiumpriser för flera år gammal teknik. "Medelgrafikkorten" som 3070 är ju fortfarande svindyra, och de flesta färdigbyggda speldatorer med 5600 och 5800-processorer går för över 20k. Min tanke är att om man ändå köper en ny dator så vill man kunna spela med relativt höga grafiksettings i 1440p, med fps 60>. Att bygga en dator får 1080p 2023 känns typ.... fel. Kanske är helt felresonerat av mig?

6650 XT snittade 82 FPS i spelen som TechPowerUp testade i 1440p men det beror ju på hur grafiskt krävande spel du spelar. Annars finns ju 6800 XT för 7 800 kr som är rejält mycket snabbare och snittade 134 FPS i 1440p. Då snackar vi ett totalpris på 13 500 kr vilket fortfarande är långt under 20 000 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

Tack för svaren, det uppskattas! Det som sticker ut nu jämfört med tidigare är väl ändå att man får betala sådana premiumpriser för flera år gammal teknik. "Medelgrafikkorten" som 3070 är ju fortfarande svindyra, och de flesta färdigbyggda speldatorer med 5600 och 5800-processorer går för över 20k. Min tanke är att om man ändå köper en ny dator så vill man kunna spela med relativt höga grafiksettings i 1440p, med fps 60>. Att bygga en dator får 1080p 2023 känns typ.... fel. Kanske är helt felresonerat av mig?

Processorer är ju billigare idag, mycket billigare. Tror t.om min gamla 2500k var dyrare i kronor 2011 än de mellanmodeller som finns idag. Då stod en dollar i 6kr..
Nja det beror på att Moores lag delvis är halvdöd. Dessutom har du iprincip endast en spelare som har kapacitet att utveckla grafikkort på de nivåer som krävs idag.

Priserna har ju redan kommit ner rejält nu när kryptofanatikerna lugnat sig. Det som hade kunnat göra priserna ännu billigare för oss är om Svenska kronan skulle börja stärkas mot dollarn.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tack! Kloka tankar. Jag är för kass på datorer för att våga bygga själv. Vilket företag rekommenderar ni för att sätta ihop den; Inet eller Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

6650 XT snittade 82 FPS i spelen som TechPowerUp testade i 1440p men det beror ju på hur grafiskt krävande spel du spelar. Annars finns ju 6800 XT för 7 800 kr som är rejält mycket snabbare och snittade 134 FPS i 1440p. Då snackar vi ett totalpris på 13 500 kr vilket fortfarande är långt under 20 000 kr.

Vart hittar du 6800 xt för 7800kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

Vart hittar du 6800 xt för 7800kr?

https://www.amazon.se/dp/B08TJ2BHCQ/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

Tack! Kloka tankar. Jag är för kass på datorer för att våga bygga själv. Vilket företag rekommenderar ni för att sätta ihop den; Inet eller Komplett?

Jag rekommenderar Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

Tack! Kloka tankar. Jag är för kass på datorer för att våga bygga själv. Vilket företag rekommenderar ni för att sätta ihop den; Inet eller Komplett?

Det gick att få en riktigt bra dator till ett riktigt bra pris under black week. Synd att du missat det.
Just nu är det lite urplockat på grund av det. Kanske bäst att vänta till mellandagarna och se.

Annars går det att få hyfsade datorer för 10-15k som klarar av gaming på 1440p.

De paket som länkats ovan är bra.
Här kommer ett till. Kanske inte lika prisvärt men Inet bygger den åt dig och installerar Windows.
Kan du bygga själv och ordna Windows själv kan du spara in 2000kr.
Tycker detta ändå är en mycket bra dator och man bör inte känna sig rånad.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/B3IMASHe86QdVKhAmerq8xKjx3c/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioleg:

- Vad betyder de höga priserna på komponenter för PC-spelande som kulturform? Måste ju finnas fler som jag, som inte köper en dator vilket leder till minskad försäljning av spel.

/Olof

Njae. De flesta populära spelen har ganska låga hårdvarukrav och så har det varit ganska länge nu.

Det är främst om man har ett behov av att spela allt på högsta som det blir dyrt. Men de flesta saknar det behovet alternativt du kan redan spela på ”högsta” även med en enkel dator

Permalänk
Medlem

Juat nu är denna möjlig på inet.
Detta finns i lager.
Kan få ner priset en del om du väljer ett rx 6600 för 3500 istället.

https://www.inet.se/datorbygge/b1339589/datorbygge

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Juat nu är denna möjlig på inet.
Detta finns i lager.
Kan få ner priset en del om du väljer ett rx 6600 för 3500 istället.

https://www.inet.se/datorbygge/b1339589/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1339589/datorbygge

Prisvärt bygge överlag men 1 400 kr är i mitt tycke väldigt mycket pengar för Windows. Jag hade köpt ett USB-minne och sedan köpt Windows 11 för några tior istället.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Prisvärt bygge överlag men 1 400 kr är i mitt tycke väldigt mycket pengar för Windows. Jag hade köpt ett USB-minne och sedan köpt Windows 11 för några tior istället.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Så är det, om han klarar att installera windows och övrig mjukvara/drivrutiner och mecka lite i Bios så går det att spara en slant.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Prestandan som current gen CPU'er och grafikkort ger är skyhögt mer än vad som krävs för att spela 99% av alla spel på högsta eller nästintill högsta inställningarna med mer än väl tilltagen fps där den sista procenten består av spel som gör en grej av att kräva extrema system, tänk typ Crysis förr i världen, vilket de flesta spelade en kvart när det begav sig och sen var det "jaha tillbaka till CS".
Jag tror inte att spelbranschen lider särskilt mycket av att några grafikkort i det allra högsta segmentet har nästintill barock prissättning då utvecklarna måste anpassa sig till den stora massan, vilka fortfarande sitter på gtx 1070 och gamla halv-dementa i5or från 2017.

Sen är det naturligtvis så att när man köper nytt så vill man ju ha just nya saker. Tyvärr så är de likt många andra nya saker väldigt dyra just nu.

Med det sagt så har jag själv ambitioner på att köpa en ny rigg för runt 35-40k men som sagt, är man villig att betala för det så kan man få tag i det nyaste men rent behovsmässigt är det egentligen ganska puckat. Jag tror att t.ex ett GTX 3080, som fortfarande är "high end" kommer hålla i 3-5 år till utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem

Är man prismedveten och ändå vill ha prestanda så är begagnat helt oslagbart om man vet vad man ska leta efter.

Det är generellt kraftigt överskattat vad som behövs för att driva spel om du inte tänk spela påkostade nysläpp till AAA spel och absolut ska ha väldigt många FPS samtidigt som du har skyhög upplösning.

Ett GTX 1080 tillsammans med en AMD 3700X processor räcker mer än nog för de allra flesta, det kan jag lova.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Som alla nämner, komponentpriserna är fortfarande väldigt höga och det kommer nog ta ett par år innan det börjar närma sig pre-covid / inflations priserna.
Om du bara talar om spelande så är nog idag en konsol det som ger mest för pengarna (förutsatt att man inte använder datorn till annat).

Mitt råd är konsol idag, men om 1-3 år (och förhoppningsvis bättre priser) sälj konsolen och gå tillbaka till PC.

Permalänk
Avstängd

Priserna på gpu:er är rätt sjuka ändå. Jag köpte ett Vega 56 vid lanseringen för 3090, för över fem år sedan, vill jag ha något i liknande prisklass idag så är det inte bättre. Ett rx6600xt kostar typ femton procent mer och ger ungefär femton procent mer prestanda, så ingen skillnad i kraft per krona på fem år. Och jag känner till inflationen och att vår valuta har tappat i värde sedan dess, men ändå.

Själv spelar jag mest på XB nu. Billigare i inköp men lite dyrare spel, å andra sidan ger Gamepass en massa spel billigt. Jag föredrar också oftast att spela i soffan då jag spenderar hela dagarna vid en dator på ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Priserna på gpu:er är rätt sjuka ändå. Jag köpte ett Vega 56 vid lanseringen för 3090, för över fem år sedan, vill jag ha något i liknande prisklass idag så är det inte bättre. Ett rx6600xt kostar typ femton procent mer och ger ungefär femton procent mer prestanda, så ingen skillnad i kraft per krona på fem år. Och jag känner till inflationen och att vår valuta har tappat i värde sedan dess, men ändå.

Själv spelar jag mest på XB nu. Billigare i inköp men lite dyrare spel, å andra sidan ger Gamepass en massa spel billigt. Jag föredrar också oftast att spela i soffan då jag spenderar hela dagarna vid en dator på ett skrivbord.

Vet inte var du får siffran 15 % ifrån?
6600XT är i snitt 30% snabbare än Vega56 i spel.

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Vet inte var du får siffran 15 % ifrån?
6600XT är i snitt 30% snabbare än Vega56 i spel.

Kollade bara här: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-RX-Vega-56-vs-AMD-R...

Permalänk
Medlem

Den där sidan jämför utifrån ett syntetiskt test, ger inte en helt rättvis bild, håller dock med att pris/prestanda blivit sämre senare år på grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Den där sidan jämför utifrån ett syntetiskt test, ger inte en helt rättvis bild, håller dock med att pris/prestanda blivit sämre senare år på grafikkort.

Jo, men 15 eller 30 procent mer prestanda för 15-20 procent mer pengar efter fem år är ändå riktigt svagt jämfört med tidigare. När jag köpte mitt Vega för fem år sedan hade jag också ett ungefär fem år gammalt grafikkort som jag köpte för ungefär samma pengar, ett 7850, och lyftet från det till Vega 56 var ju rejält, runt tredubbla prestandan. Eller egentligen hade jag två 7850 då jag fick ett begagnat nästan gratis, men det fungerade ju inte så bra med dubbla grafikkort ens då och nu knappt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men 15 eller 30 procent mer prestanda för 15-20 procent mer pengar efter fem år är ändå riktigt svagt jämfört med tidigare. När jag köpte mitt Vega för fem år sedan hade jag också ett ungefär fem år gammalt grafikkort som jag köpte för ungefär samma pengar, ett 7850, och lyftet från det till Vega 56 var ju rejält, runt tredubbla prestandan. Eller egentligen hade jag två 7850 då jag fick ett begagnat nästan gratis, men det fungerade ju inte så bra med dubbla grafikkort ens då och nu knappt alls.

Men det du skriver är att restvärdet på 7850 var då noll när du uppgraderade för fem år sedan medans i jämförande situation idag är det en faktor att beakta vid uppgradering. Vilket medför att din kalkyl ovan egentligen ser helt annorunda ut om du tex sitter på ett 1080 idag.
Detta bortsett från att vi samtidigt har vi en totalt annan ekonomisk situation än för fem år sedan så all jämförelse som inte har hänsyn till det ekonomiska läget haltar, rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shepherds pie:

Men det du skriver är att restvärdet på 7850 var då noll när du uppgraderade för fem år sedan medans i jämförande situation idag är det en faktor att beakta vid uppgradering. Vilket medför att din kalkyl ovan egentligen ser helt annorunda ut om du tex sitter på ett 1080 idag.

Begagnatpriserna är absolut högre idag, men restvärdet var inte noll varken då eller nu, och det är inte vad jag skriver. Men restvärdet är för mig ganska teoretiskt då jag ytterst sällan säljer av gamla komponenter utan använder dem till annat eller donerar dem till personer i min närhet med mindre pengar. Det hade jag förstås sannolikt inte gjort med ett kort värt över tiotusen förstås, men jag köper heller inte sådana kort.

Citat:

Detta bortsett från att vi samtidigt har vi en totalt annan ekonomisk situation än för fem år sedan så all jämförelse som inte har hänsyn till det ekonomiska läget haltar, rejält.

Jo inflationen är förstås högre nu än den har varit på ganska lång tid, samtidigt har vi ju haft inflation även tidigare, och dagens priser har inte följt inflationen alls utan har stigit mycket mer, av diverse orsaker. Tidigare så ökade de snarare rätt mycket långsammare än inflationen.

Men jag kan ju se tillbaka på mina köp av grafikkort sedan det första, ett Voodoo II för en dryg tusenlapp vad jag minns. Via Nvidia TNT 2, GeForce 4 Ti 4200, Radeon 9800 Pro etc. Jag har väl lagt ungefär tio procent av min månadsinkomst den månaden jag köpt på grafikkort under hela denna tid, men nu är vi ju uppe på minst 25% om jag ska få ett lyft som märks. Trots att jag förstås har stigit i lön ganska mycket mer än inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Begagnatpriserna är absolut högre idag, men restvärdet var inte noll varken då eller nu, och det är inte vad jag skriver. Men restvärdet är för mig ganska teoretiskt då jag ytterst sällan säljer av gamla komponenter utan använder dem till annat eller donerar dem till personer i min närhet med mindre pengar. Det hade jag förstås sannolikt inte gjort med ett kort värt över tiotusen förstås, men jag köper heller inte sådana kort.
Jo inflationen är förstås högre nu än den har varit på ganska lång tid, samtidigt har vi ju haft inflation även tidigare, och dagens priser har inte följt inflationen alls utan har stigit mycket mer, av diverse orsaker. Tidigare så ökade de snarare rätt mycket långsammare än inflationen.

Men jag kan ju se tillbaka på mina köp av grafikkort sedan det första, ett Voodoo II för en dryg tusenlapp vad jag minns. Via Nvidia TNT 2, GeForce 4 Ti 4200, Radeon 9800 Pro etc. Jag har väl lagt ungefär tio procent av min månadsinkomst den månaden jag köpt på grafikkort under hela denna tid, men nu är vi ju uppe på minst 25% om jag ska få ett lyft som märks. Trots att jag förstås har stigit i lön ganska mycket mer än inflationen.

Jag bryr mig inte om restvärde men det är en hel del aktivitet på köp och sälj här på sidan så det är relevant för många andra läsare. Som du formulerade dig med "nästan gratis 7850" misstolkade jag dåvarande värdet på grafikkortet och ber om ursäkt.

Priserna påverkas av valutan, du gav ett lysande exempel titta på dollarkursen i ytterkant mellan dina fem år. Nu går det inte lägre att få tag i pengar "gratis" utan ränta. Som börsnoterad gick det utmärkt att ha röda siffror och leva på tillväxt eller framtida förväntade försäljningar, det är nu goda svarta siffror som skapar värde på börsen. Satsningar på ny teknik är därav betydligt mer kostsamt och riskabelt. Butiker har nu enorma kostnader för eventuellt uppbundet kapital, har svårt att förnya bra avtal för transporter och någon måste betala och det är såklart konsument i slutled.

MSRP för Voodoo2 var $299 så du borde köpt begagnat eller sent i produktcykeln. På 80-90 talet fick man väl knapp ett vettigt ljudkort för under 1000kr, men det var lyxigt att slippa PC-speaker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shepherds pie:

Jag bryr mig inte om restvärde men det är en hel del aktivitet på köp och sälj här på sidan så det är relevant för många andra läsare. Som du formulerade dig med "nästan gratis 7850" misstolkade jag dåvarande värdet på grafikkortet och ber om ursäkt.

Nej det var ett snällt pris av en god vän, inte marknadspriset för han hade kunnat få åtminstone 1500 för det då.

Citat:

Priserna påverkas av valutan, du gav ett lysande exempel titta på dollarkursen i ytterkant mellan dina fem år. Nu går det inte lägre att få tag i pengar "gratis" utan ränta. Som börsnoterad gick det utmärkt att ha röda siffror och leva på tillväxt eller framtida förväntade försäljningar, det är nu goda svarta siffror som skapar värde på börsen. Satsningar på ny teknik är därav betydligt mer kostsamt och riskabelt. Butiker har nu enorma kostnader för eventuellt uppbundet kapital, har svårt att förnya bra avtal för transporter och någon måste betala och det är såklart konsument i slutled.

Jo, fast det är ju något som kommit typ i år, röda siffror var hur ok som helst även för ett år sedan exempelvis. Jag tror snarare att det har att göra med dels krypto-hetsen och dels att de började sikta på "högmarginal-produkter" då de kom på att det var en rätt stor grupp som köpte vad de än kostade typ.

Citat:

MSRP för Voodoo2 var $299 så du borde köpt begagnat eller sent i produktcykeln. På 80-90 talet fick man väl knapp ett vettigt ljudkort för under 1000kr, men det var lyxigt att slippa PC-speaker

Det gick snabbt ned till 199 dollar, men jag köpte väl på rea eller något, för jag minns tydligt att det kostade antingen 999 eller 1199 (så inte så tydligt kanske ) för mitt 12 MB från Creative. Det var någon gång mellan W95 och betan av W98 i alla fall. Något år senare fick min morsas man med ett likadant till hans "HemPC" man kunde få via löneavdrag då, som jag plockade ut och körde i min dator då han ändå inte märkte något.