Spökbilder vid snabba rörelser

Permalänk
Medlem

Spökbilder vid snabba rörelser

UPPDATERING: Det löst sig! En extra fråga dock när jag är i farten! Grafikkortets fläktar startar automatiskt vid en viss temperatur, men jag undrar om det finns någon mjukvara där jag kan justera fläktarna?

Hej! Jag har nyss byggt ihop min nya burk och testat att spela, men när jag kollar runt i både BF4 och BF1 så blir det som "eftersläpningar" bakom andra spelare och alla former av kanter, kollar jag exempelvis mot himlen i spelet och ser mig runt snabbt så blir det som svarta skuggor runt molnen. Jag har även noterat att det blir det i windows nu bakom muspekaren. Vad kan orsaka detta? Är det min GPU som är defekt? Det är ett Gigabyte RTX 370 Eagle OC

Permalänk
Medlem

Gigabyte RTX 3070 Eagle OC förmodar jag att du menar.

Men vad har du för skärm?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Låter som ghosting på en VA-panel

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag gissar också att det är en VA-skärm. Jag har liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Hej! Jag har nyss byggt ihop min nya burk och testat att spela, men när jag kollar runt i både BF4 och BF1 så blir det som "eftersläpningar" bakom andra spelare och alla former av kanter, kollar jag exempelvis mot himlen i spelet och ser mig runt snabbt så blir det som svarta skuggor runt molnen. Jag har även noterat att det blir det i windows nu bakom muspekaren. Vad kan orsaka detta? Är det min GPU som är defekt? Det är ett Gigabyte RTX 370 Eagle OC

Låter som typisk ghosting från t.ex. en VA-panel på skärmen. Brukar kunna reduceras genom att aktivera "overdrive" på skärmen, men det beror såklart på vilken skärm du har

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Av någon konstig anledning så var overdriven på. Måste vara för att jag gick från DVI till DP nu med det nya grafikkortet. Pew, vilken lättnad haha!

Permalänk
Medlem

En extra fråga dock när jag är i farten! Grafikkortets fläktar startar automatiskt vid en viss temperatur, men jag undrar om det finns någon mjukvara där jag kan justera fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

En extra fråga dock när jag är i farten! Grafikkortets fläktar startar automatiskt vid en viss temperatur, men jag undrar om det finns någon mjukvara där jag kan justera fläktarna?

Finns många, bl.a. Msi afterburner och Asus gpu tweak.

Edit: ett bra alternativ är annars: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases som kan styra alla fläktar i datorn och kan t.ex. reglera så att fläktarna ökar i hastighet oberoende om det är cpu eller gpu som belastas (i andra program kan du oftast bara välja cpu eller gpu reglerat, inte båda samtidigt).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rusk:

Tack för svaren! Av någon konstig anledning så var overdriven på. Måste vara för att jag gick från DVI till DP nu med det nya grafikkortet. Pew, vilken lättnad haha!

Hm, är det löst nu då? För overdrive ska i regel VARA på för att undvika ghosting -- enda anledningen att den finns är exakt för att minska ghosting (genom att öka pixlarnas responstid).

Det kan dock vara "inverse ghosting" du har/hade, vilket istället kan orsakas av för mycket overdrive. Skillnaden här är att det syns ljusare "spökspår" innan något hamnar på rätt plats, istället för att det hänger kvar efter.

Denna bilden visar båda. Inverse ghosting är det vita till vänster om karaktären (dit den rör sig), och vanlig ghosting det mörkare området till höger (där den var nyss).

Om skärmen har flera olika overdrive-inställningar (typ Off, Weak, Strong eller liknande) så är det osannolikt att "off" är det bästa valet, men på ett fåtal skärmar kan det vara så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Finns många, bl.a. Msi afterburner och Asus gpu tweak.

Edir: ett bra alternativ är annars: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases som kan styra alla fläktar i datorn och kan t.ex. reglera så att fläktarna ökar i hastighet oberoende om det är cpu eller gpu som belastas (i andra program kan du oftast bara välja cpu eller gpu reglerat, inte båda samtidigt).

Tack!

Skrivet av Thomas:

Hm, är det löst nu då? För overdrive ska i regel VARA på för att undvika ghosting -- enda anledningen att den finns är exakt för att minska ghosting (genom att öka pixlarnas responstid).

Det kan dock vara "inverse ghosting" du har/hade, vilket istället kan orsakas av för mycket overdrive. Skillnaden här är att det syns ljusare "spökspår" innan något hamnar på rätt plats, istället för att det hänger kvar efter.

Denna bilden visar båda. Inverse ghosting är det vita till vänster om karaktären (dit den rör sig), och vanlig ghosting det mörkare området till höger (där den var nyss).

Om skärmen har flera olika overdrive-inställningar (typ Off, Weak, Strong eller liknande) så är det osannolikt att "off" är det bästa valet, men på ett fåtal skärmar kan det vara så.

Yes, jag stängde av den och det blev bra! Det är f.ö. en gammal Eizo Foris FS2333 60 hz skärm. Det var nog inverse ghosting, men det konstiga är att det var svart runt kanter, moln osv. Den har off, standard och förbättrad.