Bygga eget skrivbord - Funderingar kring bordsskiva

Permalänk
Medlem

Bygga eget skrivbord - Funderingar kring bordsskiva

Hej,

Jag som många andra gillar större träskrivbord men de är självklart väldigt dyra. Det vanligaste alternativet verkar vara
att köra på Karlby från ikea vilken är en väldigt fin skiva. Men jag skulle kanske vilja ha ett något djupare skrivbord och letar då på diverse sidor, bl.a. bauhaus, bygghemma och k-rauta. De flesta verkar då vara laminerade och inte "riktigt" trä. Undrar därför om någon vet bra skivor som fungerar att använda som skrivbord som är runt 80cm bred och 180 lång (går vara längre, ett rakt snitt och det är löst..).

Om möjligt, gärna skivor som redan är behandlade och bara är att slänga på ett par ben.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hej,

Jag som många andra gillar större träskrivbord men de är självklart väldigt dyra. Det vanligaste alternativet verkar vara
att köra på Karlby från ikea vilken är en väldigt fin skiva. Men jag skulle kanske vilja ha ett något djupare skrivbord och letar då på diverse sidor, bl.a. bauhaus, bygghemma och k-rauta. De flesta verkar då vara laminerade och inte "riktigt" trä. Undrar därför om någon vet bra skivor som fungerar att använda som skrivbord som är runt 80cm bred och 180 lång (går vara längre, ett rakt snitt och det är löst..).

Om möjligt, gärna skivor som redan är behandlade och bara är att slänga på ett par ben.

Mvh

Är du ändå uppe i dom summorna för en skiva så borde väll ändå det enklaste vara att vända dig till närmaste finsnickare? Då kan du få den i önskade mått, behandling osv

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

https://www.bauhaus.se/kok-och-tvattstuga/bankskivor/massiv-t...

Här finns det en del. Det är inte alla som har önskat djup dock.

Permalänk
Medlem

”Såga” inte laminatskivor (hahah ordvits), visst det är inte lika snygga som riktigt trä MEN du kan ställa blöta saker på dem, spilla, torka osv osv.

Ikeas skiva är inte valnöt rakt igenom heller. Det är typ MDF med ett tunt lager valnöt. Så kapar man en sån skiva så ser man MDF-kärnan.

Byggvaruhus har ofta måttanpassning. De större varuhusen brukar ha en avdelning nere vid sågen och där kan du ha tur och hitta en bit som passar dig utan att det blir svindyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är du ändå uppe i dom summorna för en skiva så borde väll ändå det enklaste vara att vända dig till närmaste finsnickare? Då kan du få den i önskade mått, behandling osv

Nej, det blir betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hej,

Jag som många andra gillar större träskrivbord men de är självklart väldigt dyra. Det vanligaste alternativet verkar vara
att köra på Karlby från ikea vilken är en väldigt fin skiva. Men jag skulle kanske vilja ha ett något djupare skrivbord och letar då på diverse sidor, bl.a. bauhaus, bygghemma och k-rauta. De flesta verkar då vara laminerade och inte "riktigt" trä. Undrar därför om någon vet bra skivor som fungerar att använda som skrivbord som är runt 80cm bred och 180 lång (går vara längre, ett rakt snitt och det är löst..).

Om möjligt, gärna skivor som redan är behandlade och bara är att slänga på ett par ben.

Mvh

Massiv stavlimmad skiva som förslaget från Bauhaus är vad du vill ha. Tänk på att ett så stort bord med fyra raka ben blir svajigt, satsa på benstomme/underrede eller diagonalstaga själv.

Du vill ha 80cm djup och 180cm bredd

Permalänk
Medlem

Ikea har en skiva som är svart med måtten 180x80cm dock är den lite speciell! https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-bordsskiva-svart-7051134...

Man blir lätt bortskämd med stort skrivbord, har själv ett från kinnarp med måtten 180x90cm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för flera svar!

Skrivet av norrby89:

Är du ändå uppe i dom summorna för en skiva så borde väll ändå det enklaste vara att vända dig till närmaste finsnickare? Då kan du få den i önskade mått, behandling osv

Absolut, men en stor 180x80cm i gärna en tjocklek på 2.5cm eller tjockare blir snabbt dyrt hos en privat finsnickare.

Skrivet av pine-orange:

https://www.bauhaus.se/kok-och-tvattstuga/bankskivor/massiv-t...

Här finns det en del. Det är inte alla som har önskat djup dock.

Skrivet av SuperNova:

”Såga” inte laminatskivor (hahah ordvits), visst det är inte lika snygga som riktigt trä MEN du kan ställa blöta saker på dem, spilla, torka osv osv.

Ikeas skiva är inte valnöt rakt igenom heller. Det är typ MDF med ett tunt lager valnöt. Så kapar man en sån skiva så ser man MDF-kärnan.

Byggvaruhus har ofta måttanpassning. De större varuhusen brukar ha en avdelning nere vid sågen och där kan du ha tur och hitta en bit som passar dig utan att det blir svindyrt.

Skrivet av Mordekai:

Massiv stavlimmad skiva som förslaget från Bauhaus är vad du vill ha. Tänk på att ett så stort bord med fyra raka ben blir svajigt, satsa på benstomme/underrede eller diagonalstaga själv.

Du vill ha 80cm djup och 180cm bredd

Ja kikade där bl.a. men de flesta ligger på ett djup på 63.5cm, vilket jag befarar blir lite för trångt. Hur ser det ut med en skiva som denna, är den stark och bra? Vill ju helst ha något som kommer hålla en längre tid. Tanken är att stada upp med en alex från ikea på ena sidan, och någon stadig trall på andra, samt ett enskilt ben i mitten på baksidan.

Hur mäter t.ex. en sådan jämfört med den på ikea? Tänker den är större men billigare.

Permalänk
Medlem

Jag körde med klickgolv som skiva uppepå råspont (?) när jag byggde mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag körde med klickgolv som skiva uppepå råspont (?) när jag byggde mitt skrivbord.

Det var ju faktiskt väldigt smart 😀👌

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Tack för flera svar!

Absolut, men en stor 180x80cm i gärna en tjocklek på 2.5cm eller tjockare blir snabbt dyrt hos en privat finsnickare.

Ja kikade där bl.a. men de flesta ligger på ett djup på 63.5cm, vilket jag befarar blir lite för trångt. Hur ser det ut med en skiva som denna, är den stark och bra? Vill ju helst ha något som kommer hålla en längre tid. Tanken är att stada upp med en alex från ikea på ena sidan, och någon stadig trall på andra, samt ett enskilt ben i mitten på baksidan.

Hur mäter t.ex. en sådan jämfört med den på ikea? Tänker den är större men billigare.

Den är det nog inget fel på. Billigare träslag.
Acacia är ett ljusare träslag så skivan du länkar till är betsad mörk. Får du en skada och måste slipa så kommer du förmodligen få slipa om hela skivan och betsa om den.

Så tänk på att du kommer behöva behandla skivan och då tycker inte jag att billiga oljor/vaxer/lacker duger.

Ska du köra hårdvaxolja så är det bara osmo hårdvaxolja som duger. Men även om du har denna så får du vara lite försiktig. Ska du göra ett ordentligt skrivbord som du skall ha ett tag så hade jag absolut lackat det. Zar Ultra är en bra lack. När du köper vax/olja så tänk på att hålla det ganska matt. Man ser folk köra högblanka bord osv i div byggvideos men det ser onaturligt ut, tycket jag. Den enda gång man kommer undan med högblankt trä är i båt/marina miljöer så det är en "klassisk look" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Tack för flera svar!

Absolut, men en stor 180x80cm i gärna en tjocklek på 2.5cm eller tjockare blir snabbt dyrt hos en privat finsnickare.

Ja kikade där bl.a. men de flesta ligger på ett djup på 63.5cm, vilket jag befarar blir lite för trångt. Hur ser det ut med en skiva som denna, är den stark och bra? Vill ju helst ha något som kommer hålla en längre tid. Tanken är att stada upp med en alex från ikea på ena sidan, och någon stadig trall på andra, samt ett enskilt ben i mitten på baksidan.

Hur mäter t.ex. en sådan jämfört med den på ikea? Tänker den är större men billigare.

Varför inte 2 Alex samt ett ben i bakkant mitt i?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Tack för flera svar!

Absolut, men en stor 180x80cm i gärna en tjocklek på 2.5cm eller tjockare blir snabbt dyrt hos en privat finsnickare.

Ja kikade där bl.a. men de flesta ligger på ett djup på 63.5cm, vilket jag befarar blir lite för trångt. Hur ser det ut med en skiva som denna, är den stark och bra? Vill ju helst ha något som kommer hålla en längre tid. Tanken är att stada upp med en alex från ikea på ena sidan, och någon stadig trall på andra, samt ett enskilt ben i mitten på baksidan.

Hur mäter t.ex. en sådan jämfört med den på ikea? Tänker den är större men billigare.

Alla stavlimmade i massivt trä är bättre än Ikeas (och troligen andra möbeltillverkares bordsskivor) som som bäst är MDF med fanér, som sämst fiberskiva med melamin (mycket tunnt, kasst skydd).

Hårdvaxat är enklast, lätt att hålla rent, repar inte och kan vaxas igen (med samma typ av vax). Möjligen är kompaktlaminat hållbarare men då kan du inte kapa utan att det ser illa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Den är det nog inget fel på. Billigare träslag.
Acacia är ett ljusare träslag så skivan du länkar till är betsad mörk. Får du en skada och måste slipa så kommer du förmodligen få slipa om hela skivan och betsa om den.

Så tänk på att du kommer behöva behandla skivan och då tycker inte jag att billiga oljor/vaxer/lacker duger.

Ska du köra hårdvaxolja så är det bara osmo hårdvaxolja som duger. Men även om du har denna så får du vara lite försiktig. Ska du göra ett ordentligt skrivbord som du skall ha ett tag så hade jag absolut lackat det. Zar Ultra är en bra lack. När du köper vax/olja så tänk på att hålla det ganska matt. Man ser folk köra högblanka bord osv i div byggvideos men det ser onaturligt ut, tycket jag. Den enda gång man kommer undan med högblankt trä är i båt/marina miljöer så det är en "klassisk look" så att säga.

Skivan är redan hårdvaxad och det är inget fel på det vaxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Tack för flera svar!

Absolut, men en stor 180x80cm i gärna en tjocklek på 2.5cm eller tjockare blir snabbt dyrt hos en privat finsnickare.

Ja kikade där bl.a. men de flesta ligger på ett djup på 63.5cm, vilket jag befarar blir lite för trångt. Hur ser det ut med en skiva som denna, är den stark och bra? Vill ju helst ha något som kommer hålla en längre tid. Tanken är att stada upp med en alex från ikea på ena sidan, och någon stadig trall på andra, samt ett enskilt ben i mitten på baksidan.

Hur mäter t.ex. en sådan jämfört med den på ikea? Tänker den är större men billigare.

Vill du undvika att bordet buktar är en stålram av 30x30x1,5mm svetsad fyrkantsprofil att rekommendera 160x60cm som stöd under skivan.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att köpa ett begagnat matbord i tillräcklig storlek. Fram med sågen, flytta benen, slipa olja/betsa.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Vill du undvika att bordet buktar är en stålram av 30x30x1,5mm svetsad fyrkantsprofil att rekommendera 160x60cm som stöd under skivan.

Finns det att köpa som färdig produkt någonstans?

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Tänkte matbord med kolla lite snabbt på tradera och finns ju en hel del under matsal ganska billigt som kan bli ett bra dator bord.
Tex https://www.tradera.com/item/302532/570830267/matbord-hobbybo...-
För 50:-

https://www.tradera.com/category/1604

Finns ju även kategorin kontorsmöbler.
Med dessa två för lite mer.
https://www.tradera.com/item/160407/570992094/skrivbord-hoj-o...

Behöver ju inte använda höj/sänkningen bara för att den finns där.

https://www.tradera.com/item/160407/572837059/mobel-gediget-s...-

Och bara bordsskivan går ju att använda här om man vill.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadistical:

Finns det att köpa som färdig produkt någonstans?

Nej tyvärr, kan man inte svetsa får man använda stora vinkeljärn och skruva.

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från stavlimmade skivor som inte är så kallade helstav. Det ser mer tacky ut än högtryckslaminat.

Jag gillade idén med klickgolv på träbas, men kräver finess att få till bra.

Monteringen av skivan avgör ganska mycket vilket material och tjocklek som lämpar sig.

Jag gillar trä själv, men gillar också enorma musmattor/deskpads, så jag förespråkar enfärgat högtryckslaminat.
Dessutom förespråkar jag väggmonterad monitor och 60 cm djupt skrivbord. För mycket bordsyta blir bara full med junk.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

För mycket bordsyta blir bara full med junk.

Då ställer man ju bara ett till bord framför junket

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!