Permalänk

Dålig batteritid

Har en nyköpt Acer Nitro 5 som är helt ominstallerad med win 11 och använd ca 5 H max. Det jag noterade var att batteritiden var väldigt kort på denna modell, tänkte sen att det beror säkert på att den är en gamer dator med gpu som drar lite kräm. Dock så "dockade" jag ur den från strömkällan och spelade en stund på batteri, den dog på ca 20 min när jag spela PUBG från fulladdad, Nu så har jag precis tagit ur strömadapern och har full batteri och batteri status är 83% och återstående tid 1h 48 min, Och då surfar jag lite på edge bara.
Det tycker jag verkar väldigt kort, enligt spec på hemsidan så är det estimerat 13H vilket jag är skeptisk till men nog borde halva tiden av vad dom lovar vara själigt, Vad tror ni?? Kan det var något fel på batteriernas celler?

Permalänk
Medlem

Finns otroligt många program som kan kolla ditt batteri.
Men går även att göra med Widow inbyggda.
Exempel
https://www.tomsguide.com/how-to/how-to-check-battery-health-...

Fungerar troligen med win 11 med, annars får man googla

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PappelApel:

Har en nyköpt Acer Nitro 5 som är helt ominstallerad med win 11 och använd ca 5 H max. Det jag noterade var att batteritiden var väldigt kort på denna modell, tänkte sen att det beror säkert på att den är en gamer dator med gpu som drar lite kräm. Dock så "dockade" jag ur den från strömkällan och spelade en stund på batteri, den dog på ca 20 min när jag spela PUBG från fulladdad, Nu så har jag precis tagit ur strömadapern och har full batteri och batteri status är 83% och återstående tid 1h 48 min, Och då surfar jag lite på edge bara.
Det tycker jag verkar väldigt kort, enligt spec på hemsidan så är det estimerat 13H vilket jag är skeptisk till men nog borde halva tiden av vad dom lovar vara själigt, Vad tror ni?? Kan det var något fel på batteriernas celler?

Har du alltså blåst datorn och installerat Windows 11 från scratch? Om ja, så gissar jag att du inte fått till alla drivrutiner och inställningar som datorn behöver. Börja med att ladda ner och installera alla filer till datorn från Acer's hemsida.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Har en nyköpt Acer Nitro 5 som är helt ominstallerad med win 11 och använd ca 5 H max. Det jag noterade var att batteritiden var väldigt kort på denna modell, tänkte sen att det beror säkert på att den är en gamer dator med gpu som drar lite kräm. Dock så "dockade" jag ur den från strömkällan och spelade en stund på batteri, den dog på ca 20 min när jag spela PUBG från fulladdad, Nu så har jag precis tagit ur strömadapern och har full batteri och batteri status är 83% och återstående tid 1h 48 min, Och då surfar jag lite på edge bara.
Det tycker jag verkar väldigt kort, enligt spec på hemsidan så är det estimerat 13H vilket jag är skeptisk till men nog borde halva tiden av vad dom lovar vara själigt, Vad tror ni?? Kan det var något fel på batteriernas celler?

Välkommen till världen med konsumentlaptops tillsammans med spel GPU:er, batteritiden är näst intill obefintlig och de är gjorda för att i stort sett alltid ha A/C adaptern inpluggad. Att de kommer undan med 13H är skrattretande och undrar vilka det är som testar det isåfall, garanterat inte MobileMark iallafall. Jag jobbar för en tillverkare och våra profesionella laptops har en specifierad batteritid på cirka 8-9 timmar, de största strax runt 11-13 timmar vilket är görbart i många användarfall.

Nu när jag skriver däremot och tänker efter, kan det också vara så kanske att du köpt en modell som var extra rabatterad? Kan det vara så att det är en produkt som legat i 4-8 månader på lagerhyllan utan att laddas då naturligtvis och tömt sitt batteri ordentligt point no return? Moderna batterier är extremt känsliga för låga batterinivåer eller att vara döda under längre perioder. Vi hade en hel del datorer med just det här felet för några år sedan, fabrikerna fick då lägga in BIOS inställningar som stängde av datorerna helt så att batteriet inte låg och drog när de låg inne på lager, kund köper en helt ny dator och batteriet är dött och det blir garantiärende.

Permalänk

Alla drivrutiner är nedladdade och uppdaterade så din gissning är felaktig, Jobbat inom it ett par år
Dock så lutar det åt att batteriet inte mår speciellt bra.

Skrivet av giplet:

Har du alltså blåst datorn och installerat Windows 11 från scratch? Om ja, så gissar jag att du inte fått till alla drivrutiner och inställningar som datorn behöver. Börja med att ladda ner och installera alla filer till datorn från Acer's hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Alla drivrutiner är nedladdade och uppdaterade så din gissning är felaktig, Jobbat inom it ett par år
Dock så lutar det åt att batteriet inte mår speciellt bra.

Kan det vara så att datorn använder Nvidia kortet hela tiden? Du borde kunna ställa in i Windows att använda det inbyggda grafikkortet om det finns på AMD cpu:n.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

vet inte om datorn var extra rabatterad, men det är en BlackFriday dator, och datorn är tillverkad 2022 enligt kartongen, men det med att batteriet tagit skada kan vara möjligt, får köra lite batteri check på den, vet att det kan vara svårt med garanti på bärbara datorers batterier, men 20 min spelande tycker jag själv är kort på batteri, även om jag kommer köra med kabel till 99% så vill man kunna plugga ur datorn utan oro.

Skrivet av Qubeista:

Välkommen till världen med konsumentlaptops tillsammans med spel GPU:er, batteritiden är näst intill obefintlig och de är gjorda för att i stort sett alltid ha A/C adaptern inpluggad. Att de kommer undan med 13H är skrattretande och undrar vilka det är som testar det isåfall, garanterat inte MobileMark iallafall. Jag jobbar för en tillverkare och våra profesionella laptops har en specifierad batteritid på cirka 8-9 timmar, de största strax runt 11-13 timmar vilket är görbart i många användarfall.

Nu när jag skriver däremot och tänker efter, kan det också vara så kanske att du köpt en modell som var extra rabatterad? Kan det vara så att det är en produkt som legat i 4-8 månader på lagerhyllan utan att laddas då naturligtvis och tömt sitt batteri ordentligt point no return? Moderna batterier är extremt känsliga för låga batterinivåer eller att vara döda under längre perioder. Vi hade en hel del datorer med just det här felet för några år sedan, fabrikerna fick då lägga in BIOS inställningar som stängde av datorerna helt så att batteriet inte låg och drog när de låg inne på lager, kund köper en helt ny dator och batteriet är dött och det blir garantiärende.

Permalänk

Får kolla det, Jag installerade Acers kontrollpaneler och Nitro etc för just dessa switchar. Har för mig att den automagiskt switchar imellan gpu:erna men kan ha fel

Skrivet av jnsson:

Kan det vara så att datorn använder Nvidia kortet hela tiden? Du borde kunna ställa in i Windows att använda det inbyggda grafikkortet om det finns på AMD cpu:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Får kolla det, Jag installerade Acers kontrollpaneler och Nitro etc för just dessa switchar. Har för mig att den automagiskt switchar imellan gpu:erna men kan ha fel

Finns en inställning i Windows inställningar hur den ska prioritera grafikkorten. Googla så får du upp hur du kan hantera det. Jag har inte haft en dator med 2 grafikkort så kan inte hjälpa mycket mer än det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Är väl ganska troligt att de mätt 11h med så mycket strömbesparing igång som möjligt och ingen aktivitet.

~2h med surfande är ganska normalt upplever jag om det inte är en laptop specifikt byggd för max batteritid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

13 timmar är väl något ur fablernas värld för verklig användning. Vad man ställer in för prestandaläge kan dock påverka en del. Jag har en annan dator av annat märke utan alls så biffigt kort med liknande batterikapacitet och man kan ju glömma så mycket. Dyker det större batteriet (som finns som alternativ) upp som reservdel tänker jag byta, men just nu går det inte att få tag i vad det verkar. Hade det inte varit för UPS, nedstängningar i Kina o dyl hade jag beställt med det större, men nu fick det bli från butik i Sverige. Varför i princip alla färdigbyggda har det mindre batteriet övergår mitt förstånd, men det är som det är…

Du ska kunna ta ut en batterirapport från Windows:
https://uk.pcmag.com/batteries-power/132133/how-to-check-your...

Jag tror nog att om batteriet faktiskt är dåligt att det i sig är orsaken så är det nog ett ursprungsfel. Att de blir urladdade ska inte döda dem direkt eftersom elektroniken ska stänga av. Självurladdningen kan dock till slut ta kål på dem. Dock har jag även en (ursprungligen) närståendes dator här som låg över två år som var helt tom. Jag trodde att batteriet skulle vara dött, men det fungerar fortfarande och rapporterar rätt bra kapacitet. Dock oklart om det har hög självurladdning eller om det är datorn som laddar ur det, då det försvinner lite väl mycket i avstängt läge.

Permalänk
Medlem