Spara foton och filmer länge

Permalänk
Medlem

Spara foton och filmer länge

Hej! Sökt lite men vet inte om jag missat någon tråd. Vilket är bästa sättet att spara bilder och filmer längre tid ? Hårddisk? Minneskort ? Ssd ?

Hade tänkt utrymme runt 1 tb.

Tacksam för svar 😊

Permalänk
Medlem

Svarar lite kort och snabbt.

Bästa långtidslagring på optisk media är M-Disc alternativt för kortare lagringstid kan man använda bra kvalite av vanlig optisk media. Därefter är det mekanisk hårddisk, smidigast är 2.5 hårddisk i externt kabinett som ansluts via USB mot datorn. Den optiska median är mer som en backup om något händer med hårddisken osv. Det är viktigt man har flertalet backuper etc.

Molnlagring är ett bra alternativ för att lätt kunna komma åt grejer och kan vara smidigt som en aktiv backup. Du ska dock alltid göra backup själv.

Om man litar på molnlagring vill jag faktiskt påstå att man faktiskt är lite av en idiot. Det är alltid ditt ansvar i långa loppet att säkra din egen data. Själv håller jag på med lite digitalisering av en del släktbilder, flera av dessa är över 100år gamla och något som har sparats och förvaltats av andra genom åren. Dessa analoga bilder hade aldrig funnits kvar annars.

Permalänk
Keeper of Traditions

Molnlagring lär väl vara långt bättre än allt man kan tänkas hitta på själv, tänker jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara säkert behöver du lagra på flera ställen, ha någon mekanism för kontroll och korrigering av datan så den inte blir korrupt och bra rutiner för hur du hanterar lagringen typ att du aldrig ska ha alla backupenheter anslutna till elnätet eller internet samtidigt.
Tekniken bör du migrera i takt med utvecklingen för att förvissa dig om att datan går att läsa, det är tex inte helt lätt att läsa data från disketter och ide enheter idag även om datan på dem skulle vara intakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Svarar lite kort och snabbt.

Bästa långtidslagring på optisk media är M-Disc alternativt för kortare lagringstid kan man använda bra kvalite av vanlig optisk media. Därefter är det mekanisk hårddisk, smidigast är 2.5 hårddisk i externt kabinett som ansluts via USB mot datorn. Den optiska median är mer som en backup om något händer med hårddisken osv. Det är viktigt man har flertalet backuper etc.

Molnlagring är ett bra alternativ för att lätt kunna komma åt grejer och kan vara smidigt som en aktiv backup. Du ska dock alltid göra backup själv.

Om man litar på molnlagring vill jag faktiskt påstå att man faktiskt är lite av en idiot. Det är alltid ditt ansvar i långa loppet att säkra din egen data. Själv håller jag på med lite digitalisering av en del släktbilder, flera av dessa är över 100år gamla och något som har sparats och förvaltats av andra genom åren. Dessa analoga bilder hade aldrig funnits kvar annars.

Okej intressant. Lutar åt att köpa en ny mekanisk hårddisk 2.5 till att börja med i så fall och låsa in den i kassaskåpet 😊👍. Molnlagring kommer det aldrig bli för min del iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Molnlagring lär väl vara långt bättre än allt man kan tänkas hitta på själv, tänker jag.

Absolut inte!
Du lämnar ju ifrån dig allt till nån annan.
Är ju inte direkt ovanligt att företag gör bort sig med backup lösningar=vips din data kan vara borta, Inte heller ovanligt att dom kan bli hackade=din data kan då enkelt försvinna.

Är det nåt som kostar, kan du svära på att du kommer betala i tid livet ut?
Om du svarade ja, är du tex verkligen helt säker på att du kommer att komma ihåg att uppdatera kreditkorts uppgifter om du tex skulle bli rånad eller tappat kortet och spärrat kortet o skaffat nytt?
Visst företaget kanske skickar ut påminnelser men vad händer efter att du kanske flyttat tre gånger/ändrat email adress sedan du senast uppdaterat företaget ifråga om detta?
Kanske du blir sjuk strax innan kreditkortet går ut och blir liggandes på sjukhus ett tag, om det inte är försent när du kommer ut är du säker på att du skulle komma ihåg att byta kreditkort på sidan i tid?

Handlar det om gratis tjänster som du utnyttjar så är det mer vanligt än ovanligt att dom ändrar utrymme du får använda/blir sålda flera gånger med andra regler vid varje försäljning osv.
Ett exempel är ju google photo där du för ganska kort tid sedan kunde spara hur många bilder som helst i vilket format som helst.
Sen ändrade dom till att bara deras komprimerade bilder dvs som google komprimerar när du laddar upp får sparas utöver ett visst utrymme som jag har för mig har minskat i två/tre omgångar sedan dess.
Har aldrig använt google photo så är inte direkt intresserad av att hålla mig uppdaterad på vad dom gör.

I vilket fall så förlorade en hel del folk en hel del okomprimerade/lite komprimerade bilder när detta hände.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har alla mina foton på en 5st olika hdd. Från olika batcher och olika år/storlekar.
3st på datorn.
2st externa urkopplade.

Har även en liten 2.5" med alla bilder hos Päronen.

Hade velat ha en 3e lösning. Funderat på typ en 2.5" vid/nära ytterdörren gömd/uppmärkt "Semesterbilder" typ "Tjuvar sno ej" att kunna ta med sig vid en ICE (In Case of Emergency) alt ngn form av smidig molnlösning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Något jag anser fungerat bra många år är att köra en kopia på en av mina diskar för lagring i datorn. Denna gör sedan backup mot NAS så fort det blir några förändringar. Sedan har jag en extern disk som uppdateras ca var 6:e månad med det som är nytt sen senast.
Tidigare brände jag också en gång om året ut årets bilder på DVD för att förvara utanför huset. Numera har jag även kopierat över allt på BD & kommer att använda detta istället för DVD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av grizzly666:

Absolut inte!
Du lämnar ju ifrån dig allt till nån annan.
Är ju inte direkt ovanligt att företag gör bort sig med backup lösningar=vips din data kan vara borta, Inte heller ovanligt att dom kan bli hackade=din data kan då enkelt försvinna.

Är det nåt som kostar, kan du svära på att du kommer betala i tid livet ut?
Om du svarade ja, är du tex verkligen helt säker på att du kommer att komma ihåg att uppdatera kreditkorts uppgifter om du tex skulle bli rånad eller tappat kortet och spärrat kortet o skaffat nytt?
Visst företaget kanske skickar ut påminnelser men vad händer efter att du kanske flyttat tre gånger/ändrat email adress sedan du senast uppdaterat företaget ifråga om detta?
Kanske du blir sjuk strax innan kreditkortet går ut och blir liggandes på sjukhus ett tag, om det inte är försent när du kommer ut är du säker på att du skulle komma ihåg att byta kreditkort på sidan i tid?

Handlar det om gratis tjänster som du utnyttjar så är det mer vanligt än ovanligt att dom ändrar utrymme du får använda/blir sålda flera gånger med andra regler vid varje försäljning osv.
Ett exempel är ju google photo där du för ganska kort tid sedan kunde spara hur många bilder som helst i vilket format som helst.
Sen ändrade dom till att bara deras komprimerade bilder dvs som google komprimerar när du laddar upp får sparas utöver ett visst utrymme som jag har för mig har minskat i två/tre omgångar sedan dess.
Har aldrig använt google photo så är inte direkt intresserad av att hålla mig uppdaterad på vad dom gör.

I vilket fall så förlorade en hel del folk en hel del okomprimerade/lite komprimerade bilder när detta hände.

Visst, ska man förlita sig på gratislösningar så kan det såklart komma begränsningar i vägen. Men vilken egen-hostad lösning jämför du med då? Gratis hårddiskar du hittat på tippen?

Visst kan mycket hända även med molnlagring, men risken måste vara astronomiskt liten jämfört med alla lösningar du kan hitta på på egen hand.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Visst, ska man förlita sig på gratislösningar så kan det såklart komma begränsningar i vägen. Men vilken egen-hostad lösning jämför du med då? Gratis hårddiskar du hittat på tippen?

Visst kan mycket hända även med molnlagring, men risken måste vara astronomiskt liten jämfört med alla lösningar du kan hitta på på egen hand.

Att missa betalning är definitivt inte en astronomisk liten risk utan snarare är det som mer än regel än undantag gör att man förlorar sin data på molntjänst - möjligen också att materialet klassas som att det finns copyright-anspråk på, anses illegalt för nationen företaget härstammar ifrån (tex amerikansk syn på vad som är lämpligt eller inte lämpligt fast det är legalt/accepterat i andra länder) eller andra bedömningsgrunder och dessa försvinner plötsligt en dag - du kan bråka med dem hur mycket som helst men du kommer inte att få tillbaka ditt data. Därför är det viktigt att ha en ytterligare kopia på allt som fins på molntjänst på en hårddisk eller 2 hemmavid och som du har full kontroll över.

En sak till du kan räkna med att all din data granskas av olika 'mining'-program för att få fram data och metadata som sedan kan säljas - med andra ord se till att det som laddas upp är krypterat - alltid och alla lägen med nycklar som _du_ har kontrollen över och inte lita på molntjänsternas klientprograms eventuella kryptering då du kan utgå att det fins bakdörrar i dessa.

Jag känner till företag som mer eller mindre gått i putten/ombildats till helt något annat för att man förlitade på molnlagring och de förlorade datat, produktionsunderlag, order, lager - ja allt.

Om dina data är så oviktiga att det spelar inte så stor roll om de försvinner så kan du lagra på molntjänst som enda lagringen - men är det viktiga som familjefoton etc. och inte kan ersättas på något sätt om de förloras - då försäkrar du dig egna backupper lokalt och kan ha molntjänst som komplement.

en extern HD på 8 TB har du betalt på mindre än 1 år i jämförelse med att köpa 8TB datautrymmen hos en molnlagringstjänst. hårddiskar som inte råkar ut för några allvarliga händelser brukar hålla minst 10 år - dock skall man undvika diskar med heliumfyllning för långtids-lagring och nöja sig med luftfyllda diskar och gränsen ligger till och med 8 TB för luftfyllda diskar medans 10TB och högre är för det mesta helium-fyllda.

När det gäller lagring på DVD och baserat på egen analys av ca 500 st DVD i avseende bitfel före rättning varav ca 100 är av DVD+RW och alla minst 10 år gamla så är DVD+RW formatet man skall lagra sin data på då dess 'åldring' som mäts i höjd antal BER - är i stort sett oförändrat även efter 10 år och startar med mycket lågt värde redan från början.

Medans DVD+R och DVD-R så knaprar tidens tand och och av ca 1/5-del av pariteten som är förbrukad redan vid bränningen så växer det till 1/2 - 2/3-del av pariteten förbrukad efter 10-15 år lite beroende på vilken tillverkare av skivorna. Med andra ord efter 15 år bör man lägga om datat på ny DVD+/-R media eller åtminstone kolla dessa i avseende läsbarhet med att läsa av dessa på högsta möjliga hastighet och att de inte varvar ned till den lägsta varvtalet i slutet av läsningen - ett steg nedvarvning kan man acceptera när > 70% av datat på skivan är läst, men går det ned 3-4 steg ned i varvtal så behöver innehållet på median att flyttas till annan media väldigt nu innan det blir försent.

BR är lite för oprovat i avseende långsiktig lagring för att veta vilket som är bäst långtidsmässigt - om det är BR-R (engångsbränning) eller om det är BR-RE (ombränningsbart) - det sistnämnda bygger på samma princip som DVD+RW med av värme fasskiftande metall och om man går på hur DVD+RW faktiskt har hållit över tiden så bör dessa också ha bra hållbarhet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xxargs:

Att missa betalning är definitivt inte en astronomisk liten risk utan snarare är det som mer än regel än undantag gör att man förlorar sin data på molntjänst - möjligen också att materialet klassas som att det finns copyright-anspråk på, anses illegalt för nationen företaget härstammar ifrån (tex amerikansk syn på vad som är lämpligt eller inte lämpligt fast det är legalt/accepterat i andra länder) eller andra bedömningsgrunder och dessa försvinner plötsligt en dag - du kan bråka med dem hur mycket som helst men du kommer inte att få tillbaka ditt data. Därför är det viktigt att ha en ytterligare kopia på allt som fins på molntjänst på en hårddisk eller 2 hemmavid och som du har full kontroll över.

En sak till du kan räkna med att all din data granskas av olika 'mining'-program för att få fram data och metadata som sedan kan säljas - med andra ord se till att det som laddas upp är krypterat - alltid och alla lägen med nycklar som _du_ har kontrollen över och inte lita på molntjänsternas klientprograms eventuella kryptering då du kan utgå att det fins bakdörrar i dessa.

Jag känner till företag som mer eller mindre gått i putten/ombildats till helt något annat för att man förlitade på molnlagring och de förlorade datat, produktionsunderlag, order, lager - ja allt.

Om dina data är så oviktiga att det spelar inte så stor roll om de försvinner så kan du lagra på molntjänst som enda lagringen - men är det viktiga som familjefoton etc. och inte kan ersättas på något sätt om de förloras - då försäkrar du dig egna backupper lokalt och kan ha molntjänst som komplement.

en extern HD på 8 TB har du betalt på mindre än 1 år i jämförelse med att köpa 8TB datautrymmen hos en molnlagringstjänst. hårddiskar som inte råkar ut för några allvarliga händelser brukar hålla minst 10 år - dock skall man undvika diskar med heliumfyllning för långtids-lagring och nöja sig med luftfyllda diskar och gränsen ligger till och med 8 TB för luftfyllda diskar medans 10TB och högre är för det mesta helium-fyllda.

När det gäller lagring på DVD och baserat på egen analys av ca 500 st DVD i avseende bitfel före rättning varav ca 100 är av DVD+RW och alla minst 10 år gamla så är DVD+RW formatet man skall lagra sin data på då dess 'åldring' som mäts i höjd antal BER - är i stort sett oförändrat även efter 10 år och startar med mycket lågt värde redan från början.

Medans DVD+R och DVD-R så knaprar tidens tand och och av ca 1/5-del av pariteten som är förbrukad redan vid bränningen så växer det till 1/2 - 2/3-del av pariteten förbrukad efter 10-15 år lite beroende på vilken tillverkare av skivorna. Med andra ord efter 15 år bör man lägga om datat på ny DVD+/-R media eller åtminstone kolla dessa i avseende läsbarhet med att läsa av dessa på högsta möjliga hastighet och att de inte varvar ned till den lägsta varvtalet i slutet av läsningen - ett steg nedvarvning kan man acceptera när > 70% av datat på skivan är läst, men går det ned 3-4 steg ned i varvtal så behöver innehållet på median att flyttas till annan media väldigt nu innan det blir försent.

BR är lite för oprovat i avseende långsiktig lagring för att veta vilket som är bäst långtidsmässigt - om det är BR-R (engångsbränning) eller om det är BR-RE (ombränningsbart) - det sistnämnda bygger på samma princip som DVD+RW med av värme fasskiftande metall och om man går på hur DVD+RW faktiskt har hållit över tiden så bör dessa också ha bra hållbarhet.

Går du in och betalar manuellt varje månad? Det låter onödigt krångligt. Det går såklart alltid att hitta på scenarion, men känns inte särskilt relevant för verkligheten.
Skaffar du bara en hårddisk har du det lagrat tills en hårddisk kraschar, du får inbrott eller någonting annat oväntat händer. Känns inte så säkert. Skulle gissa på att du kan skaffa hundratals hårddiskar och placera dem på hundra olika ställen, och molnlagring hos t.ex. Google kommer ändå vara säkrare, hålla längre och definitivt vara väldigt mycket lättare.

Ibland tar man i lite väl mycket när man försöker hitta på scenarion

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Att argumentera mot molnlagring med argumentet "då måste man ha datan någon annanstans också" är lite som att argumentera emot vinterdäck på bilen bara för att man måste ha fyra stycken ...
Ja, självklart är inte molnlagring något man kan förlita sig på som enda lagring, men som en backup så är det ett utmärkt alternativ, inte minst för de 99.9% av användare som inte har en adekvat storagelösning privat (med backuper och redundans, off-site). Men, det gäller att tänka sig för vad man lägger hos vilken molntjänst och hur, och inte minst vad det kostar att återställa därifrån.

Att känslig data ska krypteras borde vara en självklarhet, oavsett om det lagras privat eller i molnet, så även det är ett bristfälligt argument.

Att företag konkar är självklart något man får ha med i beräkningen, precis som att huset kan brinna ner. Därför bör man inte ha oersättlig data på en enda site (inte web-site då förstås, utan "hemma", "molnprovider X", etc.).

En backup är inte en backup om det inte:
1) regelbundet testas att återställa backupen,
2) går att återställa datan om en av backuperna fallerar, oavsett orsak.

Min kritiska data sparas på minst fyra ställen numera, en kopia på desktopburken, en på nasen, en på en offline-laptop som synkas med jämna mellanrum (och som ligger lätt tillgänglig att ta med vid exempelvis brand), samt på minst en molntjänst.
Att ha backuper på hårddiskar/skivor/band offline och inlåsta i ett säkerhetsskåp håller inte måttet i dagens läge, inte minst för att de inom en väldigt snäv tidsram fallerar på punkt 1 ovan, men troligtvis även punkt 2 vid exempelvis brand. Punkt 2 kan räddas om den ligger off-site, men då kommer punkt 1 att bli än mer lidande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Sötast

Hårddiskar är förbrukningsvara, håller längre än toapapper bara.

Min minst viktiga data är lagrad på Redundant NAS+Moln
Min mest viktiga data är lagrad lokalt på disk+Redundant NAS+Moln

Ogillar dock större lösningar som google, microsoft etc.
Hyr därför antingen krypterat raidat utrymme eller en virtuell maskin med krypterat raidat utrymme.

För er som som gillar scenarion så bör ni inte ha alla era backuper i EU med tanke på Ryssland. Chansen är att de nukar både t.ex Tyskland och Sverige på samma gång...

Då jag har datan dubbelt lagrad på samma fysiska plats så är det värsta som kan hända mig en brand, stöld, kollosalt blixtnedslag eller liknande och då anser jag sannolikheten för att min vps provider går ner på samma vecka som enormt liten då den ligger för närvarande runt 80 mil bort.

Permalänk
Medlem

"Går du in och betalar manuellt varje månad? Det låter onödigt krångligt. Det går såklart alltid att hitta på scenarion, men känns inte särskilt relevant för verkligheten"

Automatik är absolut den största risken för plötslig dataförlust eftersom du inte blir medveten i tid när detta en dag inte fungerar av olika anledningar, betalar man manuellt var månad så vet man att man faktiskt betalt och kan visa det, men det beror också på avtalet för molnlagringsstjänsten vad som lovas när det gäller datahanteringen och vad som händer om det blir fel på molnlagringstjänstens sida - ofta har användaren inget alls att säga till om utan står inför fakta - och är det garantier så är prislappen genast högre.

Att lagra och hantera data är en förvaltning - försöker man gör det automatiskt för att man är lat eller inte vill engagera i det - så kommer man en dag stå med förlorad data när automatiken klickar av olika orsaker.

Det är med att molntjänster har sulat bort ett helt företags verksamhet och intellektuella egendom är inget påhittat utan är något som företaget jag jobbar på, på ett handfast sätt indirekt fått ta konsekvenser av.

Sedan har vi också fallet med Crashplan... det gav eko i hela molnlagringsbranchen och väldigt många blev av med väldigt stora mängder med data då användarna endast hade några få dagar på att försökte tanka ur sina data innan det stängdes - alla användare försökte samtidigt och ingen fick något för att det var fullt på linorna...

Sedan om du letar lite så finns det ett antal på det här forat som blivit av med data hos MS mfl. och hamnat i supportringar vars enda uppgift är att trötta ut den som vill ha support tills denna ger upp. Någon data får man aldrig tillbaka och ursäkterna är luddiga när drakarna väl har bestämt sig för att stänga kontot och du som användare helt chanslös.

Det är blåögt att tro att data är säker på en molnlagring - och om du ändå till varje pris skall ha molnlagring istället för diskar hemma - ha dessa med kopia/spegling på två olika molntjänster och som inte har någon relation mellan varandra (dvs. om den ena kånkar - inte drar med den andra pga. ägarsituationer)

Permalänk
Medlem

Bra inlägg i tråden.

Olika lösningar har sina positiva och negativa aspekter, ingen metod är egentligen bra. T.ex. så ska M-Disc vara mycket säker men att lagra något i flera hundra år är knappast praktiskt gångbart. Poängen är att ha flera olika backuper och sedan måste man ha någon form av underhållsplan. Det handlar om att minimera risken för att man förlorar data och även sprida ut informationen så att även om man förlorar data så förlorar man inte allt.

Det jag rekommenderar är att man använder en brännare och vanliga optisk media för att spara information, det är liksom en fail safe lösning om det andra skulle gå sönder. Därefter 2.5 mekanisk hårddisk i kabinett. Sedan är det bra att spara saker på USB minnen också men det är mest lämpat för mindre filer, foton, dokument etc. Molnlagring kan funka bra också, speciellt om man behöver komma åt bilder, filer etc men man ska inte lita på att sakerna finns kvar där samt säkerheten kan brista. Så man måste tänka efter vad man använder moln lagringen till.

Jag har själv börjar digitalisera massa papper, spara som bild och även text tolka. Att ha det digitalt är så mycket smidigare även om jag inte kommer dumpa papper och de viktiga dokument jag har. Har även ett brandsäkert skåp där viktiga saker finns, förhoppningsvis skulle det klara sig vid en eventuell brand.

Det absolut viktigaste är att säkra information samt dokument som för DIG är mycket viktiga, personliga osv. Jag har massor av information på hårddiskar men det är delvis sorterat och jag vet vad jag har för något, skulle dessa diskar gå sönder eller något händer med prylarna är det tråkigt men det gör liksom inget. Det är mycket värre om personliga saker går upp i rök.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xxargs:

"Går du in och betalar manuellt varje månad? Det låter onödigt krångligt. Det går såklart alltid att hitta på scenarion, men känns inte särskilt relevant för verkligheten"

Automatik är absolut den största risken för plötslig dataförlust eftersom du inte blir medveten i tid när detta en dag inte fungerar av olika anledningar, betalar man manuellt var månad så vet man att man faktiskt betalt och kan visa det, men det beror också på avtalet för molnlagringsstjänsten vad som lovas när det gäller datahanteringen och vad som händer om det blir fel på molnlagringstjänstens sida - ofta har användaren inget alls att säga till om utan står inför fakta - och är det garantier så är prislappen genast högre.

Att lagra och hantera data är en förvaltning - försöker man gör det automatiskt för att man är lat eller inte vill engagera i det - så kommer man en dag stå med förlorad data när automatiken klickar av olika orsaker.

Det är med att molntjänster har sulat bort ett helt företags verksamhet och intellektuella egendom är inget påhittat utan är något som företaget jag jobbar på, på ett handfast sätt indirekt fått ta konsekvenser av.

Sedan har vi också fallet med Crashplan... det gav eko i hela molnlagringsbranchen och väldigt många blev av med väldigt stora mängder med data då användarna endast hade några få dagar på att försökte tanka ur sina data innan det stängdes - alla användare försökte samtidigt och ingen fick något för att det var fullt på linorna...

Sedan om du letar lite så finns det ett antal på det här forat som blivit av med data hos MS mfl. och hamnat i supportringar vars enda uppgift är att trötta ut den som vill ha support tills denna ger upp. Någon data får man aldrig tillbaka och ursäkterna är luddiga när drakarna väl har bestämt sig för att stänga kontot och du som användare helt chanslös.

Det är blåögt att tro att data är säker på en molnlagring - och om du ändå till varje pris skall ha molnlagring istället för diskar hemma - ha dessa med kopia/spegling på två olika molntjänster och som inte har någon relation mellan varandra (dvs. om den ena kånkar - inte drar med den andra pga. ägarsituationer)

Man får påminnelser med tid på sig att ändra betallösning. Det kommer inte bli någon "plötslig dataförlust". Detta måste vara någon gammal myt som lever kvar? Skulle gissa på att det är mycket större risk med manuella betalningar.

Nu har TS iofs sagt sitt i ämnet så hela diskussionen är meningslös, men har ännu inte sett något vettigt motargument.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

För lagringstider på några år eller så, så finns det många goda råd här i tråden.

För längre tider så finns det egentligen inget sätt som garanterat fungerar hela tiden. Även om själva lagringsmediat håller i decennier, så gäller det ju att kunna läsa det också.
Bara sådana enkla saker som att läsa data från en IDE hårddisk, eller en DVD skiva är inte så himla enkelt idag. De flesta datorer idag har ju ingen möjlighet att ansluta en IDE disk, och har ingen DVD läsare.
Än så länge går det relativt enkelt att hitta lösningar för just de fallen, men för bara lite mer obskyra lagringslösningar så tar det inte lång tid innan det blir svårt. Tänk till exempel att du har en gammal Zip-skiva med backuper, eller en gammal SCSI hårddisk med viktig information på. Det blir till att leta på begagnat marknaden efter nödvändig hårdvara - och då är det ändå format som var ganska populära på sin tid.

Så skall du lagra data i långa tider så bör du regelbundet (typ minst vart 5:e år) kopiera över den till modernare lagringsmedia.

Så långt hårdvaran. Sen gäller det ju att kunna hantera filsystemen, och inte minst filformaten, men det är en hel historia i sig.

Permalänk
Medlem

Vad för dåliga molntjänster pratar ni om där datan försvinner om man råkar glömma betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hårddiskar är förbrukningsvara, håller längre än toapapper bara.

Min minst viktiga data är lagrad på Redundant NAS+Moln
Min mest viktiga data är lagrad lokalt på disk+Redundant NAS+Moln

Ogillar dock större lösningar som google, microsoft etc.
Hyr därför antingen krypterat raidat utrymme eller en virtuell maskin med krypterat raidat utrymme.

För er som som gillar scenarion så bör ni inte ha alla era backuper i EU med tanke på Ryssland. Chansen är att de nukar både t.ex Tyskland och Sverige på samma gång...

Då jag har datan dubbelt lagrad på samma fysiska plats så är det värsta som kan hända mig en brand, stöld, kollosalt blixtnedslag eller liknande och då anser jag sannolikheten för att min vps provider går ner på samma vecka som enormt liten då den ligger för närvarande runt 80 mil bort.

Du tänker väl på att det finns någon fler som vet hur backupen fungerar.
När ryssen kommer och skjuter dig så kan all backup bara försvinna för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EJ_89:

Okej intressant. Lutar åt att köpa en ny mekanisk hårddisk 2.5 till att börja med i så fall och låsa in den i kassaskåpet 😊👍. Molnlagring kommer det aldrig bli för min del iallafall.

Hemma har jag data i datorn. En NAS som backup som ständigt uppdateras. En USB-hårddisk som jag skapar nya kopior på typ vartannat år.
Har behövt alla kopior genom åren vid t.ex. diskkrasher, misstänkt dataintrång mm.

Saknar dock molnlagring om huset skulle brinna ner eller om det blir inbrott och allt värdefullt försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För lagringstider på några år eller så, så finns det många goda råd här i tråden.

För längre tider så finns det egentligen inget sätt som garanterat fungerar hela tiden. Även om själva lagringsmediat håller i decennier, så gäller det ju att kunna läsa det också.
Bara sådana enkla saker som att läsa data från en IDE hårddisk, eller en DVD skiva är inte så himla enkelt idag. De flesta datorer idag har ju ingen möjlighet att ansluta en IDE disk, och har ingen DVD läsare.
Än så länge går det relativt enkelt att hitta lösningar för just de fallen, men för bara lite mer obskyra lagringslösningar så tar det inte lång tid innan det blir svårt. Tänk till exempel att du har en gammal Zip-skiva med backuper, eller en gammal SCSI hårddisk med viktig information på. Det blir till att leta på begagnat marknaden efter nödvändig hårdvara - och då är det ändå format som var ganska populära på sin tid.

Så skall du lagra data i långa tider så bör du regelbundet (typ minst vart 5:e år) kopiera över den till modernare lagringsmedia.

Så långt hårdvaran. Sen gäller det ju att kunna hantera filsystemen, och inte minst filformaten, men det är en hel historia i sig.

Blev nyfiken så var tvungen att googla. Extern zip drive via USB, 48 dollar på Amazon. Tusentals träffar. Nä, tror inte att just läsa gammal data kommer vara problemet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vad för dåliga molntjänster pratar ni om där datan försvinner om man råkar glömma betala?

Uhm Alla!
För vad jag vet så finns det ingen molntjänst som behåller data efter att betalning har upphört, för dom vill ju tjäna pengar inte slösa bort dom på att lagra för dom onödig data.
Visst en del kanske väntar i nån vecka kanske upp till en mån sedan är datan verkligen borta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om molntjänster, har ni missat vad som hände med MegaUpload. Det här hände för ett bra tag sedan men illustrerar ändå vad som kan inträffa.

https://edition.cnn.com/2012/01/20/tech/web/what-is-megauploa...

Bara för att man har betalat för en tjänst osv innebär inte att tjänsten plötsligt kan stängas av pga olika anledningar. Det finns inga garantier bara för att företaget påstår diverse saker, det är alltid du som har ansvar för din egen data. Använder man molntjänster är man utlämnad till vad företaget gör.

Det är inget fel på molntjänster men man ska ha en egen backup som måste uppdateras och skötas, låter man allt finnas i en molntjänsten och inte har en egen backup tar man en stor risk.

@Erik_T precis.

Så länge man kan lagra data på flera sätt och relativt säkert, 10-25år får anses vara tillräckligt bra. Man måste ju förstå att även om man gör backup så måste man hålla koll på andra saker så att man inte står där och har panik över att man inte kan läsa sina gamla 5.25 disketter eller 3.5 disketter från förr. Sedan tillkommer annat som filsystem etc. Tänk bara hur många gamla "dokument" format som finns som idag kan vara extremt svåra att läsa eller ens konvertera. Inte garanterat det går.

Nu är det kanske inte någon panik men som du säger det kräver underhåll och tillsyn för att man inte ska stå där den dagen man verkligen behöver sin backup eller komma åt filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Blev nyfiken så var tvungen att googla. Extern zip drive via USB, 48 dollar på Amazon. Tusentals träffar. Nä, tror inte att just läsa gammal data kommer vara problemet.

Nu var de format jag nämnde sådana som var populära på sin tid, och då går det oftast att hitta någon lösning.
Men försök hitta diskettläsare för 3" disketter som kan kopplas in till en modern dator. (3", inte 3.5") Eller en fungerande läsare för ett DECTape, som visserligen var populärt för sin tid, men det var länge sedan och helt andra typer av datorer än dagens PC.

Det där med att kunna läsa gamla lagringslösningar och gamla filformat är ett reellt problem för diverse större arkiv som vill kunna lagra data i många decennier eller t.om. århundraden.

Permalänk
Medlem

Köp flertalet interna hårddiskar av premiumkvalité, köp chassin av hög kvalité och montera dessa i. Lagra dina backuper på dessa. Dessa är själva basen för tryggheten. Välj att formatera dessa hårddiskar med det filsystem som passar ditt OS men som funnits längst på marknaden. Välj bort nymodigheter. Placera diskarna på olika ställen. Anslut aldrig samtidigt. Verifiera överfört data, låt dig inte luras av cacheminnen.

Ha en molnlösning eller lokal SSD för att ha den aktuellaste kopian av datat lagrad där och snabbt åtkomligt. Förnya säkerhetskopiorna ovan från denna lagring.

  • Upprätta rutin för att med passande mellanrum överföra allt nytt från molnet eller SSDn till hårddiskarna i första stycket.

  • Upprätta rutin för att säkerställa att datat hålls intakt, motionera mediet så att säga.

  • Upprätta rutin för hur du transporterar hårddiskarna, ha åtminstone en bra vaddering och temperaturisolering i ryggan om du tar dem så. Acklimatisera efter transport.

  • Upprätta strategi för hur du lagrar hårddiskarna rent fysiskt, långt ifrån störande magnetfält, fukt och vibrationer, med mera.

De äldsta hårddiskarna jag lagrar på är från 1993 och de håller datat intakt ännu. Jag har arkiverat data som är äldre än så men de flesta diskarna före 1993 har bytts ut då interfacet till dem vart förbisprunget.

Magneto-optisk (WORM bl a) använder jag också för lagring. DVD i viss mån också.

Kul topic 😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Uhm Alla!
För vad jag vet så finns det ingen molntjänst som behåller data efter att betalning har upphört, för dom vill ju tjäna pengar inte slösa bort dom på att lagra för dom onödig data.
Visst en del kanske väntar i nån vecka kanske upp till en mån sedan är datan verkligen borta.

Dom jag använt har verkligen inte varit så.

Permalänk
Medlem

Ni som litar på molnet borde nog läsa lite recensioner ang. Zoolz:
https://www.trustpilot.com/review/zoolz.com

Blev själv drabbad och hade alla mina bilder där. Som tur var så fanns även allt på backup lokalt.

Jag lagrar allt på mekaniska hårddiskar i minst dubbla kopior, där även minst en av diskarna finns på en annan plats i Sverige.

Permalänk

Om det nu skulle vara nån som sitter och läser och har sparat grejer på USB-sticka eller SSD så kan man ju meddela att datat på dessa kommer försvinna om dom ligger "strömlösa" för länge, således sämst sätt att spara länge... förutom papperskopior i en fuktig källare då.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Absolut inte!
Du lämnar ju ifrån dig allt till nån annan.
Är ju inte direkt ovanligt att företag gör bort sig med backup lösningar=vips din data kan vara borta, Inte heller ovanligt att dom kan bli hackade=din data kan då enkelt försvinna.

Är det nåt som kostar, kan du svära på att du kommer betala i tid livet ut?
Om du svarade ja, är du tex verkligen helt säker på att du kommer att komma ihåg att uppdatera kreditkorts uppgifter om du tex skulle bli rånad eller tappat kortet och spärrat kortet o skaffat nytt?
Visst företaget kanske skickar ut påminnelser men vad händer efter att du kanske flyttat tre gånger/ändrat email adress sedan du senast uppdaterat företaget ifråga om detta?
Kanske du blir sjuk strax innan kreditkortet går ut och blir liggandes på sjukhus ett tag, om det inte är försent när du kommer ut är du säker på att du skulle komma ihåg att byta kreditkort på sidan i tid?

Handlar det om gratis tjänster som du utnyttjar så är det mer vanligt än ovanligt att dom ändrar utrymme du får använda/blir sålda flera gånger med andra regler vid varje försäljning osv.
Ett exempel är ju google photo där du för ganska kort tid sedan kunde spara hur många bilder som helst i vilket format som helst.
Sen ändrade dom till att bara deras komprimerade bilder dvs som google komprimerar när du laddar upp får sparas utöver ett visst utrymme som jag har för mig har minskat i två/tre omgångar sedan dess.
Har aldrig använt google photo så är inte direkt intresserad av att hålla mig uppdaterad på vad dom gör.

I vilket fall så förlorade en hel del folk en hel del okomprimerade/lite komprimerade bilder när detta hände.

Det handlar väl lite om att förstå vad det är man får för tjänst - och att det inte finns någon enskild lösning som är bra nog.

Själv betalar jag för onedrive.
Smidigt för alla bilder i mobilen synkas upp till molnet så fort jag får wifi.
Onedrive synkas också med allt innehåll till en dator jag har hemma.

Och så har jag såklart backupdiskar över USB som jag tar manuella backuper på. För man ska inte lita på onedrive helt. Givetvis!

Glömmer jag betala eller onedrive en dag bara dör så finns ju allt material på min dator hemma också.
Och fler versioner av detta finns på frånkopplad disk.

Får onedrive för sig att ta bort allt innehåll på min onedrive så synkas det till min lokala dator. Bort med allt. Det här kan hända -absolut. Vid någon windowsuppdatering på W10 fick en del användare problem med borttagna filer i onedrive. Jag fick min bildmapp flyttad vid den uppdateringen så jag har inte full tillit till onedrive ;).

Men här finns ju de externa diskarna också som lösning på det.

Brinner huset upp så finns rimligen onedrive kvar den veckan.

Den svagaste länken är om onedrive väljer att komprimera om allt mitt material. Det skulle kunna gå under radarn. Allt synkas om mot datorn. Och så märker man inte det för man jämför inte filerna alltid.
Nu tror jag inte MS skulle pilla i filer på utrymme man faktiskt betalar för.
Det är mer troligt att sådant görs för gratistjänster så som google drive free och liknande. Men vem vet?

Mot backup till USBdiskarna kör jag emellertid check på filerna jag flyttar över. Sync och där kollas också filstorlekar på befintliga kopior så där borde jag kunna se om något hänt med kopior som inte stämmer i storlek.

Som ensam lösning är molntjänster inte bra. Jag håller med. Det gäller emellertid alla typer av backuplösning. Alla har sina brister.
Men som en kombination med fler lösningar erbjuder molntjänster ett ganska bra komplement. Eller ja - så upplever jag det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast
Skrivet av walkir:

Ni som litar på molnet borde nog läsa lite recensioner ang. Zoolz:
https://www.trustpilot.com/review/zoolz.com

Blev själv drabbad och hade alla mina bilder där. Som tur var så fanns även allt på backup lokalt.

Jag lagrar allt på mekaniska hårddiskar i minst dubbla kopior, där även minst en av diskarna finns på en annan plats i Sverige.

Fast, om man lagrar på ett vettigt vis så har man ju endast en backup i molnet.

Så även om en leverantör skulle försvinna dagen efter så är det bara att byta ip i scripten å backa upp till nästa leverantör.

Därför jag personligen kör allt med terminal/VM.

It just works, helt utan tredje parts ehna hembakade lösningar. Hur vet man ens om deras lösningar faktiskt är krypterade? Det vet man bara om man själv installerar fulldisk krypteringen....