Xiaomi box s usb ethernet adapter strul

Permalänk

Xiaomi box s usb ethernet adapter strul

Hej,

Köpte en Xiaomi box s under black friday.
Visste att den inte hade LAN port på sig men räknade inte med att 5ghz nätet skulle ge mig så dålig hastighet.
Köpte idag en TP-Link EU-306 usb to Ethernet gigabit adapter, pluggar in den i boxen och kör ett speed test, får 80-90mbit.
Vilket är konstigt då jag får 120mbit wifi, och jag sitter på Fiber 500/500.
Vet någon vad problemet kan vara? Vet att usb 2.0 är begränsad men mer än 90mbit bör jag ändå få eller?

Permalänk
Medlem

Cat5 kabel?
Alternativt dålig kabel?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

Cat5 kabel?
Alternativt dålig kabel?

Nä sprillans ny cat6, testade adaptern i min bärbara och får full hastighet i datorn men i boxen om jag har tur 100mbit

Permalänk
Medlem

Tokgissar att adaptern månne sätter sig i 100mbit läge när den inte har USB3 anslutning?

Permalänk
Skrivet av holo:

Tokgissar att adaptern månne sätter sig i 100mbit läge när den inte har USB3 anslutning?

Då det sägs att USB 2.0 är upp till 480mbit så borde jag iaf minst kunna få ut 300 utan problem kan man tycka eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Då det sägs att USB 2.0 är upp till 480mbit så borde jag iaf minst kunna få ut 300 utan problem kan man tycka eller?

Inte om chipet i adaptern defaultar till 100Mbit vid USB2. Det finns inget som säger att den kör variabel hastighet.
Enkelt att testa om du kör en usb2 port i laptopen (om det finns)

Permalänk

Är det någon mer här som kör med usb adapter? och vad för hastigheter får ni då?

Permalänk
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Är det någon mer här som kör med usb adapter? och vad för hastigheter får ni då?

Körde med en Linksys USB Gigabit adapter och fick ut 250ish åt båda hållen på Mi box S med 1000/1000 lina, verkar även vara där omkring det trådlösa toppar så vet inte om det är hårdvarubegränsat av CPU eller vidare.
Linksys artnr: USB3GIG-EJ

Kan nog tänka mig att sälja den då jag uppgradera till en Shield pro.

Permalänk
Skrivet av kimdahlvid:

Körde med en Linksys USB Gigabit adapter och fick ut 250ish åt båda hållen på Mi box S med 1000/1000 lina, verkar även vara där omkring det trådlösa toppar så vet inte om det är hårdvarubegränsat av CPU eller vidare.
Linksys artnr: USB3GIG-EJ

Kan nog tänka mig att sälja den då jag uppgradera till en Shield pro.

Och du pluggade bara i adaptern i usb kontakten och så fick du isch 250 mbit?

Permalänk
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Och du pluggade bara i adaptern i usb kontakten och så fick du isch 250 mbit?

Ah jag är rätt hundra på det

Permalänk

Jag har exakt samma problem som dig fast med en fire stick 4k max. Blir inte klok på vart det flaskar. Upplever micro stutter/ibland ordentlig lagg vid live streaming främst. Just nu använder jag strömadaptern från en chromecast ultra med ethernet. Får ut runt 100 mbit men det blev ingen nämnvärd skillnad mellan att köra WiFi. Har Tele2 300/10.

Permalänk

Blev så less på att det laggade så lämnade tillbaka boxen till Elgiganten. Blir antigen en Apple TV till som jag vet att den fungerar eller så ska jag chansa på en nvidia shield och se. Dock är jag nöjd med Apple TV som är snabb som tusen och streama 4k är inga problem alls.