Permalänk
Medlem

Undervolta cpu påverkar minnen?

Hallå alla,
Fipplade med att undervolta min 13900k i helgen och stötte bara på problem vid olika stresstester så som Houdini simuleringar och cinebench R23. Cinebench fick random varningar och program som stängde ner sig. Även lite good old bsod.

Kylningen är det inget fel på, dubbla 360 rads som enbart går till cpu för tillfället. Dock så är 13900k sjukt varm vid stress tester när den går på stock, asus stock och inte intel spec 😋

Gjorde även en memtest utan problem.

Det sista jag gjorde va att stänga av fabriktöverklocken på minnena som är 5600 minnen, nu är dom default 4800 ddr5.

Efter detta har jag haft noll problem.

Då är frågan, undervoltar man cpu'n, påverkar det då minnenas förinställda överklock på något sett?

Är ingen hejjare på detta men känns som att undervolta denna cpu är ett måste om man vill ha det tyst i rummet 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes Tiner:

Hallå alla,
Fipplade med att undervolta min 13900k i helgen och stötte bara på problem vid olika stresstester så som Houdini simuleringar och cinebench R23. Cinebench fick random varningar och program som stängde ner sig. Även lite good old bsod.

Kylningen är det inget fel på, dubbla 360 rads som enbart går till cpu för tillfället. Dock så är 13900k sjukt varm vid stress tester när den går på stock, asus stock och inte intel spec 😋

Gjorde även en memtest utan problem.

Det sista jag gjorde va att stänga av fabriktöverklocken på minnena som är 5600 minnen, nu är dom default 4800 ddr5.

Efter detta har jag haft noll problem.

Då är frågan, undervoltar man cpu'n, påverkar det då minnenas förinställda överklock på något sett?

Är ingen hejjare på detta men känns som att undervolta denna cpu är ett måste om man vill ha det tyst i rummet 🙃

Kanske klarade inte minneskontrollern i processorn av snabba minnen när processorn undervoltades?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

"Asus stock"?
Är Asus Multicore Enhancement igång i BIOS? Isåfall stäng det, gör bara CPU:n extra varm helt i onödan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1080p 60 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Asus stock"?
Är Asus Multicore Enhancement igång i BIOS? Isåfall stäng det, gör bara CPU:n extra varm helt i onödan.

Man kan ju välja intel spec eller att den ska köras utan begränsningar. Men väljar man att göra efter intel spec så går cpu'n i 5.2 och inte 5.5/5.8

Så vad gör Asus Multicore Enhancement? Den är nog igång

Permalänk
Medlem

Så vad gör Asus Multicore Enhancement? Den är nog igång

Hade det igång by default på mitt moderkort. Det gjorde inget förutom att göra göra processorn varmare.
Är nån slags Asus-autoöverklock-funktion men eftersom 13900k är så varm i grund så ledde det bara till högre temps (och därmed snabbare throttling) utan att ge någon prestandaökning.

Vet inte hur mycket extra spänning den matade CPU:n med, jag stängde av det så fort jag upptäckte det och har inte tittat tillbaks sedan dess.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1080p 60 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har undervoltat den med 0.125 offset och efter en dags lekande så har inget ostabilt hänt, såklart för tidigt att säga att det är perfekt men en bra början.

Tempsen har gått från 90c på varmaste till en bit under 80c ( detta under 30min cinebench, såklart mycket lägre i allt annat ). Har inte det bästa luftflödet i mitt chassi och den står även rätt dåligt till under skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske klarade inte minneskontrollern i processorn av snabba minnen när processorn undervoltades?

Tänker också att det kan va nått sånt, vill bara höra några säga det 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade det igång by default på mitt moderkort. Det gjorde inget förutom att göra göra processorn varmare.
Är nån slags Asus-autoöverklock-funktion men eftersom 13900k är så varm i grund så ledde det bara till högre temps (och därmed snabbare throttling) utan att ge någon prestandaökning.

Vet inte hur mycket extra spänning den matade CPU:n med, jag stängde av det så fort jag upptäckte det och har inte tittat tillbaks sedan dess.

Ska stänga av den sen när jag är vid datorn och se vad som händer

EDIT
Efter lite läsning så behåller jag nog den på eftersom tempsen inte längre är några problem, kan jag kräma på lite extra performance så gör jag det. Att minnena går på 4800 istället för 5600 gör mig inget för jag tror inte det är något jag kommer märka av.