Veckans fråga: Vad önskar du i din jobbdator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad önskar du i din jobbdator?

Bra teknisk utrustning kan göra arbetsdagen lite lättare, men alla är inte nöjda med sin jobbdator. Veckans fråga handlar om den bärbara datorn på jobbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RJ45-port, 14 tum - Resten kan kvitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

RJ45-port, 14 tum - Resten kan kvitta.

RJ45-port saknar jag fan hela tiden...

Edit:
Windows sleep state grejen som fuckar upp allt vill jag slippa. Ge mig riktig sleep mode som MAC.
RJ45-port.
USB-C med USB4 på alla portar minst 2st på varje sida. (inte bara med minimumkrav utan fullt USB4).
Batteritid som ger 20h minimum, dvs 2 arbetsdagar även efter ett par år.
Tangentbord som inte suger. Tex som vissa Lenovo eller Dell XPS som är rätt bra.
Skärm som helst är 16:10.
Trackpad som inte är kass, ge mig något som Dell XPS.
Finns säkert mer men det är några grejer iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo X1 Yoga som är på tok för kraftfull för det jag använder den till, men är supernöjd med egentligen allt, förutom batteritiden... Att inte klara en arbetsdag utan laddning är löjligt.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk

Önskar att min får virus, massor med virus och sprängs... god jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

RJ45-port saknar jag fan hela tiden...

Varje gång jag behöver plocka fram en USB-nätverksadapter så svär jag över modern produktutveckling. Fyfan.

Permalänk
Medlem

Inköpslista tillbehör med ny bärbar dator: USB-C-Hubb med minst 3 USB 2-3 kontakter..

Senast valde jag en begagnad Lenovo P52s som jag uppgraderat. 15,6" med närmare 10 timmars batteritid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller på med ganska tunga CAD-filer och modelleringsprogram. Så hade önskat mig en kraftfull dator både CPU och GPU som inte väger fläsk.

Kör 95% dockstation, 100% vid tung last. Så kanske en docka med rejäl kylning så kunde man köra nedklockat läge när man är på språng.

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Air M1 som jobbdator och tycker den är fenomenal. Låg vikt, helt ljudlös, bra batteritid och god prestanda. Det enda jag har att klaga på är anslutningarna och det eviga jonglerandet med donglar under möten...

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 med docka har det mesta man kan önska.

Permalänk
Medlem

Displayport...
HDMI känns inte längre som den behövs. Men det är väl personligt, som mycket annat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bra batteritid!, de vi har nu är katastrof (ca 3 timmar ) HP 840 G8

glömde skriva vilken jag har :)
Permalänk
Medlem

Våra jobbdatorer (HP EliteBook 850 G5) är rätt bra så har inte så mycket att klaga på. Det ska vara vikten och storleken isåfall. Möjligtvis batteritiden men tycker den är rätt bra också, har i princip laddaren i hela tiden. Räcker gott och väl för programmering.

Permalänk
Medlem

Önskar att bärbara hade alla anslutningar längs bakkanten i stället för på sidorna, där jag gärna vill ha både mus och händer. T ex använder jag en extern skärm till jobbdatorn, och den enorma HDMI-kabeln sitter mitt på högersidan. Hopplös placering. Baksidan är ju helt fri och oanvänd. Önskar också att den hade haft ett skjutlock över styrplattan, så man slipper nudda den av misstag. Använder inte sån skit ändå. Riktig mus är det enda vettiga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet nöjd, de senaste har vart top tier av HP EliteBook med extra RAM. Självklart med docka, rollermouse, tangentbord och några bra stora skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Dell XPS 13 med docka har det mesta man kan önska.

Är den så bra? Värt priset? Jag har gått och funderat på att skaffa en XPS 13 när min hemmalaptop dör (den har 6 år på nacken nu)

EDIT: Trodde den låg runt 12-13 tusen, men ser att det ligger nog närmre 20? Runt 10 lax skulle jag kunna lägga på en laptop i hemmet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de moderna bärbara jobbdatorerna är rätt bra, men jag håller med om att avsaknad av RJ45- och HDMI-portar kan vara störande. Vill helst inte behöva konka på dongeln hela tiden.

Men jag röstar även för bättre skärm i form av högre hz! Det är ju en fröjd för ögat, saknar det nu när man vant sig på sina stationära skärmar.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Har en HP ZBook Fury G9.

Finns väl egentligen inget att klaga på efter drygt en månads användning förutom kanske GPU-fläkten, vilken verkar gå igång så fort minsta lilla last hamnar på GPU.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Sa batteritid men vet inte, många jobblaptops är enligt min erfarenhet så fyllda med bakgrundsprogram, vpn och antivirus att batteritiden i de bästa fall slutar på ca 2 timmar, även med 99Wh batteri.
Ska dock sägas att jag har biffigaste workstation processorn och den drar as så fort någon liten beräkning ska göras

Permalänk

Bra dockningstation. Jag har thinkpad thunderbolt 4 workstation dock för 5000kr och det är många som klagar på den.
Tyst inget col whine eller likannde.
Uppgraderingsbar., Gamla P52 med plats för 4st ramstickor och 2st m.2 plus 1 sata ssd var underbar.

Permalänk
Medlem

Var är alternativet, driftsäker? På min förra arbetsplats hade min kolega en laptop som bara klyddade. portar som glappade. Den ska bara fungera.
Sen så ska den orka med filerna jag jobbar i. Men sen tar jag den otympligaste halvsega datorn med högljuda fläktar. Om den kopplar upp till dockan varje gång jag kopplar in den. Aldrig får en enda blåskärm.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Lenovo X13 Yoga. Bra maskin överlag men högtalarna är sjukt klena, klarar inte ens att överrösta en normal konversation. Och förstås avsaknaden av RJ45, men det gäller ju branschen i stort.

Permalänk
Medlem

Ethernet/RJ45, minst 4 USB A & 2 USB C portar, 16:10 skärm.
Full storlek DP port före HDMI också. Och inte via USB C portarna... Kan ha det också, men inte bara via USB C.

Men då använder jag min mest i fältet så vill inte klydda med donglar osv utan vill kunna koppla det rakt in så man kan konfa & felsöka utan att behöva felsöka om det är själva dongeln som bråkar med en också...

Nästa så man kan tänka sig att lägga till en seriell port med faktiskt... Även om det är sällsynt idag så hade varit skönt och slippa bära med den usb adaptern också.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Annat operativsystem & tyst.

Permalänk
Hedersmedlem

En grafikport som klarar 60fps 4k (vilket förvånansvärt få gör utan extra grafikkort).
USB-C laddning.
Möjlighet att använda windows hello

Lätt å tyst är trevligt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Önskar att den inte vore bärbar. Den används stationärt 99% av tiden.

Önskar en dator som man kan lasta tungt i många timmar utan att fläkten skriker som en bålgeting som håller på att drunkna i energidryck. Nuvarande jobbdator orkar inte ens med lite enklare excel och teams-möte samtidigt utan att fläkten ska dra igång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade en kollega förut som var missnöjd med att få ny jobbdator. Då kunde han inte läsa DI.se lika mycket för datorn kompilera snabbare.
Själv vill jag ha bättre allt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Bättre grafikprestanda. Det är visserligen totalt irrelevant för arbetsuppgifterna, men det gör det mindre motigt med arbetsresor eller att jobba när man är bortrest, då man kan spela lite spel på kvällen efter avslutat jobb. Annars måste man släpa med sig en extra egen laptop bara för spelande vilket både är dyrt och inte är så praktiskt, speciellt om man flyger eller åker tåg.

Har dock nyligen fått en ny laptop med RTX 3050 Ti som är helt OK för spelande även om det inte är något fartmonster. Tidigare hade jag något GT730M som knappt gick att spela på ens i 720p med allt på Low...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Musikälskare

Har bara haft Apple genom alla år som jubbadator, sitter på en MBP M1 nu och är mer än nöjd. Kvalitet rakt igenom, bra skärm, bra pekplatta om man nu använder den osv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Idiotin med portar på sidorna i stället för bak. Kabeln blockerar stor del av ytan där musen behöver vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S