Google presenterar söktrenderna för 2022

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Google presenterar söktrenderna för 2022

2022 lider mot sitt slut och bolag av olika slag levererar material där året sammanfattar. Sökmotorjätten Google har presenterat statistik för hur sökbeteendet sett ut under årets gång världen över, inklusive vad vi i Sverige sökt på. Sökningarna går oftast i linje med vad som händer och sker i världen och i år var det kanske inte helt oväntat vad som hänt och händer i Ukraina som tar topplaceringen bland trendande sökningar i Sverige. Ukraina-krisen följs av bankrånaren Clark Olofsson, vilket med stor sannolikhet beror på Netflix-seriens framgångar samt Valresultat.

Globalt ser det lite annorlunda ut i toppen där det populära ordgissarspelet Wordle ligger i topp, vilket kan ses som ett tecken på att en och annan Wordle-spelare fuskar för att ta reda på dagens ord. Detta följt av India vs England samt Ukraina.

Hur har årets sökningar sett ut för dig? Har du ställt frågor till Google mer frekvent, eller har du förlitat dig på andra sökmotorer? Eller har du helt enkelt anammat Mänsklig Interaktion™ för att få svar på dina frågor?

Samtliga svenska söktrender finner ni precis här nere:

Årets söktrender i Sverige 2022

Årets mest trendande sökningar

  1. Ukraina

  2. Clark Olofsson

  3. Valresultat

  4. VM

  5. Valkompassen

  6. OS

  7. Börje Salming

  8. Wordle

  9. Fotbolls-EM

  10. Jeffrey Dahmer

Nyheter och händelser

  1. Ukraina

  2. Valresultat

  3. Börje Salming

  4. Boka pass

  5. Apkoppor

  6. Queen Elizabeth

  7. Cornelia Jakobs

  8. Amber Heard

  9. SAS-strejk

  10. Elpris

Underhållning

  1. Wordle

  2. Stranger Things

  3. Nattryttarna

  4. Euphoria

  5. House of the Dragon

  6. Clark

  7. Mörkt Hjärta

  8. Lost Ark

  9. Smile

  10. Subway Surfers

Vad?

  1. Vad kostar elen idag?

  2. Vad är NATO?

  3. Vad händer i Ukraina?

  4. Vad är en oligark?

  5. Vad ska jag rösta på?

  6. Vad är apkoppor?

  7. Vad kostar bensinen idag?

  8. Vad vill moderaterna?

  9. Vad är norrsken?

  10. Vad är garantipension?

Hur?

  1. Hur röstar man?

  2. Hur gammal är Putin?

  3. Hur smittar apkoppor?

  4. Hur många medaljer har Sverige i OS?

  5. Hur lång tid tar det att få pass?

  6. Hur många har dött i Ukraina?

  7. Hur många soldater har Ryssland?

  8. Hur ser valet ut just nu?

  9. Hur många soldater har Sverige?

  10. Hur länge har Putin varit president?

Varför

  1. Varför krig i Ukraina?

  2. Varför strejkar SAS?

  3. Varför åkte Tommie ur Robinson?

  4. Varför är elen så dyr?

  5. Varför är inte Sverige medlem i NATO?

  6. Varför heter det Hesa Fredrik?

  7. Varför är retorik viktigt?

  8. Varför får man ALS?

  9. Varför är diesel dyrare än bensin?

  10. Varför ska man vaccinera sig?

Människor

  1. Clark Olofsson

  2. Vladimir Putin

  3. Cornelia Jakobs

  4. Grynet Molvig

  5. Amber Heard

  6. Johnny Depp

  7. Rasmus Paludan

  8. Sanna Marin

  9. Will Smith

  10. Ulf Kristersson

Människor vi minns

  1. Börje Salming

  2. Queen Elizabeth

  3. Anne Heche

  4. Aaron Carter

  5. Bob Saget

  6. Taylor Hawkins

  7. Sven Melander

  8. Sven-Bertil Taube

  9. Olivia Newton-John

  10. Betty White

Visa mer
Permalänk
Redaktion
Redaktör

Varför åkte egentligen Tommie ur Robinson?

Permalänk
Bildexpert

Har lite svårt att se hur Grynet Molvig skulle vara mer googlad i Sverige än Johnny Depp och Will Smith.

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden kan Grynet Molvig ligga så högt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av cyklonen:

Hur i hela friden kan Grynet Molvig ligga så högt?

Haha gissar att ingen vet vem Grynet Molvig är och vänt sig till Google för att ta reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha gissar att ingen vet vem Grynet Molvig är och vänt sig till Google för att ta reda på det?

Mjo, men det finns ju miljoner människor att söka på i så fall. Vad kan ha gjort att just hon blev intressant?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av cyklonen:

Mjo, men det finns ju miljoner människor att söka på i så fall. Vad kan ha gjort att just hon blev intressant?

Gammal jazz-sångerska. Gissar att hennes namn kommit upp pga medverkan i Stjärnorna på Slottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gammal jazz-sångerska. Gissar att hennes namn kommit upp pga medverkan i Stjärnorna på Slottet.

Ja, jag vet vem hon är. Men visste inte om det programmet. Det kan ju förklara det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man alltså är det bara jag som fortfarande undrar vart Jimmy Hoffa tog vägen?

Permalänk
Medlem

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

Då minskar nog antalet röster i det här landet med två tredjedelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

Alla ska rösta. Även om det är på fel parti.

Permalänk
Medlem

Att Clark Olofsson googlades mer än Putin förvånar mig, vet att det kom en Netflix-serie, men endå.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan_3:

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

Det värsta är ju att de är de som avgör valet. Om säg 80% redan har bestämt sig, i alla fall för "block", så är det ju resten som partierna måste uppvakta för att locka dem till sig, därav populistiska vallöften, enkla svar på komplicerade frågor och så vidare.

Permalänk

Nr ett borde vara att man googlar på google, det gör jag själv i adressfältet.

Permalänk
Medlem

just vm är den mest överskådliga & bästa jag sett.. letade på div. nyhetstidningar & tv.nu
visade sig "vm" på google var den lätt bästa, enbart 2 bokstäver

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Gissar att vissa söktrender städats bort 😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Paddan_3:

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

Det visar väll att man är villig att undersöka alternativen osv 😄 positivt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

”3. Varför åkte Tommie ur Robinson?”
”10. Varför ska man vaccinera sig?”

….Jag hoppas som in i 👹 att de som frågade nr 3 vet svaret på fråga 10….för annars finns det FAN inget hopp!!!

Skrivet av cyklonen:

Hur i hela friden kan Grynet Molvig ligga så högt?

Jag är värre. Hade inte en susning vem människan var innan ja såg svaret här i tråden 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nr ett borde vara att man googlar på google, det gör jag själv i adressfältet.

Fast du kan ju göra googlesökning i adressfältet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan_3:

"5. Vad ska jag rösta på?" 😂
Vet man inte det utan man måste fråga google, så ska man kanske inte rösta...

En del använder nog det för att verifiera vart de ligger..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

En del använder nog det för att verifiera vart de ligger..

Det är roligt när man diskuterar sådana här valbarometrar med folk. För många passar de in väldigt bra men för en del visar det sig att de inte alls tycker som de trodde.

§1.7
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nr ett borde vara att man googlar på google, det gör jag själv i adressfältet.

Gjorde det förr men nu skriver man bara in det man vill söka efter i adressfältet.

Däremot lär Google och Chrome vara väldigt vanliga sökord på Bing eftersom i princip alla söker på det när de installerat en ny dator och bara har Edge med Bing som default...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD