Permalänk
Medlem

Hjälp med anslutning

Hej!
Jag är nyinflyttad i ett radhus och har endast nätverksuttag på bottenvåning och ingen möjlighet att dra nätverkskabel på något bra sätt.
Jag som är ganska okunnig inom detta område behöver hjälp med en lösning då min PC på övervåningen inte har någon möjlighet för wifi.

Jag har telia 100/100 och wifi'n här uppe ligger där också enligt bredbandskollen.
Skulle jag kunna köpa en TP-Link RE450 som tar emot trådlös signal ifrån routern på bottenvåningen, ha den bredvid datorn och sen koppla den med nätverkskabel in i PC'n?

Alltså Router -> Trådlös WIFI till TP Link -> Nätverkskabel -> PC ?

Har testat Viasats powerline då jag fick en av en släkting för att testa men det ger mig runt 10 Mbit/s och en svarstid på 3,04 ms.

vill givetvis ha bättre anslutning om möjligt!

Om det finns andra sätt för att ha en form av trådlös mottagare i rummet där datorn står och köra en kabel från den mottagaren till datorn så är jag jättetacksam för alla tips.

Permalänk

Du kan köpa ett trådlöst nätverkskort och sätta i datorn annars, finns en uppsjö av såna. Kan dock inte tipsa om nån specifik.

Permalänk
Medlem

Om du nu vägrar försöka dra en kabel upp så köp en USB eller PCIe wifi kort till datorn.
Kör inte med nån sån där mottagare som sen sänder via kabel. Blir bar strul.

(Att klamra nätverkskabel längs lister snyggt är inte speciellt svårt. Man kan oxå köpa såna där vita kabellister att lägga kabeln i.Varför vill du inte dra kabel?
Ja jag är trött på folk som säger; min fru säger att det är fult.) O då ska man leva med rutten wifi när man kunde haft kabel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Om du nu vägrar försöka dra en kabel upp så köp en USB eller PCIe wifi kort till datorn.
Kör inte med nån sån där mottagare som sen sänder via kabel. Blir bar strul.

(Att klamra nätverkskabel längs lister snyggt är inte speciellt svårt. Man kan oxå köpa såna där vita kabellister att lägga kabeln i.Varför vill du inte dra kabel?
Ja jag är trött på folk som säger; min fru säger att det är fult.) O då ska man leva med rutten wifi när man kunde haft kabel.

Det är inte det att jag vägrar, och jag vet mycket väl om att kabel är den optimala lösningen.
Jag vill bara gärna veta vad jag har för eventuella lösningar om jag inte drar kabel.

Jag spelar inte något speciellt som kräver det blixtsnabba men streamar en del sport och film/serier och upplever att det faller en del på det kassa nätet som är nu.
Därav tänkte jag att en form av mottagare eller USB kort som du nämnde kanske kan räcka för mitt ändamål?

Permalänk
Skrivet av Vegraeus:

Det är inte det att jag vägrar, och jag vet mycket väl om att kabel är den optimala lösningen.
Jag vill bara gärna veta vad jag har för eventuella lösningar om jag inte drar kabel.

Jag spelar inte något speciellt som kräver det blixtsnabba men streamar en del sport och film/serier och upplever att det faller en del på det kassa nätet som är nu.
Därav tänkte jag att en form av mottagare eller USB kort som du nämnde kanske kan räcka för mitt ändamål?

Du skrev väll tidigare att du får din max fart genom Wifi:t ? Så lättase lösningen är ju absolut att köpa en usb wlan adapter.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegraeus:

Därav tänkte jag att en form av mottagare eller USB kort som du nämnde kanske kan räcka för mitt ändamål?

Ja usb wifi dongle eller PCIe wifi kort. Med PCIe kortet brukar man få antenn med. Kanske är lite bättre mottagning i ett sånt kort än USB.
Har ingen modell o rekomendera dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du skrev väll tidigare att du får din max fart genom Wifi:t ? Så lättase lösningen är ju absolut att köpa en usb wlan adapter.

Ja precis, det får jag!
Min router, iallafall vad jag kan läsa mig till har inte wifi 6, men kommer en Tp link archer tx50e fungera ändå? Den verkar smidig, bra pris och enkel att sätta dit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegraeus:

Ja precis, det får jag!
Min router, iallafall vad jag kan läsa mig till har inte wifi 6, men kommer en Tp link archer tx50e fungera ändå? Den verkar smidig, bra pris och enkel att sätta dit!

Ja det kommer funka utmärkt.
Tydligen får du bluetooth i den oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros