Svart skärm med nytt 4080 grafikkort

Permalänk
Medlem

Svart skärm med nytt 4080 grafikkort

Hej. Jag fick hem mitt nya 4080 kort i dag och det roliga vara inte länge. Det börja inte ens.
När jag starta första gången så fick jag ingen bild. Inte ens bios kommer jag åt.
Nu efter lite efterforskning. Så har jag hittat att detta är inte nytt.
Till och med Nvidia vet det och har en NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool.
Problemet är ju att jag inte en ser Windows. Men jag vet att den är inne i Windows.
Jag har provat de två sätt som visa har gjort. Men de funkar inte alls för mig.

När jag starta så blinkar LED på kortet och den lila led vid ström kontakten blickar vit. Sen då Den LED på moderkortet lyser vit.
Sen är det så här. Inget händer.
Ser att jag får Q-Code med nummer D6 som är då No Console Output Devices are Found.

Andra personer får bild. Väl när det kommer in i Windows. Men inte jag.

Här är en länk på hur det ser ut.

https://1drv.ms/v/s!An0FBzVUuO-qw3gq2aDZfyKQJYvW?e=BJPHnh

Vad tror ni om detta ? Har ni erfarenhet eller tips ?

Permalänk
Medlem

Man brukar väl koppla in ett till grafikkort för att ta ut bilden via och flasha den vägen?
(Om man inte har inbyggt grafik dvs.)
Annars ta kortet till en annan dator och se om det funkar att få bild/flasha därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Man brukar väl koppla in ett till grafikkort för att ta ut bilden via och flasha den vägen?
(Om man inte har inbyggt grafik dvs.)
Annars ta kortet till en annan dator och se om det funkar att få bild/flasha därifrån?

Hej.
Ja precis. Jag sitter och tänker på det och hur de gör. Har tittat lite på att köpa ett billigt grafikkort så jag får bild och då kommer in i Windows. Så jag kan köra Nvidias program och flasha.
Men jag har aldrig gjort det. Kört med två grafikkort samtidig. Som då är helt olika.

Så jag tror att NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool sen hittar 4080 kortet. Inte säker.
Har ni erfarenhet så kan ni berätta för mig. Man är ju lite rädd om just garanti. Om jag nu gör så. Sen om där är något som går fel. Då kommer säkert de skylla på mig och ingen garant gäller längre. Det handlar ju om 20 000 kr. Så det är bäst att tänka först. Innan man gör något.

Permalänk

Har inget grafik chip i processorn du kan använda bara för att få bild under flashningen?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har inget grafik chip i processorn du kan använda bara för att få bild under flashningen?

Nej . Jag har ju inte det. Kör med Intel Core i910920X, Intel® X299 Chipset, Socket 2066.
Jag förstår att så klart man kan starta upp med två grafikkort. Men man vill ju veta lite mer av erfarna personer innan man kör.

Permalänk

Men ropa hem ett begagnat 1030 eller nått från fejan blocket tradera eller liknande för typ 100:- behöver inte ha nån prestanda räcker med att kunna visa bild.

Kan va ett 20år gammalt kort har ingen större betydelse sålänge du har rätt port för att plugga in det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Men ropa hem ett begagnat 1030 eller nått från fejan blocket tradera eller liknande för typ 100:- behöver inte ha nån prestanda räcker med att kunna visa bild.

Kan va ett 20år gammalt kort har ingen större betydelse sålänge du har rätt port för att plugga in det.

Ja jag tänker köpa hem ett 1000 kr kort och prova. NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool kommer säga till om det inte går eller om det funkar. Bara jag får en bild så jag kan jobba lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nej . Jag har ju inte det. Kör med Intel Core i910920X, Intel® X299 Chipset, Socket 2066.
Jag förstår att så klart man kan starta upp med två grafikkort. Men man vill ju veta lite mer av erfarna personer innan man kör.

Jag har aldrig flashat ett grafikkort så kan inte ge råd om den men utgår från att det har nån commandline för vilket kort det skall jobba emot.
Däremot har jag kört dubbla kort/tripla lite då och då och för att få bild och det ska inte vara så himla bökigt.
brukar bara vara att koppla in kort i ledig plats och monitorkabeln till det kortet och starta upp.
Nån gång har jag väl vart med om knorr så man får köra med det enkla kortet i pciex normala 'gpu' slotten för att få bild.

Permalänk
Medlem

Om du inte bor jättelångt från butiken som sålde kortet, tycker jag du ska ta dig dit med kortet och få butikens personal att uppdatera kortet åt dig. Du ska ju inte behöva köpa ett extra kort för det, tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag har aldrig flashat ett grafikkort så kan inte ge råd om den men utgår från att det har nån commandline för vilket kort det skall jobba emot.
Däremot har jag kört dubbla kort/tripla lite då och då och för att få bild och det ska inte vara så himla bökigt.
brukar bara vara att koppla in kort i ledig plats och monitorkabeln till det kortet och starta upp.
Nån gång har jag väl vart med om knorr så man får köra med det enkla kortet i pciex normala 'gpu' slotten för att få bild.

Jag har installerat så jag kör två grafikkort nu. Funkar hur bra som helst. Man lär sig något nytt var dag.
Nu ska jag installera mitt nya 4080 kort och se om NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool hittar och uppdaterar kortet.
Suck....

Skrivet av cyklonen:

Om du inte bor jättelångt från butiken som sålde kortet, tycker jag du ska ta dig dit med kortet och få butikens personal att uppdatera kortet åt dig. Du ska ju inte behöva köpa ett extra kort för det, tycker jag.

ÄÄÄ inga problem att köpa ett kort för en 1000 lapp. Bra att ha liggande

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 4080 Dött

Ja då var vi klara med felsökning. Detta kort är helt kaputt.
Nu har jag lyckas då köra med två kort så jag får bild i alla fall.
Som jag ana. Datorn hittar inte ens grafikkortet. Så man kan inte köra ens NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool . Den hittar bara det extra grafikkort jag har satt i.

God jul och god fortsättning. Tack för era svar.