Hur skickar man bild från iPhone till osmart tv?

Permalänk

Hur skickar man bild från iPhone till osmart tv?

Hej.

Tjejen har en iPhone med oändlig surf och appar som disney plus.
Inget wifi.
Ingen smart tv.

Hur får hon billigast bilden från mobilen till tvn?

Är det kabel som gäller, en dongle till iPhone eller någon annan dongel och ha mobilen som hotspot?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Finns Lightning till HDMI kabel att köpa, är nog det enklaste!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Finns Lightning till HDMI kabel att köpa, är nog det enklaste!

Den kostar runt 600kr ny men ca 200 begagnad. Så det är ett alternativ.

Men man kan få en begagnad chonecast för samma pris, dock är jag kass på iphone så vet inte hur det funkar med hotspot och köra så.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

chromecast men då behöver du en app eller en apple tv 3 eller 4

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

tror inte du kan köra chromecast utan Wifi om man inte har en modernare version, + det är krångligare. Så ProTips om ni vill göra det enkelt är att köra en Ligthning to hdmi kabel, Snål som jag är så har jag köpt två av dessa som jag använder mig av i Båten och husvagnen och dessa fungerar utmärkt trots eftermarknad. https://www.teknikdelar.se/produkt/lightning-till-digital-av-...

Permalänk
Skrivet av PappelApel:

tror inte du kan köra chromecast utan Wifi om man inte har en modernare version, + det är krångligare. Så ProTips om ni vill göra det enkelt är att köra en Ligthning to hdmi kabel, Snål som jag är så har jag köpt två av dessa som jag använder mig av i Båten och husvagnen och dessa fungerar utmärkt trots eftermarknad. https://www.teknikdelar.se/produkt/lightning-till-digital-av-...

Då får det bli en sån 😃

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

chromecast men då behöver du en app eller en apple tv 3 eller 4

Tanken var i så fall att göra mobilen till hotspot och använda den som wifi router och sen använda chromecasten som vanligt då den får wifi från mobilen.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Avstängd

Många TV-apparater, även de utan "smartness", har stöd för att visa bilder från ett USB-minne eller liknande. Min förra TV exempelvis var en riktig budgetmodell och det var lätt tio-tolv år sedan jag köpte den, bara en HDMI och inget smart alls, men USB stödde den.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan telefonen hantera Airplay är det väl kanske enklare än en CC ? Jag gissar i vart fall att det funkar bättre att fortsätta vara inlåst i Applevärlden än att blanda in Google och Android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan telefonen hantera Airplay är det väl kanske enklare än en CC ? Jag gissar i vart fall att det funkar bättre att fortsätta vara inlåst i Applevärlden än att blanda in Google och Android.

CC fungerar i princip samma på iPhone som på Android. Det enda jag vet (om det inte ändrats) är att man inte kan skärmdela hela skärmen till en CC från iPhone. Videor från appar, t.ex. Viaplay, Netflix mm ska fungera likadant från både iOS som Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

CC fungerar i princip samma på iPhone som på Android. Det enda jag vet (om det inte ändrats) är att man inte kan skärmdela hela skärmen till en CC från iPhone. Videor från appar, t.ex. Viaplay, Netflix mm ska fungera likadant från både iOS som Android

Det gör de, men det kan vara värt att ha med sig att CC-stöd ligger på appnivå och vissa utvecklare bryr sig inte om att lägga in det i IOS-appar efter man redan har airplay i OS:et.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

CC fungerar i princip samma på iPhone som på Android. Det enda jag vet (om det inte ändrats) är att man inte kan skärmdela hela skärmen till en CC från iPhone. Videor från appar, t.ex. Viaplay, Netflix mm ska fungera likadant från både iOS som Android

Men Airplaydonglar finns billigare än CC och det verkar ju vara väldigt priskänsligt om man ska tolka formuleringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Tanken var i så fall att göra mobilen till hotspot och använda den som wifi router och sen använda chromecasten som vanligt då den får wifi från mobilen.

du måste nog göra så gissar jag.

det finns en kabel hos amazone, gissar på att du kan få ut bild med den

https://www.amazon.se/HDMI-adapter-telefondyna-AV-adapter-HDM...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men Airplaydonglar finns billigare än CC och det verkar ju vara väldigt priskänsligt om man ska tolka formuleringarna.

Airplaydonglar? En CC kostar runt 300-400:- Vad kostar en Airplaydongel?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Airplaydonglar? En CC kostar runt 300-400:- Vad kostar en Airplaydongel?

En AirPlay-kompatibel enhet lär vara bra dyrare än en Chromecast i alla fall.

Men för att kunna casta till en Chromecast behöver väl CC och telefonen vara på samma nätverk, vilket dom inte är om telefonen agerar hotspot?

En Chromecast med Google TV skulle dock fungera eftersom den har Google TV och styrs oberoende av telefonen. Då kan man ansluta till telefonens hotspot och använda fjärrkontrollen för att styra CCwGTV.

Eller en tredje telefon som agerar hotspot så att både Chromecast och iPhone ansluter till samma WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

En AirPlay-kompatibel enhet lär vara bra dyrare än en Chromecast i alla fall.

Men för att kunna casta till en Chromecast behöver väl CC och telefonen vara på samma nätverk, vilket dom inte är om telefonen agerar hotspot?

En Chromecast med Google TV skulle dock fungera eftersom den har Google TV och styrs oberoende av telefonen. Då kan man ansluta till telefonens hotspot och använda fjärrkontrollen för att styra CCwGTV.

Eller en tredje telefon som agerar hotspot så att både Chromecast och iPhone ansluter till samma WiFi.

Söker man på det så är Airplaykompatibla donglar billigare än CC, jag använder inte Appleprylar och har inte testat någon men billigare är de då i listningarna typ >
https://www.teknikdelar.se/produkt/miracast-airplay-1080-p-hd...
https://www.amazon.se/dp/B0BNPZWQ7Z/?tag=prse-home-mp-21&crea...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Söker man på det så är Airplaykompatibla donglar billigare än CC, jag använder inte Appleprylar och har inte testat någon men billigare är de då i listningarna typ >
https://www.teknikdelar.se/produkt/miracast-airplay-1080-p-hd...
https://www.amazon.se/dp/B0BNPZWQ7Z/?tag=prse-home-mp-21&crea...

Ja, jag hittade samma produkter när jag gjorde en snabbsökning. Det är inte lätt att veta när tillverkarna själva inte är tydliga.

Jag ska inte säga säkert, men min gissning är att den första länken som går till "Miracast Airplay" är just namnet på produkten för att vara extra lurigt mot konsumenten. Troligen har den inget stöd för AirPlay.

Den från Amazon har inga betyg och jag skulle gissa på att den inte heller har stöd för AirPlay, trots att det faktiskt står med i produktbeskrivningen.

AirPlay har högre krav jämfört med att lägga in stöd för Chromecast, bl.a. möjlighet att "casta" innehåll offline och utan WiFi m.m.

Men kanske.

Edit: Jag hade nog köpt en begagnad Apple TV för ändamålet. Då är man i alla fall säker på att det fungerar precis så som man har tänkt. 400kr begagnad på Blocket: https://www.blocket.se/annons/dalarna/apple_tv_/105592141

250kr: https://www.blocket.se/annons/jonkoping/apple_tv_/105262482
300kr: https://www.blocket.se/annons/stockholm/apple_tv_3_gen/105497...

Det finns fler. Då blir det i alla fall garanterat rätt plus att man slipper jobbig HDMI-kabel, adapter eller annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Det blev kabel men funkar sådär.

YouTube och tv4 play funkar bra, men disney+ ger ett felmeddelande med kabeln i, men dar man ur kabeln funkar appen som den ska på telefonen.

Några förslag?
Har prövat olika hdmi kablar och tvapparater men får samma fel.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Det blev kabel men funkar sådär.

YouTube och tv4 play funkar bra, men disney+ ger ett felmeddelande med kabeln i, men dar man ur kabeln funkar appen som den ska på telefonen.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Några förslag?
Har prövat olika hdmi kablar och tvapparater men får samma fel.

Ser ut som ett felmeddelande gällande piratkopieringsskydd, den dongeln är alltså inte certifierad för HDCP.

Permalänk
Medlem

Internetdela från telefonen och en Chromecast med Google TV är enklast.

Är det något arbetsabonnemang eller bara någon värstingplan kan man ibland får ut extra data-sim utan kostnad. Det som gäller om du vill ha extern hotspot eller 4G-router.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Internetdela från telefonen och en Chromecast med Google TV är enklast.

Instämmer.

Jag har kommit på att jag har haft samma problem som TS och blir nyfiken på att köpa en USB C till HDMI adapter för min mobil, en sådan kan man köpa dyr om den håller länge. Apple Lightning versionen räknas kanske inte som obsolete idag, men kanske imorgon då Apple troligen snart kommer överge porten. Så man köper en Lightning pryl som kanske inte fungerar med nästa års iPhone oavsett hur grym den idag fungerar.

Fördelen med att kunna skicka direkt ut från mobilen är många. Man hälsar på någon, man vill ej ge denna inloggning, den ej tillgång till deras wifi, man vill bara plugga i dennas tv och köra. Risken finns dock att det blir som för TS.. Så man bör kolla upp produkterna före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Internetdela från telefonen och en Chromecast med Google TV är enklast.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer.

iPhone och Chromecast behöver vara på samma nätverk. Om iPhone agerar hotspot så anses telefonen inte vara ansluten till samma nätverk och således fungerar det inte. Man behöver en tredje telefon som agerar hotspot om man vill använda Chromecast med iPhone.

Det fungerar förstås mycket bättre med AirPlay.

Bäst och billigast alternativ hade varit att köpa en begagnad Apple TV som jag skrev om tidigare. Istället köptes det någon kabel som inte fungerar med HDCP och därmed är helt värdelös.

Gör om, gör rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

iPhone och Chromecast behöver vara på samma nätverk. Om iPhone agerar hotspot så anses telefonen inte vara ansluten till samma nätverk och således fungerar det inte. Man behöver en tredje telefon som agerar hotspot om man vill använda Chromecast med iPhone.

Det fungerar förstås mycket bättre med AirPlay.

Bäst och billigast alternativ hade varit att köpa en begagnad Apple TV som jag skrev om tidigare. Istället köptes det någon kabel som inte fungerar med HDCP och därmed är helt värdelös.

Gör om, gör rätt.

Chromecast med Google TV är inte en Chromecast. Det är Google TV med inbyggd Chromecast – Chromecastfunktionen behöver du aldrig använda.

Under 400 kr och det fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Chromecast med Google TV är inte en Chromecast. Det är Google TV med inbyggd Chromecast – Chromecastfunktionen behöver du aldrig använda.

Under 400 kr och det fungerar!

Självklart! Mitt fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av muut:

Ser ut som ett felmeddelande gällande piratkopieringsskydd, den dongeln är alltså inte certifierad för HDCP.

Typiskt, så går det när man försöker hitta billiga julklappar 😅

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

iPhone och Chromecast behöver vara på samma nätverk. Om iPhone agerar hotspot så anses telefonen inte vara ansluten till samma nätverk och således fungerar det inte. Man behöver en tredje telefon som agerar hotspot om man vill använda Chromecast med iPhone.

Det fungerar förstås mycket bättre med AirPlay.

Bäst och billigast alternativ hade varit att köpa en begagnad Apple TV som jag skrev om tidigare. Istället köptes det någon kabel som inte fungerar med HDCP och därmed är helt värdelös.

Gör om, gör rätt.

Hur fungerar en apple tv, behöver den nätverk eller är den på något sätt smart och använder sig av nätet på mobilen automatiskt via en annan form av delning?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Hur fungerar en apple tv, behöver den nätverk eller är den på något sätt smart och använder sig av nätet på mobilen automatiskt via en annan form av delning?

Jag har för mig att den behöver internet på något sätt. Man kan ju testa med att internetdela från mobilen och ansluta Apple TV till telefonen du internetdelar ifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Hur fungerar en apple tv, behöver den nätverk eller är den på något sätt smart och använder sig av nätet på mobilen automatiskt via en annan form av delning?

Jag fick precis reda på att Netflix har tagit bort stöd för AirPlay av någon anledning. Men det behöver inte påverka något i sig så länge du använder telefonen som hotspot.

Om du använder telefonen som hotspot så kommer det fungera som du vill med både Apple TV eller en Chromecast med Google TV så om du väljer någon av dom två så kommer allt fungera perfekt. Observera att "Chromecast" och "Chromecast med Google TV" är två olika produkter och det är endast den sistnämnda eller Apple TV du bör köpa.

Däremot har Apple TV mer och bättre integration med hennes iPhone, det är smidigare att använda telefonen som fjärrkontroll/tangentbord till Apple TV och du kan söka på Apple TV via rösten med telefonen (går även på nyare Apple TV, men dom kostar desto mer). Lösenord till tjänster synkas från hennes telefon så att hon inte behöver skriva in dom med fjärrkontroll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

När ni ändå håller på kan det ju vara värt att hålla lite koll om ni hittar någon modernare TV billigt. Kan gå att hitta gratis för upphämtning ibland då inte alla har något enkelt sätt att frakta bort dem eller någon annan plats i bostaden att ställa dem.

Jag försöker inte på något sätt klanka ner på valet av TV, bara tipsa om att man ibland kan få tag i en uppgradering löjligt billigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag fick precis reda på att Netflix har tagit bort stöd för AirPlay av någon anledning. Men det behöver inte påverka något i sig så länge du använder telefonen som hotspot.

Om du använder telefonen som hotspot så kommer det fungera som du vill med både Apple TV eller en Chromecast med Google TV så om du väljer någon av dom två så kommer allt fungera perfekt. Observera att "Chromecast" och "Chromecast med Google TV" är två olika produkter och det är endast den sistnämnda eller Apple TV du bör köpa.

Däremot har Apple TV mer och bättre integration med hennes iPhone, det är smidigare att använda telefonen som fjärrkontroll/tangentbord till Apple TV och du kan söka på Apple TV via rösten med telefonen (går även på nyare Apple TV, men dom kostar desto mer). Lösenord till tjänster synkas från hennes telefon så att hon inte behöver skriva in dom med fjärrkontroll.

Tja, smidigare kan det säkert vara men även CC med Android stöder ju textinmatning och fjärrstyrning med en Iphone och så. Styra med rösten via telefonen vet jag inte dock, men å andra sidan kan du ju styra med rösten utan telefonen (med fjärrkontrollen) så jag vet inte om det är så viktigt. Lösenordssynkningen på Chromecast kräver inte Android på något sätt, men du måste ju ha dina lösenord/konton sparade i ditt Google-konto, via Chrome är väl det vanligaste.