WD120EFBX DOA? Hjälp med felsökning innan jag skickar iväg

Permalänk
Medlem

WD120EFBX DOA? Hjälp med felsökning innan jag skickar iväg

Hej, har lite strul med två diskar som jag felsökt lite. Jag är ganska säker på att dom är DOA, men tänkte jag gör en tråd här för att se om någon har ett bra tips till mig innan jag börjar kontakta butik för någon proccess av garanti. Finns garanterat mycket smartare människor än mig själv här som kanske vet vad som händer.

Köpte två WD Red Plus 12 TB (WD120EFBX) diskar för ett tag sen som jag tänkte stoppa in i en ny Synology NAS som jag ännu inte köpt. Under veckan köpte och fått en levererad.

Sätter in båda diskarna och ska påbörja DSM installationen och får error 35, udda tänker jag och testar med en disk åtgången för att se vilken som är dålig. Får samma error 35 med varje disk ensammna.
Tar därför tipset från Synologys hjälpartikel och kopplar in dem i en Windows burk. Nu tar jag inte min nyare burk, utan en äldre (6700k, W10, indikation för ålder. Ifall någon tror hårddiskarnas storlek kan vara något problem?)

Vid testerna så kopplas hårddiskarna in var för sig med satakabel när datorn är avstängd. I Windows 10 Disk Managment så syns hårddiskarna, men visas som "Unkown, not Initialized" samt "Unallocated". Kan ej välja att skapa en ny volym.
Kan välja att "Initialize Disk", får både val om MBR och GPT men resultatet är desamma vid båda. Efter en kort stund så kommer felmeddelandet "The Request could not be performed because of an I/O device error."

Försökt söka mycket på google och hitta svar genom reddit. Hittat ett par intressanta tips som jag testat utan resultat.
Exempel:

Även testat att använda mig av Western Digital Dashboard, försökt göra en SMART scan i programvaran men får meddelandet Operation Failure direkt. Även försökt mig göra en secure erease av hårddisken genom en bootable USB som skapas genom WD Dashboard, var väldigt osäker på val i programvaran, men gjorde några testar men de failade direkt

Så, finns det något mer jag kan göra/kolla upp? Båda diskarna köptes samtidigt så troligtvis samma batch. Har Windows 10 samt Ubuntu (som jag aldrig använder, så om jag ska göra något i det så behöver jag klara instruktioner) installerat på datorn jag kan koppla hårddiskarna till. Ger det tills på söndag sen gör jag ett garantiärende
Tack på förhand från en idiot

Permalänk
Medlem

Du skall kunna köra SMART ändå med lämpligt program även om diskarna inte har kört någon scanning innan - SMART kan alltid läsas av så fort disken kan identifieras av systemet/BIOS

syns diskarna i BIOS över huvud taget??

vad händer om du kör via USB-diskdocka - identifieras disken

om du kör linux (och som sudo/root i terminal-fönster) först med 'lsblk'

se vilka lagringar den ser och hur många och stora de är.

någon av dessa bör stämma med storleken av 12 TB - syns inte disken där så har inte ens BIOS på moderkortet hitta disken oavsett om det är direktkopplad med SATA-sladd eller via USB från USB-docka/adapter.

om den syns där - och anges som 'sdb' och storleken ungefär 12 TB

så kan du sedan prova med 'smartctl -x /dev/sdb' för att få fram listan med SMART-parametrar

kör du i ubuntu kan du prova med 'disk' om du söker i desktopens rutnät-ikon längst ned till vänster eller gnome-disks om det startas i terminal - där går det också att få fram SMART i många fall (kan dock vara krångligt på externa USB-diskar/USB-diskdockor då dessa USB/SATA-chip är så buggiga och kan inte köra UAS korrekt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

syns diskarna i BIOS över huvud taget??

I "Sata and RST configuration" så ser jag ingen av diskarna. Förutom mina OS diskar så är resterande sata portar "Not Installed". Tycker det är intressant då Windows Disk Management ändå ser hårddisken

Skrivet av xxargs:

vad händer om du kör via USB-diskdocka - identifieras disken

Ser likadant ut med eller utan disk inkopplad. Försöker jag öppna så ser det ut, så fungerar nog inte

Nu tänkte jag boota upp disken med ubuntu, men måste ha gjort en rensning av den disken när jag testade massa med secure erease, för de fungerar inte nu.
Vet inte om det är värt att installera ubuntu igen om diskarna inte syns i BIOS