Utvecklare, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag?

Permalänk

Utvecklare, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag?

Som rubriken lyder, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag? Skriv gärna om er bakgrund och om ni hade ett "hemspråk" som ni kände er mest bekväma med i början eller om ni helt enkelt programmerat i samma språk sen skoltiden. Tänkte att det hade varit kul att se om man kan se mönster på vilket språk utvecklare använder sig av mest här på Sweclockers/ i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att få ett statistiskt urval i bara en forumtråd. Kan vara vettigt att kolla på någon tjänst som försöker aggregera tex. https://webbjobb.io/programmeringssprak

Själv jobbar jag i .NET (C#), med React som frontend

Permalänk
Medlem

Pluggade Java och JS (react främst). Fick jobb som är i främst .NET framework (äldre C#), C++ 17 och ingen frontend alls förutom lite vanliga GUI-program ibland.

Jobbar även mycket med en jätterolig teknologi som heter XSLT

Permalänk
99:e percentilen

Några mönster av värde lär det inte bli tal om i detta format, men anekdoter kan väl vara kul. ¯\_(ツ)_/¯

Under mina första fem år som (hobby)programmerare skrev jag tyvärr bara JavaScript. Det tog ett par år att tvätta bort alla dåliga vanor jag la mig till med i det härket till språk.

Haskell (som jag blev introducerad till från dag ett på högskolan) är det språk som haft störst betydelse för att göra mig till den programmerare jag är idag.

Brödfödan tjänar jag för närvarande ihop till genom att skriva TypeScript, vilket nog är det språk jag har mest praktisk erfarenhet av. Ett extremt kraftfullt språk som dock kan användas för att skriva kod inom ett oerhört brett kvalitetsmässigt spektrum från fullständig katastrof till fascinerande robust.

Det språk som fått mig att vilja programmera på fritiden igen, efter tre år utan någon sådan lust, och känna ren glädje i att skriva kod, är Elm.

Hjärnan min tänker i Haskell-pseudokod, med Curry–Howard-isomorfismen som ständigt återkommande tema.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om jag själv får bestämma så kör jag gärna .NET C#.
Tycker att ASP.NET Core är rätt trevligt att jobba med när det kommer till webb. Men står ut med javascript (vanilla, node, React eller Svelte) i de fall det krävs.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Typescript(mycket react) och Java primärt.

Permalänk

Typ alla populära programmeringsspråk språk, från maskinkod, vhdl, olika högnivå och en drös olika utvecklingsmiljöer för den ena och andra som plc. Och man kan se lite på hur folk svarar på hur smala de är i språk.

Frågan man en person vilket språk kan du?
Och första personen svarar: Rikssvenska, värmländska, skånska, stockholmska, nynorska, bokmål etc.
Den andra personen svarar: Engelska, tyska, franska, spanska, latin, mandarin , hindi, Arabiska etc.

Så ger dessa svaren lite antydan till hur smal språkkunskaper personen har.

Exakt samma ser jag med programmering. De flesta rabblar upp vad jag räknar som typ samma språk. Där man kan argumentera för att spetskompetens inom ett visst område ibland är bättre.

Permalänk
Datavetare

Som rubriken lyder, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag?

För tillfället är det mest Go (lågnivå-kod Linux-baserade inbyggda-system) samt NodeRed (vilket är en kombination av "visuell" programmering och JavaScript för domän-specifika saker).

Men blir även en del C# i Unity.

Har sneglat Go rätt länge, men aldrig riktigt sett något riktigt stor anledning att börja använda det. Nu när jag faktiskt tagit det steget önskar jag att det steget tagits tidigare.

Finns definitivt språk/ramverk med fler finesser än Go, men enkelhet har rejält med fördelar i att det blir så lätt att läsa existerande kod + Go är (ihop med Erlang) en av väldigt få som fått CSP rätt (async/await i JS, C# m.fl. är ett blekt hack i jämförelse).

Skriv gärna om er bakgrund och om ni hade ett "hemspråk" som ni kände er mest bekväma med i början eller om ni helt enkelt programmerat i samma språk sen skoltiden.

Lärde mig programmera i olika BASIC-dialekter samt assembler (främst på Amiga / Atari ST). Det jag så här långt jobbat klart mest med är C (kernel-kod) och C++ (alla möjliga former av applikationskod).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som rubriken lyder, vilka språk/ramverk jobbar ni med idag?

Uteslutande Rust sen 6 år tillbaka. Använder det till en single-server lösning för att analysera semi-big data hos telecoms, alltså backend/linux/headless bös.

Skriv gärna om er bakgrund och om ni hade ett "hemspråk" som ni kände er mest bekväma med i början

Framför allt C++ som gällde tidigare, även om man tvingades brottas med Java till och från.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och man kan se lite på hur folk svarar på hur smala de är i språk.

Man är väl inte märkvärt smal i språk bara för att man jobbar med alt. känner sig mest bekväm med 1-2 kanske max 3 språk? Bara för att man någon gång rört allt från Verilog till Prolog, C till O'Caml, ASM till Python, och LISP där någonstans.. så är man väl sällan expert på samtliga?

Personen som säger sig kunna 4+ naturliga språk använder förmodligen bara 2, det 3e har börjat rosta för de har inte övat på flera månader, och det 4e var egentligen bara något de lärde sig grundlläggande i några veckor inför en resa. (lite /s på den meningen)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Man är väl inte märkvärt smal i språk bara för att man jobbar med alt. känner sig mest bekväm med 1-2 kanske max 3 språk? Bara för att man någon gång rört allt från Verilog till Prolog, C till O'Caml, ASM till Python, och LISP där någonstans.. så är man väl sällan expert på samtliga?

Personen som säger sig kunna 4+ naturliga språk använder förmodligen bara 2, det 3e har börjat rosta för de har inte övat på flera månader, och det 4e var egentligen bara något de lärde sig grundlläggande i några veckor inför en resa. (lite /s på den meningen)

Semantik... Min poäng är att en person som t.ex. endast radar upp olika webbtekniker troligen främst bara jobbar med webb.

Men om frågan är vilket språk man är mest bekväm med såvisst.. För min del är det C# och när det är web är det ASP.NET MVC, då det är så enkelt och jag ser ingen mening om att krångla till det. Ska man kasta upp en webtjänst på sin fritid för något, använd då något simpelt.

Det tråkiga tycker jag är att det är sällan man själv får bestämma språk eller ens hårdvara. Man ska ofta fixa till saker, som ett fel i en ABB PLC och då kvittar det att man föredrar pyton, man får fortsätta med samma språk som utvecklaren innan valde.
Samma är det när de ska fixa ett fel i en mikrodator. Roligt för dem att de föredrar javascript, men mikrokontrollen är kodat i C.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen särskild anledning att välja något annat blir det Python, alla gånger. Jag jobbar dock inte med utveckling utan sitter mest i olika hjälpfunktioner och skriver små script för att lösa infrastruktur- eller pipelineproblem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Semantik... Min poäng är att en person som t.ex. endast radar upp olika webbtekniker troligen främst bara jobbar med webb.

Men om frågan är vilket språk man är mest bekväm med såvisst.. För min del är det C# och när det är web är det ASP.NET MVC, då det är så enkelt och jag ser ingen mening om att krångla till det. Ska man kasta upp en webtjänst på sin fritid för något, använd då något simpelt.

Det tråkiga tycker jag är att det är sällan man själv får bestämma språk eller ens hårdvara. Man ska ofta fixa till saker, som ett fel i en ABB PLC och då kvittar det att man föredrar pyton, man får fortsätta med samma språk som utvecklaren innan valde.

Dock så hoppar inte majoriteten från ställe till ställe så ofta, och som konsult har man sitt kunskapsområde man säljer in. Majoriteten sitter dagligen i samma språk så länge de stannar på arbetsplatsen. Så frågan i tråden är intressant för de flesta av oss tror jag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Finns det ingen särskild anledning att välja något annat blir det Python, alla gånger. Jag jobbar dock inte med utveckling utan sitter mest i olika hjälpfunktioner och skriver små script för att lösa infrastruktur- eller pipelineproblem.

Samma här, skriver kod i Python för att automatisera exempelvis manuella rutiner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Under skoltiden var jag mest bekväm i C då det huvudfokus i de flesta kurser. Vi fick även prova på t.ex. Java, C#, JavaScript, Lisp, Assembler, Prolog och dyl.

Har jobbat som utvecklare i ganska exakt 6 månader nu. I jobbet använder vi uteslutande C# med EF i backend och TypeScript till frontend. Den största skillnaden är att under skoltiden hatade jag allt som hade med frontend att göra. Nu tycker jag nästan det är det roligaste (förutom själva styling-bitarna, men oftast har vi färdiga komponenter för det mesta). Men mycket som ska hända och finns många olika vägar att lösa saker så gillar kreativiteten man får.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Dock så hoppar inte majoriteten från ställe till ställe så ofta, och som konsult har man sitt kunskapsområde man säljer in. Majoriteten sitter dagligen i samma språk så länge de stannar på arbetsplatsen. Så frågan i tråden är intressant för de flesta av oss tror jag.

Visst men då kommer det in att man jobbar smalt inom ett visst område.
Vissa har som mig att kund har ett problem som ska lösas, kunden skiter mer fullständigt i hur det är löst, man ska rätta till det. Och det kan bli webbtekniker, mobilutveckling, driverutveckling, hårdvaruutveckling, elektronisk styrning, analys av nätverkskommunikation för att lösa problemet.

Ta en app på en mobil som styr en fysisk pryl genom 5G. Kund säger att den ej fungerar perfekt. Ja, felet kan ligga i väldigt många olika ställen, med helt olika utvecklingsmiljöer och språk. Att kalla in dessa 5st nischade personer som bara kan en enda sak och få dem att prata med varandra blir kostsamt. Kalla då istället in en person som "kan allt".

Men det beror såklart på storleken. Tar vi större saker som spotifyappen, så är det naturligt att en drös personer får jobba med det. Men det företaget som vill styra garageportar och liknande med sin privata mobilapp har ej de pengarna.

Permalänk
Avstängd

Jobbar med ett system för styrning av automation inom industri och lager. C# med Angular-frontend, MongoDB mestadels, micro services som backend på Linux-containers. CI/CD via Azure Devops.

Jag är inte ingenjör, vilket de flesta av mina kollegor är, utan systemvetare och läste därmed endast ett par mindre kurser i Java under min utbildning, vilket jag aldrig jobbat med men C# är rätt likt. Sen läste jag en del sommarkurser i exempelvis Ruby, XNA och lite annat. Och jag tog ofta på mig en mer teknisk roll i skolprojekten och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Uteslutande Rust sen 6 år tillbaka.

Tiden flyger. Känns märkligt att Rust varit moget för produktion i sex år redan. Upplever du att du skriver Rustkod lika obehindrat idag som du skrev C++ tidigare? Har du med andra ord internaliserat alla de kontroller som kompilatorn påtvingar programmeraren efter all tid du spenderat i språket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Tiden flyger. Känns märkligt att Rust varit moget för produktion i sex år redan. Upplever du att du skriver Rustkod lika obehindrat idag som du skrev C++ tidigare? Har du med andra ord internaliserat alla de kontroller som kompilatorn påtvingar programmeraren efter all tid du spenderat i språket?

Det är väl inget jag går och tänker på egentligen, kanske för att jag aldrig sett kompilatorn som ett hinder utan mer en hjälpande hand som visserligen sträcks ut mer sällan än tidigare, och när den gör det är det ofta ganska klart vad som behöver åtgärdas.

Jag förnekar inte heller att programmerarens bekvämlighet har ett visst egenvärde, men hade det varit viktigt för mig hade jag kanske dragits till språk som Python istället. Om jag istället skulle jämföra övergripande produktivitet så tar Rust priset alla dagar i veckan. Lite som med Haskell har man känslan att "kompilerar det så fungerar det" - vilket såklart inte är helt sant, men man får absolut ett mer robust resultat som kräver mindre pågående underhåll - vilket i tur gör mig som programmerar gladare än att kompilatorn sväljer min kod.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Gick från i juni från .NET/React (senaste 8 åren) till NodeJS/React (MERN). Kan inte säga att jag stormtrivs i stacken men ser det som en möjlighet att bredda mig.

Permalänk
Medlem

C, Python och shell-skript. Jag arbetar framförallt med inbyggda system och "embedded Linux". Hårdvaran ställer ofta krav på låg minnesförbrukning, CPU-användning och lagringsstorlek så vanligtvis används C för att balansera detta.

Byggsystem (oftast Yocto) och bredare testning(functional testing i pytest) skrivs oftast mha Python.

Shell-skript används för att läsa simpla problem i produkterna och för att skriva hjälpskript som underlättar arbetet.

Permalänk
Medlem

Endast back end för min del senaste två åren. T-SQL samt Java. Jag är alldeles för dålig på front end men sen tycker jag inte det är speciellt roligt heller, kanske ändrar mig i framtiden.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Jobbar med C++ och spelmotorutveckling. Tidigare C för unix userland och kernel, och även en horribel period med java webutveckling.

Har alltid varit intresserad av programmeringsspråk och försökt plocka russinen ur kakan från olika språk och paradigmer. Språkresan har väl gått på något ungefär (glömt en del, utelämnar en del): Basic (c64/amiga), C, X86-assembler, C++, Java, Scheme, Python, Ruby, OCaml, D, Rebol, Rust, Zig.

C är helt klart mitt hemmaspråk med C++ som god tvåa, men jag tycker Zig har väldigt lovande kvaliteter och försöker bli mer hemvan där.

Permalänk
Medlem

Vid millenieskiftet lärde jag mig Assembler, C och C++.
Jobbat mest i .NET (både framework och core) och Python
Fuskar lite med javascript
Koncernen har tagit ett strategiskt beslut att endast använda Java framöver för allt nytt istället för .net (globalt företag med utveckling i många länder)

*Disclaimer: Jag är testledare, inte programmerare. Jobbar till vardags mest med Robot Framework, men det är bara ett ramverk ovanpå Python. Och automatiserar man hemsidor så blir ju CSS och javascript en nödvändighet (ja, man kan "koda" i CSS med).

Imorgon: Är sugen på att lära mig web assemblies och kikat på Blazor

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Hmm, beror på uppgiften.
Som dba och db-utvecklare, t-sql, och R, (kan man kalla ssis och ssas som ramverk, kanske mer teknik).
BI : DAX, vba, PowerQuery, tsql
Som web backend php med laravel som ramverk ofta (om jag tyvärr gör front så blir det ofta i react eller laravels blade-tjottafräs), lite ajax, jq.
Övrigt c# och x++
Som sysadm : powershell, bash-scriptande.

(har hunnit med en del sedan jag började när jag var 7, sedan utökat det jag levererar pö om pö. Lever på lite om mycket som kunskap, håller ofta ihop olika grupper som "tolk")

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Just nu byggs det e-handelsplattform. Asp net core som backend och en front byggd på node som driver ett egengjort, minimalt, filbaserat cms baserat på express och ejs.

När jag får tid är jag sugen på att lära mig lite mer låg-nivå-programmering och har kikat lite på Zig som jag tycker ser ut att gör mycket rätt där.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Mestadels språk inom industriell automation (IEC 61131-3), så mestadels Structured Text för realtidssystem. Har en kurs om detta på min YouTube-kanal.

I övrigt C# och C++/QT för front-end när jag känner för att göra sådant.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jobbar så got som enbart i :net världen, dock i alla dess former från .net till core till Blazor, powershell o.s.v.. Petar också då och då med Javascript samt SQL när det behövs. På jobbet har vi också en del i C också ( Firmwares ) men inget jag själv sitter med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med "full stack", så det är Java i botten med Java Server Faces (JSF) i frontend. Kör detta i Tomcatservrar på Linux-burkar i molnet. En gammal teknikplattform som visat sig vara oerhört stabil och som jag jobbat med sen typ år 2000 och är still going strong. Jag har sett en del nyheter komma och gå, men Javan och JSF utvecklas vidare i faktiskt allt snabbare takt. Java v 19 kom ju ut för inte länge sen.
Kikat en del mot modernare ramverk för frontend, men inte sett mig tvungen att byta, och Primefaces ger mig allt jag behöver...
Dock så blir det en del Javascript där på fronten med JQuery för att knyta ihop en del komponenter på den nivån också,

Sen är det SQL mot databaserna, fast numera mest via JPA (Java Persistance Api). Elasticsearch (också Javabaserat) för indexering av större datamängder med ursnabba sökningar, shell script (bash), lite Python. På hobbynivå mot Arduino o.dyl så blir det C. Har även jobbat med C++, men det var länge sedan. Första jobbet så var det faktiskt Pascal som gällde, Ericssons AXE-utvecklingsmiljö hade en del verktyg med den tekniken. Det automatöversatte vi till Objective-C som var ett proprietärt spåk med sådär framgång. Det blev en del spagetti med översättningen. Det översatte vi sedan till C++ som vi körde med GNU-verktygen som jag var ansvarig för att hålla uppdaterade. För detta hade vi en modemuppringd internetuppkoppling som jag fick tillgång till. Det här var alltså före world-wide-web. Ja, jag börjar ju bli lite till åren inser jag...

Permalänk
Medlem

Idag kodar jag mycket backend i C#. Nästan ingen frontend alls då det mesta mynnar ut i integrationer eller rapportsystem som i sig har UI. Scriptar även en del Stored Procedures i MS SQL i situationer som kräver mer prestanda. Tråkigt nog har vi även den där klassikern att någon tidigare har byggt ihop grejer i Excel (VBA) som via addins pratar med exempelvis Bloombergs plattform så det behöver också underhållas.

Använder egentligen inget annat ramverk än .Net Framework. Fördelen med det är att det är lätt att hålla versionen av ramverket uppdaterad hela tiden, dvs inte så många andra beroenden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

VHDL! :D:D

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |