Dum fråga - varför måste man ha wifi antenn?

Permalänk
Avstängd

Dum fråga - varför måste man ha wifi antenn?

Jag förstår inte har innan alltid köpt färdigbyggda dator från typ Alienware osv, aldrig har dom någonsin haft FULA utanpåliggande antenner för wifi. Varför är fallet så nu när jag ska bygga dator alla moderkort kommer med en slags antenn lika stor som en dildo och den ska placeras på utsidan av dator, som om jag ens har plats för det.

Kan någon förklara för mig vart är dessa fula antennar på alla datorer som säljs i marknaden av asus, acer, osv och varför kan inte dom vara dolda på insidannnnnnnnnnnnn

Permalänk
Medlem

Ett normalt datorchassi fungerar som en faradaybur, så du skulle inte få någon bra täckning med en antenn placerad på insidan. De färdigbyggda datorerna du köpt har troligtvis antennen integrerad i chassit på något sätt.

Frågan är varför det inte finns "lösa" chassin med integrerad antenn, men det handlar väl som vanligt om att det inte finns tillräckligt med efterfrågan för att chassitillverkarna ska bry sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag förstår inte har innan alltid köpt färdigbyggda dator från typ Alienware osv, aldrig har dom någonsin haft FULA utanpåliggande antenner för wifi. Varför är fallet så nu när jag ska bygga dator alla moderkort kommer med en slags antenn lika stor som en dildo och den ska placeras på utsidan av dator, som om jag ens har plats för det.

Kan någon förklara för mig vart är dessa fula antennar på alla datorer som säljs i marknaden av asus, acer, osv och varför kan inte dom vara dolda på insidannnnnnnnnnnnn

Det handlar om att det är radio, du behöver alltså antenner och desto större de är desto bättre fungerar de.
En datorlåda i plåt skärmar radiovågor så det fungerar sämre att ha antenner i lådan men en del datorer har plastlådor som dämpar radiosignalerna mindre och på laptops monterar man ofta antennerna i monitorn, det handlar hur som helst om att man inte vill försämra egenskaperna, en separat antenn en bit från datorn brukar ge bäst prestanda och det är därför man brukar ha antennerna separat anslutna med kabel till wifikortet på bättre wifikort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går i teorin att ha antennerna på insidan om chassit är anpassat för det, det vill säga innanför plast eller glas som är icke-ledande. Det krävs speciella anpassningar för sådant

Lösa komponenter (som också kan användas i färdigbyggda system) löser därför antennfrågan med att placera antennerna så störningsfritt de kan (alltså utanför lådan)

Finns absolut färdigbyggda system med inbyggda antenner, det är bara lite dyrare att göra så för då måste saker specialanpassas

Större externa antenner har också oftast bättre mottagning/signalkvalitet, därför används de på de flesta högpresterande routrar och liknande. De kan dessutom vinklad och anpassas oberoende av de andra delarna, vilket kan underlätta

Permalänk
Medlem

Finns ju USB-stickor för Wifi som inte är större än ett USB-minne. Så det är inget krav att antennen ska vara stor.
Däremot funkar det oftast stabilare och går snabbare med en rejäl extern antenn så det är ju en fördel. Storleken är också av mindre betydelse när det är en stationär dator som man sällan flyttar på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Kör med kabel, bättre, snyggare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Åhh så himla bra svar nu förstår jag tack! Vad synd att chassi tillverkarna inte bryr sig för det inte finns efterfrågan. Jag har Razer Tomahawk Mini ITX, det är glas på sidorna jag vet inte om det är metall, plåt eller alminium som ramen är gjord utav. Ni rekommenderar mig inte sätta antennan på insindan?

https://www.webhallen.com/se/product/330102-Razer-Tomahawk-Mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Åhh så himla bra svar nu förstår jag tack! Vad synd att chassi tillverkarna inte bryr sig för det inte finns efterfrågan. Jag har Razer Tomahawk Mini ITX, det är glas på sidorna jag vet inte om det är metall, plåt eller alminium som ramen är gjord utav. Ni rekommenderar mig inte sätta antennan på insindan?

https://www.webhallen.com/se/product/330102-Razer-Tomahawk-Mi...

Om du vill ha bra signal så ska du ha en stor och ful antenn fristående.

Är hastighet och funktion inte så viktigt så tryck i den på insidan.

Själv hade jag kört med kabel, det är i praktiken alltid överlägset.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Om du vill ha bra signal så ska du ha en stor och ful antenn fristående.

Är hastighet och funktion inte så viktigt så tryck i den på insidan.

Själv hade jag kört med kabel, det är i praktiken alltid överlägset.

Jag trycker in den. Bara dum fråga den kan inte skada mina andra kompontenter typ vet inte hur el, jordad och sånt funkar den kan liksom inte slå ut moderkortet eller jinxa grafikkortet. Jag bara slänger in det i chassit tänkte jag.

Permalänk
Medlem

I teorin kan en antenn nära elektronik säkert påverka, märker du att datorn dummar sig så får du väl ta ut antennen isf.

För övrigt skulle jag rekommendera att du överväger att köra med kabel istället.
Det är bättre. Om nu inte någon redan sagt det.

Visa signatur