RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk

RX 7900XT/XTX Owners Club

Eftersom vi säkert är några på Sweclockers som snart får sitt beställda kort så kan vi samla våra intryck av korten i denna tråd.

Väntar själv på min beställning hos Komplett och den beräknas att skickas den 25 december men det kan man nog glömma, troligtvis är det efter nyår korten finns att hämta ut.

Jag beställde MBA versionen av 7900xtx (XFX) trodde jag var snabb (order 15.02) men det räckte inte för att få ett kort från första omgången. Fördelen är väl att de kanske hinner komma lite mer drivrutiner till korten.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Mitt kort har skickats från komplett i norge...suck. ska ta 3-4 dagar att få hem det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Mitt kort har skickats från komplett i norge...suck. ska ta 3-4 dagar att få hem det.

Spännande vilken model av 7900XT/7900XTX blev det för dig , hade du order tid 15.01 möjligen ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Ni är nog fler än några stycken. Allt är slut även xt modellerna är slut som många ansåg att priset var för nära XTX modellen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Ni är nog fler än några stycken. Allt är slut även xt modellerna är slut som många ansåg att priset var för nära XTX modellen.

Lite förvånad att XT sålt slut till sitt pris, såg att det fanns flera kvar tidigare idag, trodde XT varianten skulle finnas kvar ytterligare några dagar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Lite förvånad att XT sålt slut till sitt pris, såg att det fanns flera kvar tidigare idag, trodde XT varianten skulle finnas kvar ytterligare några dagar.

jag har ett 3090 och anser att jag inte saknar prestanda. AMDs nya 7000 är snabbare så det är bra tryck i korten och mindre orimligt pris mot vad gröna laget vill ha för sin nya serie.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Spännande vilken model av 7900XT/7900XTX blev det för dig , hade du order tid 15.01 möjligen ?

15.04

För 7900xt

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Också förhoppningsvis en 7900XTX ägare, dock i samma situation som dig att jag väntar på nästa leverans från komplett.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

15.04

För 7900xt

Det förklarar saken då eftersom de var XT versionen hade blivit väldigt förvånad om du hade den tiden och fick tag i ett XTX annars. Ska bli kul och höra din intryck men det är lite segt med Komplett och deras frakt kan jag tycka när man är van med köp hos Inet så är de framme på 1 till max 2 dagar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Det förklarar saken då eftersom de var XT versionen hade blivit väldigt förvånad om du hade den tiden och fick tag i ett XTX annars. Ska bli kul och höra din intryck men det är lite segt med Komplett och deras frakt kan jag tycka när man är van med köp hos Inet så är de framme på 1 till max 2 dagar.

Exakt. Jag F5ade på inet och dom hade inget på lager

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Jag fick precis shipping mailet från amd.com på ett xtx så jag avbeställde nu mitt merc xtx från komplett (som hade 25/12 som alla andras). Amd skeppar tydligen från Holland så nu blir det spännande dagar.

Permalänk
Medlem

Beställde via 15:03 från komplett.se men han aldrig knipa ett då jag ser ut att få ett vid leveransen de får in den 25:e December. Men bättre nyheter är jag fick shipping mail från AMD sent igår kväll så kortet är på väg från dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Exakt. Jag F5ade på inet och dom hade inget på lager

Såg du inte att de gick ut ett par timmar i förväg. Ett tips är att alltid kolla alltid en säljares sociala media nån timme innan inför en launch för information hur de går till väga.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Såg du inte att de gick ut ett par timmar i förväg. Ett tips är att alltid kolla alltid en säljares sociala media nån timme innan inför en launch för information hur de går till väga.

Ok men launchen worldwide var 15.00 eller 9am i USA. Så hur fick de gå ut i förväg?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Själv hade jag i princip gett upp allt hopp om att få tag i XTX-modellen, då XT-varianten inte var något jag alls var intresserad utav.
Köade 15.00 hos AMD, men vart ändå runt 40 minuter i kötid p.g.a deras "lottning", där det självfallet var Out of Stock på XTX.

Och eftersom jag inte hade stenkoll på alla återförsäljare som skulle sälja dessa kort på release-dagen, och hur fort dem tog slut hos dem flesta återförsäljare så fanns bara XT-versionen att få tag i där också när jag väl såg tipsen om sidorna.

Så det slutade med att jag gav upp och började förbereda Lucia maten, varpå när jag fick tid vid 16:20 mitt i förberedelserna att kolla runt i forumet och såg det här tipset:

Vart helt chockad att beställningen gick igenom 16:24 när jag knyckte det sista XTX-kortet som förvisso såldes av NR INFO via Amazon, och samtidigt lite nervös att den eventuellt skulle bli återkallad p.g.a bugg eller dylikt, med tanke på att detta är över 1 timme efter release.

Men kortet skickades iväg igår, och beräknas vara framme mellan 23 dec - 29 dec. Har fått all paketinformation, och hoppas det landar innan Jul

Permalänk
Skrivet av fiShbAllz:

Själv hade jag i princip gett upp allt hopp om att få tag i XTX-modellen, då XT-varianten inte var något jag alls var intresserad utav.
Köade 15.00 hos AMD, men vart ändå runt 40 minuter i kötid p.g.a deras "lottning", där det självfallet var Out of Stock på XTX.

Och eftersom jag inte hade stenkoll på alla återförsäljare som skulle sälja dessa kort på release-dagen, och hur fort dem tog slut hos dem flesta återförsäljare så fanns bara XT-versionen att få tag i där också när jag väl såg tipsen om sidorna.

Så det slutade med att jag gav upp och började förbereda Lucia maten, varpå när jag fick tid vid 16:20 mitt i förberedelserna att kolla runt i forumet och såg det här tipset:
https://i.imgur.com/5V6SNlP.png

Vart helt chockad att beställningen gick igenom 16:24 när jag knyckte det sista XTX-kortet som förvisso såldes av NR INFO via Amazon, och samtidigt lite nervös att den eventuellt skulle bli återkallad p.g.a bugg eller dylikt, med tanke på att detta är över 1 timme efter release.

Men kortet skickades iväg igår, och beräknas vara framme mellan 23 dec - 29 dec. Har fått all paketinformation, och hoppas det landar innan Jul

Blir en trevlig julklapp till dig, den erfarenheten jag har av komplett med deras 3080/3090 release så brukar datumen för inkommande kännas väldigt löst och jag tror starkt på leverans efter nyår är men framtiden får utvisa

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Inväntar att Budbee ska få mitt 7900xtx från komplett(där det står att dom har skickat) så kommer förhoppningsvis imorgon annars så någon gång under nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk

Knep ett xtx från komplett 15.05, hamnar i batch 2 som många andra och förväntas skickas den 25 december. Kollat med kundtjänst på komplett att det verkligen ska komma en leverans av referenskorten och enligt dem så ska det åka iväg den 25. Det är jag rätt nöjd med ändå, 13 lax är jävla mycket pengar men åtminstonde bättre än 4080 och de dyrare xtx modellerna.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Inväntar att Budbee ska få mitt 7900xtx från komplett(där det står att dom har skickat) så kommer förhoppningsvis imorgon annars så någon gång under nästa vecka.

samma här. verkar gå segt att få kortet från norge till sverige

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

samma här. verkar gå segt att få kortet från norge till sverige

Gissar på att det är en jäkla massa paket som ska fram innan jul också vilket nog inte hjälper saken direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

15:05, referens 7900xt, Budbee väntar paketet från Komplett. :/

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem

XTX från AMD, nu väntar jag bara på att någon skall tillverka ett vattenblock till rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Gissar på att det är en jäkla massa paket som ska fram innan jul också vilket nog inte hjälper saken direkt.

Verkar även vara totalstopp hos budbee enligt komplett, frågade dom om det fanns någon ETA men dom skrev att paketen inväntar inskanning hos budbee(som jag antar har extremt många paket just nu att skanna in och köra ut). I chatten så gissade komplett på att inskaningen skulle ske på måndag.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Känns som det är värt att vänta på 3x8pin kort då vinsten för OC verkar vara rätt trevlig på 7900 XTX
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...
Referensdesignen verkar ju dessutom ha en hel del coil whine..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ok men launchen worldwide var 15.00 eller 9am i USA. Så hur fick de gå ut i förväg?

Hmm detta inlägg blev tokfel hade skrivit betydligt mer än så vet inte vad som hände där egentligen...

Det jag ursprunglingen tänkte svara dig var iaf att de gick ut i förväg på social media och sa att de inte kommer släppa upp några kort i förväg pga. att det system de använder tillåter att folk kan köpa fler saker än de faktsikt har i lager. Det har bitit dem i arslet ett par gånger tidigare tex. under en stream så hade de ett drop där man kunde köpa Ryzen 7 5800X3D för strax under 3000 kr, och de släppte till 100 st, men på under 10 minuter hade hunnit få in runt 300 st ordrar. Men serviceminded som Inet är så fixade deras inköpschef att alla som beställt för det priset, fick sina CPUs.

Så de ville undvika en sån siituation och hänvisade istället till att använda deras "meddela mig" funktion som de har på produksidorna. Då får man ett email när de släpper på så det går att köpa just den modellen du valt notifieras att kring, men det är först till kvarn. Du har kanske 1 minut eftyer att du fått ett mail att gå in och köpa ett kort (i min erfarenhet)

Komplett.se hade en launchsida med neräkning och med info när kortet skulle släppas om om det var nått speciellt tillvägagångsätts som gällde tex. lottning som de haft vid tidigare lanseringar.

Proshop.se brukar även ha en launchsida och webhallen brukar skriva här i forumet och skriva info på deras sociala media konton.

Så att bara köpa grejer är ett minne blott vid lanseringar, man måste läsa på hur varje site gör vid en lansering i förväg för det skiljer sig rätt mkt. På AMD's egna site kunde du ställa dig i kö redan innan klockan 15:00, jag ställde mig i kö där 14:52 men jag kom inte in så jag kunde köpa kortet förrän vid 15:15. Vid 15:30 var korten slutsålda.

Såhär speciellt har det varit kring alla större releaser av hårdvara ett par år nu. Och det gäller inte bara GPU:er. Även CPU's och konsoller har vi sett liknande för.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Känns som det är värt att vänta på 3x8pin kort då vinsten för OC verkar vara rätt trevlig på 7900 XTX
https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tu...
Referensdesignen verkar ju dessutom ha en hel del coil whine..

Frågan är hur mycket en upplåst powerlimit kommer att göra på reference korten, förra generationen gick tydligen att överklocka rätt rejält.
Fått klart att jag får ett gratis vattenblock mot att jag skickar mitt kort till alphacool så de kan använda det som mall för att tillverka nya block, rätt nöjd😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Frågan är hur mycket en upplåst powerlimit kommer att göra på reference korten, förra generationen gick tydligen att överklocka rätt rejält.
Fått klart att jag får ett gratis vattenblock mot att jag skickar mitt kort till alphacool så de kan använda det som mall för att tillverka nya block, rätt nöjd😁

Nice, alltid trevligt med gratis
Av de tester jag har sett hittills så kommer ju inte referensdesignen upp i så mycket högre prestanda än stock, vilket TUF och Merc310 verkar göra med sina 3x8pin kort. Refensdesignen (355w) har ju bara 20watt till att ge med sina 2x150+75w från porten.
Men hade varit kul och nyttigt med lite fler tester kring detta Vill ha ett klockvänligt kort med vattenblock!

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Är det någon som sett några tester på ultrawide ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nice, alltid trevligt med gratis
Av de tester jag har sett hittills så kommer ju inte referensdesignen upp i så mycket högre prestanda än stock, vilket TUF och Merc310 verkar göra med sina 3x8pin kort. Refensdesignen (355w) har ju bara 20watt till att ge med sina 2x150+75w från porten.
Men hade varit kul och nyttigt med lite fler tester kring detta Vill ha ett klockvänligt kort med vattenblock!

Ja verkligen 👍
Vi får vänta tills More Powertool fungerar med 7900 xt/XTX och se hur det går. Reference 6900 xt kan ju lätt dra +400w på samma antal kontakter och med vattenblock utan några problem.

Permalänk
Skrivet av adillboy:

Verkar även vara totalstopp hos budbee enligt komplett, frågade dom om det fanns någon ETA men dom skrev att paketen inväntar inskanning hos budbee(som jag antar har extremt många paket just nu att skanna in och köra ut). I chatten så gissade komplett på att inskaningen skulle ske på måndag.

Ouch! Precis samma sits här! Mitt problem är att jag åker bort på onsdag, håller tummarna för att det hinner landa innan dess!