RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 7900 XTX från Netonnet idag. Ett Sapphire 7900XTX.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-7900-xtx.c394...
Boostfrekvenserna verkar lite off. Är det där något som är framräknat som "Snitt"?

Mitt kort boostar upp till 3213.6 Mhz som högst och jag hade en average clock på ~2850 Mhz i Warhammer Darktide efter ~15 minuters spelande, enligt HWinfo.
"GPU Power Maximum" toppade ut vid 549W också, vilket inte känns sådär jättebra om det skulle stämma då kortet har 2x 8 pin.
"Maximum observed GPU Power peak" är beskrivningen på den, till skillnad mot för TBP på 349W.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Beställde kl 15.15 på lucia. Då det blev felmeddelande med kortbetalning fick jag använda paypal istället. Står still på order in process.

Jag skulle kontakta digittal river. Inget man vill göra då du förmodligen skulle få prata med en person i Indien över en kass telefonlinje tyvärr (been there done that när mitt Lenovo VR headset försvann på vägen till mig). Man önskar verkligen att AMD använde ett annat företag.

onlinestore.en.cs@digitalriver.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Boostfrekvenserna verkar lite off. Är det där något som är framräknat som "Snitt"?

Mitt kort boostar upp till 3213.6 Mhz som högst och jag hade en average clock på ~2850 Mhz i Warhammer Darktide efter ~15 minuters spelande, enligt HWinfo.
"GPU Power Maximum" toppade ut vid 549W också, vilket inte känns sådär jättebra om det skulle stämma då kortet har 2x 8 pin.
"Maximum observed GPU Power peak" är beskrivningen på den, till skillnad mot för TBP på 349W.
<Uppladdad bildlänk>

3000+ MHz utan att du har överklockat låter helgalet, även att det skulle dra 500+W

Använder du verkligen senaste versionen av Hwinfo64? Jag skulle dra ned GPU-Z också för att se att det verkligen stämmer.

Såg att din version var synlig. Verkligen märkligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

3000+ MHz utan att du har överklockat låter helgalet, även att det skulle dra 500+W

Använder du verkligen senaste versionen av Hwinfo64? Jag skulle dra ned GPU-Z också för att se att det verkligen stämmer.

Såg att din version var synlig. Verkligen märkligt.

Average "GPU Power maximum" ligger på ~500W , medans Total Board power ligger på 349W average efter 20 minuter av Overwatch 2.

Boostade nu till 3333.2 Mhz med en average clock på 3127 Mhz både i HWInfo och GPU-Z. GPU Voltage går upp till 1.132 V.
Ingen överklockning. Så antingen är något galet med sensorerna på kortet, eller så är det något som buggar ordentligt.
Mem clock ligger på 2487 Mhz, Min/Avg/Max.

Lutar faktiskt åt att den spikar och drar upp frekvensen, för att sedan gå ned vilket ger mig fryslagg.
Varje gång jag såg frekvensen hoppa till 3.3 Ghz så gick FPSen ned till ~1 FPS, för att sedan gå tillbaka till ~3100 Mhz och spelet flöt på bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag skulle kontakta digittal river. Inget man vill göra då du förmodligen skulle få prata med en person i Indien över en kass telefonlinje tyvärr (been there done that när mitt Lenovo VR headset försvann på vägen till mig). Man önskar verkligen att AMD använde ett annat företag.

Hade ingen aning om att köpt min gpu från digital river. Känns betydligt mindre nu att jag skulle bli en ägare till en ursnabb 7900xtx. Känner mig aningen förrvirrad å jag hade aldrig trott att jag skulle få en medalj av Sveriges President.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Hade ingen aning om att köpt min gpu från digital river. Känns betydligt mindre nu att jag skulle bli en ägare till en ursnabb 7900xtx. Känner mig aningen förrvirrad å jag hade aldrig trott att jag skulle få en medalj av Sveriges President.

Du kan tenke på Digital River som noe der svarer til den amerikanske utgave av Klarna når det gjelder betalingstjenester. Arena Net (NCsoft) har brukt deres tjenester for betaling i Guild Wars 2 (MMORPG) MTX shop, så for min del er de ikke ukjente innenfor bransjen spill og hardvare.

Har du forsikret deg slik at ditt betalingskort vært åpen mot Internet handel mot USA (dersom sitet befinner seg sannsynligvis i Santa Clara fra det jeg kan få frem via Whois på linken til shoppen)? Glem ikke å sjekke slik beløpgrensen svarer til det du skal betale i svenske kroner (SEK) med viss margin for valutakurs forandringer.

Det er også mulig at Digital River vil nekte en transaksjon å igjennom når de betrakter din bank som usikker (svart listet). Det er skjedd visse kjøpere av MTX i Gem Store til GW2 ikke kunnet gjennomføre sitt kjøp av Gem (MTX i GW2) med henvisning til at banken i seg blitt svart listet tilfeldig pga misstenkte transaksjoner fra en bank der er blitt satt under tilfeldig sperr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Du kan tenke på Digital River som noe der svarer til den amerikanske utgave av Klarna når det gjelder betalingstjenester. Arena Net (NCsoft) har brukt deres tjenester for betaling i Guild Wars 2 (MMORPG) MTX shop, så for min del er de ikke ukjente innenfor bransjen spill og hardvare.

Har du forsikret deg slik at ditt betalingskort vært åpen mot Internet handel mot USA (dersom sitet befinner seg sannsynligvis i Santa Clara fra det jeg kan få frem via Whois på linken til shoppen)? Glem ikke å sjekke slik beløpgrensen svarer til det du skal betale i svenske kroner (SEK) med viss margin for valutakurs forandringer.

Det er også mulig at Digital River vil nekte en transaksjon å igjennom når de betrakter din bank som usikker (svart listet). Det er skjedd visse kjøpere av MTX i Gem Store til GW2 ikke kunnet gjennomføre sitt kjøp av Gem (MTX i GW2) med henvisning til at banken i seg blitt svart listet tilfeldig pga misstenkte transaksjoner fra en bank der er blitt satt under tilfeldig sperr.

Känns lite bättre nu att min kortbetalning inte gick igenom och att jag fick lägga på 600kr extra på paypal. Ännu känns det inte som nån försöker sno mina pengar tyvärr inte heller som om det kommer en gpu på posten.

Permalänk
Medlem

Test som innehåller UltraWide 3440*1440 https://youtu.be/b411Ro2HMi4

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Test som innehåller UltraWide 3440*1440 https://youtu.be/b411Ro2HMi4

Virker som AMD har et seriøst problem med video play back or Idle bruk når kortet fortsatt vil trekke mer power enn nødvendig for slike situasjoner.

Å låse FPS hjelper ikke heller for å holde nede strømforbruket ettersom GPU klokken vil fortsatt kjøre på max iflg Ancient Gameplays (linken overfor).

Takk for linken @The man swe 90!

Bra info for oss med litt eldre UWD 3440 x 1440 skjermer på 100 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Mig också, jäkla segt. Frågade tom supporten på @komplett och fick höra att det inte skulle vara några problem med 25 december. Chatten på deras hemsida bemannas av folk som inte har någon koll tydligen.

Japp såg också min order nu, 17:e februari, riktigt värdelöst efter först baiten att få igenom beställningen när dom var "i lager" och sen baiten med 25:e december. Blir nog till att kolla på annat under tiden. Lär väl vara för mycket att hoppas på att RTX4080 droppar i pris och går under 14K lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Virker som AMD har et seriøst problem med video play back or Idle bruk når kortet fortsatt vil trekke mer power enn nødvendig for slike situasjoner.

Å låse FPS hjelper ikke heller for å holde nede strømforbruket ettersom GPU klokken vil fortsatt kjøre på max iflg Ancient Gameplays (linken overfor).

Takk for linken @The man swe 90!

Bra info for oss med litt eldre UWD 3440 x 1440 skjermer på 100 Hz.

AMD har gått ut med att det är problem med idle och i deras patchnotes står det att de siktar att ha det löst till 22.12.2 versionen. DOCK nämner de att problemet uppstår när man har flera skärmar vilket inte stämmer, det uppstår med även 1 skärm. Samt typen av skärm spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Average "GPU Power maximum" ligger på ~500W , medans Total Board power ligger på 349W average efter 20 minuter av Overwatch 2.

Boostade nu till 3333.2 Mhz med en average clock på 3127 Mhz både i HWInfo och GPU-Z. GPU Voltage går upp till 1.132 V.
Ingen överklockning. Så antingen är något galet med sensorerna på kortet, eller så är det något som buggar ordentligt.
Mem clock ligger på 2487 Mhz, Min/Avg/Max.

Lutar faktiskt åt att den spikar och drar upp frekvensen, för att sedan gå ned vilket ger mig fryslagg.
Varje gång jag såg frekvensen hoppa till 3.3 Ghz så gick FPSen ned till ~1 FPS, för att sedan gå tillbaka till ~3100 Mhz och spelet flöt på bra.

Tycker det luktar ett garanti ärende men det vill man ju inte för du vet aldrig när du får ett kort i retur.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av murklor:

Japp såg också min order nu, 17:e februari, riktigt värdelöst efter först baiten att få igenom beställningen när dom var "i lager" och sen baiten med 25:e december. Blir nog till att kolla på annat under tiden. Lär väl vara för mycket att hoppas på att RTX4080 droppar i pris och går under 14K lol.

Kollar nu också efter någorlunda vettiga 4080, vill gärna ligga runt 15k för att känna att det ska vara värt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Håller med har lämnat lite synpunkter till Komplett via DM av tidigare erfarenheter de bad om. Får se vad svaret blir.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Den där e-posten går inte till rätt ställe, blev hänvisad av en supportperson till AMD:s vanliga formulär för typ RMA och annat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Den där e-posten går inte till rätt ställe, blev hänvisad av en supportperson till AMD:s vanliga formulär för typ RMA och annat.

Okej då har det förändrats lite sedan jag var i kontakt med dem sist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick svar från AMD vad som hänt med min beställning samt garanti längd på rx7900xtx.
Response and Service Request History:

Thank you for your email.

I would like to inform that your order#000 is in process and once the product is restocked, it will be shipped to your address and you will receive the further notification of the shipment.

Regarding your second query: Radeon RX 7900xtx GPU has two years warranty from the date of purchase.

To know more please visit the below link to know more about warranty

https://www.amd.com/system/files/documents/radeon-rx7900xtx-w...

Thanks for connecting AMD
Bytte till det andra laget idag.Kunde inte motstå Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
för 15490kr på Inet. Känns 1800kr dyrare lite sämre på videoredigering,men väldigt nära service på Inet, Inget coolwhine. tre pluss ett års garanti vid registrering. Bättre fps på microsoft flight simulator samt dls3. Listan kunde blivit längre men det känns som jag kommer få 4080 kanske redan imorgon har ingen aning när en 7900 skulle komma till min brevlåda. Please give me some money back AMD eller så ångrar imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

<Uppladdad bildlänk>

Är det OC eller? Referens boostar väl bara till typ 2500mhz...

Såg precis jayz video och det verkar extremt dåligt att klocka korten för högt då den pumpar in ström till kärnan på bekostnad av annat (ram) och prestanda störtdyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Såg precis jayz video och det verkar extremt dåligt att klocka korten för högt då den pumpar in ström till kärnan på bekostnad av annat (ram) och prestanda störtdyker.

Ja det är oroande, ännu en bugg i mjukvaran får man hoppas.

För de som inte sett ännu:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Detta kortet är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det där är ju referens så borde inte klocka högre än 2500mhz ju.

Permalänk
Medlem

https://store.digitalriver.com/store/defaults/en_IE/DisplayDR....#local_international_terms
I det finstilta får man reda på att 3 års garanti gäller i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

https://store.digitalriver.com/store/defaults/en_IE/DisplayDR....#local_international_terms
I det finstilta får man reda på att 3 års garanti gäller i sverige.

tar tillbaka mitt påstående om garantin.

Permalänk
Medlem

Verkar som DHL slarvat bort mitt 7900 XTX. Skulle levereats hem till mig senast 11. Ringde när inget dök, och supporten kunde inte hitta paketet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som fått era kort, har ni haft möjlighet att testa raytracing med det?
Jag är riktigt sugen att klicka hem ett XTX, men när man ser benchmarksen för raytracing så blir man så deprimerad.
Sämre i nästan alla titlar jämfört med 3080ti.
Hade lätt valt 4080 annars men den är så jäkla fet och får inte plats i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ni som fått era kort, har ni haft möjlighet att testa raytracing med det?
Jag är riktigt sugen att klicka hem ett XTX, men när man ser benchmarksen för raytracing så blir man så deprimerad.
Sämre i nästan alla titlar jämfört med 3080ti.
Hade lätt valt 4080 annars men den är så jäkla fet och får inte plats i chassit.

Vill man ha riktigt bra RT-prestanda så är det nvidia som gäller. Jag själv bryr mig inte alls i RT, för mig en gimmick som tar tok för mycket prestanda för att vara värt det. Jag vill bara ha rasterprestanda därav att jag byter till 7900XTX från 3080 då jag tänker gå över till 4K.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Vill man ha riktigt bra RT-prestanda så är det nvidia som gäller. Jag själv bryr mig inte alls i RT, för mig en gimmick som tar tok för mycket prestanda för att vara värt det. Jag vill bara ha rasterprestanda därav att jag byter till 7900XTX från 3080 då jag tänker gå över till 4K.

Ja jag förstår vart du kommer ifrån, och raster-prestandan i XTX är brutal. No two ways about it.
Men för mig är RT avgörande. Praktexempel nu på senaste tiden (förutom vanliga exemplet Control) är Witcher 3. Ser så brutalt snyggt ut och höjer stämningen gånger 10. Men ja, det drar ner FPS så inåt skogen.

Permalänk
Medlem

Ojoj, beslutsångest... Köpte ett XT kort från Komplett som jag fick hem i lördags. Kan inte bestämma mig om jag ska behålla det eller skicka tillbaka det, så det ligger kvar i sin oöppnade låda... Mitt 5700xt ångar trots allt på helt okej samt min gamla 75hz 3440x1440 skärm är väl för kass ändå för att få ut fullt av det här kortet.. What to do!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirland:

Ojoj, beslutsångest... Köpte ett XT kort från Komplett som jag fick hem i lördags. Kan inte bestämma mig om jag ska behålla det eller skicka tillbaka det, så det ligger kvar i sin oöppnade låda... Mitt 5700xt ångar trots allt på helt okej samt min gamla 75hz 3440x1440 skärm är väl för kass ändå för att få ut fullt av det här kortet.. What to do!

Jag hade testat av kortet tror du ändå kommer bli nöjd du har ju ändå möjlighet och skicka tillbaka det om kortet är öppnat.

Jag avbeställde mitt 7900 xtx ref från komplett då kortet från amazon har skickats idag (XFX merc) varianten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirland:

Byta skärm helt klart, 75hz är ju hemskt