Råd ang. 4090 gamingbygge på 40-50k

Permalänk
Medlem

Råd ang. 4090 gamingbygge på 40-50k

Tjena

Har slängt ihop följande 4090 bygge som är tänkt att landa kring 40-50k

(Alla 4090 kort på inet blev ju såklart slutsålda sekunden jag klickade på slutför datorbygge)

Skulle gärna vilja ha lite råd/synpunkter på bygget ifall jag missat något. Det var nog minst en 10 år sedan jag byggde ihop en dator sist så man har väl inte riktigt hängt med i svängarna sen dess.

https://www.inet.se/datorbygge/b1341537/4090-40-50k

Datorn kommer i princip enbart användas till gaming. Upplösning 1920x1440 just nu men blir förmodligen 4k inom en snar framtid. Utseendet på datorn bryr jag mig inte särskilt mycket om, den kommer stå i ett hörn och tugga så RGB osv spelar inte så stor roll men den får gärna vara hyfsat tyst.

Brukar spela ganska ooptimerade, processortunga spel såsom Squad, Tarkov etc.. Tanken är att köra på AM5 och eventuellt uppgradera till någon Ryzen 7000 X3D i framtiden om det skulle behövas. Kommer efter inköp köra lite nyare spel som min nuvarande 980 historia inte riktigt orkar med. Typ cyberpunk, RDR2, god of war etc.

Har inte läst på så mycket när det gäller DDR5 minne så jag vet inte om jag valt något vettigt där.

Moderkort och nätagg har jag inte heller särskilt bra koll på i nuläget så kom gärna med invändningar ifall jag bör välja något annat.

Alla former av synpunkter är välkomna!

Permalänk

Skulle köra på 7950x istället, finns ingen anledning att inte göra det på den här prisnivån. Att sitta och vänta på eventuella X3D-modeller är inte lönt i min mening. Anledningen är att processor samt gpu är så pass kraftfulla att det inte gör någon egentlig skillnad prestandamässigt i det stora hela.

Alternativt byta till Intel 13xxx-serien med ett Z790-moderkort. Både 13700K och 13900K är monster. 13900K är möjligvist overkill om du nu inte behöver processorkraft till typ rendering eller beräkningar i kombination med spelande. Det som talar emot Intel är att de byter processor-socket i samma takt som en annan byter kallingar.

Sen skulle jag nog köra vattenkylning på processorn, något med 360mm radiator (3x120mm) alternativt 420mm istället för luftkylning på ett sånt här system. Arctic gör bra vattenkylare (AIO = all in one), även Corsair är populära exempelvis i150/i170-modellerna.

M.2 disken kanske du kan byta ut till en med 2TB alternativt två stycken 1TB. Sikta på read/write 7000/5000 och över. Kingston Fury Renegade 2TB är ett exempel som du kan ta.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1341784/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1341830/40-50k

Lägg på ett 4090 när de finns inne alternativt 4080/7900XTX.

Datorn blir hur du än gör brutal i alla avseenden.

Chassit kommer utan fläktar därav mängden inlagda i bygget. Noctua för att de är bra, 3 pack LianLi-fläktar för att de passade, valfritt men kylningen kommer vara ett problem om du inte har tillräckligt med fläktar i systemet med tanke på 4090.

Permalänk
Medlem

Blev det aldrig att du köpte en dator för ett par månader sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Blev det aldrig att du köpte en dator för ett par månader sedan?

Nae blev inte så, har varit bortrest med jobbet typ hela hösten så nu är man äntligen hemma igen:)