Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Omodererade kommentarsfält fungerar tyvärr inte längre, det spårar ur fullständigt.

Tycker förvisso att det aldrig har fungerat. Tidigare så gjorde man bara inget åt alla otrevliga kommentarer utan förklarade det med "det är Internet". Tror man bara är duktigare på att sätta ner foten idag än förut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Tycker förvisso att det aldrig har fungerat. Tidigare så gjorde man bara inget åt alla otrevliga kommentarer utan förklarade det med "det är Internet". Tror man bara är duktigare på att sätta ner foten idag än förut.

Nej, det har du rätt i. Enda skillnaden är att det spårar ur fortare och hårdare idag och behöver rensas tidigare.

Många tidningar hade tidigare kommentarsmöjlighet på artiklar som inte förhandsmodererades, det var ofta man såg kommentarer där som jag har svårt att ens komma på varför man skriver... eller ens tänker.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med. Lite samma sak är det med politik.
Folk som har facebook sidor, andra sidor. Vill inte ha en massa hot och hat från olika personer, bara för att det finns en massa idioter som anser sig ha rätt att diskutera politik på deras kanaler. Och de lågintellektuella som hotar väljer den enkla vägen och ta kanalägaren.

För det mesta är det väl rätt mycket värre än att folk "diskuterar politik". Grova påhopp, totalt verklighetsfrånvända halmgubbar och en massa JAQing off är inte att "diskutera politik" utan hat eller trollning.

Citat:

Jag ser dock ett stort problem med skenöppenhet idag. Det finns hur många ställen som helst där man inte får skriva något negativt. Folk som läser får då en uppfattning om att folk i allmänhet tycker något.
Detta blir också skit. Såklart det finns olika nivåer, men extremisterna censur blir riktigt dålig.

Jag har aldrig märkt att av att man inte skulle få skriva något negativt någonstans, förutom förstås exempelvis om ett företags produkter på deras sida/kanal eller så. Google låter dig kritisera dem och i princip allt på deras plattformar exempelvis, men om det går över i rena lögner (typ motbevisade anti-vaccin konspirationsteorier), personliga påhopp, ren rasism eller liknande så handlar det inte om att plocka bort negativitet.

Citat:

Jag vet ett politikforum där man kunde ange personer som man misstänkte att de inte hade korrekt politisk åsikt, om moderator ansåg att personen kanske hade en liten annan politisk åsikt så bannade de personen.

Tja beroende på typ av forum vet jag inte om det är så fel eller konstigt. Om du exempelvis har ett AIK-forum för fans av den fotbollsklubben och något fan av "Djurgården" (jag vet inte om de är rivaler, inte så insatt i sport, men som exempel spelar det ingen roll) som utger sig för att vara ett AIK-fan börjar skriva en massa negativt hittepå så lär det väl sluta i en banning liksom. Samma om det handlar om nVidia och AMD, eller Jung och Freud, eller veganer och militanta köttätare. Att ett fora har en politisk inriktning innebär inte att det måste vara demokratiskt och öppet för alla.

Permalänk
Medlem

Undrar när de skall få bot på alla bots som kommenterar, är väl för svårt?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Som YouTube-kanal ägare har man blivit härdad va gäller kommenterar men brukar sällan radera kommentarer eller blocka användare, först när det börjar gå till påhopp osv på andra personer. Men många andra kanaler tycks ha väldigt låg tröskel på att radera kommentarer de inte gillar (kan t.ex. vara åsikter som upplevs som stötande fast de blivit skrivna i godtycklig ton mot deras kanal då egentligen borde ses som feedback t.ex.)

Finns alltid risk att det blir väldigt låg tröskel på att kommentarer försvinner vilket i sin tur börjar färga diskussionen till ett visst håll och oliktänkande jämfört med målgruppen tystas ner. Det var speciellt ett problem med det tidigare "downvoting"-systemet där en viss mängd nedröstningar ledde till att kommentaren blev undangömd per automatik vilket iofs var ganska tillfredsställande i vissa sammanhang då spydiga personer tystades ner per automatik men samtidigt tog det också bort en hel del andra kommentarer som bara hade lite annan åsikt.

Jaja, blir intressant att se hur detta börjar fungera i praktiken. Överlag har tonen i diskussionerna på nätet i sociala medier försämrats med åren tycker jag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Youtube ägs av Alphabet vilket är ägarbolag för Google, dom och fejan är väl högsäten när det gäller åsiktsregistrering och cancel kultur och inte sällan viker sej för allsköns diktaturer och andra restriktiva styrelseskick för att begränsa medborgares yttrandefrihet. Annars har jag inte sätt några större ansamlingar påhopp eller andra otillbörliga kommentarer på tuben, för det mesta dissar folk med viss humor men rädslan bland techbolagen att bli ansvariga för vad några ungar kan häva ur sej kanske får dom agera på detta vis.

Ett problem platformar som inte modererar har är att normalt folk till slut inte vill använda dom. Det finns platformar för de som vill skrika, mobba och utrycka åsikter man aldrig skulle säga till någon utanför internet, men youtube är inte den. Jag tycker definitivt den här typen av platformar skall få finnas, och det finns idag också. Men då skall man vara beredd på vad man ger sig in på när man skriver.

Jag tycker inte det har det minsta med censur att göra, utan det handlar om att vara en attraktiv platform för normalt folk som inte internetkrigar.

Permalänk
Medlem

Finns bra tillägg till Firefox för att helt ta bort kommentarer. Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad bra.

Edit:

Ni som skriker åt detta. Är ni medvetna att man kan bli avstängd hos Swec också? Ändå hänger ni här.

Det är ju inte svårt att sköta sig och vara en god medmänniska 🙂

Permalänk
Medlem

Det farliga med youtube är att de hänger ihop med Google, och det känns farligt att en kommentar i ena änden ska påverka saker som mobiltelefon/mail/app-köp/bilder/…

Läs detta exempel:
https://www.nytimes.com/2022/08/21/technology/google-surveill...

Jag vet inte om det är värt att röra sig ditåt

Finns ingen rättsprocess eller möjlighet att överklaga, processen sköts med bottar och inget ansvar

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av enterthewoid:

Finns bra tillägg till Firefox för att helt ta bort kommentarer. Problemet löst.

Mja, det beror nog på vem du frågar
Men ja, det är ju en viss lösning för vissa

Vad heter tillägget?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tänka sig att påhopp och rasistiska kommentarer idag har blivit en yttrandefrihetsproblem att dom anser sig som offer, bara för att det är demokrati så finns det en viss gräns/gränser. Detta ser man varje dag idag på dagens sociala medier, inte undra på att dagens ungdomar beter sig så illa när det kommer från deras föräldrar som är födda runt 70-80 och 90-talet som också sitter i samma sociala medier som barnen deras och beter sig på lika samma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt många verkar tro att yttrandefrihet handlar om deras rätt att säga vad de vill utan konsekvenser.

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Permalänk
Medlem

Demolition Man är nu ännu ett steg närmare att flyttas från kategorin "actionfilm" till "dokumentär".

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Total yttrandefrihet? Finns det ens något land som tillämpar det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Vilket såklart bör vara exakt vad det innebär.

Eller anser du att du har yttrandefrihet om konsekvensen är livstids fängelse?

Det är inte vad konsekvensen är dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Total yttrandefrihet? Finns det ens något land som tillämpar det? 🤔

USA var väl närmast i sin ungdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

USA var väl närmast i sin ungdom.

Hur ser du på yttrandefriheten för de som inte var vita män med någon form av tillgångar i USAs ungdom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

USA var väl närmast i sin ungdom.

“Think of how it all started: America was founded by slave owners who informed us, "All men are created equal." All "men," except Indians, blacks, and women. Remember, the founders were a small group of unelected, white, male, land-holding slave owners who also, by the way, suggested their class be the only one allowed to vote. To my mind, that is what's known as being stunningly--and embarrassingly--full of shit.” George Carlin

Här misstänker jag att YT kommer få fnatt, bara genom att citera.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det farliga med youtube är att de hänger ihop med Google, och det känns farligt att en kommentar i ena änden ska påverka saker som mobiltelefon/mail/app-köp/bilder/…

Läs detta exempel:
https://www.nytimes.com/2022/08/21/technology/google-surveill...

Jag vet inte om det är värt att röra sig ditåt

Finns ingen rättsprocess eller möjlighet att överklaga, processen sköts med bottar och inget ansvar

Men man har ju inte samma konto på YT som i resten av Google.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag faktiskt inte varför man ska vara otrevligare bakom skärmen än i person?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur ser du på yttrandefriheten för de som inte var vita män med någon form av tillgångar i USAs ungdom?

De fick också säga vad de ville, men det hade konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

De fick också säga vad de ville, men det hade konsekvenser.

Och det är det närmaste total yttrandefrihet du kan tänka dig? Att en liten privligerad grupp kan säga vad de vill men inte alla andra?

Citat:

Väldigt många verkar tro att yttrandefrihet handlar om deras rätt att säga vad de vill utan konsekvenser.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av filbunke:

Och det är det närmaste total yttrandefrihet du kan tänka dig? Att en liten privligerad grupp kan säga vad de vill men inte alla andra?

Såja, nu tar vi det lite lugnt.
Jag frågade om det ens fanns något land som hade total yttrandefrihet.
Svaret var att usa kanske hade varit närmst

Jag har dålig koll på om där är fler länder som har/haft/varit i närheten av total yttrandefrihet så kom gärna med förslag

Edit: poängen är att många blandar ihop yttrandefrihet med en utopi av yttrandefrihet som inte finns.
Speciellt inte när det gäller kommentarsfältet på en internetbaserad videotjänst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det är det närmaste total yttrandefrihet du kan tänka dig? Att en liten privligerad grupp kan säga vad de vill men inte alla andra?

USA hade en definition som skulle innebära yttrandefrihet utan myndighetskonsekvenser i sin ungdom. Genom åren har det blivit förtydligat att "vissa saker" får du ändå inte säga utan konsekvenser. Därav skrev jag att USA var närmast i sin ungdom, hur det fungerade i praktiken är en annan fråga. Jag svarade på en tidigare fråga om något land hade applicerat haft total yttrandefrihet i sin grundlag. Att du börjar prata om "vita män" och "privilegier" är högst irrelevant för svaret på den frågan.

Permalänk
Medlem

Dåligt. Bättre att de som vill skrämma folk till tystnad med sina hot får fortsätta använda det verktyget. Om man inte får hota och skrämma folk till tystnad, hur ska man då få folk man tycker har fel att hålla käften?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

USA hade en definition som skulle innebära yttrandefrihet utan myndighetskonsekvenser i sin ungdom. Genom åren har det blivit förtydligat att "vissa saker" får du ändå inte säga utan konsekvenser. Därav skrev jag att USA var närmast i sin ungdom, hur det fungerade i praktiken är en annan fråga. Jag svarade på en tidigare fråga om något land hade applicerat haft total yttrandefrihet i sin grundlag. Att du börjar prata om "vita män" och "privilegier" är högst irrelevant för svaret på den frågan.

Det är högst relevant. Att bara en liten grupp har rätt till yttrandefrihet är inte någon total yttrandefrihet. Det är inte ens i närheten. Men många som befinner sig i sådan grupp har svårt att förstå det.

Permalänk
Medlem

"Youtube inför avstängning vid otrevliga kommentarer" och en del tar åt sig direkt.

Väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Såja, nu tar vi det lite lugnt.
Jag frågade om det ens fanns något land som hade total yttrandefrihet.
Svaret var att usa kanske hade varit närmst

Jag har dålig koll på om där är fler länder som har/haft/varit i närheten av total yttrandefrihet så kom gärna med förslag

Edit: poängen är att många blandar ihop yttrandefrihet med en utopi av yttrandefrihet som inte finns.
Speciellt inte när det gäller kommentarsfältet på en internetbaserad videotjänst

Jag är lugn. Men det är, som redan sagts, inte total yttrandefrihet om den bara gäller en priviligerad grupp.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av filbunke:

Jag är lugn. Men det är, som redan sagts, inte total yttrandefrihet om den bara gäller en priviligerad grupp.

Vilket var lite min poäng. Det finns uppenbarligen ingen total yttrandefrihet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilket var lite min poäng. Det finns uppenbarligen ingen total yttrandefrihet

Total anarki någonstans?

Då yttrandefriheten handlar om represalier från staten, och inte enskilda medborgare, så finns det ju ingen stat som kan straffa en för det man säger.

Fanns då kan man ju se någon lokal krigsherre eller dylikt som staten....