Funderingar kring portöppningar mellan datorer hemma för slippa lagg i videos

Permalänk
Medlem

Funderingar kring portöppningar mellan datorer hemma för slippa lagg i videos

Jag sitter hemma med min jobbdator och den ansluter jag med till jobbets vpn och arbetar.
Men jag har också min privata dator.

Jag kör remote desktop mot min privata dator från jobbdatorn... Men det vart inget bra så fick tips om att routa om trafiken så jag inte gick via vpnet.
Jag kör: route add 192.168.1.40 192.168.1.1 IF 7 mask 255.255.255.255

Så nu kan jag istället bara köra remote desktop mot 192.168.1.40 då ist...

Men upplever ändå att det laggar och låser sig väldigt mycket om jag kollar video på hemdatorn...

Det är bra uppkoppling. jag har typ 100/100 när jag testar via speedtest. Och datorerna är båda rätt fräscha och klarar av 1080p osv.

Men då började jag fundera.. Kan det vara nån portöppning eller nåt annat som jag måste göra för att få detta att fungera bättre utan lagg?!

Permalänk
Medlem

Nä några portar ska du inte behöva pilla med om rdp-sessionen redan fungerar, men gå igenom den här guiden.

https://v2cloud.com/tutorials/rdp-video-performance

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Det kan räcka med att uppgradera (skaffa ny) router. Har du en betydligt äldre router så kan det uppstå problem med mycket trafik etc som den inte riktigt orkar med. Det är ganska stor skillnad på en modern budget router idag och en som man skaffade för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Körde igenom en del av tipsen och drog ner på en del saker som krävde prestanda men tycker inte det gjorde så stor skillnad.
Jag har en linksys mr8300 som inte är så gammal.

Det som är så knepigt är att jag upplevde det mycket snabbare för någon månad sen...

Permalänk
Medlem

Trådlöst eller via kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Trådlöst eller via kabel?

jobbdatorn kör wifi å hemdatorn kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

jobbdatorn kör wifi å hemdatorn kabel

Länkar hemdatorn upp med Gigabit mot routern? Kan du se hur mycket bandbredd som används ut mot internet i routern?

Permalänk
Medlem

Det är RDP i sig som är "problemet", protokollet är inte gjort för att strömma video.
Då båda datorerna sitter på samma nätverk (antar jag?) så gör din "route add" ingen skillnad, trafik till lokala nät går inte ut på något annat interface än det lokala, det går så klart att ändra på av IT-avdelningen av säkerhetsskäl, men då hade du inte heller fått lägga till en egen route.

Om det funkar så är portarna öppna, så det finns inget att göra där heller.

Lev med problemet eller kolla på video på jobbdatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

... trafik till lokala nät går inte ut på något annat interface än det lokala...

Beror på om VPN klienten kör split tunneling eller inte.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Beror på om VPN klienten kör split tunneling eller inte.

Lokala nät går alltid före i routingtabellen, går ju såklart att droppa trafik till andra destinationer utöver VPN, men då hade TS antagligen inte haft rättighet att lägga till egna routes heller.

Permalänk
Avstängd

Vad är det du vill göra med din privata dator från jobbdatorn? Är det att du vill titta på video när du ska arbeta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Lokala nät går alltid före i routingtabellen, går ju såklart att droppa trafik till andra destinationer utöver VPN, men då hade TS antagligen inte haft rättighet att lägga till egna routes heller.

Sant, men har varit med om klienter konfigurerade till att skicka in ALLT i tunneln. D.v.s. du tappade all kontakt med lokal skrivare m.m. när VPN-tunneln var ansluten.

Vad jag vet så behöver man adminrättigheter för att lägga till routes. Har OP adminrättigheter på jobbdatorn så borde han aktivera fjärrskrivbord och sen ansluta till jobbdatorn från privata datorn istället, hade löst problemen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Lokala nät går alltid före i routingtabellen, går ju såklart att droppa trafik till andra destinationer utöver VPN, men då hade TS antagligen inte haft rättighet att lägga till egna routes heller.

Finns VPN klienter som kör över det. De infogar egna filterdrivers och tvingar all trafik genom vpn interfacet. Ciscos anyconnect är ett exempel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Sant, men har varit med om klienter konfigurerade till att skicka in ALLT i tunneln. D.v.s. du tappade all kontakt med lokal skrivare m.m. när VPN-tunneln var ansluten.

Vad jag vet så behöver man adminrättigheter för att lägga till routes. Har OP adminrättigheter på jobbdatorn så borde han aktivera fjärrskrivbord och sen ansluta till jobbdatorn från privata datorn istället, hade löst problemen.

Skrivet av mats42:

Finns VPN klienter som kör över det. De infogar egna filterdrivers och tvingar all trafik genom vpn interfacet. Ciscos anyconnect är ett exempel

De skickar inte trafiken över VPN, finns ingen poäng med det, däremot så gör klienten DROP/REJECT på allt som inte är tillåtet, i praktiken ingen skillnad, men rent tekniskt en ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

De skickar inte trafiken över VPN, finns ingen poäng med det, däremot så gör klienten DROP/REJECT på allt som inte är tillåtet, i praktiken ingen skillnad, men rent tekniskt en ganska stor skillnad.

Så kan det vara. Inte full koll

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

De skickar inte trafiken över VPN, finns ingen poäng med det, däremot så gör klienten DROP/REJECT på allt som inte är tillåtet, i praktiken ingen skillnad, men rent tekniskt en ganska stor skillnad.

Den skickar all trafik in i tunneln. Finns synnerligen klara poänger med det som central loggning och paketinspektion (och ja, jag kan se trafiken bakom koncentratorn)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Den skickar all trafik in i tunneln. Finns synnerligen klara poänger med det som central loggning och paketinspektion (och ja, jag kan se trafiken bakom koncentratorn)

Börjar bli väldigt off-topic nu, men vi pratar om trafik som för klient är directly connected men istället skickas över VPN?
Vad är det ni vill övervaka där, om någon försöker exfiltrera data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Börjar bli väldigt off-topic nu, men vi pratar om trafik som för klient är directly connected men istället skickas över VPN?
Vad är det ni vill övervaka där, om någon försöker exfiltrera data?

Ja. 100% av trafiken styrs in i tunneln.
Ofta är det övernitiska etiska regelverk som är grunden. Dvs det ska inte på något sätt gå att passera surfproxy eller sätta upp en egen surfmaskin man kan ansluta till osv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ja det vart ingen bra lösning på det här... Vad är då bästa sättet att kunna se videos utan massa lagg och annat på hemdatorn fast från jobbdatorn? Det är mycket åp hemdatorn jag vill komma åt som jag inte har på jobbdatorn så är den jag vill göra surfandet på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Ja det vart ingen bra lösning på det här... Vad är då bästa sättet att kunna se videos utan massa lagg och annat på hemdatorn fast från jobbdatorn? Det är mycket åp hemdatorn jag vill komma åt som jag inte har på jobbdatorn så är den jag vill göra surfandet på...

Som nån redan föreslagit:

Om det är möjligt, vänd på det istället. Sätt dig vid hemdatorn och anslut mot jobbdatorn.

Då kommer videos stanna på hemdatorn och du slipper lagg.

Men inte säkert att det går i ditt fall, men testa

Videos bör du annars kunna dela ut via nätverket.

Surfa och sånt bör gå bra via RDP.

Eller vill du titta på youtube videos, d.v.s. streaming? Varför gör du inte det från jobbdatorn direkt i så fall?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Som nån redan föreslagit:

Om det är möjligt, vänd på det istället. Sätt dig vid hemdatorn och anslut mot jobbdatorn.

Då kommer videos stanna på hemdatorn och du slipper lagg.

Men inte säkert att det går i ditt fall, men testa

Videos bör du annars kunna dela ut via nätverket.

Surfa och sånt bör gå bra via RDP.

Eller vill du titta på youtube videos, d.v.s. streaming? Varför gör du inte det från jobbdatorn direkt i så fall?

Dom verkar ha låst så att jag inte kan aktivera remote desktop på jobbdatorn.
Ja det är streaming som jag är ute efter nu. Det har fungerat felfritt förut så det är konstigt att det slutat fungera nu...