Permalänk
Medlem

Vad tycker du inte jag delar med mig av gällande nätverket? Fråga så svarar jag men det är svårt att veta vad exakt som är relevant. Jag har ritat en bild, behöver du veta något ytterligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Absolut! Du behöver ändra LAN-inställningarna på Huawei:en och ev. UDM:en (den du kallar UDR).

Ja han kanske kallar den UDR om han har en unifi Dream Router o inte en Dream Machine? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Om behovet av 4G bara är att komma åt och styra när huvudanslutningen ligger nere, tror jag det blir enklast om du gör HA-pajen och allt annat i nätverk2 till klienter i samma subnät som nätverk1 och använder 4G-anslutningen enbart för att tunnla dig in i det nätverket när du behöver, med ssh eller vpn.

Då kommer du åt allt när du behöver och slipper klydda med routes.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja han kanske kallar den UDR om han har en unifi Dream Router o inte en Dream Machine? XD

Fel av mig! Trodde det var samma enhet. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Fel av mig! Trodde det var samma enhet. :S

Trodde jag med för inte allt för länge sen. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Har ett likande system men skulle behöva hjälp med en sak .
1 Har en asus router med simkort med obegränsat nätverk på.

2 har en Razer router med fiber anslutning på.

Kör datorn på router 2 med fiber anslutning funkar bra tills man behöver ladda ner något eller tills resterande av familje medlemmarna kopplar upp sig då får jag ping problem och blir disconectad i spel.
Köpte då en 4g router som jag testade att använda men lite samma sak där mycket högre och ostabilare ping , och när det snöar eller regnar kraftigt finns det knappt ingen mottagning och man får ping drops hela tiden. Har försökt att dela upp enheterna i hemmet så datorn kör på routern 1 med fiber och dom andra enheterna med routern 2 med 4g nätet.
Men samma sak inträffar för dom då dom kan ej streama via tv utan att det ibland buffrar och videosamtal via Messenger /snap avbryts .
Kan man koppla ihop routrarna på något sett? Funderar på router 2 har ju ett WAN uttag som jag kan koppla in direkt på fiber anslutningen /Lan anslutning i väggen, men då stängs ju 4g modemet av

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Säker på att du har vanlig fiber och ingen lurat på dig träfiber istället?
Din fiberanslutning skall inte bete sig så, har du QoS aktiverat i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Har ett likande system men skulle behöva hjälp med en sak .
1 Har en asus router med simkort med obegränsat nätverk på.

2 har en Razer router med fiber anslutning på.

Kör datorn på router 2 med fiber anslutning funkar bra tills man behöver ladda ner något eller tills resterande av familje medlemmarna kopplar upp sig då får jag ping problem och blir disconectad i spel.
Köpte då en 4g router som jag testade att använda men lite samma sak där mycket högre och ostabilare ping , och när det snöar eller regnar kraftigt finns det knappt ingen mottagning och man får ping drops hela tiden. Har försökt att dela upp enheterna i hemmet så datorn kör på routern 1 med fiber och dom andra enheterna med routern 2 med 4g nätet.
Men samma sak inträffar för dom då dom kan ej streama via tv utan att det ibland buffrar och videosamtal via Messenger /snap avbryts .
Kan man koppla ihop routrarna på något sett? Funderar på router 2 har ju ett WAN uttag som jag kan koppla in direkt på fiber anslutningen /Lan anslutning i väggen, men då stängs ju 4g modemet av

Lättaste är att brygga Razer router och sätta fibern i Asus routern.
Asus har dual Wan som kan köras i antingen Failover eller Load Balancing.
Finns ju också QoS i Asus så du kan prioritera det du spelar.
För att brygga Razer:
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/2010

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Lättaste är att brygga Razer router och sätta fibern i Asus routern.
Asus har dual Wan som kan köras i antingen Failover eller Load Balancing.
Finns ju också QoS i Asus så du kan prioritera det du spelar.
För att brygga Razer:
https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/2010

Tack för hjälpen men då borde jag kunna köra med enbart asus routern? Kör wi-fi på alla enheter så borde jag kunna ha Load Balancing. Ska isåfall testa det imon när jag är hemma 😊 och skippa razer routern

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Säker på att du har vanlig fiber och ingen lurat på dig träfiber istället?
Din fiberanslutning skall inte bete sig så, har du QoS aktiverat i routern?

Ska kolla om jag har det aktiverat när jag kommer hem. Köpte Razer routern för strax under 5000:- känns som dåligaste köpet hitills. Ja vi har fiber den är ansluten till omvandlaren från fiber optiken 👍

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Dra en kabel/fiber/trådlöst mellan nätverken och ha dom på samma logiska nät. Då kommer nätverk Z åt nätverk Y.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nu är jag bara en glad amatör, men ;-). Är inte det enklaste att vpna från din raspberry till ditt vanliga hemnätverk via internet? Då kan din HA prata med grejer på hemnätet när fibern är uppe och när den inte är uppe når den fortfarande internet.

Dvs, installera en openvpn-, wireguard-server, eller liknande på din UDR (borde väl finnas inbyggt?), sätt upp dynamisk dns om du inte har fast IP, och installera sen en vpnklient på raspberry som du kör HA på. Lägger du fibern och huaweii-modemet på varsitt subnät ska du kunna styra så att bara trafik riktad mot hemnätet går över vpn.

Vad säger ni som jobbar med sånt här?

Permalänk
Medlem

Suck, jag lägger ner den här idén

Permalänk
Medlem

Jag tror inte folket förstår vad du vill åstadkomma, det borde gå ganska lätt att få till om hela iden specificeras i detalj

Permalänk
Medlem

Jag har försökt specificera det hela ett par gånger men jag inser att min pedagogiska förmåga att beskriva det hela når hela vägen fram.

Några har försökt, kanske finns lösningen i tråden. Men jag har nog lite för korkad för att förstå allt.

Tyvärr….

Permalänk
Medlem

För att Vänster ska prata med Höger utan att gå via internet, så måste du få en länk mellan. Tex kabel eller WIFI brygga.

Om du har tur kan det räcka med en WIFI brygga typ NanoStation på en sida som når det trådlösa nätet på andra sidan (irrelevant från vilket håll bryggan anluster från - vä eller hö).

Sen för att Vänster ska få prata med Höger krävs det att du skapar routes i din router som låter trafik gå mellan näten. Det måste dock gå att ställa in dessa routes i båda sidorna, annars vet inte routern eller paketen vart trafiken ska gå. Det är vad en ROUTER gör, det är så internet fungerar.

Om du skapar denna brygga så kan du i teorin koppla den så du får två uppkopplingar på Vänster, en till internet via fiber eller via bryggan. Dock stödjer inte Unifi fail-over sist jag kollade.

Men när du endå har bryggan mellan näten, så kan du lika gärna göra så Höger alltid får internet via Vänster genom bryggan. 4g modemet kan återanvändas som en failover för din Router i vänster (om unifi stöder detta, igen). I praktiken får du exakt samma funktion men du har grejerna på ett ställe, där du kan tex ha en UPS.

Att sätta 4g och fiber på två olika ställen och sen förbinda dessa med en kabel/brygga gör ju det onödigt komplicerat och ger dig ingen extra rendundans. Att ha båda internetingångarna på samma ställe (vid routern i vänster) är fördelaktigt.

Bryggan kommer sen förse Höger med Internet - varelse via 4g eller fiber.

Så du gör det onödigt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Och för att slippa ditt 4g tar slut när fibern går ner, kan du skapa regler som säger att enhet X (dom grejer som är viktigt) får komma ut på internet - inget annat. Dvs, alla utom 192.168.8.2 får komma åt internet via 4g.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du kan koppla home assistant (antar att det är de du syftar på med HA) med kabel in i fiber-sidan och antingen använda någon integration mot homey(om det finns) eller ansluta de enheterna mot home assistant som du behöver komma åt utifrån. Om du nu har så att du kommer åt homassistant utifrån.

Eller om du kan få homey att byta nätverk till 4g-nätverket?

Om du kan scripta så att din USG stänger ner ett ssid när du inte har fiberuppkoppling? Då tvingar du alla enheter att byta till ett annat inprogrammerat SSID. Bara spånar på alternativ.