Finalmouse sätter OLED under tangenterna på Centerpiece

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt, men gäller att hålla efter det =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Killgissning som heter duga, men gissar på ett SRP 4890 SEK.

SRP? Svenskt RövarPris? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Äntligen en värdig uppföljare till Art Lebedevs Optimus, men nu till den stora frågan....

INGÅR DET SPACKEL ELLER NÅGOT ANNAT FÖR ATT FÅ BORT DEN OTROLIGT FULA TRIBALEN I TOPPEN!!!?

I mitt tycke helt hål i huvudet att sätta ett trampstamp över hela produkten som annars skriker customization...🤦‍♂️

Detta är ju bara för fult runt kanterna för att vara en värdig uppföljare till Art Lebedevs Optimus. Nu över 10år senare, finns det forfarande inget som kan matcha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

SRP? Svenskt RövarPris? 🤔

Yepp, Svenskt RövarPris är korrekt på ren svenska. (Men ska vi vara lite fina i kanten är det Suggested Retail Price. )

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gustenrocks:

Det åsido. Känns som ett missat tillfälle att göra tangentbordet till ett enda stort Stream Deck eller? Att man kunde lägga makros under knapparna liksom eller visa vilka abilities som är kopplade till vilken knapp. Det här känns lite som att man ska ha en loopande .gif rullande. De visade iofs att det kan reagera på tryck och veta vilken knapp det var så det kanske finns potential.

Jag känner mig mest fundersam över var "powered by Unreal Engine 5" betyder. Gissningsvis är det väl att några animationer är gjorda där, men de hade gärna fått utveckla den punkten.

Permalänk
Medlem

Om det inte är "silent-brytare" av något slag på det så går det bort direkt, men lite tufft att se tekniken gå framåt

Jag håller nog hårt i mitt MiniStreak med Silent Red ett tag framöver!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sjukt störigt med en film som spelas upp på tangentbordet... hade varit mer hypad om de även visat faktiskt praktiska användningsområden av tekniken, som t.ex en interaktiv tangentbakgrund för t.ex Photoshop, programmering, spel osv där varje knapp är representerad med en funktion etc och ändras beroende på vad du gör... inte bara en stor film som konstant spelas...

Och då gissar jag helt enkelt att den inte kan göra sånt, utan bara visa effekter som i videon, och inte fungera interaktivt med produktiva applikationer och spel.

Lär väl glömmas bort och försvinna lika fort som Optimus då.

Ser inte varför detta inte skulle gå att göra om de har funktionen i sin applikation?
Det är jo bara en skärm sen vad du visar på skärmen kan vara vad som helst
Så under specifika tangenter kan det vara bilder till funktionerna beroende på vad du kör som ändras beroende vad du trycker för knapp?

Permalänk
Medlem

nej men usch, varför vill man ha det där, man tittar väl på skärmen när man skriver och inte på tangenterna?
Men jag gissar på att jag är helt fel målgrupp för det där....

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Kan man motivera att köpa en Elgato stream deck så är det inte jättelångt att kunna motivera ett sånt här tangentbord för 350 euro.. hade gärna bytt ut tangenterna i spel mot ikoner eller liknande för vad respektive tangent gör till exempel...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Det här känns som vad RGB borde vara. Snart är allt i/kring burken täckt av OLED™ och man kan ha karparna simmandes överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ser inte varför detta inte skulle gå att göra om de har funktionen i sin applikation?
Det är jo bara en skärm sen vad du visar på skärmen kan vara vad som helst
Så under specifika tangenter kan det vara bilder till funktionerna beroende på vad du kör som ändras beroende vad du trycker för knapp?

Ja, man kan ju anta det, men det var absolut inget de visade och tyckte var viktigt att visa i sin film. Och om de nu vill marknadsföra sitt fina OLED-tangentbord så vore det ju rätt viktigt att framhäva produktiviteten med det också och inte bara sånt som triggar 15-åringar (som ändå inte är kundgruppen av ett 3000kr+ tangentbord). Tror det skulle få bra mer intresse om de visade upp tangentbordet som något användbart istället för bara en skärm med keycaps. Optimus-tangentbordet t.ex framhävde just sina fördelar med detta, men det som dog med det var ju priset. Detta har ju ett vettigt pris, men ingen kommer betala de pengarna oavsett om det bara går att visa interaktiva videosnuttar och reaktiva effekter gjorda med Unreal Engine, vilket var det enda de visade i videon. Inget annat.

Så man kan ju absolut gissa, men det var inget de tyckte var viktigt att framhäva, bara att man kan spela en videosnutt på den och få den att ge effekter vid knapptryck.

Och då faller det bort för min del. Har tillräckligt mycket RGB-krafs att stänga av idag och behöver inget disco-tangentbord. Däremot om det kommer just med produktiva funktioner och mallar för t.ex Photoshop, Premiere, Office, Ableton, OBS men även ett drös spel som har nytta av det så är det intressant (för min del t.ex World of Warcraft, Space Engineers, Minecraft, New World, DCS, Flight Simulator att nämna ett par). Men inget sånt visades öht. Och om en månad så har den potentiella kundgruppen glömt detta tangentbordet. Inklusive mig :).

Permalänk
Medlem

Hade haft en msrp på 500 dollar om det var från razer och steelseries, vill ha!

Permalänk
Medlem

Nästan som min sidopanel på datorn där jag har en skärm istället. Kan byta komponenter med ett knapptryck. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är nog den mest överdesignade och onödiga produkt jag någonsin sett.

Hade jag inte sett ORB X innan så hade jag hållit med dig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tänkte "fan vad onödigt" när jag läste rubriken men var riktigt coolt när jag kollade. Blir priset och tillgängligheten inte helt bedrövlig i Sverige kanske det blir ett köp till gamingrummet.

Det är finalmouse, vadå tillgänglighet? Hade det varit något annat än det skämtföretaget så hade det varit en häftig produkt men nu kan man ju räkna med att det blir vaporware.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Killgissning som heter duga, men gissar på ett SRP 4890 SEK.

rant
Ursh för det ensidiga förljugna negativa ordet.
Än värre, då så många av både uttalare och lyssnare felaktigt tror det betyder: Gissa alt. "Kille som gissar".
gah! X)
/rant

Permalänk
Medlem

Roligt koncept, snyggt tangentbord. Tror personligen att jag hade tröttnat rätt fort dock.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Tidigare varianterna av detta har använt ett hundratal små lcd/oled skärmat direkt i själva keycapen...

Visst verkar Finalmouse-tangentbordet lite häftigt, men knappast praktiskt för mig som vill se vad det är för tangent jag trycker på. Att visa bokstäver på OLED-skärmen under respektive tangent funkar ju inte med tanke på tangenternas höjd och huvudets olika position/vinkel i förhållande till tangentbordet, samt att tangenterna inte är helt transparenta.
Skulle just föreslå om inte en miniskärm på varje tangent skulle vara bättre, men det finns redan alltså!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det såg speciellt snyggt ut eftersom knapparna stör bilden med sina former. Dessutom: en knäckemacka senare så är är det inte lika roligt längre. Detta kan naturligtvis ses som en anledning att INTE äta knäckebröd vid datorn...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ja, man kan ju anta det, men det var absolut inget de visade och tyckte var viktigt att visa i sin film. Och om de nu vill marknadsföra sitt fina OLED-tangentbord så vore det ju rätt viktigt att framhäva produktiviteten med det också och inte bara sånt som triggar 15-åringar (som ändå inte är kundgruppen av ett 3000kr+ tangentbord). Tror det skulle få bra mer intresse om de visade upp tangentbordet som något användbart istället för bara en skärm med keycaps. Optimus-tangentbordet t.ex framhävde just sina fördelar med detta, men det som dog med det var ju priset. Detta har ju ett vettigt pris, men ingen kommer betala de pengarna oavsett om det bara går att visa interaktiva videosnuttar och reaktiva effekter gjorda med Unreal Engine, vilket var det enda de visade i videon. Inget annat.

Så man kan ju absolut gissa, men det var inget de tyckte var viktigt att framhäva, bara att man kan spela en videosnutt på den och få den att ge effekter vid knapptryck.

Och då faller det bort för min del. Har tillräckligt mycket RGB-krafs att stänga av idag och behöver inget disco-tangentbord. Däremot om det kommer just med produktiva funktioner och mallar för t.ex Photoshop, Premiere, Office, Ableton, OBS men även ett drös spel som har nytta av det så är det intressant (för min del t.ex World of Warcraft, Space Engineers, Minecraft, New World, DCS, Flight Simulator att nämna ett par). Men inget sånt visades öht. Och om en månad så har den potentiella kundgruppen glömt detta tangentbordet. Inklusive mig :).

Kan vara för de vill göra en "cool" reklam bara så visar de "häftiga" videos.
Verkar som de vill göra den funktionsrik med sin app där användarna kan skapa egna saker
Så mycket möjligt att de kommer finnas men man får se.

Permalänk
Medlem

Coolt.

Fast när jag tänker efter kollar jag egentligen allra mest på skärmen när jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Har bara en fråga.
Varför?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Visst verkar Finalmouse-tangentbordet lite häftigt, men knappast praktiskt för mig som vill se vad det är för tangent jag trycker på. Att visa bokstäver på OLED-skärmen under respektive tangent funkar ju inte med tanke på tangenternas höjd och huvudets olika position/vinkel i förhållande till tangentbordet, samt att tangenterna inte är helt transparenta.
Skulle just föreslå om inte en miniskärm på varje tangent skulle vara bättre, men det finns redan alltså!

@duked

Får de till en kamera som håller koll på vart du har ögonen så fungerar det nog bra, då visas det rätt på tangenterna vart du än har huvudet

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Sjukt störigt med en film som spelas upp på tangentbordet... hade varit mer hypad om de även visat faktiskt praktiska användningsområden av tekniken, som t.ex en interaktiv tangentbakgrund för t.ex Photoshop, programmering, spel osv där varje knapp är representerad med en funktion etc och ändras beroende på vad du gör... inte bara en stor film som konstant spelas...

Och då gissar jag helt enkelt att den inte kan göra sånt, utan bara visa effekter som i videon, och inte fungera interaktivt med produktiva applikationer och spel.

Lär väl glömmas bort och försvinna lika fort som Optimus då.

tänk dig att du spelar WoW och har en weakaura som lyser på din keybind för x spell som du skall klicka på i något rotations mönster

eller du får kills/reload animations i tangentbordet, ev tex andra ui element kanske teammates vapen, bomb timer som en circel som blir mindre? eller status osv?

kanske tex spegel när du kör bil i något spel?
chat för streamers? discord stream från teammate etc etc?
battle royale circle till nästa zoon som blir mindre? typ swirl runt tangentbordet som blir mindre tills cirkeln börjar röra sig?
stats i spel som league under picking phase? vad dina teammates spelar och winrate/kd/roller? och banning recommendations för enemy laget? eller generellt stats som inte får plats på skärmen under tex picking screen osv

finns otroligt många idéer som man kan introducera här.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W