Transistorn fyller 75 år

Permalänk
Melding Plague

Transistorn fyller 75 år

I varje processor och grafikkort finns miljardtals mikroskopiska transistorer, ett strömbrytarliknande födelsedagsbarn som ligger till grund för all modern elektronik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Woop woop! Gratulerar till detta och tack så mycket Walter Brattain och John Bardeen (samt såkert många andra) för att ni gjort det möjligt för oss att uppleva allt från kommunikation till häpnadsväckande spel till att se (nästan) hela universum!

Permalänk
Medlem

Även ohm många andra känner ett visst motstånd till nyheter om elektriska komponenter så går jag mot strömmen. Jag anser att de är spännande och leder till bra innehåll.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hur stor skulle en RTX 4090 bli om man tillverkade chippet med den äldsta processen?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av johanandersson:

Även ohm många andra känner ett visst motstånd till nyheter om elektriska komponenter så går jag mot strömmen. Jag anser att de är spännande och leder till bra innehåll.

Tack!
”The puns are strong with this one” ❤️

Stort grattis från mig med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur stor skulle en RTX 4090 bli om man tillverkade chippet med den äldsta processen?

Nån har säkert ett bättre svar men...

Svårt att säga, men av bilderna som visas i länken kanske en transistor kräver en yta av 2x2cm? den ser ut att vara typ 5x10 på bild men det är mycket döyta där. EN RTX 4090 har c:a 72,3 miljarder transistorer. Så 72300000000 x 4 kvadratcentimer... c:a 29 miljoner kvadratmeter med lite förluster?

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att greppa att det var så kort tid sedan som världen fungerade utan transistorn

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Severance utspelar sig delvis på Bell Labs. Dock inte här man uppfann transistorn. Men vattentornet som hör till komplexet och som syns i vissa scener kallas just ”Transistorn”

Permalänk
Medlem

Hehe precis på dagen 5 år äldre än mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nån har säkert ett bättre svar men...

Svårt att säga, men av bilderna som visas i länken kanske en transistor kräver en yta av 2x2cm? den ser ut att vara typ 5x10 på bild men det är mycket döyta där. EN RTX 4090 har c:a 72,3 miljarder transistorer. Så 72300000000 x 4 kvadratcentimer... c:a 29 miljoner kvadratmeter med lite förluster?

Skulle täcka ca 75% av Uppsala tätort.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av M_X_E_Q:

Hehe precis på dagen 5 år äldre än mej

Stort grattis till er båda

Permalänk
Medlem

Jag har tillverkat transistorer när jag gick på högskolan (runt år 1990). Vi fick åka till Uppsala Universitet har jag för mig där de hade ett renlabb där man kunde dopa kiselbrickor vilket vi också gjorde. Sedan fick vi testa att de fungerade. Var någon sorts MOS har jag för mig. Minns mest att vi fick ta på någon overall för att inte smutsa ner där inne och det var nog luftsluss för att hindra damm komma in. Tror jag har kvar kiselbrickan någonstans hemma hos mina föräldrar. Var nog mer millimetrar än nanometrar på de som vi gjorde.

Permalänk
Medlem

Grattis till den otroligt viktiga uppfinningen och ett större grattis till @M_X_E_Q ! <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Hipp hipp hurra.

Har onekligen hänt en del med teknikutvecklingen sen ww2 tog slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur stor skulle en RTX 4090 bli om man tillverkade chippet med den äldsta processen?

Intel 4004 från 1972 tillverkades på 10000 nm process. Och AD102 på 5 nm (4N, som Nvidia kallar det). Så om man förenklar allt rejält så blir 600 mm2 stora AD102 då 2000×2000 ggr större => 2400 kvm

Om man istället går på transistorantal så har vi 76 miljarder vs 2250 st. Det ger 34M ggr fler transistorer (större yta) på 4004:ans 12 mm2 => 405 kvm.

Viss felmarginal råder alltså.

Permalänk
Medlem

Tänkte nog I skulle uppskatta min lilla transistor samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur stor skulle en RTX 4090 bli om man tillverkade chippet med den äldsta processen?

Hittar inget om första chippets densitet. Men Intel hade 300 transistorer per kvadratmillimeter 1970. Bara att börja räkna, ad102 som 4090 bygger på har 73 miljarder transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Även ohm många andra känner ett visst motstånd till nyheter om elektriska komponenter så går jag mot strömmen. Jag anser att de är spännande och leder till bra innehåll.

Din humor har potential

Skrivet av M_X_E_Q:

Hehe precis på dagen 5 år äldre än mej

Grattis till er båda!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de första transistorappraterna (radio till exempel) hade lös kontakt mot kiselkristallen för att kunna återställa funktion om den till exempel tappades eller för att kunna kompensera för temperaturförändringar och annat

Helt galet hur långt vi kommit, inte nog med att det inte ens går att se transistorer längre, men att laga dem har ju varit omöjligt långt innan dess. Mikrochip gjorde ju dessa mirakel extremt tåliga och lättanvända

Permalänk
Medlem

En av vår tids största uppfinningar, den och utvecklingen till integrerade kretsar som såg dagen ljus 1958 har lett till oerhörda teknologiska framsteg inom alla områden i så pass omfattning att vår tid lika gärna kunde kallas transistor eller kisel-åldern.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Wow-känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Intel 4004 från 1972 tillverkades på 10000 nm process. Och AD102 på 5 nm (4N, som Nvidia kallar det). Så om man förenklar allt rejält så blir 600 mm2 stora AD102 då 2000×2000 ggr större => 2400 kvm

Om man istället går på transistorantal så har vi 76 miljarder vs 2250 st. Det ger 34M ggr fler transistorer (större yta) på 4004:ans 12 mm2 => 405 kvm.

Viss felmarginal råder alltså.

Ja, stora frågan här är vad som menas med "äldsta" processen. De första integrerade kretsarna innehöll inte mer än en handfull transistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har för mig att de första transistorappraterna (radio till exempel) hade lös kontakt mot kiselkristallen för att kunna återställa funktion om den till exempel tappades eller för att kunna kompensera för temperaturförändringar och annat

Helt galet hur långt vi kommit, inte nog med att det inte ens går att se transistorer längre, men att laga dem har ju varit omöjligt långt innan dess. Mikrochip gjorde ju dessa mirakel extremt tåliga och lättanvända

Tror du tänker på en s.k. kristallmottagare. De hade bara en diod som aktiv komponent och med den lösa kontakten gällde det att hitta en "aktiv" punkt på kristallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nån har säkert ett bättre svar men...

Svårt att säga, men av bilderna som visas i länken kanske en transistor kräver en yta av 2x2cm? den ser ut att vara typ 5x10 på bild men det är mycket döyta där. EN RTX 4090 har c:a 72,3 miljarder transistorer. Så 72300000000 x 4 kvadratcentimer... c:a 29 miljoner kvadratmeter med lite förluster?

Om man för skoj skull nämner den största nuvarande CPU'n byggd på TCMC 7nm process som heter Cerebras WSE-2 (2021) så innehåller den 2600 miljarder transistorer om jag omvandlade rätt från 2.6 triljoner (korta skalan, UK/US), blir aningen större yta.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tror du tänker på en s.k. kristallmottagare. De hade bara en diod som aktiv komponent och med den lösa kontakten gällde det att hitta en "aktiv" punkt på kristallen.

Troligen och det smarta med dessa är ju att de drivs av själva radiosignalen och är tämligen enkelt konstruerade. Men då pratar vi snarare främst tiden före transistorn och då alternativet med tiden blev en rörradio. Det var ju rören som transistorn först ersatte. Tidiga datorer fanns som byggdes med rör och tog upp minst sagt mycket utrymme. T ex ENIAC, som ju är en känd variant, var smockad med rör.

Permalänk
Avstängd

Ni tjatar om denna enorma teknikutvecklingen hela tiden när vi innerst inne alla vet att plastpåseskatten är mänsklighetens största bedrift. Ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tror du tänker på en s.k. kristallmottagare. De hade bara en diod som aktiv komponent och med den lösa kontakten gällde det att hitta en "aktiv" punkt på kristallen.

Så är det säkert! Fel av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle täcka ca 75% av Uppsala tätort.

Så marginellt större än dagens 4090

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har lite svårt att greppa att det var så kort tid sedan som världen fungerade utan transistorn

Världen skulle fortfarande fungera utan transistorn. Vi skulle bara tvingas ta det mycket lugnare.