Permalänk
Medlem

Kontroll av Prestanda ny hårddisk

Gammal datoranvändare som försöker lära mig mera.

Kontroll av Ny hårddisk.

Det började men en gammal avlagd dator och installation av Zorin 16.2 ( gick bra) upptäckte funktioner som Kontroll av hårddiskar ( mekaniska) och har börjat med att jag kör igenom begagnade diskar till redigeringsdatorn, för att ev sortera ut dåliga ex

Köpte i dag i en lagershop en helt ny Seagate Barracuda 4 TB och för första gången körde en test på den med Zorin testen.
Blev förvånad och jämförde med en äldre Toshiba,

Vad kan jag läsa ut av detta, och framför allt är Barracuda disken ok och normal ( info i bildtext)

Tacksam för svar
Björn

Permalänk
Medlem

Det där går i USB 2.0 takt - kör du verkligen med en USB3-kapabel diskdocka (och verkligen går i USB3 - kolla med en SATA-SSD i dockan och det skall gå lätt över 300 MB/s, gärna över 450 MB/s om det inte är gammal dator med bara 300 MB/s maxtakt (aka PCIe v.1, vilket då också ger genomslag på farten av eventuella inkopplade USB3-portar också ger max ca 250 MB/s )

Alternativt att du kopplar in disken på SATA-kabel till din modekort - samma reservation här att om det är gammal MB med PCIe v.1 så går det inte högre än 300 MB/s även om du använder en extra USB3-kort på datorn.

bilderna ser ut som gnome-disk ('disks' när man väljer i skrivbordsmiljön) i Linux/ubuntu

att också kolla är att mäta med större 'sample size' och se om det blir skillnad.

---

i sådana tester kollar man alltid sitt 'materia' först och se tex. att diskdocka ger full fart i testerna innan man börja dra slutsatser av inkopplade diskar. och går det över USB så har man bekymret att alla kommandon skall gå över en tungdriven USB-transaktionsstack vilket gör att även USB-anslutna 'snabba' NVMe-minnen får en ganska tråkig och lång söktid fast de i sig är betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det där går i USB 2.0 takt - kör du verkligen med en USB3-kapabel diskdocka (och verkligen går i USB3 - kolla med en SATA-SSD i dockan och det skall gå lätt över 300 MB/s, gärna över 450 MB/s om det inte är gammal dator med bara 300 MB/s maxtakt (aka PCIe v.1, vilket då också ger genomslag på farten av eventuella inkopplade USB3-portar också ger max ca 250 MB/s )

Alternativt att du kopplar in disken på SATA-kabel till din modekort - samma reservation här att om det är gammal MB med PCIe v.1 så går det inte högre än 300 MB/s även om du använder en extra USB3-kort på datorn.

bilderna ser ut som gnome-disk ('disks' när man väljer i skrivbordsmiljön) i Linux/ubuntu

att också kolla är att mäta med större 'sample size' och se om det blir skillnad.

---

i sådana tester kollar man alltid sitt 'materia' först och se tex. att diskdocka ger full fart i testerna innan man börja dra slutsatser av inkopplade diskar. och går det över USB så har man bekymret att alla kommandon skall gå över en tungdriven USB-transaktionsstack vilket gör att även USB-anslutna 'snabba' NVMe-minnen får en ganska tråkig och lång söktid fast de i sig är betydligt snabbare.

Helt riktigt, Det är en USB 2 docka och den gamla datorn Laptop / Linux/ubuntu som jag har bara för div tester. Vill inte labba på redigerings datorn med diskar

I det här fallet är det inte hastigheten jag hakade upp mig på, utan dom stora variationerna i skriv och läshastighet i jämförelse med den äldre Toshiba disken, mest som ett sågblad till en vedsåg.

Har mera enheter med USB 3 och snabbare datorer.
Har haft bekymmer med tidigare Netger NAS, kör därför med ett antal diskar med original filer och kopia, som säkerhet , förvarade på säkra platser

Skall det se ut så som på bilderna vid mätning med samma utrustning och mätmetod?
Björn

Edit: Med samma dockningsstation Delco till redigeringsdatorn med USB 3.1 och överföring till WinCatalog ligger hastigheten på 450 MB/sec , så där är det inga problem.